Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:40

eerlijk gezegd vind ik menig reactie hier ook diep triest.
Een 29 jarig paard (!!!!) gaat dood in de wei. Ja... het vriest toevallig die dag. Het beestje had op iedere andere dag kunnen sterven, maar de kop 'paard sterft in de vrieskou' verkoopt nu eenmaal beter.
Aan de lezer om nuchter verstand te gebruiken.
Ik zie een oudje met deken, wat helaas niet meer recht komt.
Vanwege de leeftijd. Omdat zijn tijd om is.
Beestje heeft toch een prachtige leeftijd bereikt lijkt me, in een tijd waarin de gemiddelde leeftijd van een paard 7 is.
Heb heel wat beestjes richting slacht zien verdwijnen omdat ze kapot gereden waren
Ongetwijfeld paardjes met warme stallen.
Ik zie dagelijks massa's oud dravers op internet te koop staan voor een paar cent, soms voor niets, omdat de eigenaars er vanaf willen en de markt verzadigd is. Menig mankeert iets. Maar het is makkelijker om te verkopen dan verantwoording te nemen
Allemaal paardjes die met dekens in stallen staan.
En waarvan menig eindigt op een akelig transport richting buitenland omdat dat net iets meer opbrengt dan de slacht in eigen land.
Ik zie de krant vol staan met mensen die hun oudje verkopen. Een oud paard kost geld en je hebt er niets aan. Verkopen, wetend dat de zg aardige koper vaak niet zo aardig is en graag wat aan de slacht verdient, is makkelijker dan zelf kosten en verzorging dragen.

Iedereen weet dat bovenstaand realiteit is in de paardenwereld. En dan wordt er kritiek geuit op een eigenaar wiens paard lekker in de wei stond, maar wiens tijd op 28 (!!) jarige leeftijd is gekomen???
Hoeveel paarden bereiken die leeftijd nog?

Paarden hebben niet het eeuwige leven. Negentwintig is meer dan mooi.
Het was gewoon zijn tijd.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:46

Moderatoropmerking:
Hierbij nogmaals de vraag om wel met respect naar elkaar wil blijven reageren, én ontopic blijven. Met moddergooien is echt niet nodig. Het zou jammer zijn als het topic gesloten moet worden. Bedankt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:50

Elk paard wat nu overlijdt, doet dat in de vrieskou. Of hij nu oud of jong is en om wat voor reden. Tis gewoon koud nu. :j
Helemaal eens met liljebo!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:55

en al die berichten dan over verwaarloosde uitgemergelde paarden dan?
Dit is (hoogstwaarschijnlijk)geen verwaarloost paard....maar dat is vrij zeldzaam.
De meeste nieuwsberichten gaan over verwaarloosde paarden die dood neervallen....dan reageert niemand zo laconiek.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:58

Ik zie een paard met een deken op en een stal op de achtergrond en ik lees dat de eigenaar verscheidene pogingen gedaan heeft om het dier te helpen. Klinkt mij als oudje overleden door de leeftijd.

Mijn oude doos van 22 gaat 's nachts op stal en komt overdag buiten, in mijn ogen een beste regeling voor een oud paard. Als je een paard op die leeftijd op een stal zet hele dagen zonder enige echte vorm van beweging, dan denk ik niet dat het beestje oud zal worden.

Mijn oudje van 26 (nu alweer 4 jaar overleden) is gestorven midden zomer op de wei, de ene moment stond hij voor mijn neus te grazen, het andere moment lag hij in de stal dood. Kreeg elk jaar zijn nodige zorgen, kreeg extra eten, werd elke dag 8x nagekeken (2x door mezelf, overige 6 keren door de andere weidemensen) en toch lag hij dood.

Voor alles en iedereen is er een leeftijd hoor. Heel vervelend dat alles direct op de eigenaar geschoven wordt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:15

Ben het volledig met Brainless eens.
Tijdje geleden is mijn oude verzorgpony op 33 jarige leeftijd in de wei dood neergevallen. Nou was dit in de zomer, maar had ook nu kunnen gebeuren.
Een ander oud paard van dezelfde eigenaar (paard van 1,75 van 31 jaar) gaat gewoon lekker elke dag naar buiten, op stal worden ze pas stram en stijf. In de wei kunnen ze naar eigen wens nog lekker bewegen.
Als die van mij zo'n leeftijd mag gaan halen wil ik hem ook gewoon dagelijks buiten hebben, als het kan zelfs met een schuilstalletje gewoon 24/7.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:37

