Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:18

Niezel schreef:
Heel lelijk maar ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
Afschieten bij dergelijke wilde 'beesten' lijkt me voor hen ook het netst, tevens is er dan voldoende voedsel voor de dieren die overblijven.
Stukken netter dan ze nu op een te klein stuk te laten verhongeren.

ja maar is het hun eigen schuld dan dat ze honger hebben??
zij willen zo nodig 'de natuur' nabootsen....
datgaat gewoon niet in dit kleine nederland :n
die dieren moeten verder kunnen trekken als het op is oid
ze worden hier tenslotte ook niet door de leeuwen opgegeten dat het af en toe beperkt wordt

ik vind dat ze dan maar een 'gemaakt' groepje moeten laten rondlopen, desnoods met een onvruchtbare hengst ofzo
óf de veulens idd vangen

Anoniem

Re: Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:02

De onderkant van de paardenmarkt is al verzadigd. Je raakt paarden aan de straatstenen niet meer kwijt. Dus het idee van vangen en verkopen, tja. Ik vraag me af hoeveel nut dat heeft.

Verder, waar komen die dieren terecht. Hun instinct is een stuk actiever dan menig in gevangenschap levend paard. Dus het is niet een brave fjord achter in de tuin. En aangezien ze voor een prikkie weg zullen moeten, zullen velen niet in een geschikte omgeving en bij ervaren mensen terecht komen. In de randstad moet zo een dier al gauw in een box voor een groot deel gedurende de dag of in een paddockje, misschien een weitje, nou leeft zo een dier dan nog wel, maar of een paard uit dat gebied daar nu vrolijk van wordt.
Ik vind het eerder ego van de mens om zo een dier als 'huisdier' te willen houden. Ik vind het sneu om een dergelijk paard zo een leven te bieden.

Gewoon afschot, het dier sterft in vrijheid, beter dan menig ander dier sterft. Vangen en stressen en slacht is voor het gevoel van de mens en zeker niet beter voor het paard. Denk vanuit de positie van het dier, niet vanuit je zelf. Voor deze dieren hoeft leven in 'gevangenschap' niet beter te zijn dan de dood. Als ze konden denken, denk ik dat ze de dood zouden prefereren boven een leven als rijpaard en het daarbij behorend leven.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:05

waarom mogen die dieren wel afgeschoten worden volgens sommige van jullie? kunnen we dan ook niet alle paarden van mensen waar geen plek meer voor is afschieten? die hebben immers ook een goed leven bij de mens gehad ;) zou een hoop advertenties schelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:10

Het gaat hier niet om paarden van andere mensen, maar om paarden uit de Oostvaardersplassen.
Afschieten is voor het dier een stuk minder stressvol, dan worden gevangen en op een trailer of in een vrachtauto naar de slacht worden gebracht.
Waarom vind jij afschieten dan geen optie?? Slacht of afschieten, in beide gevallen is het vlees voor consumptie, biologischer kun je het niet krijgen.
Vind jij het fijner voor zo'n paard om er een zadel op te leggen en op stal te zetten bijvoorbeeld? Want dat lot gaan de meesten van die 1000 paarden bij verkoop wel tegemoet hoor. Ik snap niet dat je die keuze prefereert voor die dieren. Voor wie is dat dan leuk, voor je zelf of voor het paard.

En wat dan met de runderen en herten die daar ook afgeschoten moeten worden, allemaal in een hertenkampje en een kinderboerderij?? Of gelden er andere regels voor die dieren? Zo ja, is dat meten met 2 maten. Of mogen we die wel lekker opeten?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:03

Misschien een domme vraag, maar wordt er een aantal dieren afgeschoten, zodat er voor de rest wel genoeg voedsel te vinden is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:12

WesseLady schreef:
En dan groeit de populatie alleen maar, heb je volgend jaar een nog groter probleem.

Wat in dit gebied vooral speelt, is dat de dieren het gebied dus niet levend mogen verlaten en niet voor menselijke consumptie gebruik mogen worden. Uitvangen, verplaatsen, etc. mag hier dus niet, omdat de dieren niet geregistreerd zijn. Wat dan overblijft, naast doorgaan op dezelfde manier is het onvruchtbaar maken van de dieren of de kogel...

