Dode pony's gevonden in weiland Venlo UPDATE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vaa

Re: Dode pony's gevonden in weiland Venlo UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:32

ligt het nou aan mij of staat er dat het niet zeker is dat iemand de beestjes vergiftigd heeft??

waarom heeft iedereen het dan over een zieke geest???
(of ben ik gewoon scheel)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:31

vaa schreef:
ligt het nou aan mij of staat er dat het niet zeker is dat iemand de beestjes vergiftigd heeft??

waarom heeft iedereen het dan over een zieke geest???
(of ben ik gewoon scheel)

dat moet nog blijken.... maar mensen nemen dat maar aan ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:49

Wat ontzettend sneu voor de eigenaar en de getroffen paarden.
Zo wil je nooit, maar dan ook nooit bij je weiland komen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:06

Jeetje wat erg voor de eigenaar(en) van de pony's. Ik hoop dat de andere pony's het overleven!

En waarom word er hier zo gespeculeerd? Niemand weet waaraan de pony's zijn gestorven en mensen beginnen al gelijk te roepen dat iemand ze vergiftigd heeft?!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:53

De nachtmerrie voor elke paardenhouder... echt verschrikkelijk.

Ik hoop dat er toch een onderzoek komt waaraan de pony's zijn overleden.
Voor hetzelfde geld hebben ze wat anders onder de leden gehad.

Als eigenaar kun je zelf wel gaan speculeren, maar wil je het zeker weten, dan zul je een onderzoek moeten laten doen.

Bij ons hebben we op een gegeven ogenblik ook een bordje opgehangen van de zomer, aangezien de mensen zelfs over de sloot sprongen!! om de paarden weet ik veel wat te voeren.
Toen op een gegeven ogenblik er 2 meisjes van de camping een stuk verderop met een emmertje ondefinieerbaar groenteafval (ook tomaten en paprika's) bij onze paarden stonden om ze te voeren, heb ik ze meteen verteld dat we dat niet wilden en hebben we ook meteen een bordje opgehangen.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:04

het is erg wat er gebeurt is!
ik ken zelf de eigenaar ook, woon er namelijk bij in de buurt
maar de eigenaar kon onderzoek niet betalen.
de dierenarts heeft aangeboden om 1 paard te onderzoeken op zijn kosten.
maar dat wilde de eigenaar niet..

mijn vragen zijn dan: waarom zou je zoiets niet willen? ik vind dit ook erg raar.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:47

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:02

cocktailtime schreef:
het is erg wat er gebeurt is!
ik ken zelf de eigenaar ook, woon er namelijk bij in de buurt
maar de eigenaar kon onderzoek niet betalen.
de dierenarts heeft aangeboden om 1 paard te onderzoeken op zijn kosten.
maar dat wilde de eigenaar niet..

mijn vragen zijn dan: waarom zou je zoiets niet willen? ik vind dit ook erg raar.

Lezen is een kunst:

Bron: L1 site
"Er kan geen autopsie worden verricht op de dode pony's in Venlo.

Reden is dat de eigenaar de zes dode dieren al heeft laten ophalen door het destructiebedrijf. De pony's stonden in een wei aan de Onderste Molenweg. De eigenaar van de dieren vond sectie te duur. Nadat de dieren waren opgehaald, bood de dierenbescherming nog aan autopsie op één van de dieren te betalen.

Eerder werd al bekend dat de politie geen onderzoek instelt naar de dode pony's. Mogelijk zijn ze gestorven door het eten van taxus."

Speculaties heeft niemand wat aan, en al helemaal niet in die richting......

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:13

Jammer... nou komt hij er nooit achter wat de oorzaak was... blijven die andere paarden wel daar op de wei?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:01

djuulsie schreef:
Jammer... nou komt hij er nooit achter wat de oorzaak was... blijven die andere paarden wel daar op de wei?

ja ik vraag me ook af of die daar blijven staan?
iemand die dat weet

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:13

hmm oke klopt wel inderdaad,
maar als ik naar school ga fiets ik daar langs.
die beesten hebben in een week tijd nog geen water gehad.
die badkuip zat alleen maar vol ijs.

dat heeft er niets mee te maken. maar ook dat vind ik toch wel heel erg dat je pony's ziet die gewoon ijs aan het eten zijn waar eigenlijk water had moeten zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:10

cocktailtime schreef:

dat heeft er niets mee te maken. maar ook dat vind ik toch wel heel erg dat je pony's ziet die gewoon ijs aan het eten zijn waar eigenlijk water had moeten zijn.

Weet jij hoe vaak die man met emmertjes water komt?

