Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:08

Huertecilla schreef:
Daphna schreef:
Dat de agenten zelf goed met de dieren om gaan, staat los van hoe ze ingezet worden. Ik kan me zelfs voorstellen dat de agenten te paard het ook niet eens zijn met dit beleid. Overzicht houden lijkt me prima, maar waar bakstenen gegooid worden, paarden inzetten....

Het gooien van bakstenen is verkeerd op zích. Een gewelddadige oproer is dat al.
De inzet van paarden als tegengeweld in dat geweld echter is een keuze van de politie. Een keuze de paarden risico op een baksteen of erger te laten lopen.
De leiding kiest bewust voor dat risico wanneer paarden bij oproerbestrijding worden ingezet. Let wel; paarden en honden worden in een dergelijke situuatie als een geweldsmiddel door de politie ingezet :)*
Er zijn agenten die weg gaan bij de bereden politie vanwege het grote verloop onder de paarden door hun bedrijfrisico.

Ja en die leider mag het zeggen
En helaas kan een onschuldig dier niet praten :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:27

Elin_ schreef:
En helaas kan een onschuldig dier niet praten :n

Het is vandaag de dag niet anders dan 6000 jaar geleden.
Er is bij dit soort geweldadige oproer alleen een kwestie van definitie en perceptie of je dat ´oorlog´ noemt of niet.
In dit geval zet de uitvoerende macht het paard in om hun orde handhavende taak kracht bij te zetten.
Daarbij vallen spaanders paard en dat weet men bij het nemen van die beslissing; dat risico wordt al 6000 jaar ingecalculeerd.
De vraag is of dat in de 21ste eeuw nog steeds ethisch acceptabel is.

Elin_

Re: Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:31

Maar wat kunnen wij eraan doen wat 6000 jaar geleden gebeurd is? :') of begrijp ik het verkeerd?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:33

Melissa schreef:
Nou ik ben halverwege pagina 3 afgehaakt met lezen.

Idd, wat Amber zegt, politie kan niet zelf over de middelen kiezen die ingezet kunnen worden (behalve eigen middelen)
En er is traangas gebruikt daar, wat dus kennelijk geen invloed had.

Ik heb geen een paard gezien met een traangasmasker op.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:37

Paarden kiezen er toch ook niet voor om bereden te worden, te springen, in de krul te lopen, etc. Paarden kunnen ook ernstig gewond raken daarbij met verhoogd risico als ze over vaste hindernissen heen moeten. En dat doen we hier toch allemaal!?

De paarden bij de beredenen worden wel ingezet, het risico dat een paard gewond raakt tijdens de dienst is volgens mij niet groter dan een paard in een parcour..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:41

Ik zeg ook niet dat ik dat goedkeur
Ik vind het allemaal niet goed qua dat
Bereden worden moeten ze allemaal
Maar bekogelt worden , barrageren (ofsO) , in de krul

Mensen zijn soms walgelijk :n

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:43

EstherHegt schreef:
Melissa schreef:
Nou ik ben halverwege pagina 3 afgehaakt met lezen.

Idd, wat Amber zegt, politie kan niet zelf over de middelen kiezen die ingezet kunnen worden (behalve eigen middelen)
En er is traangas gebruikt daar, wat dus kennelijk geen invloed had.

Ik heb geen een paard gezien met een traangasmasker op.

Ze hebben wel bescherming op hun hoofd. Niet voor traangas nee, maar dat wordt door de ME zelf gebruikt en niet door de beredenen. Dat wordt in de groep gegooit, dus niet waar de paarden bij staan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:51

Melissa schreef:
Ze hebben wel bescherming op hun hoofd. Niet voor traangas nee, maar dat wordt door de ME zelf gebruikt en niet door de beredenen. Dat wordt in de groep gegooit, dus niet waar de paarden bij staan.

ME heeft wel zelf gasmaskers op, maar we krijgen nu ook 500 man dierenpolitie en dan kunnen ze elkaar aan gaan klagen. Alleen er is geen welzijnswet. Je mag dus een paard blootstellen aan traangas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:57

Melissa schreef:
, het risico dat een paard gewond raakt tijdens de dienst is volgens mij niet groter dan een paard in een parcour..

Waar baseer jij die mening op? Weet jij wat het verloop van de paarden bij de bereden diensten, bij ´oproerpaarden´?
Verder is het eerder een agument tegen ruitersport dan voor de inzet van paarden bij oproerbestrijding.

