ZZ-licht voortaan niet meer de subtop maar basis dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:01

en als wij dit nou zo lekker simpel zitten te bedenken ,waarom heeft de knhs dat dan nog niet bedacht? en uitgevoerd? dit hele topic kan zo op de post :D de beek ermelo,komt altijd aan..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:24

knollentuin schreef:
en als wij dit nou zo lekker simpel zitten te bedenken ,waarom heeft de knhs dat dan nog niet bedacht? en uitgevoerd? dit hele topic kan zo op de post :D de beek ermelo,komt altijd aan..

Dat nemen ze niet serieus. Dat is het nadeel van zulke bureaucratische organisaties. Logge, trage organisaties, veel procedures, alles wordt binnenskamers besloten. Waarschijnlijk heeft iemand dit al eens voorgedragen (idee is vast niet uniek) maar is de uitvoering niet haalbaar. Financieel niet, operationeel niet, organisatorisch niet en ik denk ook niet qua wet-en regelgeving. Dan moeten er nieuwe normen opgesteld worden. Kost allemaal veel geld, budgetoverschrijdingen etc. Wordt op langere baan geschoven en wordt er geprobeerd korte termijn oplossingen te bedenken. Dit zorgt er helaas voor dat de problemen niet bij de kern aangepakt worden maar eigenlijk worden verplaatst.
(zal ik solliciteren bij de afdeling Management en organisatie bij de KNHS? Opleiding is in de pocket en de relevant vakinhoudelijke kennis ook. ) :D ;)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:03

Ja, natuurlijk is de organisatie log en groot. Maar niet alles wordt binnenkamers besloten. Het zijn wel mensen die in die binnenkamer zitten, en jij zou bij die mensen kunnen aanschuiven, of ik. ;)

Ik vind wel dat de KNHS wel wat meer 'visie' mag ontwikkelen. Bijvoorbeeld 'lef' als kernwaarde, naast de bekende (óók belangrijk maar toch een beetje gaap-)dingen als 'stimulering van de breedtesport'.
Lef zou kunnen betekenen: we gaan niet alleen regeltjes voorschrijven, maar we gaan ook handhaven.
Of: we willen niet met elke modegril meewaaien.

Ik noem maar wat. Maar een beetje lef - ja, dat mis ik wel, bij de KNHS. :)

apple01

Re: ZZ-licht voortaan niet meer de subtop maar basis dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:15

@bertje ik ben het wel met je eens. De KNHS heeft volgensmij weinig visie!
Bovendien is wordt de kwartpirouette een halve omdat dat voor de meeste makkelijker is. Dan hoef je tenminste niet recht te richten na die best moeilijke oefening.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:48

idd apple dat las ik er ook uit in de paard en sport,een kwart is moeilijker omdat je er eerder uit moet zien te sturen en die halve heb je eerder omdat de paarden toch geneigd zijn om door te vallen :D nou bertie en suzanne in de de organisatie en handhaven maar! ik ben voor *D

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:51

Oh ik heb de P&S niet gelezen geloof ik. Maar dat weet ik uit eigen ervaring.
@Suzanne F Veel succes! Mijn stem heb je! haha

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:33

Volgens mij gaan er veel mensen voorbij aan het feit dat juryleden VRIJWILLIGERS zijn.....
Elke twee jaar examen, statistieken om op afgerekend te worden. Agressie op het concoursterrein. Enzovoort.
Wie is er dan nog bereid om op een prachtige zaterdag, de hele dag in een auto, naar proeven van belabberd niveau te gaan kijken en als dank onheus bejegend te worden.
En dat allemaal voor een paar tientjes per dagdeel.

Ik ben ervoor dat juryleden goed opgeleid aan de taak beginnen en gesteund worden in hun beoordeling. Stevig punten is duidelijker dan 5jes en 6jes. Maar om nu statistieken te gaan bijhouden met winstpunten per gestarte combinatie om zo te zien of een jury een "boeman" of de "goedheiligman" is. Dan gaat een jurylid daar toch ook rekening mee houden tijdens een rubriek. Ook als er toevallig wel veel winstpuntwaardig rijden of juist verliespuntwaardig.