Onze badkuip is ook bevroren, dat heb je nu eenmaal met dit weer |( , maar ze krijgen wel regelmatig met emmers water en onze pony eet ook nog aan het ijs

DaphneKremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:07

mm ik vind het maar een raar verhaal..

heb ooit eens een pony op proef gehad van deze meneer
we zijn toen bij deze pony gaan kijken
het was al avond en ben toen nog met hem in de buitenbak gaan rijden
'ja je kunt alles met 'm, onder hem door kruipen, in het donker gaan buitenrijden, super braaf echt geweldig dier'
en hij was ook heel rustig etc. waarna we besloten hebben hem mee naar huis te nemen voor lessen.

tijdje nadat hij bij ons stond ben k begonnen met rijden, maar wat een idoot! (en dat is niet omdat ik niet kan rijden;)
hij steigerde zo erg dat we beiden achterover vielen
paard was helemaal door het dolle en absoluut niet geschikt voor onze lessen
bleek dus naderhand dat ze tijdens ons bezoek het paard plat gespoten hadden, waardoor hij zo rustig was..
m'n vader heeft daarna de eigenaar opgebeld waarna hij hem uiteindelijk weer terugnam.

en dan vergiftigd? beetje raar als je het mij vraagt.. maargoed mijn mening ;)

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:16

yvonnedv schreef:
cocktailtime schreef:

Weet jij hoe vaak die man met emmertjes water komt?

Onze badkuip is ook bevroren, dat heb je nu eenmaal met dit weer |( , maar ze krijgen wel regelmatig met emmers water en onze pony eet ook nog aan het ijs

nee ik heb hem ook nog nooit gezien met emmertjes water daar.. ik snap best dat die badkuipen inderdaad bevriezen met dit weer.. maar als je een week precies hetzelfde ziet vind ik dit raar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:42

Hou op met speculeren, hier staan ook beesten zat in de buurt die met een pak sneeuw geen water krijgen.
Ik vind het niet kloppen maar sommigen staan hier al meer dan 10 jaar en ze leven nog steeds. Of die man wel of niet goed voor z'n beesten zorgt of wel/geen betrouwbare man is om een dier van te kopen doet niks af aan het feit dat er dieren van hem doodgegaan zijn. Hij zal ze zelf niet omgebracht hebben, want dan had hij ze wel naar de slacht gedaan zodat hij nog wat centen kreeg, zou er zelf wel een hebben laten onderzoeken.

Jeanne48

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:05

DaphneKremer schreef:
mm ik vind het maar een raar verhaal..

heb ooit eens een pony op proef gehad van deze meneer
we zijn toen bij deze pony gaan kijken
het was al avond en ben toen nog met hem in de buitenbak gaan rijden
'ja je kunt alles met 'm, onder hem door kruipen, in het donker gaan buitenrijden, super braaf echt geweldig dier'
en hij was ook heel rustig etc. waarna we besloten hebben hem mee naar huis te nemen voor lessen.

tijdje nadat hij bij ons stond ben k begonnen met rijden, maar wat een idoot! (en dat is niet omdat ik niet kan rijden;)
hij steigerde zo erg dat we beiden achterover vielen
paard was helemaal door het dolle en absoluut niet geschikt voor onze lessen
bleek dus naderhand dat ze tijdens ons bezoek het paard plat gespoten hadden, waardoor hij zo rustig was..
m'n vader heeft daarna de eigenaar opgebeld waarna hij hem uiteindelijk weer terugnam.

en dan vergiftigd? beetje raar als je het mij vraagt.. maargoed mijn mening ;)

daphne...is dit je echte naam?john kan zich over jou verhaal anders niks herinneren! en wat probeer je nu te zeggen?

voor alle anderen die ook opeens sherlock holmes proberen te spelen....lef hebben om op internet te reageren!die discussie moet je face to face aangaan. zet je eigen naam er maar bij dan kom ik het wel even uitleggen!
deze pony's werden heel goed verzorgd.ze krijgen 2 keer per dag voer en hij slaat 2 keer per dag het ijs stuk zodat ze wel kunnen drinken(als je zo'n grote groep hebt lopen, ga je dus niet met emmertjes lopen slepen)
iedereen tot op de politie toe heeft er alles aan gedaan om te zorgen dat dit verder onderzocht werd.helaas kwam het aanbod van de dierenbescherming te laat! er is nog geprobeerd om de dode dieren terug te halen,maar dat ging niet meer.
en handelaar? deze pony's waren stuk voor stuk voor de hobby. we hebben de shetjes vorig jaar in december gekocht en ze zijn ons stuk voor stuk even lief!de andere waren van zijn dochter en van goede vrienden. er was er dus geen een voor de handel. maar ik wens jullie allemaal een hele fijne kerst....

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:38

cocktailtime schreef:
nee ik heb hem ook nog nooit gezien met emmertjes water daar.. ik snap best dat die badkuipen inderdaad bevriezen met dit weer.. maar als je een week precies hetzelfde ziet vind ik dit raar.

