Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:50

gohya schreef:
purny schreef:
Als je een paard op een paardenmarkt koopt dan maak je je schuldig aan dierenmishandeling. Er zijn genoeg andere manieren om aan een paard te komen. Zie het maar net als stierenvechten. Iedereen die daar naar toe gaat doet mee aan de verschrikkelijke dingen. Gewoon niemand meer naar toe gaan.

Sorry maar dat slaat nergens op.
Ik heb vorig jaar een pony gekocht in Hedel en die heb ik 'gered'.Ze was anders bij de slager beland.
Het gaat nu heel goed met haar,en ze bleek nog supergoed papier te hebben.
Ze ging naar die markt voor de dood.

Het is heel nobel van je dat jij haar geredt hebt, maar dat betekent wel weer dat de handelaar met een zielug verhaal een paard verkoopt en het volgende keer weer zo doet.[/quote]

en hier wil ik dan dus toch op reageren dat als dat paard echt naar de slacht had gemoeten hadden ze m meteen moeten brengen,klaar. niet nog een tussenstop op een markt maken en hopen dat je er toch nog 50 euro meer voor kan vangen,fijn voor jou dat je er een leuk paard aan hebt ,maar het blijft handel in weerloze dieren en de manier waarop :n

Nee dit paardje kwam rechtstreeks van een fokker af.Hij vond deze merrie 'gevaarlijk' voor kinderen,want ze had singelnijd.De fokker had haar mee gegeven aan de handelaar,de fokker verkocht eenmalig op de markt.Ik hoorde pas ook veel later dat ze dus voor de dood naar de markt ging.[/quote]

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:51

Verschrikkelijk dat dat nog steeds gebeurt.
Jammer dat de goede mensen op zulke paardenmarkten hier onder moeten lijden. Er zijn ook mensen die wel goed voor hun dieren zijn op een paardenmarkt.
Waar de paarden wel gezond van zijn.
Door de mensen die dan slecht zijn voor hun dieren word de paardenmarkt erg negatief in het daglicht gesteld.

De paardenhandel/markt in hedel moet strakker zijn met Gezondheid en inschrijvingen. De boeren/mensen die niet goed zijn voor de dieren gewoon NIET meer laten komen en alle dieren moeten recent zijn gekeurd door een arts of een Dierenarts aanwezig zijn voor dat de paarden ten toon gesteld worden.

Ik ben echt geen voorstander van een paardenmarkt, en als ik er loop heb ik erg de neiging om alle paarden mee te willen nemen naar huis.
Maar elk dier verdient het beste..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:53

nelis schreef:
Moontje1991 schreef:
Jij doet nu net alsof ik de handelaren die slecht met hun paarden omga goed vindt.
EN dat is zeker niet zo er zijn genoeg paardenmarkten waar de paarden wel goed verzorgt worden waar ze op stro staan de hele dag hooi en water hebben en voldoende afstand van hun soortgenoten en ook niet worden geschopt en geslagen.

Waar dan???

De markt in Grijzegrubben (Zuid-Limburg) was heel netjes.
Maar deze markt is ook maar 1 tiende van de markt in Hedel. In hedel stonden meer dan 2.000 paarden, in Grijzegrubben net iets meer dan 200.
De paarden stonden in een straat waar de hele straat volgegooid was met houtsnippers.
Er was hooi. Ik zag later nog een hele stapel kratten met wortels staan, die ze aan het uitdelen waren onder de paarden.
Meeste paarden hadden ruimte om zich eens te draaien. Uiteraard stonden er ook in een groepje bijeen (de mini's), maar dat was maar 1 groepje wat ik gezien heb.

Ik ben 1 keer in Hedel geweest. Ik vond het er idd erg massaal.
Ook paarden met vervelende wonden (van transport?) gezien, een paardje onder de (kanker?) bulten die ze verstopten onder een deken :( . Zoiets moeten ze meteen van de markt halen.
Dit heb ik allemaal niet in Grijzegrubben gezien.
Alleen 1 paard met slechte brokkelige hoeven (daar wees mijn 11-jarige dochter opeens naar).
Maar dat was nog niet zo dramatisch dat er niks meer aan gedaan kon worden met een goede kapbeurt.
Al met al ging het er heel rustig aan toe.