Op zich is de structuur voor goede beoordeling wel aanwezig maar hebben velen een eigen idee ontwikkeld van wat "normaal" is.
Ik krijg de kriebels als ik juryleden hoor zeggen dat ze altijd op ongeveer 1/3 met een winstpunt willen uitkomen..... Of dat een verliespunt geven echt niet kan....

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:38

knollentuin schreef:
idd apple dat las ik er ook uit in de paard en sport,een kwart is moeilijker omdat je er eerder uit moet zien te sturen en die halve heb je eerder omdat de paarden toch geneigd zijn om door te vallen :D nou bertie en suzanne in de de organisatie en handhaven maar! ik ben voor *D

Precies, ze hebben de neiging om te veel te gaan zitten en dan niet snel meer zijn...
Met een halve werkpiouette is dat ( snel zijn) makkelijker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:46

Dat ben ik wel met je eens Oline. In de basis doen de meeste ruiters en amazones mee voor hun plezier, het is 'maar' hobby.
Ik rijd zelf ook omdat ik het leuk vind en ik jureer ook omdat ik dat leuk vind.
Natuurlijk is er ruimte voor verbetering, maar ik denk niet dat de eerder genoemde maatregelen haalbaar zijn, alleen al qua kosten.
De ene jury is strenger, de ander is milder, maar ik denk dat als je het gemiddelde neemt dat het best redelijk klopt en wat ik het belangrijkste vind is dat de beste combinatie aan het eind bovenaan staat en dat de rest qua plaatsing ook klopt. Dat je dan de ene keer wat punten teveel hebt en de andere keer wat te weinig, dat is niet anders. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:19

KarinvdM schreef:
Dat je dan de ene keer wat punten teveel hebt en de andere keer wat te weinig, dat is niet anders. :)

Dat is ook niet erg. En daar gaat het ook helemaal niet om. Er zijn Z juryleden die gewoon echt te weinig rijtechnisch inzicht hebben en er structureel naast zitten. Voor een geweldig galopperend paard een 6 voor de galop geven. (omdat hij met zijn hoofd teveel bewoog...?) Een lateraal stappend paard een 7 of 8 geven. (omdat hij zo goed overstapt....?) Aanleuningsproblemen niet opmerken, paarden die uit balans lopen gewoon een 7 voor verzameling geven etc... Moet ik nog even doorgaan?

Die zou je er met een toetsing uit moeten kunnen filteren. Laat ze examen doen en degene die ernaast zitten ga je extra toetsen in een mondeling examen met combinaties beoordelen. Dan merk je snel genoeg of iemand capabel is of niet.

Geen statistieken met punten etc, daar bereik je niks mee. Het gaat ook niet om wel of geen winst, het gaat erom of juryleden gewoon genoeg inzicht hebben om correct te kunnen jureren.
Jureren is een vak, ook al krijg je er een drol voor. Dat vak moet je serieus nemen, daar kunnen geen knoeiers zitten. Daar moeten capabele mensen zitten die opgeleid worden maar ook getoetst worden.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:40

Vudress schreef:
Ik zou nog eerder voor een open inschrijving zijn dan voor deze 65% regeling.

Zowel om mijn eerder genoemde reden dat het met een gewoon paard heel veel moeilijker wordt om te promoveren. Alsmede om de reden dat ruiters niet beter gaan rijden van een strengere jurering. Geef ruiters zelf verantwoordelijkheid in hetgeen ze starten, ze vallen toch wel door de mand bij inschrijving in een klasse die boven hun kunnen ligt.

Het probleem van het slechte rijden in de klasses wordt niet opgelost in de wedstrijdbaan maar ligt in de kwaliteit van de instructeurs. Als de instructeurs meer uitleg geven over een goedgaand paard nemen de juryleden, die vaak ook lessen of gelest hebben bij zo'n instructeur, dat vanzelf mee.

Er wordt nog steeds slecht gereden maar de kwaliteit van zowel het paardenmateriaal als de rijderij blijft nog steeds stijgen. Echt onmogelijke paarden zie je bijna niet meer en steeds meer mensen komen tot inzicht dat de kwaliteit van de basisafrichting belangrijker is dan trucjes aanleren.

