gohya schreef:purny schreef:Als je een paard op een paardenmarkt koopt dan maak je je schuldig aan dierenmishandeling. Er zijn genoeg andere manieren om aan een paard te komen. Zie het maar net als stierenvechten. Iedereen die daar naar toe gaat doet mee aan de verschrikkelijke dingen. Gewoon niemand meer naar toe gaan.
Sorry maar dat slaat nergens op.
Ik heb vorig jaar een pony gekocht in Hedel en die heb ik 'gered'.Ze was anders bij de slager beland.
Het gaat nu heel goed met haar,en ze bleek nog supergoed papier te hebben.
Ze ging naar die markt voor de dood.
Het is heel nobel van je dat jij haar geredt hebt, maar dat betekent wel weer dat de handelaar met een zielug verhaal een paard verkoopt en het volgende keer weer zo doet.[/quote]
en hier wil ik dan dus toch op reageren dat als dat paard echt naar de slacht had gemoeten hadden ze m meteen moeten brengen,klaar. niet nog een tussenstop op een markt maken en hopen dat je er toch nog 50 euro meer voor kan vangen,fijn voor jou dat je er een leuk paard aan hebt ,maar het blijft handel in weerloze dieren en de manier waarop
Nee dit paardje kwam rechtstreeks van een fokker af.Hij vond deze merrie 'gevaarlijk' voor kinderen,want ze had singelnijd.De fokker had haar mee gegeven aan de handelaar,de fokker verkocht eenmalig op de markt.Ik hoorde pas ook veel later dat ze dus voor de dood naar de markt ging.[/quote]
. Zoiets moeten ze meteen van de markt halen.
.

Vanochtend stond er een foto in het Brabants Dagblad en daar zie je duidelijk hoe de pony's vasstaan. Het lijkt heel schattig en knus, behalve als je bedenkt dat ze zo urenlang zich amper kunnen bewegen. Traditie is aardig, maar niet over de rug van dieren; paardenmarkt (en ook stierengevecht ed) is niet meer van deze tijd!

Dat hij zielig was speelde mee maar ook nog eens dat hij mij aansprak en het klikte. Er zullen nog wel zieligere (hoewel ik heb wel een van de slechtste uitgezocht) dieren hebben gestaan maar mijn ogen viel op een witte tussen een hoop zwarten en ondanks dat ik zijn hoofd niet kon zien werd ik ernaartoe getrokken. Uiteindelijk heb ik een goede prijs afgesproken en zodra ik het dier in handen had verdween de glazige dode blik en had ik een attent veulentje. Dit dier had het nooit overleefd in een veewagen vol met andere dieren. Hij is in zijn eentje in een 7 paards wagen naar huis gebracht en plofte daar direct in het stro neer. Ik ben nu 4x naar Zuidlaren geweest en heb nog nooit bij een dier zo erg de drang gehad om het te kopen.