Je fietst er 2 keer per dag langs. In die tussentijd en daarna kan er dus nog veel gebeuren. Met speculeren bereik je niks. Daarbij vond ik de pony's er op de beelden niet slecht uit zien!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:56

En idd wat betreft dat water geven......paarden die in de wintertijd buiten lopen dag en nacht eten sneeuw.
Mijn pony komt beperkt buiten en heeft een waterbak en toch eet hij sneeuw...........(wat zielig he }:0 )
Doe ff normaal en niet zo zielig!! Ze zagen er toch goed uit of niet!?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:00

cocktailtime schreef:

en waarom heb jij er niets aan gedaan dan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:40

Ondanks het feit dat ze goed verzorgd werden kunnen ze gewoon een virus opgelopen hebben of een ziekte gewoon van gras. Er zijn diverse aandoeningen die voor verlammingsverschijnselen en de dood zorgen, die niet of nauwelijks te voorkomen zijn en dus iedere pony/paard kan overkomen.
Ik vind het vreemd om meteen maar tot de conclusie te komen dat voorbijgangers wel taxus gevoerd zullen hebben. Is dat dan gevonden in de wei? Groeit het in de buurt? Daarbij wordt het niet zo graag gegeten, zeker niet als ze genoeg te eten hebben...
Dus esther1804 kun je daar meer over vertellen, waarom die conclusie maar de media in wordt gegooid?

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:48

waarom zou ik er wat aan doen. ik zie zelf ook wel dat die beesten er verder goed uitzien.
mijn mening is gewoon dat ik het niet echt bepaald een fijn beeld vond geven hoe die pony's erbij stonden. iedereen kan nu wel commentaar gaan hebben. maarzoals ik al zei. mijn mening is..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:37

voor zover ik die man kon..zorgde hij goed voor de pony's en gaf hij ze ook voldoende water. Wat een onzin om te gaan speculeren hierover. Zoals gezegd: als hij ervan af wou, had hij ze wel naar de slacht gebracht, dat had nog geld opgebracht.

Kom op mensen waar moet dat heen. Die mensen zijn intens verdrietig om het verlies van hun pony's en dan gaan zeggen dat ze er niet goed voor zorgde? Ja, geef ze nog maar een schop na ook!

Respect is ver te zoeken helaas... :(

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:49

Ponyfee ben het helemaal eens met je reactie!
Het is vreselijk dat dit is gebeurd zou mezelf geen raad weten!

Fijn dat er in ieder geval niet nog meer dieren zijn gestorven!

fredje1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:18

Ik wil even duidelijk maken hoe het echt zit.
Ik ben de eigenaar van de andere 2 pony's en 1 paard die ook in de wei stonden waar het drama zich voltrokken heeft. Ons paard Giant heeft het helaas niet overleefd.

Het is inderdaad moeilijk te bepalen waaraan ze gestorven zijn. Zelfs de dierenarts weet het niet wat er gebeurd kan zijn. Wat wel opviel is dat de dag ervoor helemaal niets aan de hand was en de volgende morgen viel de een na de andere om. Om half 3 's nachts is een man nog langs de wei gelopen met zijn hond en hij zegt ook niks raars gezien te hebben. Hij kon dit wel goed zien omdat er sneeuw in de wei lag.
Als er een ziekte heerste onder de pony's waren ze niet in een keer tegelijk ziek geworden. Het verhaal dat er mogelijk iets in het hooi gezeten zou hebben is ook uitgesloten. Er zijn ook enkele pony's die geen verschijnselen hadden, o.a. het veulen dat nog bij de moeder stond. Er is ook een melding gemaakt van verwaarlozing bij de dierenambulance. Toen een medewerker van de dierenambulance bij de wei kwam zei hij dat dit zeker niet aan de orde was, dit heeft hij ook in een kort interview met L1 verklaard.

Voor alle duidelijkheid: Het aanbod van de DB hadden we zeker wel aangenomen als we de kans gehad hadden!!! Dinsdag middag zijn de overleden pony's opgehaald en dinsdag avond werd het aanbod gedaan.
De reden waarom we geen autopsie hebben laten doen is heel simpel. Het geld hebben we in de andere 2 pony's gestoken om te proberen hun te laten overleven. We hadden inderdaad een autopsie kunnen laten doen, maar er was geen garantie dat de werkelijke oorzaak duidelijk geworden was. Voor diegene die geld genoeg hebben is het makkelijk praten. We stonden voor een dilemma, een autopsie laten doen en de andere 2 geen behandeling laten ondergaan of toch proberen die 2 op z'n minst te proberen te laten overleven.

Dan wil ik nog even het volgende rechtzetten. Al onze dank gaat uit naar onze vriend (de eigenaar van de andere pony's), die 5 pony's verloren heeft. Hij is dag en nacht in de weer om voor de pony's, die het tot nu toe wel overleefd hebben, te zorgen. wij kennen hem al jaren en hij heeft altijd het beste voor met de dieren. Hij noemt ze zelf zijn kindjes en zo behandeld hij ze ook. Dat hij de pony's niet goed zou verzorgen is echt onzin!!! De mensen die in de buurt van de wei wonen kunnen dit beamen.
Met de andere pony's gaat het redelijk goed. 1 pony is nog zorgelijk, maar ze krijgt een goede behandeling.

Verder wil ik alle mensen bedanken voor hun steun en medeleven.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:47

En ik wens jou heel veel sterkte met het verlies, Fred. Ik weet hoe het voelt. Je hebt je best gedaan en ik ben blij dat de andere pony's het overleefd hebben.
Nogmaals heel veel sterkte ermee.