Groot onderzoek naar seksueel misbruik op Vlaamse manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Groot onderzoek naar seksueel misbruik op Vlaamse manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:01

Het doet er niet toe als wat je het leest, feit blijft dat deze heer als monster en verkrachter gezien wordt terwijl er nog niks bewezen is. ;) Maakt me niet uit wat ze roepen. De morgen is nu ook niet bepaalt de meest betrouwbare gazet ook niet. :+

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:11

Moderatoropmerking:
De sfeer in dit topic is niet bepaald vriendelijk of gezellig. Graag met wat meer respect op elkaar reageren. Het is niet nodig om allerlei gruwelijke strafmaatregelen te verzinnen en hier neer te zetten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:13

Ayasha schreef:
wizewo schreef:
En een slachtoffer dat er is omdat er te laks gereageerd is, leeft verder met een feestje, dat komt wel weer goed ?!

Ik ken beiden (en meer als een)...ik vind het vreselijk voor onterecht beschuldigde, maar als je de vraag stelt wat ze erger vinden. Zelf ontrecht beschuldigd worden of zijn eigen kind (als ze er hebben) wat voorkomen had kunnen worden...

Maakt dat het goed dat er nu iemand alvast gecastreerd wordt door sommige zonder ook maar iets te weten? :?

Pardon ???
zonder iets te weten
en ik ga niet uit van berichten van de Morgen ..." daar zegt men zelfs dat de ouders van M helemaal van niks wisten en erg onder indruk zijn ...juist ..moeder is al heel lang overleden en vader deed net dezelfde daden 20 jaar geleden
de woordvoerder van het parket heeft bevestigd ...dat lijkt me toch meer dan betrouwbaar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:18

besita: jou heb ik al eerder naar bronnen gevraagd en toen kon je enkel belachelijk reageren. :) Dus nu ook niet de gebeten hond gaan uithangen aub. Maar nogmaals voor jou; Wanneer heeft de woordvoerder waar wat bevestigd? En zijn daar bronnen van terug te vinden?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:20

in het nieuws

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:54

Ayasha schreef:
Het doet er niet toe als wat je het leest, feit blijft dat deze heer als monster en verkrachter gezien wordt terwijl er nog niks bewezen is. ;) Maakt me niet uit wat ze roepen. De morgen is nu ook niet bepaalt de meest betrouwbare gazet ook niet. :+

Ik kan hier ook alleen maar in meegaan, iemand is voor mij ook pas schuldig als is bewezen dat hij een feit heeft gepleegd. De pers zegt zoveel, maar in die pers zitten geen onderzoeksmagistraten die bezig zijn met een onderzoek. Vooralsnog is dat onderzoek volstrekt geheim en zolang we in de fase zitten van dat onderzoek zou eigenlijk de pers zijn mond moeten houden. Tot daar toe dat er wordt gesproken dat er aanwijzingen zijn, maar er kan niet worden gesproken van feiten zolang die niet bewezen zijn. Gelukkig is verkrachting vrij makkelijk te bewijzen (als ze snel naar een dokter of ziekenhuis is gegaan).

Het feit dat er een aanhouding is gebeurd door de onderzoeksrechter wilt op zich ook enkel zeggen dat er ernstige aanwijzingen zijn van schuld, maar aanwijzingen zijn geen bewijzen.

Het is heel normaal dat er zo emotioneel op wordt gereageerd, maar het is niet aan ons om hem te veroordelen, maar aan een strafrechter die het volledige dossier kent.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 06:20

Dames dames...
Laten we hier gewoon rustig over verder praten.
Straks wordt het gesloten hier.

Hoorde gisteren van mijn moeder dat haar collega zijn dochter daar ook reed, na ongeveer een jaar is ze gestopt zonder enige reden en wou ze er ook niet meer naartoe, hopelijk heeft zij ook niets voorgehad.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:04

Ik kreeg dit zonet nog binnen.

Citaat:
vrijdag 29 oktober 2010

Auteur: Pieter Huyberechts

WEMMEL - Een Brusselse onderzoeksrechter heeft de aanhouding bevolen van een manegetrainer uit Wemmel. De 40-jarige Marc D., zoon van de oprichters van paardrijclub Johri, zou meisjes tussen 14 en 16 jaar aangerand hebben.
Een maand geleden ging de bal aan het rollen in het politiecommissariaat van Londerzeel. Overtuigd door haar vriend, kwam een 19-jarig meisje een klacht indienen tegen Marc D., haar vroegere trainer in de paardrijclub Johri in Wemmel. Ze verklaarde dat ze jaren geleden in de paardenstallen misbruikt en verkracht werd. Uit schaamte hield ze jarenlang haar mond. Onlangs staken er opnieuw geruchten de kop op over verregaande handtastelijkheden.

