Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:51

Tja dat is dus dikke koppigheid van een kleine groep mensen, en die zul je helaas altijd houden. Het zou inderdaad wel fijn zijn als alle pensionstallen die regels zouden invoeren, maar ook dat is voorlopig nog aan die stalhouders om te besluiten.
Wij kunnen alleen maar blijven adviseren (of als dat niet helpt, doorzeuren?). ;) Soms kom je ergens, en soms niet.

Wel naar dat het zo gebeurt, he?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:58

Ach leuk is het niet. Maar voor het overige is het een prima pensionstal. Paarden staan de hele dag buiten, staan dik in het stro, er is ook een 24/7 groep met schuilstal, paarden staan in goede vaste groepen in eigen weiden. Er is altijd wel iets te zeuren.

Maar ik hoop dat je begrijpt dat ik dus vooral last heb van zo'n receptregel, terwijl dat wat ik zou willen dat het oplevert: iedereen ontwormt goed en gelijk er niet in zit.. resteert dus vooral dat ik er last van heb. ;) :D

Niks ten nadele van jouw toekomstige vak hoor.. ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:15

Ik zie meer in een landelijk ontwormschema. Iedereen ontwormt standaard in een bepaalde maand met een bepaald middel. Winkels kunnen daar ook promoties aan hangen: Het is weer Praziquantel tijd, dus die middelen zijn in de aanbieding. Of zoiets.

Dan weet gewoon iedereen wat een normaal en goed ontwormschema is. Als je daar een promotiecampagne tegenaan gooit en zorgt dat iedereen het als normaal gaat zien, dan bereik je ook de mensen die geen zin hebben om zich erin te verdiepen. Nu zijn er zoveel mogelijkheden dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.

Als er een reden is om van het schema af te wijken of om met andere middelen te ontwormen dan kun je dat via de DA doen. Dat dus de middelen die bijvoorbeeld resistentiegevoelig zijn alleen nog via de DA te krijgen zijn.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die er om wat voor reden dan ook niet aan mee doen, maar ik denk dat het beter werkt dan de huidige receptplicht. Nu is het echt een bende.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:16

Ik heb zojuist de test gedaan over ontwormen en hier kwam naar voren dat het risico niet tot bijna niet aanwezig is dat mijn paard wormen krijgt. Maar wil nog wel een jaar goed ontwormen zodat ik zeker weet dat ik ervan af ben en dan ga ik daarna jaarlijks een wormtelling laten doen en aan de hand daarvan ga ik door met ontwormen of niet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:19

dan ga ik nog maar even een paar kuren hamsteren voordat ik 50 euro bij kan leggen voor een DA bezoekje.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:30

En dat iedereen zomaar kan ontwormen en de dieren resistent (kunnen) worden zal jullie worst zijn? Alleen maar omdat deze mensen gewend zijn om zomaar een wormenkuur te kunnen kopen bij de winkel? Wellicht geldklopperij maar aan de andere kant, een wormenkuur is voor mij niet zomaar iets en mensen die 6 tot 8 keer per jaar ontwormen, dat kan gewoon niet goed zijn en werken resistentie alleen maar in de hand.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:37

ik ga altijd uit van het advies van de DA, wat ik vraag als wij met de hond bij de DA zijn. wij ontwormen met een sterke spuit voordat hij de wei opgaat (april) en een ander merk, maar wel weer een sterke als hij er weer af gaat (oktober). tussendoor doen we nog een simpele, goedkopere spuit, maar we zorgen dus dat we iedere keer een ander soort wormenkuur hebben.
4x per jaar ontwormen is volgend de DA voor mijn pony genoeg, en hij is het eens met het schema sterk, minder sterk, sterk ander merk, minder sterk ander merk.
dan hoeft hij toch niet iedere 3 maanden te komen om alleen een wormenkuur voor te schrijven vind ik.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:43

Ik ontworm al jaren met kruiden van Verm-X en dat bevalt me super. Regelmatig mestonderzoek ter controle en daarnaast geen chemische giftige zooi in mijn paarden. Geen gemier met wormkuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:39

LindyH schreef:
Dan weet gewoon iedereen wat een normaal en goed ontwormschema is.

Zo'n schema bestaat niet.
Wanneer je paard geen wormbesmetting heeft, hoeft ie niet ontwormd te worden, klaar.
En dan moet je ook nog kijken om wèlke wormbesmetting het gaat. De ene keer middeltje zus en de andere keer middeltje zo, ter preventie, heeft dus geen enkele zin. Je ontwormt wanneer er een besmetting is èn wanneer je weet om welke worm het gaat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:41

Joviban wat doe jij met het soort worm dat NIET in de mest zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:45

Wat bedoel je Anya?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:49

Omdat niet elk paard evenveel wormeneitjes uitscheidt. En soms er niets in de mest te zien is maar ze er wel zijn. Onze tinker is zo'n niet uitscheider bv daar is nog nooit wat in de mest gevonden zelfs niet toen er bij een grote groep paarden wel veel was gevonden.

