Amazones gewond en paard dood op strand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:54

daffie1986 schreef:
Maar op zondag mag je toch ook helemaal niet met je paard op het strand? Dat is tenminste wel zo bij de opgang van egmond-binnen staat er dat je er niet op zon- en feestdagen op mag. Was zaterdag nog lekker wezen uitwaaien toen was het echt verdacht rustig.

Ter informatie heb ik dit gevonden op de site www.nederlandstrand.nl
Paarden
1 mei tot 1 oktober zijn paarden toegestaan op de activiteitenstranden en op de zonnestranden alleen voor 10.00 uur en na 19.00 uur.
1 oktober tot 1 mei zijn paarden op zondagen en feestdagen na 12:00 tot 18:00 verboden op het strand.
Er is voor paarden zowel honden en opruimplicht. Dit geldt 7 dagen in de week het hele jaar door.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:56

daffie1986 schreef:
Het strand hier is heel verradelijk tussen eb en vloed zijn er stukken die in drijfzand kunnen veranderen, althans het is niet echt drijfzand. Als het hier hoog water is komt het water bijna tot aan de duinrand, als het mulle zand nat nat begint te raken kan het heel verraderlijk zijn. Ik rij zelf dagelijks op het strand en zorg dat ik altijd rond eb tijd rij maar nooit vlak na de vloed. Ook zijn er in het water heel veel muien, hierdoor wordt het water met heel veel kracht terug naar zee getrokken, ook hier kunnen ongelukken gebeuren en zijn hier ook geweest met paarden en zwemmers.

Ik weet niet waar het gebeurt is en hoe het gebeurt is, dus zal daar zoiezo niet een oordeel over vellen. En wie zijn de bokkers om te oordelen over een ander als je dit basseert op een krantenknipsel. Ik vind daarom de opmerkingen heel gemeen en ik hoop dat jullie nog nooit iets gedaan hebben dat eigenlijk niet kan. Tel eerst eens tot 10 en wacht met zulke opmerkingen tot je de andere kant van het verhaal weet!

edit weggehaald.

Ik deel deze ervaringen ook vanuit mijn 20 jaar strandervaring hier in Zuid Holland. Strand is hier wel eens 10 dagen dichtgeweest vanwege extreem drijfzand gevaar maar verder blijft drijfzand een verradelijk iets wat niet goed in te schatten is. Soms is het goed zichtbaar de door de kleur zand maar soms ook totaal niet .....
verder sluit ik me bij de opmerkingen in de tweede alinea aan.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:56

Citaat:
ow lees nu dat het een huurpaardje was, daar zal dan net even wat meer risico mee genomen worden als dat het je eigen paard zou zijn denk ik .
in dit geval arm paard!

Ben blij dat jij niet voor mijn paard hoeft te zorgen....

Manege De Hoef is bijzonder goed voor hun paarden en hebben geen pensionpaarden maar al hun paarden staan in de lease. Dat zal er worden bedoeld met 'huurpaard'. Deze paarden worden als eigen paarden beschouwd door degene die hem leasd en alleen kundige ruiters kunnen er mee het terrein af. Daar kan het dus niet aan hebben gelegen.

Ben ooit heel lang geleden op deze manege begonnen met paardrijden en ik vind het vreselijk voor die meiden wat er is gebeurd. Iedereen (ja ook jij) maakt wel eens een inschattingsfout en op hele drukke plaatsen is het met je paard wel eens kiezen uit 2 kwaden, ze hebben helaas de verkeerde keuze gemaakt. Niks wijze les of eigen schuld dikke bult. Denk eens na, je zou anders nooit meer ergens met je paard naartoe kunnen en alleen nog maar met je cap, airvest, nekrol en bodyprotector om rondjes kunnen stappen in de binnenbak. Hoeveel van jullie hebben wel eens een rengalopje in het bos gedaan op een pad waarvan je niet weet of er ineens een wortel uit de grond steekt? Ook daar kan je paard over struikelen en zijn nek breken. Oordeel niet te snel mensen, het had ons allemaal op wat voor manier dan ook kunnen gebeuren.

Meiden, mochten jullie dit lezen: heel veel sterkte!

SonraffieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:05

Oh, wat erg, voor paarden & ruiters

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:10

paars schreef:
daffie1986 schreef:
Maar op zondag mag je toch ook helemaal niet met je paard op het strand? Dat is tenminste wel zo bij de opgang van egmond-binnen staat er dat je er niet op zon- en feestdagen op mag. Was zaterdag nog lekker wezen uitwaaien toen was het echt verdacht rustig.