@Elin; wij, in het westen, anno nu in de 21ste eeuw roepen graag dat we ethisch de boel hoogstaand op het netvlies hebben. Ik stel dat dit niet zo is; dat de inzet van paarden als strijdmiddel tegen dergelijk geweld is als 6000 jaar geleden.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:01

Huertecilla schreef:
Melissa schreef:
, het risico dat een paard gewond raakt tijdens de dienst is volgens mij niet groter dan een paard in een parcour..

Waar baseer jij die mening op? Weet jij wat het verloop van de paarden bij de bereden diensten, bij ´oproerpaarden´?
Verder is het eerder een agument tegen ruitersport dan voor de inzet van paarden bij oproerbestrijding.

@Elin; wij, in het westen, anno nu in de 21ste eeuw roepen graag dat we ethisch de boel hoogstaand op het netvlies hebben. Ik stel dat dit niet zo is; dat de inzet van paarden als strijdmiddel tegen dergelijk geweld is als 6000 jaar geleden.

Dat weet ik ja, dus baseer mijn menig op feitelijkheden!
Laatst bijgewerkt door Melissa op 03-10-10 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:02

Ik heb alle 5 pagina's gelezen, vind het prima dat je wilt demonstreren maar doe dat dan volgens de regels, en houd je aan de gemaakte afspraken. Dat er politie bij is, in welke vorm dan ook ,uiteraard en terecht.
Dat er dus ingegrepen wordt als het misgaat vind ik dus ook terecht, dat de juiste keuze om op wat voor manier in te grijpen achteraf anders anders kan, tsja soms weet je niet alles van te voren.

Waar ik zelf niet bij kan is, hoe kan iemand die kraakt het voor zichzelf rechtpraten dat hij recht heeft op die woning?
Wat geeft iemand het recht om aan iemand anders zijn spullen/ eigendom te komen?

En wat betreft de paarden, ik denk dat hun baasjes ook voor hun door het vuur gaan.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:06

Citaat:
De politie heeft besloten deze dieren in te zetten en om ze daarmee het risico te laten lopen. Je wéét dat dit soort dingen uit de hand gaan lopen. Je wéét dat er rellen komen. Je wéét dat deze mensen er niet voor terugschrikken om een dier te verwonden (of een mens for that matter) dus vind ik het de verantwoordelijkheid van de politie...

Ah, ok, dus omdat de politie ze in heeft gezet, is het de schuld van hen dat die dieren zijn "mishandeld"? Beetje raar.
Natuurlijk neemt de politie 't risico de paarden in te zetten, betekend niet dat dat stelletje tuig dan de dieren maar mag toetakelen?

Ik snap enigszins wel wat je bedoeld, maar om 't dan maar op de politie af te schuiven ...

----

Ik heb er geen goed woord voor over, nare lui die menen dieren wat aan te moeten doen. Zij hebben aan mij een verkeerden één, maar ach. Ik hoop dat ze een passende straf krijgen.

Tikikim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:16

EstherHegt schreef:
Melissa schreef:

ME heeft wel zelf gasmaskers op, maar we krijgen nu ook 500 man dierenpolitie en dan kunnen ze elkaar aan gaan klagen. Alleen er is geen welzijnswet. Je mag dus een paard blootstellen aan traangas.

Misschien heeft een paard geen traanbuisjes???? Net als honden! Dat maakt het verschil met traangas.
Denk je echt dat ze daar anders aan worden bloot gesteld anno 2010!
Anotomie/fysiologie van een paard!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:18

Het risico wat je neemt om politiepaarden in te zetten in dergelijke situaties is in mijn ogen net zo goed berekend als wanneer je een goed getraind crosspaard inzet in een zware wedstrijd...
Je weet dat er gevaar is, maar je gaat uit dat je paard voldoende berekend is op dergelijke omstandigheden.
Wat wel erg sneu is is dat er dus mensen zijn die het nodig vinden deze dieren aan te vallen. Dat zegt niks over de politie maar alles over de andere partij.

