Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:09

Prisca schreef:
Weet je wat iedereen zijn paard naar de slacht of marktplaats brengen en dan HOPPAAA paarden uit de zielige landen halen GOED BEZIG......

Hopelijk stoppen we daar nu eens mee en lossen we eerst de problemen hier op.

daar heb je een punt :j

geld wat mij betreft ook voor honden en katten ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:14

Waar zijn dan die huis-tuin-en-keuken paarden- en pony's die voor kleine prijzen "gedumpt" worden?
Onze stal zocht een paar met een klein budget, en ze bieden zekers een goed tehuis, maar iedereen wil het liefste de hoofdprijs voor zijn dier hebben. Begrijp ik wel, maar ik begrijp niet waar deze info dan vandaan komt... of wij zoeken verkeerd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:23

GamblersCup schreef:
Waar zijn dan die huis-tuin-en-keuken paarden- en pony's die voor kleine prijzen "gedumpt" worden?
Onze stal zocht een paar met een klein budget, en ze bieden zekers een goed tehuis, maar iedereen wil het liefste de hoofdprijs voor zijn dier hebben. Begrijp ik wel, maar ik begrijp niet waar deze info dan vandaan komt... of wij zoeken verkeerd.

Ga straks maar kijken op de Hedelse Markt.

Alleen het is een kwestie van definitie. Wat is een huis-tuin-en-keuken paard?

Voor de een is dat een basis sport en recreatie paard(dus geen topper)voor een andere is dat het kruisingsmateriaal wat nergens op lijkt (voor dat we hier ruzie over krijgen....ja ik weet het er zijn ook kruisingen die wel gelukt zijn)

Ik denk dat de schrijver van het stuk dat laatste bedoeld.

Sunrise19

Re: Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:31

http://link.marktplaats.nl/366408065 en van de 30 adv. die ik vond van paarden die voor weinig of niks aangeboden worden.

Vond zelfs een fokmerrie voor 450euro..
dus zijn echt wel goedkope paarden, alleen kwaliteit is het niet nee..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:33

jolandje schreef:
Prisca schreef:
Weet je wat iedereen zijn paard naar de slacht of marktplaats brengen en dan HOPPAAA paarden uit de zielige landen halen GOED BEZIG......

Hopelijk stoppen we daar nu eens mee en lossen we eerst de problemen hier op.

daar heb je een punt :j

geld wat mij betreft ook voor honden en katten ;)

Tja daarom was ik hier ook HEEEEEEEEEEEL erg tegen die actie hier op bokt van die paarden uit het buitenland die GERED werden.....TRIEST.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:05

GamblersCup schreef:

Paarden in DLD zijn duurder. Jaartje geledenwaren we hier op de paardenmarkt. Een shet jaarling hengstje kost hier gewoon rond de 400 euro. hij verkeerde niet eens in een goede conditie.

Haflingers vind ik hier ook erg duur.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:07

Fiffill schreef:
Ik weet wat ik ga doen, slager worden. := Ik hoop dat mensen eindelijk eens gaan inzien dat je niet zomaar even voor de lol veulentjes moet gaan fokken...

Nee dat ouders niet zomaar een pony moeten kopen voor hun kinderen. Of vanuit bijstandsgeld een paard houden...

Paarden houden is nu eenmaal duur, maar er zijn altijd mensen die denken van niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:14

het zijn cijfers waar je weinig mee kunt...

Is het aantal slachtingen per week alleen verdubbeld omdat mensen van hun paard afwillen of omdat de taboe rond het slachten van paarden aan het verdwijnen zijn en mensen ipv handel/in laten slapen kiezen voor de slager als bijv. het paard afgekeurd is door de verzekering...

35 euro voor een shet veulenhengstje is al jaren een gemiddelde prijs... net aan kosten dekkend als je het dier laat chippen en van paspoort laat voorzien, voer en onderhoud niet meegerekend.

Handel in Duitsland is heel anders.... je moet er bijna een advocaat voor in de arm nemen als je wilt kopen/verkopen in Duitsland..
En ook hier (duitsland) zie je de prijzen gestaag zakken...
Vragen en krijgen zijn er 2... en al helemaal op een markt. Daar doen de shethengstveulens nog minder dan in NL, en zijn ze strenger (tenminste horen ze te zijn) en kom je op de markt en ze hebben in de gaten dat je NL-er bent, dan gaat de vraagprijs strak omhoog :j

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:25

Arwin6 schreef:
ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo erg dat de markt iets naar beneden gaat. de prijzen werden zo extreem hoog.. en werden veelste veel paarden en pony's gekocht door mensen met amper ervaring :n
maar aan de andere kant.. vind het maar sneu dat de paarden zelf daar nou de dupe van zijn!