Ik kan me voorstellen dat je als handelaar ook via deze wijze probeert je paarden kwijt te raken.
Ik zag een handelaar staan met een Andalusier waar ik zelf in maart naar ben gaan kijken of het niks voor mijn schoonzus was. Helaas vond zij hem niks, want het is een geweldig dier.
En dat staat dan nu ook op de markt, omdat er momenteel via internet geen enkele reactie meer op was gekomen.
En volgens bronnen hier op Bokt is hij later in de middag dan toch verkocht, dus is de tocht naar de markt niet voor niks geweest.

Het is niet alleen maar "rotzooi" wat je dus op een markt koopt.
Ik heb jaren geleden een pony in Hedel op de markt gekocht, die heb ik 9 jaar gehad en is inmiddels al weer een aantal jaar van Femmiel hier op Bokt.
Supersterke pony met tomeloze energie *D .
Maar goed, Hedel is voor mij verleden tijd.
Ik ga liever naar een kleinere markt, waar er beter zicht is op de behandeling van de dieren.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:57

Het is vast al genoemd maar toch...
Als je een dier wilt laten slachten, of zelfs een groep dieren, ga dáár dan heen. Hou die dieren weg bij de markt. Je kan prima een goed georganiseerde markt houden, hoewel ik het nooit leuk zal vinden, maar juist al die halfzieke dieren, die slachtpaarden ertussen vertroebelen de markt.
Veel aankopen zijn ook impulsaankopen als ik het zo lees op bokt en elders, en is een dier daar goed mee af?
Waarmee ik niet wil zeggen dat iedere koper slecht is voor zijn paard eh.

edit : toevoeging

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:59

ik ben er gister ook geweest. ik was nog nooit op een paardenmarkt geweest en wist dus ook niet wat ik moest verwachten.
maar ik ben toch wel heel erg geschrokken die mensen sloegen paarden gewoon met stokken. en stonden ook paarden die verwondingen hadden :( .
er staat meer rotzooi tussen dat gewone verzorgde dieren.
echt zielig!
er zou hier veel strenger op gecontroleerd moeten worden!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:01

Ik ben 1x in Hedel geweest, gewoon om eens te zien hoe zoiets nou gaat. Nee, voor mij is het niks.... Ik vond het een rommeltje ;(

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:03

Een paard/ pony koop je niet op de markt!
Het zijn geen werkdieren meer. Nergens voor nodig, al zou het op een goede manier "kunnen". Misstanden komen altijd voor.
Ik zeg stoppen met deze markten!

bicci

Re: Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:05

helemaal mee eens :))

afschaffen die ellende...

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:06

Dit soort dingen gebeuren natuurlijk ook gewoon bij de handelaren thuis, of bij de eigenaren thuis. Maar dan zie je het niet, paard wordt leuk op de fotogezet, beetje opgeknapt en jij weet niet wat er mee gebeurd is. Ik denk dat dit nog best een goede weergave van de werkelijkheid is?
Op een paardenmarkt wordt je gewoon weer even met je neus op de feiten gedrukt wat betreft de omgang met paarden. Je ziet gewoon weer dat het nog steeds gebeurt en dat we er nog lang niet zijn met z'n allen, dierenmishandeling is er nog steeds.

Naar mijn idee zouden ze gewoon mensen ervoor in moeten huren die het op zo'n paardenmarkt opsporen, en dat er dan serieus consequenties aan vast zitten. Dus dat misschien de handelaar een jaartje in de gaten gehouden wordt, of hij niet te ruw met zijn dieren omgaat?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:07

Babybeertjes schreef:
Een paard/ pony koop je niet op de markt!
Het zijn geen werkdieren meer. Nergens voor nodig, al zou het op een goede manier "kunnen". Misstanden komen altijd voor.
Ik zeg stoppen met deze markten!

Waarom niet? Als ik mijn, overigens prima verzorgde, pony inlaad en naar Hedel rij en m daar aanbied, dan is dat toch mijn keuze? Heeft niks met wel of geen werkdier te maken, en er wordt genoeg verkocht/gekocht op de markt

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:09

Isabonny schreef:
Ik kan me voorstellen dat je als handelaar ook via deze wijze probeert je paarden kwijt te raken.
Ik zag een handelaar staan met een Andalusier waar ik zelf in maart naar ben gaan kijken of het niks voor mijn schoonzus was. Helaas vond zij hem niks, want het is een geweldig dier.
En dat staat dan nu ook op de markt, omdat er momenteel via internet geen enkele reactie meer op was gekomen.
En volgens bronnen hier op Bokt is hij later in de middag dan toch verkocht, dus is de tocht naar de markt niet voor niks geweest.

