Controverse rond het jureren van de Grand Prix Special

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:10

kan iedereen nog op OS 2008, de proef van Isabel herinneren?? Toen kraaide die toch ook niet van die punten verschil?? tsssss jammer voor Hans Peter was zo sterk begonnen!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:31

Citaat:
Fuego vond ik ook afschuwelijk. Monanek te over. Een beetje hengstennek is leuk, maar dit niet...
En mij te hectisch, het leek gewoon wannabee Totilas.

Janine een PRE (andalusier) heeft bijna altijd veel voorbeenaktie , heb een keer een artikel gelezen waar ze Totilas vergelijken kwa bouw met een PRE , Totilas kwa bouw heeft niet veel weg van een "gewoon " warmbloed " dat is ook terug te zien in zijn passage en piaffe.
Spaanse paarden hebben nu eenmaal een grote nek en dan valt die van Fuego nog mee.
Ik vind meer Totilas wannabee een PRE want dit ras was er al jaren voor Toti :D :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:48

jus schreef:
Citaat:
Fuego vond ik ook afschuwelijk. Monanek te over. Een beetje hengstennek is leuk, maar dit niet...
En mij te hectisch, het leek gewoon wannabee Totilas.

Janine een PRE (andalusier) heeft bijna altijd veel voorbeenaktie , heb een keer een artikel gelezen waar ze Totilas vergelijken kwa bouw met een PRE , Totilas kwa bouw heeft niet veel weg van een "gewoon " warmbloed " dat is ook terug te zien in zijn passage en piaffe.
Spaanse paarden hebben nu eenmaal een grote nek en dan valt die van Fuego nog mee.
Ik vind meer Totilas wannabee een PRE want dit ras was er al jaren voor Toti :D :D

Ja, zo kan je het ook zien natuurlijk ;) Zit ook inderdaad veel in.
Ik heb ook niet echt iets met Totilas. Maar Totilas was gewoon beter gisteravond. Ik heb niets met hectiek, die voorbeenactie mag bij de PRE horen, maar dan hoeft het nog niet hectisch te zijn.

Overigens vind ik Totilas op stand een gewone warmbloed hoor...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:37

Totilas staat net als een PRE meer in het vierkantsmodel, dan rechthoek. Daar krijg je paarden van die van nature een heel goede balans hebben en dus echt van de grond komen met extra knieactie en MET een achterbeen wat goed ondertreed, dat laatste wil wel eens wegvallen bij langere paarden. Echter gaan de kortere paarden nog wel eens gepaard met een wat steilere schouder waardoor je ruimte in het voorbeen mist. Totilas en Fuego hebben daar bepaald geen last van, waardoor je een heel expressief voorbeen krijgt zonder dat het alleen de voorbenen zijn die zwaaien. Mooier kan niet zou ik zeggen (mijn mening)

Fuego heeft alleen (nog niet) de krachtige afdruk achter die Totilas wel heeft en ook hebben ze nog niet dat laatste beetje afwerking wat Totilas en Gal samen hebben.

Maar 2 heerlijke combies om naar te kijken en Spanje (en ik ben het ook) mag trots zijn op de PRE!
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 30-09-10 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Re: Controverse rond het jureren van de Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:40

Ik vind Fuego en Toot om te kwijlen, wat men er ook allemaal voor commentaar op heeft :~

Beste stuurlui staan aan wal,... of zoiets was het toch? O:)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:04

Fuego vind ik in z'n achterbeen nu toch niet zo sterk, zeker in de verruimingen niet...

orientaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:18

BE_GENTLE schreef:
Wat is die man onrustig in zijn benen zeg, constant zijn hakken optrekken om te kunnen prikken, mischien een wat groter paard aanschaffen.

wat is dat nou weer voor opmerking?
als hij een groter paard koopt dan is dat minder? :')

ik begrijp dat gezeur niet over de combinatie van HP en Nadine.
het is geen E pony mensen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 00:50

s0173957 schreef:
Laat jij maar eens een paard piafferen zonder met de spoor in te komen...

tjongejonge, hier lees je soms toch wat...

Nu ook ni overdrijven e. Ik ga nu niet zeggen dat het niet eens nodig is, maar in principe is dat toch echt maar een spel van voor en aan je been te staan hebben en daar dan mee kunnen spelen.
Maar idd hier lees en hoor je wat :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 05:38

Hmm zou de proef best wel willen zien maar kan 'm nergens vinden...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:50

Abeltje77 schreef:
Ik kan me nog herinneren dat toen IW op de olympische spelen een paar flinke bokken kreeg, iedereen heel hard riep dat ze gediskwalificeerd moest worden 'want zo'n groot verzet moest toch niet kunnen op zo'n niveau'.