En dat snap ik dus niet. Mag een in het wild geschoten hert niet voor menselijke consumptie gebruikt worden?
En wat is het probleem met de veulens? Er lopen genoeg niet-gechipte dieren rond zonder stamboom, zijn die dan wel geregistreerd? Wat is het probleem om er desnoods een chip in te jassen, een paspoort bij aan te vragen...dan is dat toch opgelost?
Wat doen ze in Duitsland of Portugal dan anders wat hier in Nederland niet mag? Als je de EU richtlijnen hanteert en je niet gaat blindstaren op Nederlandse wetgeving?

Ik begin idd steeds meer te geloven dat het hele project Oostervaardersplassen niet goed doordacht is, en men voortdurend achter de feiten aanloopt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:55

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:00

Cassidy schreef:
WesseLady schreef:
En dan groeit de populatie alleen maar, heb je volgend jaar een nog groter probleem.

Wat in dit gebied vooral speelt, is dat de dieren het gebied dus niet levend mogen verlaten en niet voor menselijke consumptie gebruik mogen worden. Uitvangen, verplaatsen, etc. mag hier dus niet, omdat de dieren niet geregistreerd zijn. Wat dan overblijft, naast doorgaan op dezelfde manier is het onvruchtbaar maken van de dieren of de kogel...

En dat snap ik dus niet. Mag een in het wild geschoten hert niet voor menselijke consumptie gebruikt worden?
En wat is het probleem met de veulens? Er lopen genoeg niet-gechipte dieren rond zonder stamboom, zijn die dan wel geregistreerd? Wat is het probleem om er desnoods een chip in te jassen, een paspoort bij aan te vragen...dan is dat toch opgelost?
Wat doen ze in Duitsland of Portugal dan anders wat hier in Nederland niet mag? Als je de EU richtlijnen hanteert en je niet gaat blindstaren op Nederlandse wetgeving?

Ik begin idd steeds meer te geloven dat het hele project Oostervaardersplassen niet goed doordacht is, en men voortdurend achter de feiten aanloopt.

Waarom zou je er in godsnaam een chip en paspoort bijwillen?

als ze de paarden/koeien in een ander deel van europa in een natuurgebied willen prima. Alleen alles wat teveel is gewoon slachten of afschieten.

Wanneer je deze dieren op de markt zou brengen heeft het totaal geen zin. Er is geen vraag naar. Nu komen er ongetwijfeld reacties van nou ik wil er wel eentje hoor. Er zijn nog zoveel paarden te koop wat moeten we daar dan mee?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:14

wat mij dan weer opvalt is dat mensen denken dat er niets te maken valt van een wilde pony.
nee het zijn inderdaad geen kant en klaar afgeleverde kinderpony's maar om nou te zeggen dat ze ongeschikt zijn als rijpony.

bij de exmoorsocietity gebruiken ze de wilde pony's ook als rijdier.
dieren staan voor grootste gedeelte in eht wild en worden paar maanden per jaar gebruikt als rijpony.
en dit is slecht 1 voorbeeld van "wilde"rijdieren.

mijn pony word straks ook ingereden, zou niet weten waarom niet.
juist omdat ze in een kudde zijn opgegroeid zijn ze sociaal zeer goed onderlegd ( tenminste diegene die ik tegenkwam).
ze is gewoon gechipt en heeft een paspoort (dat is normaal bij het bedrijf die deze kuddes levert voor begrazing)
en over de brave fjord in de achtertuin.
mijn exmoor is enorm bomproof, ookal is ze pas een jaartje uit het wild.

oostvaardersplassen is gewoon een schoolvoorbeeld van korte termijndenken en slechte beslissingen.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 31-10-10 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:15

Cassidy schreef:
WesseLady schreef:

Dit vond ik op de website van het ministerie van LNV.