Tja,ondanks de hele discussie.....lees ik het als; paard op leeftijd is overleden.
Had ook in de zomer kunnen gebeuren(dan was er vast sprake geweest van een zonnesteek en tekort aan water?).
Beestje is niet in de wieg gesmoort,en blijkbaar hebben de eigenaren het al die jaren prima gedaan,want het heeft een mooie leeftijd gehaald.
Eens houd het op....
Wat betreft puur het onderkoelings verhaal...en dat dat zo`n mooie manier is om te sterven,daar zet ik ook mn kanttekening bij.
Onderkoeling maakt je suf,en inderdaad eenmaal zover schijn je het niet meer te voelen of te boeien.
Maar de tijd voor het zover is,schijnt heel pijnlijk en moeilijk te zijn.
Word je gered van onderkoeling of bevriezing,dan is het opwarmen ook een zeer pijnlijke aangelegenheid,voor zover ik het begrepen heb.
Dus wil niet perse spreken van een mooie dood waar het paard niets van heeft geleden.
Maar zoals ik al zei,was het hartje zomer geweest,en het paard had dan door zn hoeven gegaan....was het vast gebrek aan water en hitteslag geweest wat hem of haar geveld had.
En ook dat is niet een prettige manier van sterven.
Dus in plaats van gissen,en bedenken hoe erg het arme dier op leeftijd heeft geleden.....kunnen we ook denken goh...een oud blesje is overleden,jammer van de omstandigheden,maar wanneer komt zoiets wel perfect uit?
Volgens mij nooit.....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:08

geerke schreef:
en al die berichten dan over verwaarloosde uitgemergelde paarden dan?
Dit is (hoogstwaarschijnlijk)geen verwaarloost paard....maar dat is vrij zeldzaam.
De meeste nieuwsberichten gaan over verwaarloosde paarden die dood neervallen....dan reageert niemand zo laconiek.

Zelfs dat klopt niet ...
Niet ieder mager paard is verwaarloosd...

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:04

als er zo op tegen is dat mensen hier hun mening plaatsen waarom word er dan een topic over gemaakt?
hou het dan bij een nieuwsbericht waar niet verder op gereageerd kan worden.
dit is nu eenmaal een forum met veel mensen die ieder hun eigen mening hebben over dit onderwerp
maar als je dan iets plaatst word dat gelijk afgedaan als respectloos
het is gewoon een mening meer niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:31

DDDMakkink schreef:
als er zo op tegen is dat mensen hier hun mening plaatsen waarom word er dan een topic over gemaakt?
dit is nu eenmaal een forum met veel mensen die ieder hun eigen mening hebben over dit onderwerp

inderdaad....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:14

DDDMakkink schreef:

Niemand zegt toch dat je je mening niet mag geven? Alleen wordt daar dan wel weer op gereageerd door mensen die een andere mening hebben, dat mag ook natuurlijk ;) .

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:30

liljebo schreef:
eerlijk gezegd vind ik menig reactie hier ook diep triest.
Een 29 jarig paard (!!!!) gaat dood in de wei. Ja... het vriest toevallig die dag. Het beestje had op iedere andere dag kunnen sterven, maar de kop 'paard sterft in de vrieskou' verkoopt nu eenmaal beter.
Aan de lezer om nuchter verstand te gebruiken.
Ik zie een oudje met deken, wat helaas niet meer recht komt.
Vanwege de leeftijd. Omdat zijn tijd om is.
Beestje heeft toch een prachtige leeftijd bereikt lijkt me, in een tijd waarin de gemiddelde leeftijd van een paard 7 is.
Heb heel wat beestjes richting slacht zien verdwijnen omdat ze kapot gereden waren
Ongetwijfeld paardjes met warme stallen.
Ik zie dagelijks massa's oud dravers op internet te koop staan voor een paar cent, soms voor niets, omdat de eigenaars er vanaf willen en de markt verzadigd is. Menig mankeert iets. Maar het is makkelijker om te verkopen dan verantwoording te nemen
Allemaal paardjes die met dekens in stallen staan.
En waarvan menig eindigt op een akelig transport richting buitenland omdat dat net iets meer opbrengt dan de slacht in eigen land.
Ik zie de krant vol staan met mensen die hun oudje verkopen. Een oud paard kost geld en je hebt er niets aan. Verkopen, wetend dat de zg aardige koper vaak niet zo aardig is en graag wat aan de slacht verdient, is makkelijker dan zelf kosten en verzorging dragen.

Iedereen weet dat bovenstaand realiteit is in de paardenwereld. En dan wordt er kritiek geuit op een eigenaar wiens paard lekker in de wei stond, maar wiens tijd op 28 (!!) jarige leeftijd is gekomen???
Hoeveel paarden bereiken die leeftijd nog?

Paarden hebben niet het eeuwige leven. Negentwintig is meer dan mooi.
Het was gewoon zijn tijd.

Helemaal mee eens