Paarden
1 mei tot 1 oktober zijn paarden toegestaan op de activiteitenstranden en op de zonnestranden alleen voor 10.00 uur en na 19.00 uur.
1 oktober tot 1 mei zijn paarden op zondagen en feestdagen na 12:00 tot 18:00 verboden op het strand.
Er is voor paarden zowel honden en opruimplicht. Dit geldt 7 dagen in de week het hele jaar door.

Oh kijk, het bordje is nu weg hoor bij de duiningang, maar die tijden stonden er dus weer niet bij. Dankjewel.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:15

San1978 schreef:
Citaat:
ow lees nu dat het een huurpaardje was, daar zal dan net even wat meer risico mee genomen worden als dat het je eigen paard zou zijn denk ik .
in dit geval arm paard!

Ben blij dat jij niet voor mijn paard hoeft te zorgen....

Manege De Hoef is bijzonder goed voor hun paarden en hebben geen pensionpaarden maar al hun paarden staan in de lease. Dat zal er worden bedoeld met 'huurpaard'. Deze paarden worden als eigen paarden beschouwd door degene die hem leasd en alleen kundige ruiters kunnen er mee het terrein af. Daar kan het dus niet aan hebben gelegen.

Ben ooit heel lang geleden op deze manege begonnen met paardrijden en ik vind het vreselijk voor die meiden wat er is gebeurd. Iedereen (ja ook jij) maakt wel eens een inschattingsfout en op hele drukke plaatsen is het met je paard wel eens kiezen uit 2 kwaden, ze hebben helaas de verkeerde keuze gemaakt. Niks wijze les of eigen schuld dikke bult. Denk eens na, je zou anders nooit meer ergens met je paard naartoe kunnen en alleen nog maar met je cap, airvest, nekrol en bodyprotector om rondjes kunnen stappen in de binnenbak. Hoeveel van jullie hebben wel eens een rengalopje in het bos gedaan op een pad waarvan je niet weet of er ineens een wortel uit de grond steekt? Ook daar kan je paard over struikelen en zijn nek breken. Oordeel niet te snel mensen, het had ons allemaal op wat voor manier dan ook kunnen gebeuren.

Meiden, mochten jullie dit lezen: heel veel sterkte!

Het ging niet om leasepaarden maar manegepaarden :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:20

Jemig ik sta te kijken van de reacties hier!! lekkere makkelijk oordelen altijd vanuit je luie stoel!

wat een vreselijk ongeval en wat een vreselijke ervaring voor die meiden.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:29

paars schreef:
daffie1986 schreef:

Paarden

Het ongeluk vond trouwens plaats op zaterdag hoor en dan mag je gewoon met je paard het strand op in Egmond! Ik weet het want ik sta daar ook in de buurt en rij zelf ook regelmatig op het strand van Egmond en Bergen.

Women2

Re: Amazones gewond en paard dood op strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:42

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil wel even een reactie plaatsen. Het ging hierbij om ruiters (in ieder geval de gene die haar sleutelbeen brak) die al jaren en jaren op het strand rijden. Met een groepjes vrienden wordt er nog wel eens een strandrit gemaakt op zondag ochtend met de manege. Gewoon onder begeleiding. Tijdens het galopperen zijn twee van de paarden die mee waren in het drijfzand terecht gekomen waarvan de gene die zijn been brak voluit over de kop sloeg.

Het gaat hierbij om ruiters die het strand en de paarden goed kennen, het meisje wat haar sleutelbeen brak heeft jaren eigen paarden gehad en altijd al op het strand gereden.

Ik denk dus dat het geheel onterecht is om hier te gaan lopen roepen dat het zomaar 'een domme ruiterfout' is, 'een harde les' is, etcetc. Soms gebeuren ongelukken gewoon en is de afloop heel triest. En nee, daar hoeft niet altijd iemand schuld aan te hebben. Sommige dingen gebeuren gewoon, hoe triest ook.

En met de ruiter die haar sleutelbeen brak gaat het naar omstandigheden goed. Ze is geschrokken, heeft nog veel pijn, hoort woensdag of ze nog geopereerd moet worden... Maar ze beseft wel dat ze geluk gehad heeft... Het had zo veel erger af kunnen lopen!!!!

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:44

Het is gewoon n vreselijk ongeluk en het had ons allemaal kunnen overkomen. Zolang het verhaal van de meiden zelf niet bekend is kunnen wij niet zeggen of deze meiden onverwantwoordelijk bezig zijn geweest of dat het gewoon hardstikke pech hebben is. Ik hoop dat jullie beseffen dat dit meisje misschien wel een trauma en schuldgevoel voor het leven heeft. Om zomaar "eigen schuld dikke bult" te zeggen vind ik erg respectloos. Het is allemaal al erg genoeg en ik denk dat het ook zeker niet op zijn plaats is om de meiden of manege de schuld te geven.