Ik heb diep respect voor poitiemensen. Zij zijn degenen die als eerste komen bij welke noodkreet ook..Die boeven vangen, mensen beschermen, escalaties proberen te beheersen.
Zonder de dappere mensen en dieren van de politie...zou de samenleving een stuk minder aangenaam zijn.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:23

jelson schreef:
Waar ik zelf niet bij kan is, hoe kan iemand die kraakt het voor zichzelf rechtpraten dat hij recht heeft op die woning?

Recht op een woning heb je zowiezo, dat is een fundamenteel mensenrecht. Dat krakers inbreken en aan andermans lege panden zitten is inderdaad niet netjes. Ik heb zelf vaker mee gemaakt in de grote stad dat ik op het punt stond dakloos te worden, bij familie kan niet iedereen terecht, sociale huur woningen behoor min 10 voor op een wachtlijst te staan, vrije sector is onbetaalbaar, studentenkamers zijn peperduur, en voor een redelijk geprijste moet je vaak hospiteren, en er maar net in passen. Ik ben niet gaan kraken, maar heb me wel in zeer bizarre situaties moeten begeven om maar een dak boven mijn hoofd te hebben. De voormalige kraak wetgeving maakte het mogelijk om voor mensen (ook met kinderen) die op het punt stonden dakloos te worden, als noodoplossing in een pand te trekken wat minimaal een jaar leeg stond. Kraken is geen pretje, je kan op ieder moment weer op straat gezet worden, spullen heb je niet want die kan je op ieder moment kwijt raken, het geeft een hoop onzekerheid, wat geen mens goed doet.

Er werd geprotesteerd tegen deze nieuwe wetgeving, want naast het kraak verbod zijn er een hoop andere zaken die veranderen. Zo wordt anti kraak ook overbodig. Dit gaat ook veel mensen een dak boven hen hoofd kosten. Al deze krakers en anti krakers moeten nu gaan huren, wat de woningmarkt nog dichter maakt, terwijl en enorm veel lege panden zijn, die verwaardeloost worden. Huisjesmelkers zullen hun prijzen verder omhoog gooien.

Kraken is niet goed, maar woningnood is een feit. Het aankomende kabinet, heeft daar geen enkel plan of maatregel voor. Wel gaat er bezuinigd worden op huursubsidie..

Demonstreren is naast het hebben van een woning een recht. Geweld is nooit goed.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:27

Siebe schreef:
EstherHegt schreef:

Misschien heeft een paard geen traanbuisjes???? Net als honden! Dat maakt het verschil met traangas.
Denk je echt dat ze daar anders aan worden bloot gesteld anno 2010!
Anotomie/fysiologie van een paard!

Hoe kunnen anders traanbuisjes verstopt raken? http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=129

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:16

He gaat het nu over kraken over in het inzetten van dieren? Zijn wel 2 verschillende dingen toch!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 01:14

Huertecilla schreef:
Het is vandaag de dag niet anders dan 6000 jaar geleden.
Er is bij dit soort geweldadige oproer alleen een kwestie van definitie en perceptie of je dat ´oorlog´ noemt of niet.
In dit geval zet de uitvoerende macht het paard in om hun orde handhavende taak kracht bij te zetten.
Daarbij vallen spaanders paard en dat weet men bij het nemen van die beslissing; dat risico wordt al 6000 jaar ingecalculeerd.
De vraag is of dat in de 21ste eeuw nog steeds ethisch acceptabel is.

En als je voor de keuze staat; óf een paard van de bereden politie krijgt een paar stenen naar zijn hoofd óf 2 politieagenten worden mishandeld door relschoppers, wat kies je dan?
En als je keuze hebt tussen een politiehond die klappen/schoppen krijgt van een inbreker óf een inbreker die een bewoner gijzelt en/of op agenten schiet?

Als je je wilt afvragen of iets ethisch acceptabel is moet je ook bedenken wat de risico's zijn als je zoiets zou afschaffen.
Voorbeeld; het slachtverbod in de USA, hartstikke leuk dat ze zo begaan zijn met paarden maar wat ze ermee bereikt hebben is dat paarden illegaal op beestachtige wijze worden geslacht of mishandeld worden en verhongeren omdat eigenaren er niet voor kunnen zorgen, dus of het paardenwelzijn zoveel beter is geworden valt nog te bezien.

corinadw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 04:41

xXEviIXx schreef:
Ja inderdaad wat hebben de paarden precies?

