"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:25

NatasjavE schreef:
Urielle schreef:
Maw: als recreant moet je je richten op het 'bolle koudbloedtype' ipv een sportpaardtype met recreantenkarakter?

Nee hoor je kan ook een Gelderse nemen. Dat is geen koudbloedtype. En niet alle KWPNrijpaarden zijn half dol hoor. Heel veel recreanten kunnen daar ook heel goed mee weg.

Toch hoor ik van verschillende kanten dat Jazzen en Gribaldi's en ander "topdekhengsten" niet altijd characters doorgeven waar iedereen mee uit de voeten kan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:35

Cassidy schreef:
Je loopt een beetje achter.
China staat nu toe om een tweede kind te krijgen, vooropgesteld dat het tweede kind een meisje is. Omdat ze zelf inzien dat de 1 kind regeling ( en de Chinese ouders wilden als eerst kind een jongen en aborteren of vermoorden een meisje ) uiteindelijk desastreus is voor hun eigen land...
Dus werden er voorheen meisjes als eerste kind geaborteerd omdat men graag een jongen wilde (en de traditie en de staat dit wilde)
Nu wil men dat het tweede kind een meisje is, en worden de jongens geaborteerd....

Mijn opmerking was cynisch bedoeld Cassidy. Ik baal altijd van de discussie waarin de elite zou moeten bepalen met welke paarden je zou mogen fokken. Vandaar mijn bizarre vergelijk. Ik heb van de Sint het laatste boek van Frank Westerman gekregen welke een vergelijk gaat maken tussen dierfokkerijen en verbeteringen aan het menselijk ras. Ik verheug mij daar zeer op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:40

Ik denk dat ik dat boek ook maar eens aan moet schaffen...
Al begeef je je dan weer op heel glad ijs...het derde rijk en Hitler en het euthanaseren van mensen met een geestelijke en lichamelijk beperking, en het creeeren van de Übermensch....

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:43

wij zijn er voor als dit voor alle dieren ook geldt inclusief goudvis

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:49

Cassidy schreef:
Al begeef je je dan weer op heel glad ijs...het derde rijk en Hitler en het euthanaseren van mensen met een geestelijke en lichamelijk beperking, en het creeeren van de Übermensch....

Dat bedoel ik nou precies met dat wij ons op een ethisch hellend vlak begeven! (ben zo blij dat ik na vijf jaar Bokt eindelijk weet hoe ik moet quoten).

Het boek heet Dier, bovendier. Het speelt zich af tegen de achtergrond van de Lipizzanerfokkerij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:49

Het KWPN is niet het enige stamboek... er zijn stamboeken waar merries maar tot een bepaalde leeftijd predikaten kunnen halen. Koop jij een 8-jarige supermerrie zonder predikaten waar de eigenaar geen interesse had om haar op de keuring voor te stellen dan heb je dus gewoon pech gehad, dan zou je niet met haar mogen fokken, terwijl ze misschien best sterwaardig geweest zou zijn als ze voorgesteld was geweest.

Gelderse paarden hebben ook behoorlijk wat body, de klassieke iig. Niet iedere ruiter vindt dat mooi/leuk. Daarnaast zijn Geldersen weliswaar wat nuchterder dan de bloederige KWPNlijnen maar wanneer ze opgefokt raken en ze zetten hun front in dan mag je als ruiter ook best wat in huis hebben om ze onder je te houden.

De huidige KWPNers zijn behoorlijk pittig, vind ik. Als iemand me vraagt om een echt brave KWPN-hengst die met grote kans iets leuks geeft voor een beginnende ruiter of een recreant die iets cools zoekt om lekker zonder fratsen mee naar buiten te gaan of om het karakter van een lastige merrie wat te temperen, moet ik momenteel even antwoord schuldig blijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:51

Urielle schreef:
De huidige KWPNers zijn behoorlijk pittig, vind ik. Als iemand me vraagt om een echt brave KWPN-hengst die met grote kans iets leuks geeft voor een beginnende ruiter of een recreant die iets cools zoekt om lekker zonder fratsen mee naar buiten te gaan of om het karakter van een
lastige merrie wat te temperen, moet ik momenteel even antwoord schuldig blijven.

En vind je het dan raar dat mensen gaan kijken naar andere rassen? Dat zelfs de bereden politie over de grens gaat shoppen naar paarden met maat en een geschikt character voor de bereden politie?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:52

Bij het fokken van dieren en paarden met name wil je natuurlijk wel dat het een NUT heeft.
Bij paarden is dat nut over het algemeen dat het bereden wordt of op een andere manier de mens dient.
Het moet lichamelijk en geestelijk daar wel optimaal toe in staat zijn. (of eet hem anders maar op).
Dus streven naar een bruikbaar paard fokken lijkt mij normaal.
Daar hoeven voor mij geen beroemde paarden aan te pas te komen, prestatie ligt niet genetisch vast, maar wel BRUIKBARE.