Wil alle betrokkkenen nog heel erg veel sterkte wensen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:45

Als ik de reacties goed lees zijn er dus 2 ongelukken gebeurt.

1) Op zaterdag waarbij een paard een schouder brak, maar die is op stal ingeslapen
2) Op zondagochtend waarbij het paard op het strand is overleden

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:58

Matsje schreef:
FlairS schreef:
Volgens een reactie van een lezer op Webregio van Noord Holland is er zaterdag ook een paard over de kop gevlogen op het strand.Dit paard zou eerst nog naar huis gebracht zijn waar het zou zijn overleden.

Deze komt bij ons vandaan. Is thuis ingeslapen ivm gebroken elleboog. Overigens een pony.

En op zondag 1 de nek gebroken plus het paard uit het krantenbericht in dit topic..... 3 paarden in korte tijd?????

Hopelijk durft dat meisje uit dit topic straks wel weer op een paard te klimmen, ze zal de schrik wel flink te pakken hebben.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 22-11-10 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:59

Jeetje heftig!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:00

Vreselijk, wat een pech.
Ik weet niet of je dit had kunnen voorkomen. Zo te horen waren ze ervaren met rijden en met het strand. Zou mij ook zomaar kunnen overkomen, ik heb nog nooit op het strand gereden.

Vroeger wel veel buiten gereden en ik heb ook veel domme dingen gedaan waar ik nu spijt van heb. Heel veel dingen waren gewoon gevaarlijk maar daar zie je het gevaar totaal niet van in als je jong bent.
Gelukkig is alles toen goed gegaan maar dat is een wonder te noemen.

Dit strandongeluk is gewoon heel tragisch, sterkte voor de amazones.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:02

Women2 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil wel even een reactie plaatsen. Het ging hierbij om ruiters (in ieder geval de gene die haar sleutelbeen brak) die al jaren en jaren op het strand rijden. Met een groepjes vrienden wordt er nog wel eens een strandrit gemaakt op zondag ochtend met de manege. Gewoon onder begeleiding. Tijdens het galopperen zijn twee van de paarden die mee waren in het drijfzand terecht gekomen waarvan de gene die zijn been brak voluit over de kop sloeg.

Het gaat hierbij om ruiters die het strand en de paarden goed kennen, het meisje wat haar sleutelbeen brak heeft jaren eigen paarden gehad en altijd al op het strand gereden.

Ik denk dus dat het geheel onterecht is om hier te gaan lopen roepen dat het zomaar 'een domme ruiterfout' is, 'een harde les' is, etcetc. Soms gebeuren ongelukken gewoon en is de afloop heel triest. En nee, daar hoeft niet altijd iemand schuld aan te hebben. Sommige dingen gebeuren gewoon, hoe triest ook.

En met de ruiter die haar sleutelbeen brak gaat het naar omstandigheden goed. Ze is geschrokken, heeft nog veel pijn, hoort woensdag of ze nog geopereerd moet worden... Maar ze beseft wel dat ze geluk gehad heeft... Het had zo veel erger af kunnen lopen!!!!

Het kan iedereen overkomen, ook de wijsneuzen hier in het topic. Drijfzand is heel verradelijk en niet altijd goed te onderscheiden van ander zand...In die zin heeft ze veel geluk gehad ja. Ken iemand die over de kop is gegaan met paard (toevallig ook op strand maar niet in NL) en hij heeft nu een dwarslaessie......voor het leven verlamd vanaf de heupen.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:04

Ik heb net even navraag gedaan bij een van de ruiters wat er exact gebeurd is...

Hier het verhaal van de ruiter die haar sleutelbeen brak en waarvan het paard afgemaakt is;

's ochtends vroeg zijn ze vanuit de manege met 10 paarden en een begeleider naar het strand gegaan. Wat in deze tijd van het jaar gewoon toegestaan is. Op het strand waren op dat moment nog maar weinig mensen (en honden) wanneer dit het geval is, gaan ze het strand namelijk niet op! Eenmaal op het strand stukje draven en stukje galopperen, iets wat hard, maar niet onverantwoord hard ging. Gewoon even lekker de benen strekken. De paarden kwamen in een stuk niet zichtbaar drijfzand terecht, waardoor ruiter en paard over de kop sloegen. Hierbij brak 1 paard zijn been, het andere paard mankeerde op het eerste oog niets (hoe het nu is, is mij onbekend) De ruiter van het paard wat zijn been brak heeft hierbij nooit bekneld gelegen onder haar paard, het paard lag naast haar.
Op het strand zijn GEEN wandelaars geweest die hebben gewaarschuwd voor drukte of drijfzand, wanneer dit het geval is, gaan ze namelijk niet het strand op.
Wel heeft het Rijkswaterstaat laten weten dat ze die ochtend op het strand waren voor controle op drijfzand, gezien daar geruchten van rond gingen. Hier waren dus nog geen waarschuwingen voor afgegeven.
Ook hebben de ruiters niet over een zandbank heen gegaloppeerd, beiden weten dat dit niet verstandig en onverantwoordelijk is en de betreffende manege staat dit niet eens toe!