Inderdaad weet iemand wat de verwondingen precies zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:30

anneliesdj schreef:
En als je voor de keuze staat; óf een paard van de bereden politie krijgt een paar stenen naar zijn hoofd óf 2 politieagenten worden mishandeld door relschoppers, wat kies je dan?

Helmen, schilden en een pantserwagen :)*

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:34

Huertecilla schreef:
Melissa schreef:

Wat dacht je aan het verloop aan manegepaarden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:36

Huertecilla schreef:
anneliesdj schreef:

Helmen, schilden en een pantserwagen :)*

Maar die zullen er ook bij zijn..,maar meestal lopen charges met paarden vreedzamer, mensen gaan uit elkaar en dat wil men. Maar van krakers is algemeen bekend dat het relschoppers zijn die niets ontzeggen...en daar zou meer voor ingezet moeten worden.

Maar daar is misschien weer een reden voor, voor diegenen die de kroningsrellen nog kan herinneren met de krakersbeweging in Amsterdam? Of misschien nog weten van Hans Kok????

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:39

EstherHegt schreef:
He gaat het nu over kraken over in het inzetten van dieren? Zijn wel 2 verschillende dingen toch!!!

Er wordt hier álles door elkaar gehaald Esther.
Respect voor de politie, de betrokkenheid van de politieruiters, oproerbestrijding en het paarden aan risicos blootstellen is allemaal dezelfde pot voor de meesten.

Er ís geweldadige oproer.
De uitvoerende macht hoort daar in ons bestel tegen op te treden.
Daar vallen klappen bij.
De politieleiding beslist om paarden als middel tegen de oproer in te zetten. Ze besluiten dat die klappen zullen krijgen.
De rest is rookgordijn.

Vraag je af of de onzet van paarden bij geweldadige oproer ethisch acceptabel is of dat daar beter mechanische hulpmiddlen bij kunnen worden gebruikt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:41

zipje71 schreef:
Wat dacht je aan het verloop aan manegepaarden???

Wat dacht je dat ik daarvan vind?

De basisvraag is in hoeverre het welzijnsrecht van het die ondergeschikt is aan dat van ons.

Welk risico moge wij het dier laten lopen voor welk ´nut´ voor ons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:44

Lisette03 schreef:
Ayasha ik woon sinds kort in Belgie, maar ben in nederland geboren en getogen en ik kan je vertellen dat er sowieso al een heel erg groot verschil is tussen de Nederlandse en Belgische politie :jDe belgische politie treedt veel harder en veel sneller op dan de nederlandse politie, dat kan in sommige gevallen misschien goed zijn, maar in andere gevallen ook helemaal niet, kijk maar naar de discussie rond die zaak van die 23jarige jongen in Putte, waar de politie nog geschoten zou hebben, terwijl de jongen al op de grond lag...

Mijn vorige paard is nu politiepaard bij de bereden brigade van Amsterdam en ja, ik ben bang dat hij een van de drie gewonde paarden is, maar ik weet ook dat hij daar een fantastisch leven heeft. Hij komt iedere dag buiten, heeft heel veel afwisseling in het werk en heeft een baasje wat gek op hem is (kijk aflevering 2 maar, is het paard wat een tik krijgt van dat rotjong :( ) en dan doet hij ook nog eens belangrijk werk, ja hij moet soms aanwezig zijn bij rellen, maar dat is maar een heel klein stukje van het werk wat ze doen.

Ook over de strandrellen wordt hier wel heel erg makkelijk gepraat, een vriend van mij was erbij als politieagent zijnde en heeft toen hij nog bij het arrestatieteam zat heel veel meegemaakt, maar zo bang als toen is hij nog nooit geweest. Kun je het je uberhaupt voorstellen dat je daar staat, met een heel klein clubje, tegenover een hele grote groep opgefokte jongeren die bloed willen zien, die het op jou leven gemunt hebben. Een soort heksenjacht, je draagt blauw dus jou moeten we afmaken.

Ach ze hebben er tenslotte zelf voorgekozen ^) , wees blij dat ze dat idd gedaan hebben, zodat wij toch weer wat veiliger over straat kunnen. (een maatschappij zonder politie, een complete chaos, anarchie, een beetje het Somalië idee, nee dat lijkt me echt een succes)

Kijk Lisette, zo is het maar net....
jammer dat gemiddeld Nederland zo weinig nadenkt, maar wel zo snel een mening klaar heeft over zaken waar ze helemaal niets van weten...