"In de twee grote eenheden natuurgebied met begrazing, de Oostvaardersplassen en de Veluwezoom, vervullen grote grazers, zoals runderen en paarden, samen met edelherten een belangrijke ecologische rol. De runderen in deze twee specifieke gebieden worden beschouwd als niet-gehouden dieren en zijn daarom niet geïdentificeerd en geregistreerd. De Europese regelgeving staat niet toe dat niet-geïdentificeerde /geregistreerde runderen in het voedselcircuit terecht komen. Ik onderschrijf deze beleidslijn uit oogpunt van de voedselveiligheid. "
Bron: http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... m_id=18975

Verderop in dit stuk las ik ook dat runderen wel vervoerd mogen worden naar andere terreinen, mits vrij van bepaalde dierziektes. Ze krijgen dan een aantekening dat zij nooit in de voedselketen terecht mogen komen, en moeten oormerken in krijgen en worden geregisteerd.

Hoe het precies zit met de herten en paarden weet ik niet, daar kan ik niet zo snel iets over vinden. Zij hebben geen registratiesysteem, maar vallen ook niet meer onder de gehouden dieren wetgeving.

Wilde reeen die geschoten worden, mogen wel voor consumptie gebruikt worden. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:24

De herten zouden wel geschoten kunnen worden en opgediend als wild. Er bestaat geen registratie systeem voor herten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:33

minikatje schreef:
wat mij dan weer opvalt is dat mensen denken dat er niets te maken valt van een wilde pony.
nee het zijn inderdaad geen kant en klaar afgeleverde kinderpony's maar om nou te zeggen dat ze ongeschikt zijn als rijpony.

dieren staan voor grootste gedeelte in eht wild en worden paar maanden per jaar gebruikt als rijpony.

juist omdat ze in een kudde zijn opgegroeid zijn ze sociaal zeer goed onderlegd ( tenminste diegene die ik tegenkwam).
ze is gewoon gechipt en heeft een paspoort (dat is normaal bij het bedrijf die deze kuddes levert voor begrazing)

oostvaardersplassen is gewoon een schoolvoorbeeld van korte termijndenken en slechte beslissingen.

Dat over brave fjord in de achtertuin, daar mee bedoel ik geen bomproof. Ik zeg ook niet dat er wat van te maken valt, maar wil je dat voor zo'n paard. Het zijn wilde paarden en lang niet voor ieder geschikt. Voor de mens leuk als rijpony, maar voor die dieren ook? Verder gaat het niet om een paar dieren, maar om wat meer lijkt me en er staan al zo verschrikkelijk veel paarden te koop, kwijt raakt men ze amper. Wil je daar nog echt wat aan toevoegen.
Hoe houdt jij je voormalig wilde paard dan, als ik vragen mag?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:40

Mindim schreef:
minikatje schreef:

Dat over brave fjord in de achtertuin, daar mee bedoel ik geen bomproof. Ik zeg ook niet dat er wat van te maken valt, maar wil je dat voor zo'n paard. Het zijn wilde paarden en lang niet voor ieder geschikt. Voor de mens leuk als rijpony, maar voor die dieren ook? Verder gaat het niet om een paar dieren, maar om wat meer lijkt me en er staan al zo verschrikkelijk veel paarden te koop, kwijt raakt men ze amper. Wil je daar nog echt wat aan toevoegen.
Hoe houdt jij je voormalig wilde paard dan, als ik vragen mag?

mijn pony staat 24/7 buiten.

als we gaan beginnen over of het leuk is voor rijpony's kunnen we het hele rijden wel afschaffen.
in engeland worden voormalig wilde exmoors gewoon gebruikt als kinderpony's en volwassenen rijden erop.
ze zijn megafantiek met wedstrijden en erg gewild.

ze zijn echt niet zielig als ze uit het wild gevangen worden en daarna als huisdier gehouden worden.
tuurlijk zijn ze niet voor ieder geschikt, maar welk paard is dat nou wel.
het diertje moet je maar net liggen.

en over de verzadigde paardenmarkt, tsja ik zei al dat de oostvaardersplassen een schoolvoorbeeld is van slechte kortetermijn planning en niet verder nadenken.
dit hadden ze al veel eerder moeten bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:52

Ik heb in vorige topics vorig jaar veel gepost in deze topics. Ik ben tegen deze vorm van het houden van dieren. Met de juiste hoeveelheid prima en goed gereguleerd, ik vind dat zorgplicht moet gelden voor deze organisaties.