Woensdag werd de 40-jarige man opgepakt bij een grootscheepse huiszoeking in de manege door speurders van de federale gerechtelijke politie van Asse. De lessen gingen ondertussen door. 'De trainer werd gisteren urenlang ondervraagd door de onderzoeksrechter die donderdagmiddag zijn aanhouding beval', zegt Brussels parketwoordvoerder Jean-Marc Meilleur. 'Er is sprake van verschillende feiten van verkrachting van minderjarige meisjes tussen 14 en 16 jaar oud en aanranding van de eerbaarheid met geweld of bedreigingen.' Hij zou enkele feiten inmiddels ook hebben toegegeven. Ook de eigenaar van de manege, de vader van Marc, werd gisteren ondervraagd.

'Borsten omhoog'

Zijn jarenlange vriendin, met wie hij nog maar enkele maanden geleden een kindje kreeg, kon alvast niet lachen met de zware onthullingen. Volgens buurtbewoners zou ze uit woede de buitenpiste van de manege hebben stukgereden. 'Wij hebben samen een pasgeboren kind, maar daar stopt het nu ook', zegt ze duidelijk.

Familieleden van de trainer reageren verontwaardigd. 'Ik val compleet uit de lucht', zegt zijn broer Stefan, die de club gisteren draaiende hield. 'Wij hopen dat dit een vergissing is.'

Andere familieleden geven schoorvoetend toe dat Marc vaak op het randje handelde. 'Ach, Marc is rad van tong en durft al eens schunnige, dubbelzinnige praat verkopen tegen zijn leerlingen. Borstenomhoog en lende intrekken tijdens het rijden, dat soort dingen. Het bleef onschuldig. Hij was populair. Het gebeurde dat er tienermeisjes op hem verliefd werden. Uiteraard wees hij die af. De jongste jaren was hij ook veel minder nonchalant, ernstiger ook. Is dit een wraakactie? Is hij erin geluisd? We kunnen enkel gissen. Feit is dat hij nooit handtastelijk zou worden.'Dinsdag beslist de raadkamer over zijn verdere aanhouding

Vind het afgrijselijk voor zijn vriendin en zijn broer, zijn broer Stefan is een hele leuke man die telkens overal een handje toestak.
Ik walg ervan en hoop dat hij (als hij toegeefd) hij zijn straf goed mag uitzitten!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:52

dan zeggen ze iets over ons dat we te snel beschuldigen, zijn eigen vrouw heeft hem blijkbaar al schuldig verklaard, anders verniel je niet gelijk de hele buitenbak, lijkt mij tenminste

verschrikkelijk voor de broer en vrouw maar aan de andere kant hadden ze misschien ook wel in kunnen grijpen want je kunt me niet wijs maken dat die echt niks in de gaten hebben gehad

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:59

Ik vind het wel voorbarig om ook de broer en vrouw te beschuldigen. Het kan best dat ze niets in de gaten hadden, ze lopen normaal ook niet heel de dag achter zijn kont aan he..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:05

Vreselijk en ook goed dat hij al dingen heeft toegegeven, zulke zaken zijn altijd moeilijk. Als iets jaren geleden is geweest is het bewijs vaak onbestaand.

Hopelijk krijgt hij een goede straf en kunnen we voorkomen dat in de toekomst nieuwe zaken komen.

Denk dat je het wel degelijk blind voor kunt zijn, je hoort wel vaker zaken zoals op een dag dat vrouw normaal niet thuis zou zijn, haar man betrapt op misbruik met hun 1 jarig kind.
Zoiets verwacht je niet, net als dit

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:17

Dit soort zaken (dus niet persee deze zaak) met meisjes van die leeftijd zijn vaker "grijzer" dan het lijkt.
En daarmee bedoel ik dat het vaak niet zwart-wit om verkrachting of aanranding gaat, maar een medewerking van de meisjes om een gunst (als gratis paardrijden) en pas als ze dan iets niet meer voor elkaar krijgen gaan ze klagen dat ze "verkracht" zijn, terwijl ze min of meer vrijwillig met zo'n man naar bed gaan om welke reden dan ook.
Uiteraard is het niet correct van een man (of vrouw) om misbruik te maken van een positie, maar kinderen dienen ook te leren onmiddelijk aan te geven als mensen aan hun lijf willen zitten.
Maar pubers zijn vaak zeer sexuele wezens, hun hormonen spelen immers op, en daarom makkelijker slachtoffer en sterker nog, mensen voelen zich vaak verleid door ze.
Ik zeg niet dat pubers niet deugen en verkrachters vrijuit moeten gaan, maar ik zeg wel dat het soms niet zo zwart-wit ligt als het lijkt als het pubers betreft.
Daarbij zijn er, als eerder ook al eens genoemd, ook diverse gevallen bekend van meiden die er om liegen uit wraak.
En vaak ook uit schaamte omdat ze weten dat ze er op aangekeken worden als ze met een volwassene naar bed gaan, al hebben ze het nog zo graag gewild... om maar te zwijgen van het feit dat het strafbaar is.
Kortom, stof tot nadenken, en niet tot acute veroordeling van een persoon anders dan door de rechter.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:21