Hier tik je een ander minstens zo'n belangrijk punt aan. Instructie is inderdaad de basis voor kwaliteit. In mijn ogen is dat iets wat net als de juryleden zeker nog veel meer aandacht zou moeten krijgen van de KNHS. Gelukkig is de kwaliteit van de paarden / africhting en training in de afgelopen jaren sterk verbeterd.

Waar ik me vooral aan stoor is dat ik het idee heb dat de KNHS het probleem niet oplost door het ZZ-Licht bij de breedtesport te trekken. Als je nu op landelijke wedstrijden gaat kijken, valt gewoon op dat er teveel mensen zijn doorgestroomd naar de Z-klasses die daar niet thuis horen. Als gevolg dat er ook in het ZZ-Licht een veel te grote groep ruiters zit die structureel scores tussen de 50 en 58% rijden. Ik begrijp dat mensen voor hun lol rijden en dat ruiters met verschillende doelen voor ogen op wedstrijd gaan. Echter denk ik dat er een groot verschil is tussen mensen die een B of L proefje rijden. Of mensen die de overstap naar de subtop maken. Als je die overstap makkelijker maakt zul je over een x aantal jaar een probleemverschuiving zien naar het ZZ-Zwaar en vervolgens in de andere klassen. Daarom denk ik dat het beter is om hier een andere oplossing voor te vinden. Een suggestie is dan inderdaad dat mensen eerst een aantal keer minstens 65% in het Z2 moeten hebben gescoord om de overstap naar het ZZ-Licht te kunnen maken. Er zullen vast en zeker andere suggesties zijn die ook toereikend kunnen zijn. Maar ik denk dat er juist een verschil moet zijn tussen de breedtesport en de subtop.

En wat betreft de kwaliteit van de paarden. Ik ben van mening dat je met vrijwel ieder gezond paard tot het Z moet kunnen komen. En daarin ook prima 65% moet kunnen scoren. Wellicht moet je eens voor de lol naar een willekeurige subtop wedstrijd gaan. Dan zul je je verbazen over de kwaliteit van de paarden...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:53

Inderdaad een soort van Z3 klinkt mij ook niet gek in de oren!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:38

Dat is ook zo Suzanne, maar dat geldt niet alleen voor de Z-juryleden, die heb je in het L en M ook (waarschijnlijk nog meer). Die kan je allemaal wel toetsen en examen laten doen, maar voor zo'n examen zijn ze allemaal al eens geslaagd...
Toen ik de Z-cursus deed hadden ze het er ook over dat je in de toekomst een licentie krijgt voor een paar jaar (5 volgens mij) en dat ze daarna opnieuw wilden gaan toetsen, maar daar heb ik nog niks weer van gehoord.

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:44

Ik heb niet alles gelezen maar ik vind het een rare regeling zo verleg je toch alleen het probleem? Nu kan iedereen straks ZZ-l rijden nou hartstikke leuk hoor maar dan blijven de meeste daar hangen en is dat nou niet juist wat de KNHS niet wil dat er een groep is dat ergens blijft hangen?
Of gaan ze dan het ZZ-z er ook bij trekken zodat we uiteindelijk met zn alle Grand Prix rijden?

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:10

Becky_Claire schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar ik vind het een rare regeling zo verleg je toch alleen het probleem? Nu kan iedereen straks ZZ-l rijden nou hartstikke leuk hoor maar dan blijven de meeste daar hangen en is dat nou niet juist wat de KNHS niet wil dat er een groep is dat ergens blijft hangen?
Of gaan ze dan het ZZ-z er ook bij trekken zodat we uiteindelijk met zn alle Grand Prix rijden?

ik denk dat ze over een paar jaar het ZZ-z er ook nog bij trekken, als ik dit nu allemaal zo lees. :(:) (& idd iedereen blijft hangen.)
en idd zoals je zegt dan kan iedereen op een paard gaan zitten en in de Grand Prix gaan rijden. :=