Ze hadden het idd eerder moeten bedenken daar bij de Oostvaardersplassen, maar daar heb je nu niets aan, nu heb je die paarden en heb je een verzadigde paardenmarkt.

In engeland is veel meer ruimte dan hier. Ik vind dat je het ook niet kan vergelijken.
Rijponies afschaffen, ik snap niet wat dit er mee te maken heeft, aangezien de meeste rijponies in gevangenschap geboren worden en daar ook opgroeien.
Ik vind paarden uit het wild trekken en ze op een stal zetten (wat velen helaas nog steeds doen), niet waardig naar een paard welke zoveel vrijheid gewend is. Leuk voor degene die zo'n paard wil hebben, voor het paard lijkt het me minder.

Ik gun zo'n dier lever een snel einde. Ik weet niet hoeveel er afgeschoten moeten worden, maar raak ze allemaal maar eens kwijt. Ik denk dat veel in een veel slechtere situatie terecht komen dan nu.

Maar er worden evengoed herten en runderen afgeschoten, ik neem aan dat men het daar ook niet mee eens is??

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:37

ik ben gewoon tegen het afmaken van gezonde jonge dieren.
en het uit het wild trekken van een paard omdat iemand dat zo leuk vind is ook tegen mijn principes.
maar ponylief is gevangen uit de jonge aanwas om zo het draagvlak van het begrazingsgebied optimaal te houden voor de dieren die daar leven.
iets waar ze bij de oostvaardersplassen geloof ik niet over nadenken
het was of naar mij of naar de slacht.

wat het betreft afschaffen van rijden, je had het erover dat het rijden helemaal niet zo leuk was voor de gevangen dieren.
maar het is ook voor pony´s die in gevangenschap leven niet altijd even leuk.
(leuk woord trouwens gevangenschap :p )
een veulentje als het geboren word weet echt niet dat het later een zadel op gaat krijgen of dat het een karretje moet gaan trekken.
veel veulens groeien op zonder aandacht van mensen, dat moeten we ook niet onderschatten.

mijn mening is dat als men bij de oostvaardersplaasen vanaf het begin een goed beleid had gehad ze niet in deze problemen waren gekomen waardoor een hoop gezonde dieren dood moeten.

ze hadden er ruinen bij kunnen zetten, ze hadden er minder pony's aan het begin al kunnen neerzetten zodat de kudde ruimte had om te groeien en met het wegvangen van de jonge pony's was de situatie gewoon controleerbaar geweest.
dan zouden er elk jaar 4 of 5 jaarlingen een nieuw huisje moeten krijgen, wat imo ook wel zou lukken.

in een klein gebied kun je geen wilde situatie maken, hooguit iets laten verwilderen.
( eigenlijk zijn we het gewoon met elkaar eens mindim, op een paar dingetjes na. :) )

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:42

Cassidy schreef:
Waarom perse afschieten? Beetje controle over bijv. het paardenbestand kun je ook krijgen door wegvangen van jonge dieren uit de kuddes, en dan met name de hengstveulens, zoals dat ieder jaar in Duitsland in Dülmen gedaan wordt.

Maak er een spektakel van, kun je ook nog entreegelden vragen, en de veiling van de jonge paarden brengt voldoende op om de andere dieren bij te voeren.

Ik heb daar eens iets over gelezen toen ik nog in duitsland woonde, daar hebben ze het wel beter opgelost !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:48

Met zo min mogelijk menselijke ingrepen. En danwillen ze gaan afschieten. hahahahaha. O sorry.....
Maargoed. als je geen roofdieren hebt die het aantal runderen, paarden en herten in bedwang houdt heb je ook geen natuurlijk iets.