Daarom wissel ik controle met ontwormen hoe dan ook af

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:49

Ik bedoel bijvoorbeeld de kleine stronglyliden (bloedwormen). Die zie je pas terug in de mest als ze er al tijden zitten. Ze kapselen zich in in de darmwand, ontwikkelen zich daar tot volwassen stadium. In de tussentijd verkloten ze zonder dat jij het kunt zien in de mest de darmen. En dan komen ze in de winter en begin voorjaar massaal uit de darmwand. Dan ben je mooi aan de zeer late kant met een mestonderzoek.

Lintworm zie je ook niet zo vaak terug in de mest. En toch is de besmetting met lintworm tegenwoordig een stevig probleem.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:55

Anya schreef:
Ik bedoel bijvoorbeeld de kleine stronglyliden (bloedwormen). Die zie je pas terug in de mest als ze er al tijden zitten. Ze kapselen zich in in de darmwand, ontwikkelen zich daar tot volwassen stadium. In de tussentijd verkloten ze zonder dat jij het kunt zien in de mest de darmen. En dan komen ze in de winter en begin voorjaar massaal uit de darmwand. Dan ben je mooi aan de zeer late kant met een mestonderzoek.

Lintworm zie je ook niet zo vaak terug in de mest. En toch is de besmetting met lintworm tegenwoordig een stevig probleem.

Ik lees zoveel tegenstrijdige berichten hierover..
Ga dat toch is goed uitzoeken.
Ga er toch vanuit dat de DA dit weet. Ik heb nog wormenkuren liggen, kan ze zo geven. Maar volgens de DA was het niet nodig, telling bij mestonderzoek was goed..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:00

JoviBan schreef:
LindyH schreef:
Dan weet gewoon iedereen wat een normaal en goed ontwormschema is.

Zo'n schema bestaat niet.
Wanneer je paard geen wormbesmetting heeft, hoeft ie niet ontwormd te worden, klaar.
En dan moet je ook nog kijken om wèlke wormbesmetting het gaat. De ene keer middeltje zus en de andere keer middeltje zo, ter preventie, heeft dus geen enkele zin. Je ontwormt wanneer er een besmetting is èn wanneer je weet om welke worm het gaat.

Tot voor kort werd er toch altijd preventief ontwormd?

Dat wormeitelling gedoe is pas iets van de laatste jaren en is helemaal in opkomst gekomen nu de spuiten op recept zijn.

Ik begrijp de voordelen van wormeitelling wel, ik heb het zelf ook een tijdje gedaan, maar ontwormen wordt in principe altijd preventief gedaan, bij alle dieren. Daar kun je dus bij paarden ook best vanuit gaan, op beleidsniveau. Er is best een algemeen ontwormschema op te stellen, als richtlijn.

Als individuele mensen toch liever met een wormeitelling werken dan kan dat natuurlijk prima.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:01

LindyH, preventief ontwormen heeft tot een aantal resistenties geleid waardoor er een aantal wormmiddelen niet meer werken. Dan denk je je paard vrolijk te ontwormen en dan zitten die wormen je daar in die darmen lekker uit te lachen.

Dus dat voorkomen we liever, en daarom is preventief ontwormen er een beetje uit aan het raken (maar niet bij iedereen).

Anne111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:03

Ik snap niet dat mensen denken dat het zo duur is.. Je dierenarts hoeft helemaal niet langs te komen. Je brengt gewoon mest naar de kliniek en voor 15 euro ex btw weet je alles. Als hij geen wormen heeft hoef je niet te ontwormen.
Dan kijk je in overleg met je dierenarts en afhankelijk van verleden/leeftijd en huisvesting van paard over wanneer weer mestonderzoek. (meestal maand of 3)

Het heetf niets met geldklopperij te maken, maar met resistentie tegengaan. Er gaan in de VS al paarden dood aan wormen die door hun baasjes zoooo goed verzorgd werden dat ze iedere keer een wormenkuur in hun mik kregen. Resistentie tegen ivermectine is daar al geen uitzondering meer, en iets anders bestaat er gewoon nog niet voor in de plaats.

Dus wég met die internetpraktijken en suffe dierenartsen die recepten schrijven zonder mestonderzoek.

Preventief ontwormen helpt niet.. hoe kun je nou wormen doden die er niet zijn?.. Bij vaccinatie tegen bijv influenza bouwt je paard weerstand op, dat werkt zo niet met ontwormen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:04

Anne111 schreef:
Ik snap niet dat mensen denken dat het zo duur is.. Je dierenarts hoeft helemaal niet langs te komen. Je brengt gewoon mest naar de kliniek en voor 15 euro ex btw weet je alles. Als hij geen wormen heeft hoef je niet te ontwormen.
Dan kijk je in overleg met je dierenarts en afhankelijk van verleden/leeftijd en huisvesting van paard over wanneer weer mestonderzoek. (meestal maand of 3)

Het heetf niets met geldklopperij te maken, maar met resistentie tegengaan. Er gaan in de VS al paarden dood aan wormen die door hun baasjes zoooo goed verzorgd werden dat ze iedere keer een wormenkuur in hun mik kregen. Resistentie tegen ivermectine is daar al geen uitzondering meer, en iets anders bestaat er gewoon nog niet voor in de plaats.