Ik heb jaren geleden een pony in Hedel op de markt gekocht, die heb ik 9 jaar gehad en is inmiddels al weer een aantal jaar van Femmiel hier op Bokt.
Ik ga liever naar een kleinere markt, waar er beter zicht is op de behandeling van de dieren.

Toch kan ik me niet voorstellen dat je een paard (andalusier) op de markt koopt. Je kan niet even rijden. Zien hoe hij zich normaal gedraagd etc. Voor mijn gevoel moet het dan een spotprijs zijn en neem je het dier mee uit medelijden. Oid?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:16

Dus we moeten alle scharminkels maar aan hun lot over laten? Het is toch super dat er nog mensen zijn met een hart of ben ik nu gek? Natuurlijk zijn er nog altijd dieren die niet op de markt horen door slechte conditie en laatst nog in Zuidlaren meer dan 100 dieren die zomaar even de markt opgesneakt waren? Dan moet de AID (die je er ook niet van kan beschuldigen want die mogen helaas weer weinig doen net als de DB) toch veel beter en strenger optreden?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:20

De rechten voor de dieren moeten in Nederland gewoon veel beter geregeld worden. Wanneer je naar amerika kijkt, zie je een aparte politie voor de dierenmishandeling en nemen ze het allemaal veel serieuzer. Bij ons mag er weinig gedaan worden en veel mensen steken de kop in het zand.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:21

Nadine___ schreef:
Dit soort dingen gebeuren natuurlijk ook gewoon bij de handelaren thuis, of bij de eigenaren thuis. Maar dan zie je het niet, paard wordt leuk op de fotogezet, beetje opgeknapt en jij weet niet wat er mee gebeurd is. Ik denk dat dit nog best een goede weergave van de werkelijkheid is?
Op een paardenmarkt wordt je gewoon weer even met je neus op de feiten gedrukt wat betreft de omgang met paarden. Je ziet gewoon weer dat het nog steeds gebeurt en dat we er nog lang niet zijn met z'n allen, dierenmishandeling is er nog steeds.

Naar mijn idee zouden ze gewoon mensen ervoor in moeten huren die het op zo'n paardenmarkt opsporen, en dat er dan serieus consequenties aan vast zitten. Dus dat misschien de handelaar een jaartje in de gaten gehouden wordt, of hij niet te ruw met zijn dieren omgaat?

Helemaal mee eens.
Het is wel makkelijk om vanop een afstandje te brullen dat de markten afgeschaft moeten worden, maar wat schiet je daar in godsnaam mee op?
Handelaren gaan zeker thuis niet beter doen dan in het openbaar.
Op de markt is er tenminste nog een kans op controle.
Voor de koper is het gewoon heel interessant, op 1 dag kan je een heleboel dieren zien en iets leuks vinden.
Anders mag je eerst heel internet afstruinen, tig keer horen dat je net te laat bent want een uur geleden is er een optie op het dier genomen, uren in de auto zitten en met de glimlach de benzine daarvoor betalen en dan aankomen bij een paard dat in de verste verte niet lijkt op de foto bij de advertentie.

Trouwens, in een verkapte vorm wordt dit ook al georganiseerd door de vereniging eigen paard dacht ik (correct me if i' m wrong), daar organiseren ze ook kijkdagen op centrale plekken waarbij een aantal paarden die te koop staan bijeengebracht worden en geïnteresseerden komen kijken en kunnen rijden. Ziet er allemaal heel netjes en goed georganiseerd uit, daar kunnen de markten een voorbeeld aan nemen.

Ik pleit er dus voor om de markten te behouden mits strenge controles, boetes, uitsluitingen en opvolging achteraf.
Beestje ziet er slecht uit? Hop over 2 weken controle op het eigen erf om te kijken wat eraan gedaan is en hoe de eventuele andere dieren er ook bij staan

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:21

Woon er zo ongeveer "om de hoek". Ben er enkele jaren geleden 1x geweest, maar kwam er met een naar gevoel vandaan. Voor mij was het eens en nooit meer.. Wat een blamage dat er zo'n slechte controle op het dierenwelzijn is geweest :$ _-:( Vanochtend stond er een foto in het Brabants Dagblad en daar zie je duidelijk hoe de pony's vasstaan. Het lijkt heel schattig en knus, behalve als je bedenkt dat ze zo urenlang zich amper kunnen bewegen. Traditie is aardig, maar niet over de rug van dieren; paardenmarkt (en ook stierengevecht ed) is niet meer van deze tijd!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:23

gelukzoeker schreef:
Snap er niets van idd, dit heeft niets met leuk dagje uit te maken..