Ze kunnen beter de dieren naar een ander natuurgebied verkopen. in andere landen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:53

Veulen84 schreef:
De herten zouden wel geschoten kunnen worden en opgediend als wild. Er bestaat geen registratie systeem voor herten.

Ja, alleen leven de herten wel met de runderen samen in hetzelfde gebied en zijn dierziektes van runderen vaak ook overdraagbaar naar herten. Ik weet dus niet of voor deze herten dezelfde regels gelden als voor vrijlevende reeen.

De OVP is (samen met Veluwezoom) een uitzonderingspositie. Ze vallen niet onder de gehouden huisdieren wet, waar alle andere koniks en runderen in begrazingsgebieden wel onder vallen. Er gelden andere regels voor (bijv. dat ze vrijstelling hebben van zorgplicht en registratie), maar mogen daardoor niet in de voedselketen terecht komen. Dat geldt dus niet voor paarden en runderen in andere gebieden, die mogen wel gewoon verkocht en opgegeten worden en zijn ook geregistreerd.

Ik ga nog even zoeken naar regelgeving mbt paarden en herten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:50

Wat een idee nou dat zo'n paard nooit meer in gevangeschap zou mogen leven. Dat doen ze nu toch ook, alleen is hun gebied wat groter dan een gemiddeld weiland.
En dat het geen rijponies zouden kunnen zijn? Het voorbeeld met Exmoors is gegeven, maar hetzelfde geldt hier voor Garranos. Dat zijn oerponies die heel dicht bij de natuur staan en in het wild eleven, en toch zijn het kindermakke ponies die ze hier in de maneges gebruiken nadat ze zijn weggevangen.
Een paard pas zich gewoon aan en een jong paard al helemaal.
Hier vangen ze geen ponies ouder dan drie omdat die idd grote problemen hebben met aanpassing en gezag van mensen, maar een jong paard wordt gevormd!
Dus al mensen zich aanmelden om ze op te vangen, waarom niet? En waarom meteen maar aannemen dat ze dan op stal worden gezet? Nederland is groter dan alleen de randsstad!!!
Ik heb verder niks tegen afschieten, maar men moet gewoon niet zo achterlijk zijn om ponies in te zetten als grazers en als ze het dan doen, waarom zo'n grote kudde(s) laten worden? Als het al elke winter een probleem was waarom nu pas ingrijpen of na gaan denken? Waarom is dat niet gedaan vanaf de get go? Waarom is het in Nederland, of zelfs een specifiek deeltje van Nederland een probleem en in andere gebieden niet? Waarom niet ergens te leer gaan?
Het is algemeen bekend dat ponies toch wel meer op de zieltjes werken dan runderen en herten en dat iets als afschieten nou niet echt juichend zal worden ontvangen.
Ergens vind ik het heel goed dat men nu eens met de neus op de feiten wordt gedrukt en dat het beheer niet deugt en dat het openbaar is.
Het is heel goed dat er discussie ontstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:20

minikatje schreef:
en het uit het wild trekken van een paard omdat iemand dat zo leuk vind is ook tegen mijn principes.
maar ponylief is gevangen uit de jonge aanwas om zo het draagvlak van het begrazingsgebied optimaal te houden voor de dieren die daar leven.
Maar het gaat hier niet om jouw pony en we zijn niet in Engeland.

wat het betreft afschaffen van rijden, je had het erover dat het rijden helemaal niet zo leuk was voor de gevangen dieren.
Ja, het klinkt nergens naar, beiden leven in principe in gevangenschap, maar de een heeft wat meer de vrijheid dan de ander :D
een veulentje als het geboren word weet echt niet dat het later een zadel op gaat krijgen of dat het een karretje moet gaan trekken.
veel veulens groeien op zonder aandacht van mensen, dat moeten we ook niet onderschatten.
Veel veulens komen voor ze uberhaupt een zadel opkrijgen meer in de hand dan deze verwilderde dieren.

