Wij kunnen alleen maar blijven adviseren (of als dat niet helpt, doorzeuren?).

Wel naar dat het zo gebeurt, he?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LindyH schreef:Dan weet gewoon iedereen wat een normaal en goed ontwormschema is.
Anya schreef:Ik bedoel bijvoorbeeld de kleine stronglyliden (bloedwormen). Die zie je pas terug in de mest als ze er al tijden zitten. Ze kapselen zich in in de darmwand, ontwikkelen zich daar tot volwassen stadium. In de tussentijd verkloten ze zonder dat jij het kunt zien in de mest de darmen. En dan komen ze in de winter en begin voorjaar massaal uit de darmwand. Dan ben je mooi aan de zeer late kant met een mestonderzoek.
Lintworm zie je ook niet zo vaak terug in de mest. En toch is de besmetting met lintworm tegenwoordig een stevig probleem.
JoviBan schreef:LindyH schreef:Dan weet gewoon iedereen wat een normaal en goed ontwormschema is.
Zo'n schema bestaat niet.
Wanneer je paard geen wormbesmetting heeft, hoeft ie niet ontwormd te worden, klaar.
En dan moet je ook nog kijken om wèlke wormbesmetting het gaat. De ene keer middeltje zus en de andere keer middeltje zo, ter preventie, heeft dus geen enkele zin. Je ontwormt wanneer er een besmetting is èn wanneer je weet om welke worm het gaat.
Anne111 schreef:Ik snap niet dat mensen denken dat het zo duur is.. Je dierenarts hoeft helemaal niet langs te komen. Je brengt gewoon mest naar de kliniek en voor 15 euro ex btw weet je alles. Als hij geen wormen heeft hoef je niet te ontwormen.
Dan kijk je in overleg met je dierenarts en afhankelijk van verleden/leeftijd en huisvesting van paard over wanneer weer mestonderzoek. (meestal maand of 3)
Het heetf niets met geldklopperij te maken, maar met resistentie tegengaan. Er gaan in de VS al paarden dood aan wormen die door hun baasjes zoooo goed verzorgd werden dat ze iedere keer een wormenkuur in hun mik kregen. Resistentie tegen ivermectine is daar al geen uitzondering meer, en iets anders bestaat er gewoon nog niet voor in de plaats.
Dus wég met die internetpraktijken en suffe dierenartsen die recepten schrijven zonder mestonderzoek.
Preventief ontwormen helpt niet.. hoe kun je nou wormen doden die er niet zijn?.. Bij vaccinatie tegen bijv influenza bouwt je paard weerstand op, dat werkt zo niet met ontwormen!
Nemurin schreef:LindyH, preventief ontwormen heeft tot een aantal resistenties geleid waardoor er een aantal wormmiddelen niet meer werken. Dan denk je je paard vrolijk te ontwormen en dan zitten die wormen je daar in die darmen lekker uit te lachen.
Dus dat voorkomen we liever, en daarom is preventief ontwormen er een beetje uit aan het raken (maar niet bij iedereen).
Anne111 schreef:Preventief ontwormen helpt niet.. hoe kun je nou wormen doden die er niet zijn?.. Bij vaccinatie tegen bijv influenza bouwt je paard weerstand op, dat werkt zo niet met ontwormen!
germie schreef:Belachelijk. Ik heb nog voor iets van 1.5 jaar op voorraad, en anders moet ik er snel maar weer voor 2 jaar bijbestellen bij Agradi.
Anders is er nog een optie: zelf mengen. Klinkt misschien een beetje eng, maar je wordt hier dan toe gedwongen. Voor schapen is er bijvoorbeeld ook Ivermectine te krijgen. Je moet concentraties even omrekenen en je weet wat je paard nodig heeft.
Bij ons op stal hebben ze een dierenarts die bijzonder voorstander is van mestonderzoek. Ik niet, dus ik doe er niet aan mee (het is vele malen duurder dan gewoon 4 keer per jaar preventief ontwormen en de kans om achter de feiten aan de lopen is kleiner bij preventief ontwormen). Moet ik zeker straks opeens aan mestonderzoek meedoen omdat een dierenarts dat beter vindt en dus geen wormenkuur wil voorschrijven?