Bah... :( en dan te bedenken dat aan het einde van de dag er heel wat vrachtwagens worden vol geladen en naar de slager gebracht worden..
Hiep hiep hoi.. _-:(

Liever naar de slacht dan van handelaar naar handelaar, wij vinden het erg dat een paard geslacht wordt maar of het dier er zelfs zoveel van meekrijgt? En nee mijn dieren zullen nooit naar de slager gaan maar ik vind van veewagen naar veewagen veel erger

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:25

fried_egg schreef:
Moontje1991 schreef:
[quote=''KellyG'']
@moontje: het gaat niet over kinderen en boeren, het gaat erover dat er tegenwoordig een hoop mogelijk is, en met het internet tijdperk zijn die paardenmarkten compleet overbodig geworden..........

1 je begon zelf over elk kind moet internet hebben terwijl we het over boeren hadden.

2 voor jou mischien overbodig maar voor veel mensen is het de manier om aan een leuk paard te komen.
Internet is ook niet alles de afgelopen 4 maanden geen leuk paard gezien daar als ik naar een paardenmarkt ga vindt ik er direct een.

Als paardenmarkten afgeschaft worden móeten mensen wel via internet gaan verkopen, dus dan zou dat op termijn vanzelf goed moeten komen. Mensen moeten er toch vanaf.[/quote]

of ze zetten ze gewoon in een donker stalletje en laten ze daar staan en kijken er nooit meer naar om ;)
Laatst bijgewerkt door TheHorseInn op 09-11-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:25

In 2007 is er een kwaliteitshandboek opgesteld over het dierwelzijn op veemarkten. De mensen van Dier en Recht patrouilleren ook of deze worden nagestreefd. Als je ook kijkt op bv. Leeuwarder veemarkt dan staan daar bv de koeien er nu beter bij. Ik ben 1 keer op een paardenmarkt geweest en was verbaast hoe de paarden daar ervoor stonden. Wordt er dan geen toezicht gehouden of zijn de regels gewoon niet streng genoeg?? Ik denk dat het afschaffen van zo’n markt erg drastisch is. Klinkt stom maar ze moeten hun paardjes ergens kwijt. Maar ze mogen gewoon niet met “wrakke dieren” aankomen en die mogen ook niet weggaan. Dierwelzijn moet voorop staan bij zo’n markt en wie niet luisteren wil moet maar voelen met bijvoorbeeld paard in beslag nemen, boete, verbod om op veemarkten te staan, noem maar wat. Als de paardenmarkten worden afgeschaft, waar blijven dan al die 2.000 paarden die nu op de markt stonden?? Word er nou echt gedacht dat als de paarden via internet worden verkocht dat ze het thuis wel prima voor elkaar hebben? Zie hier een link met de regels die ze hebben opgesteld over de wetten van handel etc. http://wetten.overheid.nl/BWBR0007049/v ... _Afdeling5

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:26

en daarom zal je mij nooit op een paaerdemmarkt zien, vreselijk zeg, alleen het stuk al lezen geeft mij rillingen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:26

Babybeertjes schreef:
Isabonny schreef:

Toch kan ik me niet voorstellen dat je een paard (andalusier) op de markt koopt. Je kan niet even rijden. Zien hoe hij zich normaal gedraagd etc. Voor mijn gevoel moet het dan een spotprijs zijn en neem je het dier mee uit medelijden. Oid?