Er is geen enkel excuus voor mensen die met hun poten aan minderjarigen zitten. Hoe verleidelijk ze ook zijn. Geen enkel excuus! Voor mij is dat in ieder geval zeer zeker wel zwart-wit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:22

dus een jongen van 19 in een relatie met iemand van 15 moet de bak maar in? :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:28

Ayasha schreef:

Je bent niet dom, je weet best wat ik bedoel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:43

Als een meisje het WIL, waarom is het dan zo slecht?
Alleen vanwege een kalenderleeftijd?
Het is alleen echt zwart wit en slecht als het meisje het niet wil.
Of jongen. Laten we niet vergeten dat die ook misbruikt kunnen worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:46

maikeltje schreef:
Ayasha schreef:

Je bent niet dom, je weet best wat ik bedoel.

19 = volwassen en 15 = minderjarig. Dus met je uitspraak stel je dat daar ook geen excuus voor is. Maar dan zouden veel kerels een hokje mogen gaan uitkiezen in de gevangenissen... En die zitten al zo vol. :)
Ik ga mee met Lusitana.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:08

maikeltje schreef:
Er is geen enkel excuus voor mensen die met hun poten aan minderjarigen zitten. Hoe verleidelijk ze ook zijn. Geen enkel excuus! Voor mij is dat in ieder geval zeer zeker wel zwart-wit.

juist !!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:12

Ayasha schreef:

vind jij dat hetzelfde als een 40 jarige getrouwde vent met een groetje van 15 ???
en het gaat niet om "een relatie " met
maar verkrachten en andere dingen in de stallen vd manège
die meisjes komen hun paarden verzorgen en rijden dus ik denk toch wel dat ze niet in minirok en beha rondlopen en het dus zelf uitgelokt hebben

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:13

Lusitana schreef:
Dit soort zaken (dus niet persee deze zaak) met meisjes van die leeftijd zijn vaker "grijzer" dan het lijkt.
En daarmee bedoel ik dat het vaak niet zwart-wit om verkrachting of aanranding gaat, maar een medewerking van de meisjes om een gunst (als gratis paardrijden) en pas als ze dan iets niet meer voor elkaar krijgen gaan ze klagen dat ze "verkracht" zijn, terwijl ze min of meer vrijwillig met zo'n man naar bed gaan om welke reden dan ook.
Uiteraard is het niet correct van een man (of vrouw) om misbruik te maken van een positie, maar kinderen dienen ook te leren onmiddelijk aan te geven als mensen aan hun lijf willen zitten.
Maar pubers zijn vaak zeer sexuele wezens, hun hormonen spelen immers op, en daarom makkelijker slachtoffer en sterker nog, mensen voelen zich vaak verleid door ze.
Ik zeg niet dat pubers niet deugen en verkrachters vrijuit moeten gaan, maar ik zeg wel dat het soms niet zo zwart-wit ligt als het lijkt als het pubers betreft.
Daarbij zijn er, als eerder ook al eens genoemd, ook diverse gevallen bekend van meiden die er om liegen uit wraak.
En vaak ook uit schaamte omdat ze weten dat ze er op aangekeken worden als ze met een volwassene naar bed gaan, al hebben ze het nog zo graag gewild... om maar te zwijgen van het feit dat het strafbaar is.
Kortom, stof tot nadenken, en niet tot acute veroordeling van een persoon anders dan door de rechter.

van één persoon kan ik een "grapje " uithalen met de lesgever nog "begrijpen ...
maar nu al van een heel stel ... ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:25

besita schreef:
vind jij dat hetzelfde als een 40 jarige getrouwde vent met een groetje van 15 ???
die meisjes komen hun paarden verzorgen en rijden dus ik denk toch wel dat ze niet in minirok en beha rondlopen en het dus zelf uitgelokt hebben

Dat weet je niet.
Daarbij geef ik ook duidelijk aan dat het niet correct is om misbruik te maken van je positie. Maar in onderzoek naar dokters/patienten en leerkrachten/leerlingen relaties (en een relatie volgt meestal op sexueel contact) blijkt toch dat in het overgrote deel de mindere de aanleiding gaf en het wilde.
Je kunt niet zomaar denken dat pubers nooit sex willen met volwassenen als blijkt dat ze het soms best willen.
Gisteren nog een onthullende Tyra show gezien over tieners en sex. Meer dan de helft had sex gehad op een openbare plek bv... of met meerder partners op een avond en dan heb je het over meisjes van dertien. De meesten hadden overigens al heel jong sex omdat ze een slecht gevoel van eigenwaarde hadden en ze de aandacht prettig vonden, maar daarna hadden ze wel schuldgevoel. Er zit vaak wat achter en pubers zijn nu eenmaal niet altijd vrij van complexen. Sex hebben is bij pubers een van de manieren om het gevoel te hebben er bij te horen, je volwassen te voelen, macht te hebben etc. Er zit heel wat achter!