Idd ook mijn gedachte, ach toen hadden de duiters het voordeel, nu wij :D
Staan we weer gelijk.
T valt wel op dat het weer de Duitsers zijn die zaniken op de punten voor NL, slechte verliezers hoor.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:06

Duitsers? hier zeurt maar een iemand en dat is toevallig een Journalist..

Ik vind dat Totilas wel steeds meer spanning krijgt! niet extreem veel hoor, maar je ziet het wel iets!
en jammer dat hij soms net wat te opgekropt loopt! verder vond ik het wel een super nette proef!

ik heb nummer 2 nog niet gezien dus die ga ik binnenkort bekijken!

Vond HP wel netjes rijden erg jammer van de fouten, want anders zat hij zeker bij de laatste 10!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:06

s0173957 schreef:
Fuego vind ik in z'n achterbeen nu toch niet zo sterk, zeker in de verruimingen niet...

In de verruiming juist wel! Een paard dient zijn achterbeen racht onder de massa te plaatsen en bij een goed gebouwd dressuurpaard is dit midden onder de buik, iets wat Fuego uitstekend doet, beter dan de meesten! Juist in de verzameling zou hij zich achter met nog wat meer kracht af mogen zetten, maar de plaatsing van zijn benen is prima.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:48

Ik ga me niet populair maken denk ik maar What the Hell ;)
Als een paard deze vorm van verzet laat zien moet hij of zei gewoon gediskt worden. Ongeacht hoe de proef er verder uit ziet of wie er op zit.
Dat vond ik ook al tijdens de olympische spelen met Isabelle Werth en nu geldt dat imo weer.

Ik denk dat op dit gebied de dressuur nog enorm veel kan leren van de reining jurering. Grote fouten zijn funest wie je ook bent waar je ook vandaan komt. Dat is zeker zo eerlijk.
Natuurlijk is het sneu en jammer en de rest van de proef ... maar dat heeft er allemaal niks mee te maken. Fout is fout.
In de reining finale gisteren brak bij de gedoodverfde winnaar iets van zijn zadel af waardoor hij de knop moest grijpen om in het zadel te blijven. Tja helaas penalty -5 dat maak je niet meer goed en je doet niet meer mee. Bij een Duitse ruiter schoot zaterdag een paard in de spin onderuit 0 score! Pech, hele grote pech. Sneu, enorm sneu. Maar daar blijft het bij, je bent weg, volgende keer beter. Niet leuk maar wel duidelijk en geen gezeik over jury oordelen achteraf!

orientaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:54

Dus Adrienne?
HP kreeg ook gewoon 2en hoor.

Het zijn altijd nog paarden, geen machines

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:01

Adrienne schreef:
Ik ga me niet populair maken denk ik maar What the Hell ;)
Als een paard deze vorm van verzet laat zien moet hij of zei gewoon gediskt worden. Ongeacht hoe de proef er verder uit ziet of wie er op zit.
Dat vond ik ook al tijdens de olympische spelen met Isabelle Werth en nu geldt dat imo weer.

Ik denk dat op dit gebied de dressuur nog enorm veel kan leren van de reining jurering. Grote fouten zijn funest wie je ook bent waar je ook vandaan komt. Dat is zeker zo eerlijk.
Natuurlijk is het sneu en jammer en de rest van de proef ... maar dat heeft er allemaal niks mee te maken. Fout is fout.
In de reining finale gisteren brak bij de gedoodverfde winnaar iets van zijn zadel af waardoor hij de knop moest grijpen om in het zadel te blijven. Tja helaas penalty -5 dat maak je niet meer goed en je doet niet meer mee. Bij een Duitse ruiter schoot zaterdag een paard in de spin onderuit 0 score! Pech, hele grote pech. Sneu, enorm sneu. Maar daar blijft het bij, je bent weg, volgende keer beter. Niet leuk maar wel duidelijk en geen gezeik over jury oordelen achteraf!