Zoals iemand eerder aangaf van iemand die een bepaald soort recreatie paard fokte en verkocht. Nou zolang die afzet is daar niks mis mee.
Problemen ontstaan bij ongewenste paarden en "mislukte" paarden met bv weke ruggen of anderzijds slechte skeletten. Je kunt VOORKOMEN die te krijgen door met correct materiaal te beginnen.
Het is onbezonnen om te denken dat je uit 1 of 2x slecht zomaar goed krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:55

Maar de aspirant koper wil wel de volgende potentiele topper, voor weinig geld.
Met een afstamming waar iedereen van achterover slaat.
En op dit moment is dat een Jazz, of een Ferro, of een Gribaldi.
Even achterwege laten dat imago ook een boel doet (het kunnen zeggen: ik heb een Ferro/Jazz/Gribaldi.)
En je er verder niets mee kunt.
Het ego van de eigenaar mag je niet uitvlakken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:57

Cassidy schreef:
En vind je het dan raar dat mensen gaan kijken naar andere rassen? Dat zelfs de bereden politie over de grens gaat shoppen naar paarden met maat en een geschikt character voor de bereden politie?

Nee, dat vind ik niet raar.
Maar in een eerdere post van eh.. (moet ff terug kijken wie :o ) zou een recreant zich moeten richten op een Fjord of een Tinker ofzoiets.
Maar stel dat ze een brave merrie hebben staan waarvan ze opvolging willen fokken, gewoon iets braafs voor recreatie, ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Niks tegen Fjorden of Tinkers, maar dat moet ook maar net je type zijn. Ik hoef er niet mee te rijden, ik val qua uiterlijk op bloedkikkers maar had er graag een rustig karakter in gehad. Als iemand dat weet te fokken, prima toch? Bij het KWPN zullen ze op de keuring geen hoge ogen gooien, maar er is wel degelijk markt voor.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:59

Er wordt gefokt voor de topsport terwijl 90%? naar de recreant gaat.
Een stalgenoot heeft mij ooit willen betalen omdat ze zo genoten had toen ze een keer met mijn Haflinger een buitenrit mocht maken. Op haar eigen KWPN'er durfde ze dat niet. Vervolgens fokte ze uit die merrie een veulen waar ze helemaal niet op durfde te rijden. Maar een Haflinger aanschaffen was haar te min. Inderdaad, vlak het ego van de eigenaar niet uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:00

Urielle schreef:
Cassidy schreef:

Nee, dat vind ik niet raar.
Maar in een eerdere post van eh.. (moet ff terug kijken wie :o ) zou een recreant zich moeten richten op een Fjord of een Tinker ofzoiets.
Maar stel dat ze een brave merrie hebben staan waarvan ze opvolging willen fokken, gewoon iets braafs voor recreatie, ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Niks tegen Fjorden of Tinkers, maar dat moet ook maar net je type zijn. Ik hoef er niet mee te rijden, ik val qua uiterlijk op bloedkikkers maar had er graag een rustig karakter in gehad. Als iemand dat weet te fokken, prima toch? Bij het KWPN zullen ze op de keuring geen hoge ogen gooien, maar er is wel degelijk markt voor.

Ik deel je mening.
En vind het daarom ronduit belachelijk dat een select groepje mensen gaat beslissen wat er wordt gefokt en wat jij kopen mag...

tessyke

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:02

ik vraag me af of ze een grens trekken tussen fokkers en mensen die voor zichzelf een veulen willen fokken met eigen merrie en hengst?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:04

Ik vrees zomaar dat er geen grens getrokken gaat worden.
Omdat het probleem, zoals het zich op dit moment voordoet, daarmee de wereld niet uit is...

Men wil de grote fokkers benaderen,
De fokkers die zelf merrie en hengst hebben ga je er echt niet door belemmeren om zelf een veulen te fokken...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-12-10 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:04

@Lusitana.. en waar trek je de grens dan want het perfecte paard bestaat niet?
En wie gaat die grens bepalen?

Bij het KWPN willen ze nu bijv. een opwaarts gebouwd paard zien, hoogbenig met een lang voorbeen. Ik hoor veel geluiden uit de fokkerij dat ze voor de topsport dat lange voorbeen juist helemaal niet zien zitten. Als zo'n fokker zijn eigen visie volgt en een iets neerwaarts gebouwd paard fokt, dan zal dat op de keuring niet scoren. Wellicht is er ook minder vraag naar. Maar wie zegt dat het veulen van die fokker over tien jaar geen fantastisch internationaal GP-paard is geworden en dat het KWPN al lang op zijn visie is terug gekomen? Dan zitten we met een overschot van hoogbenige bergop gebouwde bloedkikkertjes die je aan de straatstenen niet kwijt kunt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:06

En wie gaat al die bergop gebouwde paarden keuren?
De bolhoedbrigade....

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:10

de bolhoedbrigade.... :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:12

Urielle schreef:
@Lusitana.. en waar trek je de grens dan want het perfecte paard bestaat niet?
En wie gaat die grens bepalen?

