Ponywaardebon van Assendelftse manege verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Re: Ponywaardebon van Assendelftse manege verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:46

Goedzo!

Dieren zijn levende wezens, geen voorwerpen die verloot kunen worden :j

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:48

Dilan1993 schreef:
Goedzo!

Maar wel verkocht? Of geveild? Ik zie daar het verschil niet tussen...

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:48

Gewoon alleen het geld verloten.. kan iedereen zelf beslissen of ze er een pony of Nintendo voor kopen..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:50

Henkjan schreef:
Dilan1993 schreef:
Goedzo!

Maar wel verkocht? Of geveild? Ik zie daar het verschil niet tussen...

ik wel, een lot kun je winnen, zomaar iemand. Als je een paard wilt kopen ga je ernaar op zoek, kijk je naar de prijs, waar je het dier wil stallen.

als je een paard wint met een lot, is het een impulsieve beslissing vind ik

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:52

Dus je vindt dat het niet mag omdat het een impulsieve beslissing is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:53

Henkjan schreef:
Dus je vindt dat het niet mag omdat het een impulsieve beslissing is?

Nee, de wet vindt onderandere dat het niet mag omdat het impulsieve beslissing is.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:54

En de wet heeft wat dat betreft in mijn ogen gelijk!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:55

Nou, minstens de helft van de aankopen van al onze paarden waren impulsieve beslissingen....

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:56

Ze doen dit al jaren lang! Er is goede begeleiding dus ik vind het allemaal ietwat overdreven.. En de kinderen beslissen vaak niet maar de ouders.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:59

Henkjan schreef:
Nou, minstens de helft van de aankopen van al onze paarden waren impulsieve beslissingen....

ja, en de impulsieve beslissing aankopen van de meeste mensen belanden allemaal in de handel, echt leuk voor de beestjes hoor...

juist goed dat ze het op zo'n manier nog enigszins proberen tegen te houden

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:03

Henkjan schreef:

Vraag me af waarop je uitspraak berust en hoe je aan deze "feiten" komt.. :Z
Wellicht ken je alle 40.000 wedstrijdruiters én alle paardeneigenaren van Nederland.

Of bedoel je hier "alleen je eigen paarden" mee?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:13

Dilan1993 schreef:
Henkjan schreef:

ja, en de impulsieve beslissing aankopen van de meeste mensen belanden allemaal in de handel, echt leuk voor de beestjes hoor...

juist goed dat ze het op zo'n manier nog enigszins proberen tegen te houden

Impulsieviteit kan je toch niet verbieden of indammen. Bovendien denk ik dat het leven maar bar saai word als alles maar wel overwogen gebeurt.

Als ze nu eens gewoon een duidelijke welzijns standaard voor paarden gaan invoeren ipv allemaal pleisters plakken om stomme kleine onderwerpen zoals 1 paard per jaar dat misschien imoulsief word genomen na een verloting. Ik ken zat mensen die wanneer ze een aardig bedrag zouden winnen in de staatsloterij een domme aankoop zouden doen (in de vorm van een dier dan), of die pony er dan naast staat of op mp maakt echt niet uit :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:14

Ook ik kom bijna jaarlijks op de Delft met de open dag. Altijd een drukte van jewelste om Bingo te bekijken en wie weet......

Dit jaar stond er een rij van een meter of 40 lang voor de lootjesverkoop!

Aan de ene kant denk ik; is dit wel de handigste manier? Aan de andere kant zullen mensen die een pony willen hebben het toch wel doen. Ik heb zelf in ieder geval de indruk dat de meeste mensen die op de loterij afkomen wel weten wat ze doen.

Waar ik meer moeite mee had in principe was dat de lootjesverkoop op 5000 euro uitkomt, en dan krijg je en waardebon van 500 euro of de pony. Hierdoor zullen mensen eerder de neiging krijgen voor de pony te gaan, deze is immers meer waard dan die waardebon.

Als de waardebon 1000 euro zou zijn zou het imo eerlijker zijn.

Zal wel rustig worden volgend jaar met de open dag...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:28

Denk het niet rock. Je moet er wanneer je de pony neemt omdat ie meer waard is (dan neem ik aan dat je dat doet omdat je hem wilt verkopen) er wel rekening mee houden dat je dan het onderhoud van het moment van winnen tot verkopen moet betalen. Neem aan dat dat ook de reden is dat je niet de volledige waarde van de pony zou zijn immers zijn er voor de manege eigennaar kosten aan verbonden de pony zelf nog weer door te verkopen! Aangezien de manege daarin begeleid neem ik aan dat ze dat ook wel aan zullen duiden.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:39

wat ik steeds lees is dat jullie het hebben over kinderen die de pony winnen.
het is leuk als een leuk kindeke van 12 een lot heeft gekocht van zijn of haar zakgeld.. maar er moet dan een ouder over de keuze beslissen.

het kind mag dus niet zeggen ik neem de pony of ik neem het geboden geld..

ben je 18 + ben je dus bevoegt de pony of het geld bedrag dus wel te nemen.

zo goed als iedere ouder heeft zijn of haar kind bewust gemaakt van het feit dat ze dus niet voor de pony kunnen zorgen en als ze het winnende lot hebben ze dus voor het geboden geld bedrag gaan..
het geld bedrag wordt geboden door mensen uit het publiek dat op veilingwijze gehouden wordt,, en die bedragen komen soms uit op 3000 euro door iemand die de pony dus super graag wil hebben.

de cheque stond alleen als waarde bon die kun je in het begin gelijk aan nemen deze bedraagt 500 euro.. en je kunt de biedingen af wachten.

ik heb al meerdere malen gezien dat de pony dus NIET genomen wordt en de mensen voor de geldprijs gingen van soms dus een HOOP geld..

ik vindt het dus erg onterecht dat de manege hier mee moet stoppen omdat er gewoon een goede regeling voor getroffen is.

vindt het ook erg slap dat de manege eigenaar ols onbekwame man wordt beschilderd,, dit is hij zeer zeker niet :)

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:16

mick75 schreef:
Er is geen sprake van opjutten? Dat was er zeer zeker wel! Er waren constant mensen tegen elkaar aan het zeggen van "als je dat beest wint neem je hem toch wel mee he, anders gaat ie naar de slager, handel, whatever" en dat echt niet door enkelen. Kreeg de indruk dat juist de manegeklanten errug hard hun best deden mensen te laten beslissen dat dier mee te nemen. En dat is geen druk?

Mensen mogen best tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Eigen verantwoordelijkheid word er nu te pas en te onpas overal geroepen, terwijl al lang en breed is aangetoond dat die ten eerste nogal beperkt is, en ten tweede er hele volksstammen zijn die daar niet mee om kunnen gaan. Kijk anders maar eens naar hoeveel mensen er in de schuldhulpverlening zitten doordat ze niet met de commerciele druk om kunnen gaan.

Een dier verloten is gewoon een absolute no-go!

De manier waarop er geloot kan kan ik mij wel in vinden, je kan kiezen, als er geen andere optie is, dan vind ik het echt not-done!
Mensen tegen zichzelf beschermen is soms nodig, maar over het algemeen zijn dat niet de mensen die een wel overwogen beslissing nemen en laten die mensen er nu net wel uitgepikt worden (ik neem hierbij mijzelf als voorbeeld ;) )

Meningen van andere is geen druk en juist de personen die om deze redenen hierom een pony mee naar huis zouden nemen bedoel ik met bovenstaand stukje.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:25

Tat_jana schreef:
ik heb al meerdere malen gezien dat de pony dus NIET genomen wordt en de mensen voor de geldprijs gingen van soms dus een HOOP geld..
ik vindt het dus erg onterecht dat de manege hier mee moet stoppen omdat er gewoon een goede regeling voor getroffen is.
vindt het ook erg slap dat de manege eigenaar als onbekwame man wordt beschilderd,, dit is hij zeer zeker niet :)

Als er zo vaak voor een check wordt gekozen snap ik niet dat de manege-eigenaar niet gewoon alleen een check verloot en geen pony.
Ik vindt het wel terecht dat de manege moet stoppen en vindt het geen goede regeling.
De eigenaar moet beter weten dan op zo'n manier potentiële klanten/paardenbezitters te willen vangen. Als het al zo is dat ouders een pony voor een kind aanhouden (gezien de kosten); veel ouders weten veel te weinig van de verzorging af (hoefsmid, enten, beweging, etc.). Een paard/pomy is geen fiets die je 1 x per week uit de schuur trekt om er een rondje mee te rijden...
En gezien de huidige stand van zaken (recessie, bezuinigingen), zullen veel ouders er ook niet op zitten te wachten om iedere maand pensiongeld, hoefsmid, dierenarts, zadel, trailer, wedstrijden, etc. etc. te moeten betalen...

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:28

Omdat de cheque 500 eurootjes waard is en de pony meer en er ook geboden kan worden uit het publiek en dat is vaak 4x de waarde van de cheque, dus uiteindelijk gaat de cheque ook niet weg, maar wordt de pony verkocht en de prijs die voor de pony betaalt wordt gaat naar de winnaar.

En dat een pony geld kost, daar komen iedere dag nog mensen achter. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:39

Tafje schreef:
Tat_jana schreef:
vindt het ook erg slap dat de manege eigenaar als onbekwame man wordt beschilderd,, dit is hij zeer zeker niet :)

Als er zo vaak voor een check wordt gekozen snap ik niet dat de manege-eigenaar niet gewoon alleen een check verloot en geen pony.
Ik vindt het wel terecht dat de manege moet stoppen en vindt het geen goede regeling.
De eigenaar moet beter weten dan op zo'n manier potentiële klanten/paardenbezitters te willen vangen. Als het al zo is dat ouders een pony voor een kind aanhouden (gezien de kosten); veel ouders weten veel te weinig van de verzorging af (hoefsmid, enten, beweging, etc.). Een paard/pomy is geen fiets die je 1 x per week uit de schuur trekt om er een rondje mee te rijden...
En gezien de huidige stand van zaken (recessie, bezuinigingen), zullen veel ouders er ook niet op zitten te wachten om iedere maand pensiongeld, hoefsmid, dierenarts, zadel, trailer, wedstrijden, etc. etc. te moeten betalen...

Alle dingen die je noemt gelden net zo goed voor mensen die gewoon een pony gaan kopen? Wat is er dan zo mis aan deze loting, dat je hem voor 2 euro krijgt ipv 500 gevolgen zijn hetzelfde.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:58

Tat_jana schreef:
wat ik steeds lees is dat jullie het hebben over kinderen die de pony winnen.
het is leuk als een leuk kindeke van 12 een lot heeft gekocht van zijn of haar zakgeld.. maar er moet dan een ouder over de keuze beslissen.

het kind mag dus niet zeggen ik neem de pony of ik neem het geboden geld..

ben je 18 + ben je dus bevoegt de pony of het geld bedrag dus wel te nemen.

zo goed als iedere ouder heeft zijn of haar kind bewust gemaakt van het feit dat ze dus niet voor de pony kunnen zorgen en als ze het winnende lot hebben ze dus voor het geboden geld bedrag gaan..
het geld bedrag wordt geboden door mensen uit het publiek dat op veilingwijze gehouden wordt,, en die bedragen komen soms uit op 3000 euro door iemand die de pony dus super graag wil hebben.

de cheque stond alleen als waarde bon die kun je in het begin gelijk aan nemen deze bedraagt 500 euro.. en je kunt de biedingen af wachten.

vindt het ook erg slap dat de manege eigenaar ols onbekwame man wordt beschilderd,, dit is hij zeer zeker niet :)

_/-\o_ bedankt voor je uitleg, heb het inmiddels al 3x geprobeerd maar mensen kunnen niet lezen en halen alleen zinnetjes eruit waar ze wel een weerwoord op hebben.
En ja ik overtreed geregeld de wet, en ja ik ga het liefst zo snel mogelijk emigreren

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:15

Pfff, al 25 jaar gaat het zo. Er is al tijden ophef over, vorig jaar liep er iemand mee van de dierenbescherming, en die vond het bliojkbaar prima gaan, omdat het weer mocht.

Ik denk dat de mensen hier iets niet goed begrijpen.. De nieuwe eigenaaren van zo'n (GOEDGEKUERD, ETC.) dier worden een jaar in de gaten gehouden, lukt het niet, koopt de manege eigenaar m terug.. IS AL MEERDERE MALEN GEBEURD, 2 of 3 jaar geleden nog..

Slaat egt werkelijk waar nergens op..
Ik snap het opzich wel, maar kijk het eens van een postieve kant: Het dier word constant in de gaten gehouden, een jaar lang, na een jaar merk je tog ook wel of je wel of niet kunt rondkomen?? of ben ik zo dom? :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:20

Ik snap trouwens ook niet helemaal dat iedereen schijnbaar denk dat er zoveel mensen zijn die zomaar op zo'n impuls een pony mee naar huis nemen? Zijn jullie zelf dan allemaal zo makkelijk om te krijgen, mijn moeder had had gewoon het geld genomen hoor. Ik ken weinig ouders met zo weinig ruggegraat dat ze totaal dat ze hun kind dat helemaal laten bepalen.

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:20

Ik denk dat voornamelijk het grote probleem bij dit soort loterijen is van Naar wie gaat de pony toe. Natuurlijk ik denk dat bij 80% van de gevallen de pony best wel bij een goede eigenaar terechtkomt. Maar vergeet niet dat er ook rare mensen op de wereld lopen die een vreemde tik hebben om dieren opzettelijker te verwonden of weet ik veel wat. Ze kunne als manege best beloven ja we geven gratis advies bij de verzorging. Ja we houden contact met de eigenaar. Is wel leuk en aardig Maar je weet nooit wie er achter schuilt en wat die met zo pony van plan is.

Het 2de feit vind ik ook dat niet alleen kinderen maar ook bijvoorbeeld ouders zich diep kunnen vergissen In de verantwoordelijk. Bijvoorbeeld als je kijkt in de manege in Almere, Almere is een grote stad waar veel mensen leveren met kinderen. Als ik soms wel eens zie hoeveel mensen bij zo opendag kwamen sta je ook te kijken. Er rijden daar niet alleen mensen die gewoon paardengek zijn en van dieren houden. Maar ook mensen die hun kind Gewoon willen laten paardrijden en verder niet zoveel met paarden hebben.
Nu is het bij zo loterij wel leuk dat je een regel heb. Van ja je mag alleen meedoen met toestemming van je ouder blabla Maar de ouders kunnen zicht zeer lelijk vergissen hierin. En met de huidige paardenmarkt kom je moeilijk van zo beestje af. En waar eindigt zo beestje waarschijnlijk dan ,Juist de slager.

Nu heb ik het gevoel dat somige bokkers door deze wet, zichzelf of hun manege aangevallen voelen. Maar dit is niet bedacht om de manege te vertellen van nee dat mag niet. Nee het is bedoeld om het dier te beschermen. Sommige mensen geven leuke voorbeelden dat het bij hun zo goed gaat en leuk is., En dat zal best zo wel zijn. Maar denk er ook aan dat er maneges zijn die geen fluit naar de dieren omkijken, maar alleen naar hun portemonnee.

Over het argument Van ja maar voor dat geld kunnen de mensen zelf wel een pony kopen. is dat niet waar. ten eerste voor €500 koop je niks bijzonder
Misschien een shetlander of een afgedankt paard, waar toch iets mee aan de hands is. En ten 2de voor sommige mensen is €500 ook al best veel geld. Gratis is altijd de beste prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:25

Ik ken via via iemand die een pony had gewonnen, die meid was elf jaar en had van haar zakgeld een lot gekocht. Pony moest natuurlijk meteen weg van de ouders. Zoiets is leuk is als het gedaan wordt met een bepaalde leeftijdsgrens, niet als er kinderen van 10, 11 jaar meedoen.

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:27

Dan ben ik wel benieuwd wie dat was, is, mag per persoonlijk bericht. (ik had ook die leeftijd)