Wilders wil spoeddebat over situatie in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:43

lucca schreef:
Ik vind het om te janken dat die zogenaamde natuur instantie die het gebied daar beheert niet op het matje is geroepen! Je gaat niet toe staan kijken hoe een dier omkomt van de honger. Daar is geen goed woord voor over!
Natuur bestaat niet meer in nederland, het is inderdaad door ons mensen gecreerd door wat "wilde Kuddes" in een gebied te gooien, vergetend wat de gevolgen daar van zijn. En dan lees ik hier ook nog ergens dat die natuur instanties mensen hebben die weten waar ze over praten. Ik twijfel daar anders behoorlijk aan, dat hebben ze wel laten zien afgelopen winter.
Er moet inderdaad een oplossing komen, maar onderstussen zorg je wel dat alle dieren te eten hebben! En anders ben je de natuur niet waardig, en zit je niet op de juiste plek wat baan betreft lijkt mij. Ik snap echt niet dat ze er niet verantwoordelijk voor worden gehouden!

Mee eens, heb het filmpje vorig jaar gezien en schandalig dat die dieren verhongerden... Zorg er dan voor dat er niet zoveel zitten, zodat het evenredig verdeeld kan worden wat er aan voedsel is..
In en in triest, en had met dierwelzijn niets te maken..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:00

rainbow8 schreef:
Hij was vorig jaar ook degene die zich "sterk" maakte voor de dieren daar. En hij is één van de weinige politici die een dierenpolitie hier in Nederland wel ziet zitten en er een groot voorstander van is. Stond ook in z'n verkiezingsprogramma.

ja, maar niemand ziet dat... als ik sommige reacties hier op bokt lees denk ik echt: jullie moeten je schamen (die bepaalde reacties posten he).

maar even over het hoofdonderwerp: situatie in de oostvaardersplassen. imo is diegene die het naar voren brengt niet de hoofdzaak namelijk ;)

misschien toch maar wolven inzetten die de dieren op kunnen eten? dan verschuiven we het probleem nog even. hoeven we niet af te schieten en ze gaan ook niet dood aan de honger :P
[NM] wolven in oostvaardersplassen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:07

Goed van Wilders!

Citaat:
Afgelopen zaterdag liet een grote groep dierenartsen nog weten dat zij voor het afschieten van wild in de Oostvaardersplassen zijn. Volgens hen is dit de enige en snelste manier om zo snel mogelijk een einde te maken aan het lijden van de dieren, en de geboortegolf te beperken.

Mijn woorden :j

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:51

Mizora

Re: Wilders wil spoeddebat over situatie in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:07

En ook PvvD is tegen het afschieten van dieren.

Ach, soms moeten we onze menselijke emoties even opzij zetten en kijken wat echt goed is voor de dieren. In plaats van enkel te zeggen, dat is zielig.
Als we er nu de magerste dieren ertussenuit schieten zijn dat alvast dieren die geen nakomelingen leveren als ze het wel zouden overleven en niet langdurig moeten lijden als ze het toch al niet zouden overleven. De andere dieren hebben dan meer voedsel tot hun beschikking en ook de natuur blijft daardoor meer gespaard doordat de dieren in hun wanhoop niet langer alles slopen (de barst er tot over 1.5m van de bomen afeten etc.)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:13

Tja, de meningen zullen altijd verdeeld blijven over dit beheer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:14

ik denk dat sbb er ook wel rekening mee zal moeten houden (in het totaal beheer van het gebied) dat een teveel aan grote grazers het terrein kapot maakt.
nu er geen verbindings zones in het verschiet liggen is het feitelijk gezien wel zo dat de groep blijvend uit het gebied is gegroeid..
het begon met enkele tientallen dieren, nu zijn het er ruim 3000.
waarvan in een strenge winter 1000 sterven.

maar het alternatief voor eerst verzwakken en dan afgescchoten worden is ook niet zo romantisch hoor,
dat alternatief is zomaar 1/3e van de populatie dood schieten door jagers.
zoals het met de herten/reeën ook gebeurd bijvoorbeeld op de veluwe.
ook dat is niet fijn.

het is gewoon wat allemaal.
volgens mij kan het hele project gewoon beter worden beeïndigd, vooral omdat uitbreiding van het project niet mogelijk is zonder verbindings zones..
alleen komen als het helemaal stopt en alle grazers weggaan weer veel andere dieren in de problemen zoals de aaseters en de zee arenden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:30

In het andere topic heb ik al redelijk uitgebreid gereageerd. ik ben voor het beheer zoals het nu is. het is niet romantisch, maar dat is de wereld ook niet. de aantallen grazers zoals er nu rondlopen is niet ongewoon voor een begraasd gebied.
Via natuurmonumenten is er een petitie (kan m zo even niet vinden) om te tekenen. Dat gaat over de plannen van dit kabinet om natuurontwikkeling te stoppen, zo dus ook het verbinden van de ovp en de veluwezoom.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:35

JewEmm, het aantal dieren wat er nu loopt is vele, vele malen groter dan wat het gebied aankan! Let wel, meer dan 2/3 deel van de Oostvaarderplassen is water................... Leuk, hek er om heen en red je maar. Da's wel erg simpel gedacht.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:38

Ja, dat weet ik. mijn redenatie is daar ook opgebaseerd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:00

JewEmm, het gaat ook niet over wle of niet romantisch...
wat is het nu tvan het verbinden van de OVP met de veluwezoom?
de ovp hebben een flink overschot aan grote grazers, hebben ze daar op de veluwezoom een tekort aan dan?
kwa voeding in de winter schiet je niets op met het verbinden van alle gebieden, de gebieden hebben namelijk allemaal hun quota grote grazers wel gehaald inmiddels, als het al niet dik overschreden is ,

op de veluwezoom loopt een kudde ijslanders, waarvan overschot word weggevangen en verkocht als rij en fokdieren , alle dieren hebben ook papieren van het nsijp. zet de ovp en de veluwezoom in verbinding, dan zal 1 van die groepen , de koniks of de ijslanders toch moeten verdwijnen, alleen al om te voorkomen dat de ijslanderkudde vermengd met vreemd bloed,wat zonde zou zijn . en punt twee...er zijn nog steeds een hele grote groep dieren te veel in het gebied, ook na het in verbinding stellen .

er zal in eerste instantie toch iets gedaan moeten worden aan dat overschot , afschot van de koniks (waar moet je ze anders kwijt we hebben geen gebieden waar we grazers tekort hebben dacht ik )
of verkoop van de ijslanders... en heel eerlijk, ik ben voor het eerste , omdat ik het realistischer vind om op de lange termijn iets nuttigs met een overschot te kunnen dan het telkens af te moeten schieten en weg te laten rotten omdat we alleen kleine aaseters en roofdieren hebben en geen grote...
en wolven uitzetten me voorlopig ook geen goed plan lijkt.(laat die zelf hun weg terug maar vinden)
en dan betekent dat helaas eenmalig een overschot verspillen, maar de ijslanders kun je veel makkelijker managen kwa aantallen(dmv die verkoop of indien niet geschikt voor fok of rijden, alsnog worst)