Als men al niet meer weet wat een correct gebouwd bruikbaar paard is -ik heb het nergens over perfect- waar hebben we het dan nog over? Zit ik hier wel tussen paardenmensen?
Ik heb het over paarden met een deugdelijk skelet, rechte benen, regelmatige gangen en een prettig karakter. Meer niet.
Heeft niks met grenzen te maken, dat is de standaard van ELK stamboek en de basis.

Je moet niet gaan fokken met paarden met een ondeugdelijk skelet, kromme benen en een slecht karakter of erfelijke gebreken. Die worden ook niet opgenomen in een stamboek.

Ik heb het hier trouwens steeds over fokkers die buiten stamboeken om fokken.

Binnen bepaalde stamboeken zijn variaties mogelijk en daar is niks mis mee als het materiaal maar DEUGT en BRUIKBAAR is. Een paard dat zulke ruime gangen heeft dat je het niet meer uit kunt zitten, een paard dat zo heet is dat je het niet normaal kunt rijden is bv geen bruikbaar paard dat moet niet het streven van een fokker zijn..
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-12-10 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:14

Ondeugdelijk character en niet mee fokken? Onder welke steen heb jij geleefd?
Er zijn genoeg dekhengsten die in de warmbloedfokkerij hun dekdienst doen die duidelijk niet-makkelijke characters doorgeven. En dan gaat het over goedgekeurde dekhengsten.
En daar is geen enkele restrictie op!

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:17

heeeey, leuke foto bij dit topic... Die ken ik ergens van!! :-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:19

Cassidy schreef:
Ondeugdelijk character en niet mee fokken? Onder welke steen heb jij geleefd?
Er zijn genoeg dekhengsten die in de warmbloedfokkerij hun dekdienst doen die duidelijk niet-makkelijke characters doorgeven. En dan gaat het over goedgekeurde dekhengsten.
En daar is geen enkele restrictie op!

Dat klopt dan toch niet? Ze krijgen in hun proeven toch ook een cijfer voor karakter? Dus daar kán op geselecteerd worden. En een merriehouder moet daar gewoon op selecteren.
Dat bedoel ik met een behoorlijk paard fokken.
De fokkers kiezen toch het materiaal dat ze gebruiken?
Je kunt toch beter uitgaan van goed materiaal?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:21

Mee eens, helaas wordt er te vaak gedacht dat een merrie de tekortkomingen van een hengst uit kan vlakken (of omgekeerd)
Maar hoeveel nakomelingen van Jazz zie je terug in de topsport?
Het karakter van een dier wordt gevormd door erfelijkheid, en opfok/opvoeding.
En aan de opfok/opvoeding schort het vaak genoeg....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-12-10 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:22

'Correct gebouwd' verschilt ook per stamboek. En in afwijkingen zijn er gradaties.
De ene (verder goede) hengst geeft Franse stand door, de andere een weke rug... daar moet je ook een beetje geluk mee hebben.
Dan is het ook nog zo dat er bijv. bij de Friezen nu op de bovenlijn wordt gelet omdat er teveel gezonken ruggen kwamen, en dat het bij Welsh A's wel gezegd wordt maar je ziet enorm veel badkuipen vooraan staan op de shows.
(en nu ga ik echt slapen, anders ben ik morgen hartstikke kapot)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:27

Toegestane bouw varieert wellicht iets per type paard, maar niet in de zin dat benen maar krom mogen zijn en ruggen week etc.
Correcte bouw is kort gezegd niet meer dan geen afwijkingen hebben die het gaan en kunnen dragen van de ruiter (of het kunnen trekken bv), nadelig beinvloeden. Het paard moet, nogmaals BRUIKBAAR zijn. Met name voor het doel waar het voor is gefokt.

Nogmaals, beter selecteren, en dan gaat het niet om perfect of een bepaald ras, maar gewoon deugdelijk en bruikbaar. En beginnen met een correcte merrie. Zij leert het veulen haar gewoontes en gangen ook nog eens aan dus die kunnen maar beter goed zijn...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:30

Lusitana schreef:
Dat klopt dan toch niet? Ze krijgen in hun proeven toch ook een cijfer voor karakter? Dus daar kán op geselecteerd worden. En een merriehouder moet daar gewoon op selecteren.
Dat bedoel ik met een behoorlijk paard fokken.
De fokkers kiezen toch het materiaal dat ze gebruiken?
Je kunt toch beter uitgaan van goed materiaal?

Maar welke KWPN-hengst vererft brave karakters in de dressuurlijn?
Het is allemaal Jazz, Gribaldi, Ferro, wat de klok slaat... en dan is de ene wel wat lastiger dan de andere maar echt poepsimpele karakters zitten er niet meer tussen. KWPN fokt voor topsport. Dan moet je als merriehouder al uitwijken naar andere stamboeken. En daar moet je vaak dan weer concessies doen op model, beweging of commerciële belangen.