Dat denk ik niet. Hij was wel gezakt trouwens. Ik hoorde toevallig hem de prijs tegen een man zeggen. Die was € 350 lager dan hij hem ons een half jaar geleden had aangeboden.
De markt is echter zo kleinschalig, de mensen kennen vaak de verkopende partij.
Er stonden nl. ook een aantal manege-eigenaren die er elk jaar een paar paardjes proberen te verkopen.
De man van de Andalusier is niet zo l*llig dat je aan het paard vastzit als het niet met hem klikt.
Het zijn toch allemaal potentiele klanten van je. Daar kun je niet l*llig tegen doen, want dan komen ze nooit meer bij je.
Dat is het voordeel van een kleine lokale markt waar de paarden veelal uit de directe omgeving komen.
In Hedel staan mensen vanuit het hele land, daar kun je niet zeggen: ik kom proefrijden. Of ik breng hem terug als het niet klikt. Vaak weet je niet eens waar de verkopende partij woont.
Ik zal niet zeggen dat elke verkoper op deze markt je een "proeftijd" geeft, maar van deze betreffende handelaar en de manege's hier in de buurt wel.

(Deze Andalusier mochten wij zelfs 3 maanden gratis bij ons thuis zetten om uit te proberen als we hadden gewild. Ons grote probleem was nl. dat 1 van de paarden moest worden ingeslapen en we met spoed naar een paard erbij op zoek waren, omdat mijn merrie niet alleen kan staan...dan breekt ze de hut af. Was geen enkel probleem...we mochten het dier zo meenemen. Uiteraard omdat hij hoopte hem uiteindelijk aan ons te verkopen. )

En om even in te gaan over het kopen uit medelijden: er zullen zat mensen zijn die dat doen, of jongeren die opeens met zo'n schattige shet thuis staan, maar ik ging ooit naar Hedel met een doel: een niet te grote pony als gezelschapspaard voor bij mijn paard te kopen. Ik had geen eisen, behalve dat hij lief en niet te groot moest zijn. Het is uiteindelijk een 1,5 jarige B-pony geworden die er niet uitzag zo wollig. Ze is overigens uitgegroeid tot een mooie valk. Maar ik ging echt niet uit medelijden er een kopen. En zo zullen er nog wel meer mensen zijn die op deze manier op zoek gaan naar een paard.
Ik moet wel zeggen dat in die tijd het internet nog geen grote rol speelde.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 09-11-10 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:27

ja,de hele dag op de markt staan in de stress dat is echt sneu,en dan mag je misschien aan het einde van de dag nog in de vrachtwagen naar Italie toe..ook leuk

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:31

nelis schreef:
stef schreef:
madelein: Wie zegt dat moontje krap bij kas zit? Er is een verschil tussen iets wíllen betalen en iets kúnnen betalen.

Purny: Jou mening, dus niet als feit stellen :n

Ken een bokker die onlangs in zuidlaren een kneusje heeft gekocht om lekker op te knappen en te vertroetelen.. Volgens jou stelling maakt zij zich dus ook schuldig aan mishandeling.

Nu zullen mensen ongetwijfeld gaan reageren: Jaaa, maar das anders...
Ok, Waarom dan?

Das niet anders want ze houdt zo wel het begrip van paarden markt in stand waardoor er op de volgende markt ook weer kneuzen staan want er is altijd wel zon Paardenmeisje die het zielugh vindt en daarom het beestje mee neemt.

Ik ben degene in kwestie. Bedankt voor het compliment :) Dat hij zielig was speelde mee maar ook nog eens dat hij mij aansprak en het klikte. Er zullen nog wel zieligere (hoewel ik heb wel een van de slechtste uitgezocht) dieren hebben gestaan maar mijn ogen viel op een witte tussen een hoop zwarten en ondanks dat ik zijn hoofd niet kon zien werd ik ernaartoe getrokken. Uiteindelijk heb ik een goede prijs afgesproken en zodra ik het dier in handen had verdween de glazige dode blik en had ik een attent veulentje. Dit dier had het nooit overleefd in een veewagen vol met andere dieren. Hij is in zijn eentje in een 7 paards wagen naar huis gebracht en plofte daar direct in het stro neer. Ik ben nu 4x naar Zuidlaren geweest en heb nog nooit bij een dier zo erg de drang gehad om het te kopen.
Voor de mensen die zeggen dat het puur om het geld gaat; de aankoopprijs is misschien laag maar als je kijkt hoeveel geld ik hier in moet stoppen dan zal het mijn duurste aankoop ooit zijn geweest. Maar ach dat kan jullie toch niets schelen want ik ben een dierenmishandelaar *D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:31

Sappos schreef:
Liever naar de slacht dan van handelaar naar handelaar, wij vinden het erg dat een paard geslacht wordt maar of het dier er zelfs zoveel van meekrijgt? En nee mijn dieren zullen nooit naar de slager gaan maar ik vind van veewagen naar veewagen veel erger

Inderdaad, veel paarden zouden het beste af zijn met een enkeltje slager, niet meer gaan zeulen met een oud dier met een gebrek :n

Ik ben geweest en ik kan mij wel vinden in het standpunt van de EoA. Ook in het kader van de 'handel' zou het toch veel prettiger zijn als het allemaal wat ruimer stond. Je kon ze amper fatsoenlijk bekijken, en monsteren tussen het publiek was ook ondoenlijk.