Ik zeg trouwens ook nergens dat mannen maar moeten kunnen doen waar ze zin in hebben, maar ik zeg dat we uit moeten kijken met te wijzen naar de volwassene als er pubers in het spel zijn. Het is de moeite waard om dan naar de kern te zoeken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:42

:r al staan die meisjes in hun nakie voor zo'n vent te dansen, dan nog moet hij zich omdraaien en aftaaien
hij is de volwassene en dient het voorbeeld te geven, niks geen flauw excuus voor die vieze mannen :(

het is bijna altijd misbruik maken van die meiden op een manege

die vent was 40 jaar en notabene getrouwd, kom nou, geen enkel excuus heeft hij

het zijn alleen mannen die zeggen, "ja, maar ze wilde " of "die meisjes vragen er zelf om" :r

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:15

Een meisje dat naakt is, vraagt er idd nog niet om. Het heeft niks met kleding of gebrek daar aan te maken, tenzij dat bewust wordt GEBRUIKT om te verleiden. Mensen moeten van elkaar afblijven tenzij er toestemming wordt gegeven. En dat is nu het cruciale punt.

Als er onderlinge afspraken zijn, is er geen sprake van verkrachting.
WEL is het absoluut misbruik maken van je positie als je ingaat op avances.
De man had niet in mogen gaan op eventuele avances, maar dat maakt hem nog geen verkrachter, tenzij bewezen is dat hij idd tegen de wil van meisjes penetreerde met iets. En niet omdat iemand het achteraf toch geen goed idee vond, bv.

En het is gewoon niet zo dat geen enkel pubermeisje geen sex wil met een volwassen man, getrouwd of niet.

Ik zeg nergens dat deze of een andere man in zo'n positie vrijuit moet gaan, er zijn wel degelijk grenzen overschreden, maar ik zeg wel dat het meestal niet zo zwart-wit ligt als het lijkt voor buitenstaanders.

Gedegen onderzoek is op zijn plaats.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:39

Lusitana schreef:
besita schreef:

Dat weet je niet.
Daarbij geef ik ook duidelijk aan dat het niet correct is om misbruik te maken van je positie. Maar in onderzoek naar dokters/patienten en leerkrachten/leerlingen relaties (en een relatie volgt meestal op sexueel contact) blijkt toch dat in het overgrote deel de mindere de aanleiding gaf en het wilde.
Je kunt niet zomaar denken dat pubers nooit sex willen met volwassenen als blijkt dat ze het soms best willen.
Gisteren nog een onthullende Tyra show gezien over tieners en sex. Meer dan de helft had sex gehad op een openbare plek bv... of met meerder partners op een avond en dan heb je het over meisjes van dertien. De meesten hadden overigens al heel jong sex omdat ze een slecht gevoel van eigenwaarde hadden en ze de aandacht prettig vonden, maar daarna hadden ze wel schuldgevoel. Er zit vaak wat achter en pubers zijn nu eenmaal niet altijd vrij van complexen. Sex hebben is bij pubers een van de manieren om het gevoel te hebben er bij te horen, je volwassen te voelen, macht te hebben etc. Er zit heel wat achter!

Ik zeg trouwens ook nergens dat mannen maar moeten kunnen doen waar ze zin in hebben, maar ik zeg dat we uit moeten kijken met te wijzen naar de volwassene als er pubers in het spel zijn. Het is de moeite waard om dan naar de kern te zoeken.

En dan is het aan de volwassene om de wijste te zijn en vriendelijk te bedanken voor het aanbod. Al biedt een meisje of jongen zichzelf op een presenteerblaadje aan, dat is geen enkel excuus.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 01:12

Waarom twijfelt iedereen aan zijn schuld?
Zijn er bepaalde indicaties die insinueren dat hij effectief onschuldig is?

Want mijn eerste reactie is toch om hem schuldig te bevinden, het lijkt me heel straf dat iemand hem dit met opzet zou aangedaan hebben...

Het is niet omdat hij ontkent dat hij onschuldig is. (dit geldt overigens ook voor Els Clottemans)