mijn mening is dat als men bij de oostvaardersplaasen vanaf het begin een goed beleid had gehad ze niet in deze problemen waren gekomen waardoor een hoop gezonde dieren dood moeten.
Dat hadden ze beter kunnen doen inderdaad, maar dat is achteraf gepraat. De zaak staat er nu zo voor en dan kun je beter over oplossingen praten om die situatie op te lossen, dan er over discussieren, hoe ze het vanaf het begin aan hadden moeten pakken. In die situatie zitten we nu niet namelijk.

ze hadden er ruinen bij kunnen zetten, ze hadden er minder pony's aan het begin al kunnen neerzetten zodat de kudde ruimte had om te groeien en met het wegvangen van de jonge pony's was de situatie gewoon controleerbaar geweest.
dan zouden er elk jaar 4 of 5 jaarlingen een nieuw huisje moeten krijgen, wat imo ook wel zou lukken.

in een klein gebied kun je geen wilde situatie maken, hooguit iets laten verwilderen.
( eigenlijk zijn we het gewoon met elkaar eens mindim, op een paar dingetjes na. :) )

We zijn het denk ik ook helemaal eens, behalve over de oplossing van het probleem niet. Ben het helemaal met je eens, dat het beleid helemaal fout is geweest.

Ik vind ook niet dat de paarden een voorkeurspositie mogen genieten tov de herten en runderen in dat gebied. Die worden ook zonder pardon afgeschoten. Daar hoor je echter niemand over, waarom voor de paarden een goed huis zoeken en de runderen en herten afschieten. Gelijke monniken, gelijke kappen zou ik zo zeggen.

Laten ze eerst de kudde verkleinen en dan de hengst castreren, zodat de kudde gereguleerd kan worden. Niet wat dieren los laten lopen, er niet naar omkijken en ze maar laten vermenigvuldigen, das vragen om problemen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:28

Mindim schreef:
minikatje schreef:
Maar het gaat hier niet om jouw pony en we zijn niet in Engeland.
mijn pony komt uit nederland, in een reservaat wat een beter beheer heeft

Ja, het klinkt nergens naar, beiden leven in principe in gevangenschap, maar de een heeft wat meer de vrijheid dan de ander :D
Veel veulens komen voor ze uberhaupt een zadel opkrijgen meer in de hand dan deze verwilderde dieren.
onderschat het aanpassingsvermogen van jonge dieren niet, het is meestal niet zo erg als men denkt.
maar dat komt ook voor in de berichten van lusitana.

Dat hadden ze beter kunnen doen inderdaad, maar dat is achteraf gepraat. De zaak staat er nu zo voor en dan kun je beter over oplossingen praten om die situatie op te lossen, dan er over discussieren, hoe ze het vanaf het begin aan hadden moeten pakken. In die situatie zitten we nu niet namelijk.
ik ben voor wegvangen, te koop zetten en niet verkocht is naar de slacht.

zelfde geldt voor herten,er zijn genoeg hertenkampen die bloedverversing nodig hebben.
niet verkocht is ook door naar de slacht

We zijn het denk ik ook helemaal eens, behalve over de oplossing van het probleem niet. Ben het helemaal met je eens, dat het beleid helemaal fout is geweest.
achja, veschillende inzichten geven vaak een goed doordachte oplossing.
laten we het hopen

Ik vind ook niet dat de paarden een voorkeurspositie mogen genieten tov de herten en runderen in dat gebied. Die worden ook zonder pardon afgeschoten. Daar hoor je echter niemand over, waarom voor de paarden een goed huis zoeken en de runderen en herten afschieten. Gelijke monniken, gelijke kappen zou ik zo zeggen.

Laten ze eerst de kudde verkleinen en dan de hengst castreren, zodat de kudde gereguleerd kan worden. Niet wat dieren los laten lopen, er niet naar omkijken en ze maar laten vermenigvuldigen, das vragen om problemen.

idd, het draagvalk is daar gewoon te klein voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:40

Lusitana schreef:
Wat een idee nou dat zo'n paard nooit meer in gevangeschap zou mogen leven. Dat doen ze nu toch ook, alleen is hun gebied wat groter dan een gemiddeld weiland.
En dat het geen rijponies zouden kunnen zijn? Het voorbeeld met Exmoors is gegeven, maar hetzelfde geldt hier voor Garranos. Dat zijn oerponies die heel dicht bij de natuur staan en in het wild eleven, en toch zijn het kindermakke ponies die ze hier in de maneges gebruiken nadat ze zijn weggevangen.
Een paard pas zich gewoon aan en een jong paard al helemaal.
Hier vangen ze geen ponies ouder dan drie omdat die idd grote problemen hebben met aanpassing en gezag van mensen, maar een jong paard wordt gevormd!
Dus al mensen zich aanmelden om ze op te vangen, waarom niet? En waarom meteen maar aannemen dat ze dan op stal worden gezet? Nederland is groter dan alleen de randsstad!!!
Ik heb verder niks tegen afschieten, maar men moet gewoon niet zo achterlijk zijn om ponies in te zetten als grazers en als ze het dan doen, waarom zo'n grote kudde(s) laten worden? Als het al elke winter een probleem was waarom nu pas ingrijpen of na gaan denken? Waarom is dat niet gedaan vanaf de get go? Waarom is het in Nederland, of zelfs een specifiek deeltje van Nederland een probleem en in andere gebieden niet? Waarom niet ergens te leer gaan?
Het is algemeen bekend dat ponies toch wel meer op de zieltjes werken dan runderen en herten en dat iets als afschieten nou niet echt juichend zal worden ontvangen.
Ergens vind ik het heel goed dat men nu eens met de neus op de feiten wordt gedrukt en dat het beheer niet deugt en dat het openbaar is.
Het is heel goed dat er discussie ontstaat.

De paarden in de Oostvaarders plassen leven idd in gevangenschap. Maar om even een onderscheid te maken, noem ik de ene groep wild/ in vrijheid en de andere gevangen. Het was niet zo letterlijk bedoeld, ik dacht dat men dat wel begreep.
Je gaat er vanuit dat de jonge paarden uit de kudde weg gevangen worden, maar je weet nog niet welke paarden ze eruit willen vangen. Misschien plukken ze er de 6 jarigen er uit, in ruil voor wat nieuw bloed.

Ik zeg nergens dat je die ponies niet als rijpony in kunt zetten. Zal best kunnen, ik zeg dat mensen bij zo'n teddybeer paard al gauw het 'schattig" idee krijgen, in combinatie met een lage prijs, is het net een veredelde shetlander die een ieder wel denkt te kunnen verzorgen. Juist deze dieren moeten niet in onvaardige handen vallen, vanwege de jaren in 'vrijheid'.
Vergelijk het een beetje met tinkers, die worden standaard als beginnerspaard of paard voor kleine kinderen gezien, niets in minder waar.

Ik zeg niet dat ze allemaal naar de randstad gaan, maar kijk voor de lol eens hoeveel paarden op stal staan en hoeveel buiten. Wees eens eerlijk, hoeveel denk je dat er van die paarden 24/7 buiten gehouden gaat worden?

Ze hadden de kudde idd niet zo groot moeten laten worden, maar dat is achteraf, de kudde is nu te groot, punt. En daar moet wat aan gedaan worden. Dan kun je zeggen: "men had zus en men had zo", maar daar hebben we niets meer aan.

Ik vind het net zo erg voor de herten en de koeien die afgeschoten moeten worden. Ik maak daar geen onderscheid in, ik vind het enigszins hypocriet om het zielig te vinden voor de paarden maar niet voor de andere grote grazers, die een zelfde lot staat te wachten.

De discussie was er begin van dit jaar al heel erg hevig en men is toen ook al met de neus op de feiten geduwd, das niet nieuw.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:50

Het is wel belangrijk om te zeggen men had dit of dat, om fouten in de toekomst te voorkomen, lijkt mij.