Ik heb ook een enkel ziek dier gezien waar besmettingsgevaar vanuit ging. Die hoor je niet tussen de gezonde dieren te zetten.

Er bleken ook een aantal handelaren te staan die, en dat was heel duidelijk aan de paarden te zien, goed voor hun dieren zijn. Ik denk dat dat het streven moet zijn en is met eenvoudige maatregelen haalbaar :j
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 09-11-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:33

stef schreef:
Valt me toch wel op dat de mensen die er niet geweest zijn en aangeven er nooit heen te zullen gaan het hoogst van de toren blazen mbt afschaffen etc, terwijl mensen die er wel geweest zijn aangeven dat het allemaal op zich wel mee viel :?

Dingen die het daglicht niet kunnen verdragen gebeuren overal, ook in top stallen met top paarden en gouden knopjes op de boxen :j
Een paar jaar terug ben ik op een markt in Belgie geweest, en je pikte daar de goede handelaren er zo uit. Met als gevolg dat hun klanditie hadden en de handelaren met onverzorgt krom spul niet...

Afschaffen? nee
Meer controle? Ja

Helemaal mee eens.

Ik ben naar de markt in Zuid-laren geweest en ja ik zie dit echt als een dagje uit. Ik heb daar overigens ook geen schokkende dingen gezien daar. Heb daar ook wel het idee dat er veel controle is.

Het is me opgevallen dat dit jaar de kwaliteit van de paarden op de markt juist hoger was dan voorgaande jaren. Handelaren raken hun paarden niet meer kwijt via internet, omdat er juist zo veel paarden op staan, het gewone spul raak je gewoon niet of nauwelijks kwijt. Een markt is veel vrijblijvender om een paard te kopen en ook de prijzen zijn heel wat beter als op internet. Ja, zelfs op de markt kun je hele leuke paarden kopen en nee niet bij alle paarden is wat mis. Wij kopen regelmatig jonge paarden van de markt en wij hebben nog nooit een miskoop gedaan.

Maar wat Stef zegt de handelaren die zijn paarden er goed bij heeft staan doen zaken en de andere niet..

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:36

Natuurlijk zijn er een hoop handelaren slecht voor hun paarden :( Zo zag ik eens op een markt een prachtige zwarte tuiger staan, net Totilas maar dan in tuigervorm.. Een markt later herkende ik het dier nauwelijks terug slecht verzorgd, erg vermagerd.

Maar gelukkig zijn niet alle handelaren zo en ligt een deel van de verantwoordelijkheid helaas ook bij de gemeente. Ze moeten dat maximum aantal paarden gaan verlagen en hier ook streng op toezien dat er niet meer paarden op de markt komen te staan. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Want vaak laten ze de paarden maar aanstromen en is er helemaal geen plek meer. Wij hadden ook een paardje meegenomen naar Bemmel. Stond er eerst nog ruim bij maar toen we even later terug kwamen kijken stond die haast geplet tussen andere paarden die ernaast waren geperst :? En een stok is dan geen overbodige luxe kan ik je melden. Niet iedere handelaar slaat er immers mee. Soms heb je m wel nodig om van een afstand het paard naast de jouwe even opzij te duwen zonder gelijk een zaaier te moeten incasseren van dat vreemde paard.

Daarbij vond ik het daar ook erg onveilig. De 'gangpaden' tussen de rijen paarden waren niet al te breed en stonden propvol met mensen, als er iets zou gebeuren zou je niet snel weg kunnen komen en zou het meerendeel misschien wel vertrapt worden.

Ik vind ook dat die controles over die paarden veel en veel strenger moeten. Mooie klus voor de aankomende dierenpolitie, gelijk arresteren die handel.
Laatst bijgewerkt door winnietje3 op 09-11-10 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt