Paard verongelukt tijdens wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:30

als een paard verongelukt dan is die meestal dood ja... :\

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:34

Sorry dat het lang duurde voordat ik weer op het net kwam, maar wij zijn nog steeds in afwachting van het sectierapport en kunnen dus niets met zekerheid zeggen over de aard van de verwonding van het paard. Wat we weten is dat het paard de achterhand niet meer kon gebruiken. De dierenarts kan op zo'n moment alleen zijn vermoeden uitspreken, maar kan niet IN het paard kijken en dus geen defenitieve conclusies trekken. Het heeft dus niets met geheimzinnigheid te maken, maar met wachten op de feiten. Het niet meer kunnen gebruiken van de achterhand kan allerlei oorzaken hebben en zolang we niets zeker weten doen wij daar als organisatie geen uitspraken over.
Wat we wel weten is dat het paard keurig aangereden werd op de hindernis, op het juiste moment afzette, maar niet hoog genoeg sprong. Niet meer en niet minder... Het heeft geen zin om hier allerlei theoriën op los te laten, want zo is het gebeurd. We hebben de hindernis en de grondlijn uitvoerig bekeken. Er is duidelijk te zien waar het paard de hindernis geraakt heeft waaruit blijkt dat het paard duidelijk niet hoog genoeg sprong.

Ayasha
Blogger

Re: Paard verongelukt tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:44

inschattingsfout met veel te grote gevolgen dus :(:) Bah wat een brute pech... :\

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:48

Ayasha schreef:
inschattingsfout met veel te grote gevolgen dus :(:) Bah wat een brute pech... :\

Als een paard de achterhand niet meer kan gebruiken speelt er meer dan een inschattingsfout. Of er schuld is, al dan niet van de ruiter of organisatie moet nog blijken.

Neemt niet weg dat het verschikkelijk is.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:54

Winged schreef:
Ayasha schreef:

Als een paard de achterhand niet meer kan gebruiken speelt er meer dan een inschattingsfout. Of er schuld is, al dan niet van de ruiter of organisatie moet nog blijken.

Ik denk dat Ayasha het heel anders bedoelt. Namelijk dat de hoogte van de hindernis verkeerd werd ingeschat.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:24

dat weet ik wel zeker, mamabird heeft het heel duidelijk uitgelegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:58

Winged schreef:
Ayasha schreef:

Als 400 combinaties de hindernis eerder goed hebben gesprongen, en de ruiter de hindernis goed aanreed, zoals hij bij alle voorgaande hindernissen deed, denk ik niet dat er schuld is. Er bestaat nog altijd iets als een ongeval. Paard schatte hindernis lager in als dat hij was, wat een noodlottig einde had. Vreselijk voor deze combinatie dat zo'n klein foutje zulke grote gevolgen had.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:46

En ik denk nog steeds dat we zelfs nu niet verder moeten speculeren. Zoals.... paard heeft de hoogte van de hindernis verkeerd ingeschat etc etc. Ik denk nl nog steeds dat het ook mogelijk is geweest, dat ten tijde van de afzet, de gezondheid IN het lichaam van het paard foute boel was waarna de rol over de hindernis het gevolg werd.
Dus laten we vooral wachten op de autopsie. Die zal ons zeggen of het paard GEZOND was ten tijde van de val. Zo ja dan is idd sprake van een noodlottig ongeval OP de hindernis. Zo niet......dan had niemand dit kunnen voorkomen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:32

Idd Bianca. Een paard schat niet zomaar de hoogte van een hindernis verkeerd in. Daarnaast is er een dwarsleasie genconstateerd en gaat men ervan uit dat dat door de val is gekomen. Maar een attack of beroerte kan hetzelfde veroorzaken. Verder speculeren heeft dus geen zin totdat men meer weet na de sectie.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:10

Jeetje zeg wat een nachtmerrie!!
Hopelijk wijst de sectie meer uit, zal voor de ruiter ook fijn zijn om te weten wat er was.
Zo krijgt onze sport/hobby toch steeds meer een negatieve kant zeg. Moet er niet aan denken om met een lege trailer huiswaarts te keren.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:29

wat vreselijk, echt een nachtmerrie...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:24

peanutbutter schreef:
Idd Bianca. Een paard schat niet zomaar de hoogte van een hindernis verkeerd in. Daarnaast is er een dwarsleasie genconstateerd en gaat men ervan uit dat dat door de val is gekomen. Maar een attack of beroerte kan hetzelfde veroorzaken. Verder speculeren heeft dus geen zin totdat men meer weet na de sectie.

Dat probeer ik dus ook te zeggen, ik geloof niet in een inschattingsfout op deze manier, er heeft naar mijn idee meer gespeeld dan dat.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:27

jezus, wat vreselijk voor ruiter en paard! Wens ruiter en betrokken, veel sterkte. :(:)

Heb zelf de oefencross gereden, bij de ponys, maar brr.. had er niet aan moeten denken. Zonde van ook z'n mooi paard!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:46

Heel erg voor iedereen die het gezien heeft en zeker voor de ruiter die zijn maatje verliest!

Vind het erg jammer als er meerdere malen word gevraagt niet te gaan speculeren dat het toch gedaan word daar krijg ik gelijk :r van :(

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:02

Heel veel sterkte voor de betrokkenen.. we horen hier vanzelf wel als er meer bekend is dus verder speculeren lijkt mij zinloos.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:34

Heel veel sterkte voor de ruiter en iedereen die dit paard verloren is.

En netjes hoe de organisatie het verder geregeld heeft

melinda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:11

jeetje dat is wel heftig, denk je dat je er bent, en dan dit

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:05

Er is nog steeds niets bekend. Zodra dat wel het geval is, zal ik eerst de betreffende deelnemer vragen of hij bezwaar heeft tegen bekendmaking van feiten omtrent het ongeval, lijkt me wel zo netjes!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:18

Idd mamabird! ben wel benieuwd..

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:32

Helaas mensen, ik kan en mag er geen uitspraken over doen. Het heeft geen zin om te speculeren waarom dat is, dus wil ik wederom vragen dit dan ook niet te doen....