Tsjah, regels zijn regels hoor...
In een reguliere dressuurwedstrijd mag een combinatie maximaal 45 seconden in verzet, daarna volgt uitsluiting. Heel erg simpel. Waarschijnlijk is er ook een dergelijke regel op dit soort wedstrijden...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:26

45 seconden?? Hij mag dus haast een minuut rond bokken en stijgeren en wordt dan nog niet uitgesloten? Dat is echt belachelijk!
Niemand van jullie ergerd zich aan dat soort praktijken?? Als je zelf op wedstrijd bent bv en je paard doet alles netjes en je ziet dan een wat paard bokkend en stijgerend door de bak gaat vervolgens nog van je winnen dan vindt je dat maar heel gewoon omdat zijn gallop mooier was dan die van jou????? Onbegrijpelijk :n

orienta schreef:

In de Reining is verzet als dit 0 score en afgelopen. Dus geen twijfel over 2-en 3-en of misschien 6-en van een jury die het niet rampzalig vond overkomen. Want dat is wat het grote verschil in die punten veroorzaakt.

Gewoon NUL en naar huis is het in de reining.
Dan onstaat er geen 5 pagina lange discussie over jurering en is de uitslag zeker zo eerlijk. Een beetje zoals "balk er af" bij het springen. De subjectiviteit moet uit de dressuur jurering worden gehaald anders blijven dit soort oefenloze discussies ontstaan.

orientaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:31

Dus voor 1 sprong moet hij uitgesloten worden? :+

Tja dressuur is geen western en je kan je punten prima ophalen met andere wel goede oefeningen.
Onzin om aan te gaan sluiten dan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:53

Adrienne schreef:
45 seconden?? Hij mag dus haast een minuut rond bokken en stijgeren en wordt dan nog niet uitgesloten? Dat is echt belachelijk!
Niemand van jullie ergerd zich aan dat soort praktijken?? Als je zelf op wedstrijd bent bv en je paard doet alles netjes en je ziet dan een wat paard bokkend en stijgerend door de bak gaat vervolgens nog van je winnen dan vindt je dat maar heel gewoon omdat zijn gallop mooier was dan die van jou????? Onbegrijpelijk :n

Accepteer gewoon dat er verschillende takken zijn, met elk hun eigen regels... Lijkt me ontzettend vermoeiend om je telkens weer aan te ergeren.

Ik ken het inderdaad, dat mensen zich ergeren aan het feit dat een combinatie met verzet tijdens de proef hoger scoort... Maarja, zo is de sport. Je haalt je cijfers gewoon weer op. Dat heet ook wel eens: "Je meerdere erkennen." Omdat de galop mooier was, is natuurlijk een argument dat kant noch wal slaat :) Ohja, en als het je echt zo frustreerd, kan je je misschien beter op andere dingen richten dan op het winnen. :)
Het is net de middelbare school, je kan met onvoldoendes je examen halen. Kom je op het MBO/HBO/WO, moet je verplicht elk onderdeel voldoende afsluiten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:11

En zo is het maar net!
Iedere tak van sport heeft weer zijn eigen regels!

Als je bij dressuur fouten maakt kun je die weer ophalen met je goede punten..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:16

Adrienne schreef:

orienta schreef:

In de Reining is verzet als dit 0 score en afgelopen. Dus geen twijfel over 2-en 3-en of misschien 6-en van een jury die het niet rampzalig vond overkomen. Want dat is wat het grote verschil in die punten veroorzaakt.

Gewoon NUL en naar huis is het in de reining.
Dan onstaat er geen 5 pagina lange discussie over jurering en is de uitslag zeker zo eerlijk. Een beetje zoals "balk er af" bij het springen. De subjectiviteit moet uit de dressuur jurering worden gehaald anders blijven dit soort oefenloze discussies ontstaan.

Ja dus dressuur heeft met reining geen klap te maken. Een heel ander spelletje als je fouten maakt en je corrigeert die met andere onderdelen kun je nog redelijk scoren. Je doet nu net op Happie nog een wereldscore neer heeft gezet. Als je zo'n probleem met discussie hebt dan lees je die toch lekker niet :Y)
Zolang je over jurering praat is het onmogenlijk om de subjectiviteit eruit te halen het is namelijk mensen werk.

Maar ik snap je probleem niet zo goed. Je gaat nu 2 totaal verschillende onderdelen met elkaar vergelijken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:25

Er is controverse, maar Zang jureert wel gewoon de kür :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:27

Marjoow schreef:

Waarom zou ze vanwege 1 apart resultaat meteen niet meer mogen jureren?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:29

Asyaa schreef:
Marjoow schreef:

Waarom zou ze vanwege 1 apart resultaat meteen niet meer mogen jureren?

Nouja, je zou toch denken dat wanneer er sprake is van een "probleem" dat ze dan de volgende proef niet zou jureren...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 12:38

Er staat toch nergens dat ze geschorst is?
Dat wordt echt niet zomaar gedaan, en zeker niet op zo'n korte termijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:39

nee, maar het roept wel vraagtekens op...