Ja, ik ga er van uit dat men jonge paarden weg gaat vangen, want dat is nu eenmaal bewezen het beste beheer voor in het wild levende kuddes over de hele wereld. Het zou wel stronteigenwijs zijn om ook dat voorbeeld in de wind te gaan slaan en te gaan knutselen met oudere paarden om wát? Nieuw bloed? Em, het gaat toch niet om ponies fokken maar om een kudde verkeinen of zie ik het nou verkeerd?
Hebben we het simpelweg over een staatsstoeterij die de dieren in het wild houdt? Zelfs díe vangen altijd ook de jonge dieren weg...
De snelste manier om kuddes te verkleinen is de aanfok tot 2 jarigen weg te halen. Dan is meer dan de helft eruit, schiet lekker op zou ik zeggen!
En dan gewoon geen hengst er meer bij. Die is toch nergens anders goed voor dan voor reproductie.
En die jonge dieren, nou veilen en wat er overblijft naar de slacht. Zo doen ze dat ook in de rest van de wereld met zogenaamde wilde ponies.
En als je ze in Nederland niet kwijt kan, waarom niet naar Duitsland en België verkopen? Je zit niet op een eiland daar! Duitsland heeft ook een kudde Sorraias bv en zijn echt wel te porren voor oerrassen.
Je zou eens wat groter kunnen denken dan alleen binnen de grenzen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:49

langs een kant zou ik zeker kandidaat zijn voor een paard dat opgegroeid is in een kudde in het wild. sterk en gezond beestje waarschijnlijk.

langs de andere kant zie ik totaal geen probleem in het afschieten van dieren als er teveel van zijn op een te kleine oppervlakte. alle wild wordt toch ook geschoten, of eet iedereen hier principieel geen everzwijn, hert, fazant, eend, patrijs, haas,...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 21:49

Lusitana schreef:
Het is wel belangrijk om te zeggen men had dit of dat, om fouten in de toekomst te voorkomen, lijkt mij.

Ja, ik ga er van uit dat men jonge paarden weg gaat vangen, want dat is nu eenmaal bewezen het beste beheer voor in het wild levende kuddes over de hele wereld. Het zou wel stronteigenwijs zijn om ook dat voorbeeld in de wind te gaan slaan en te gaan knutselen met oudere paarden om wát? Nieuw bloed? Em, het gaat toch niet om ponies fokken maar om een kudde verkeinen of zie ik het nou verkeerd?
Hebben we het simpelweg over een staatsstoeterij die de dieren in het wild houdt? Zelfs díe vangen altijd ook de jonge dieren weg...
De snelste manier om kuddes te verkleinen is de aanfok tot 2 jarigen weg te halen. Dan is meer dan de helft eruit, schiet lekker op zou ik zeggen!
En dan gewoon geen hengst er meer bij. Die is toch nergens anders goed voor dan voor reproductie.
En die jonge dieren, nou veilen en wat er overblijft naar de slacht. Zo doen ze dat ook in de rest van de wereld met zogenaamde wilde ponies.
En als je ze in Nederland niet kwijt kan, waarom niet naar Duitsland en België verkopen? Je zit niet op een eiland daar! Duitsland heeft ook een kudde Sorraias bv en zijn echt wel te porren voor oerrassen.
Je zou eens wat groter kunnen denken dan alleen binnen de grenzen.

Ik denk niet binnen de grenzen, over de hele wereld heerst er crisis. Paarden worden en masse te koop aangeboden.
Verder is het idd aannemelijk dat ze de jonge paarden weg vangen, maar ze hebben wel vaker het beheer van de kudde niet correct behandeld, anders hadden we deze discussie niet.
Het gaat inderdaad om verkleinen van de kudde. Ik noem het dan ook niet verstandig de jonkies te laten lopen en de 6 jarigen er uit te plukken voor nieuw bloed, maar wat ik al zeg, men heeft er vaker niet handig gehandeld. Ik moet het eerst allemaal nog maar eens zien.

De hele discussie over hoe men had moeten handelen en dat ze een grove fout hebben gemaakt, is vorig jaar uitvoerig behandeld, op bokt, in de pers en in de kamer. Daarom komt men nu ook met het idee om af te schieten ;)