Het betrof ook geen lease of huur paarden. Het waren gewoon manege paarden die bij alle ruiters bekend waren, gezien er in de les ook op gereden werd.

In eerder bericht heb ik al vermeld hoe de ruiter zich voelt, hoe het met de andere ruiter gaat is mij onbekend.

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat het een ONGELUK betreft, iets waar geen van de ruiters niets aan heeft kunnen doen. Het had ook een van de andere 10 kunnen overkomen of er waren er meer gevallen. Het had zoveel erger gekund.

Ik stel dan ook voor om op te houden met te zeiken op de ruiters en de manege. Niemand valt iets te verwijten. En mocht je iets willen weten, vraag het dan ipv te speculeren!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:08

Dank voor deze verheldering. Een dergelijk ongeluk kan echt iedereen zomaar overkomen.Sterkte voor de amazones

Watermeloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:11

Ik vind het erg naar, iig sterkte voor de ruiters. Lijkt me niet fijn om te zien. :n Ben er vorige week zondag nog op strandrit geweest en toen is het (gelukkig) wel goed gegaan. Het paard wat overleden is, heeft een vriendin van me nog een keer een duinrit opgemaakt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:20

Een paard met een gebroken been zien is echt niet prettig :n
Heb er nu meerdere gezien doordat ik vaak met mijn vriend mee op pad ben in het weekend (en dus ook bij steeple chases als hij dienst heeft op de betreffende baan) Heb nu drie open been breuken gezien bij een paard, dat beeld vergeet je niet meer :n

Ik vind het prettig dat er meer informatie is, vind het jammer dat mensen er gelijk vanuit gaan dat het aan de amazones ligt.

Ik wens alle ruiters die erbij waren veel sterkte :(:)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:25

Wat een ellendig ongeluk zeg ....
Heel veel sterkte aan de betrokkenen :(:)

Ik heb wel eens als begeleider mee gereden met bos ritten.. Als begeleider voel je je heel verantwoordelijk voor de ruiters en paarden!
Dit ongeluk moet ook voor hen een verschrikkelijke gebeurtenis zijn..

Ik wist niet dat het strand zo verradelijk kon zijn!!! ALs ik ooit weer eens op het strand ga rijden, hou ik dus in mijn achterhoofd dat ook dit soort dingen kunnen voor komen op het strand!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:26

Pony van zaterdag had haar elleboog gebroken (dus niet schouder) nadat ze over de kop is geslagen. Is met de trailer opgehaald en thuis ingeslapen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:27

Vind het echt heftig zulke dingen zijn echt niet leuk om mee te maken,
Sommige reacties in het topic vind ik ook echt helemaal niet terecht.
Lees net het bericht wat van 1 van de ruiters afkomt en toch wijkt het wel wat af van wat bekend was.
maar dat is wel vaker zo hoor, dus kijk er niet raar van op.

Het is sneu en boven alles ook heeel erg vervelend dat het gebeurd is.
wens ook iedereen (betrokkenen) heel veel sterkte en beterschap!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:28

Bravura schreef:
En op zondag 1 de nek gebroken plus het paard uit het krantenbericht in dit topic..... 3 paarden in korte tijd?????

Hopelijk durft dat meisje uit dit topic straks wel weer op een paard te klimmen, ze zal de schrik wel flink te pakken hebben.

Nee 2. Die ik bedoel is 1 van de 2 uit het bericht.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:39

@ NienSCHaap; wat ik getypt heb is niet direct van de ruiter zelf afkomstig, dat zou betekenen dat ik hier nu met een stuk sleutelbeen achter mn pc zit. Ik had de ruiter aan de telefoon op het moment dat ik het typte... Niet de ruiter zelf heeft het geschreven, maar ze heeft het direct verteld en ik heb dat letterlijk overgenomen.

Gewoon even voor de duidelijkheid...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:40

Nee dat snap ik ook nog wel dat de ruiter het niet geschreven heeft maar ik neem wel aan dat het van de ruiter komt O:) dus vandaar!