Dus wég met die internetpraktijken en suffe dierenartsen die recepten schrijven zonder mestonderzoek.

Preventief ontwormen helpt niet.. hoe kun je nou wormen doden die er niet zijn?.. Bij vaccinatie tegen bijv influenza bouwt je paard weerstand op, dat werkt zo niet met ontwormen!

Dit zeg ik dus steeds maar klopt niet volgens velen.
Vandaar dat ik het volg. Als het niet goed is hoor ik dat graag. Wil m'n paardje nl wel gezond houden!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:07

Nemurin schreef:
LindyH, preventief ontwormen heeft tot een aantal resistenties geleid waardoor er een aantal wormmiddelen niet meer werken. Dan denk je je paard vrolijk te ontwormen en dan zitten die wormen je daar in die darmen lekker uit te lachen.

Dus dat voorkomen we liever, en daarom is preventief ontwormen er een beetje uit aan het raken (maar niet bij iedereen).

resistentie kan alleen voort komen aan een kleine blootstelling gif gedurende een lange tijd. Oftewel te vaak met een kleine Dosering ontwormen.

Als je dus voldoende werkzame stof gebruikt dan is er niets aan de hand. Immers alles is dan dood.

verder ontwikkelt de industrie telkens nieuwe stoffen. Problemen in de toekomst verwacht ik dus absoluut niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:08

Nee we gaan met zijn allen eitjes zitten tellen. Mooi preventief en in de tussentijd lachen de wormen die niet geteld worden, er wel zijn, maar niet in de mest aantoonbaar zijn toevallig, zich het apenzuur ;)

Ik ontworm gewoon met het middel waarvoor nog geen resistentie is aangetoond (wel regelmatig onderzocht). Niet te vaak. En niet te weinig. Maar ik heb ook een paard gezien dat lag te creperen van de kleine rode bloedworm (hele darmen vol). Maar het mestonderzoek had niets aangetoond. Mooi. Maar de eigenaresse had een dood paard en het paard ging zeer onplezierig dood. Sorry: ik geloof niet in mestonderzoek. Hooguit leuk voor 'erbij'.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:09

Anne111 schreef:

Als er geen wormen zijn kunnen ze immer toch ook niet resistent raken??

Overigens toont mestonderzoek NIET altijd aan of er wormen zijn.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:09

Een paard heeft toch altijd wormen?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:15

germie schreef:
Belachelijk. Ik heb nog voor iets van 1.5 jaar op voorraad, en anders moet ik er snel maar weer voor 2 jaar bijbestellen bij Agradi.

Anders is er nog een optie: zelf mengen. Klinkt misschien een beetje eng, maar je wordt hier dan toe gedwongen. Voor schapen is er bijvoorbeeld ook Ivermectine te krijgen. Je moet concentraties even omrekenen en je weet wat je paard nodig heeft.

Bij ons op stal hebben ze een dierenarts die bijzonder voorstander is van mestonderzoek. Ik niet, dus ik doe er niet aan mee (het is vele malen duurder dan gewoon 4 keer per jaar preventief ontwormen en de kans om achter de feiten aan de lopen is kleiner bij preventief ontwormen). Moet ik zeker straks opeens aan mestonderzoek meedoen omdat een dierenarts dat beter vindt en dus geen wormenkuur wil voorschrijven?

ik ontworm mijn paarden misschien eens 1x per jaar, ik gooi er eens een wormentelling tussendoor (1 paard per keer), en ze zijn altijd schoon. het kan dus zeker wel goed gaan :j

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:15

_Rhiannon_ schreef:
Een paard heeft toch altijd wormen?

klopt, bij een wormentelling hanteren ze percetages, en wordt bij de meeste klinieken gedaan dus ik snap niet waarom mensen dit zo vaak wantrouwen. :)
Laatst bijgewerkt door Pellie op 06-11-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:16

Ja, een paard heeft altijd wormen.
En je kunt leuk 'gewoon altijd voldoende werkzame stof geven' zoals Robert zegt maar wat als jouw paard een resistente worm opvreet?

Ik vind het geen probleem om wormenkuren te geven hoor maar geloof toch dat het beter is om daarnaast mestonderzoek te laten doen om resistentie in de toekomst te voorkomen.
Het kost erg weinig en je hoeft dan niet iedere 6 weken (of 2 mnd) te ontwormen.