Is een hoge(re) vraagprijs niet juist iets wat mensen zonder ervaring tegen zou kunnen houden om een paard te kopen?
Lijkt mij dat iemand die niks van paarden weet, maar het wel leuk lijkt om zo'n beestje in de achtertuin van hun rijtjeshuis te hebben staan (bij wijze van spreken..) het wel uit hun hoofd zouden laten om zo een hoog bedrag te betalen die er de laatste jaren gevraagd werd.
Juist een lage prijs maakt de drempel voor mensen met nét genoeg geld of weinig tot geen ervaring met paarden een stuk lager om een paard aan te schaffen.

En dat van die shetties. Ik heb mijn shetlandertje (jaarling, hengst mét nette afstamming) ook maar voor €50,- gekocht! Terwijl voor paps geloof ik iets van €130,- dekgeld gevraagd werd..
Dit was wel in 2004

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:30

De betere paarden zijn nog steeds niet goedkoop en de mindere leek weet wat hij wil en de mindere leek weet wat hij op stal heeft staan...alle waar naar zijn geld...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:34

Citaat:
Zelfs die staan nog niet voor 35 euro op internet

oh jawel hoor, ga maar eens op de markt kijken, en zelfs op internet staan ze wel eens. kennis van ons heeft pas haar shetlander hengst ook voor 25euro verkocht, omdat ze die niet aan de straatstenen kwijtkomt.
onze hoefsmid vertelde ook dat shetlanderhengstjes niet meer als 35 euro opleveren in deze tijd, en merrie leverd al wat meer op maar ook zeker geen hoofdprijs.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:37

of je nu een paard koopt van 250 euro of van 25000 euro... beide moeten ze onderhouden worden.. de basis kosten zullen hetzelfde zijn...

en de goedkope paarden 16+ niets bijzonders staan er altijd op voor weinig... en regelmatig worden er paarden gratis aangeboden voor een goed tehuis.. ook hier op bokt...

en ieder najaar is het weer een groot aanbod... de veulens worden gespeend, de paarden moeten naar binnen... en dit jaar mindere oogst en de lange winter van vorig jaar, zal het aanbod wel iets groter hebben gemaakt.. maar echt crisis neuh, overal hoor ik dat het beter gaat met de bedrijven, koopkracht etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:38

Niet voor niets al die topics, "wat kost een paard per maand".

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:29

Wamhorse schreef:
In principe ben ik ook geen voorstander van hobbyfok, maar om maar meteen te zeggen dat alleen een deftig "duur"gefokt paard goed kan zijn gaat mij ook te ver. Zelf heb ik ook een lekker dier met papieren en eentje zonder goede papieren maar de een doet niet onder voor de ander hoor! Wel ben ik het eens met de stelling dat de hobbyfok wat ingeperkt mag worden.

Mag ik vragen waar je op doelt "het blindelings de merrie onder de hengst van de buurman"of "een fokker die een goede merrie met goede papieren een keer laat dekken door een bewezen en goedgekeurde hengst". Als het het laatste betreft sla je de plank behoorlijk mis. Pak dan die grote hengstenhouders maar eens aan die afgelopen twee jaar elke merrie vol wilde hebben en de fokproducten voor minder dan de kosten wel willen kopen. Goed zaken zijn zaken maar als er ergens beperkt moet worden is het het houden van merrie`s bij hengstenhouders zodat de echte fokker met één of twee goede paarden lekker kunnen doorfokken en we een gezonde markt/dier verhouding over houden. De goede paarden komen toch bij dit soort fokkers vandaan. Denk aan Lingh, Totilas, Kojak, Okidoki, enz.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:30

Illusion schreef:
Citaat:
Zelfs die staan nog niet voor 35 euro op internet

oh jawel hoor, ga maar eens op de markt kijken, en zelfs op internet staan ze wel eens. kennis van ons heeft pas haar shetlander hengst ook voor 25euro verkocht, omdat ze die niet aan de straatstenen kwijtkomt.
onze hoefsmid vertelde ook dat shetlanderhengstjes niet meer als 35 euro opleveren in deze tijd, en merrie leverd al wat meer op maar ook zeker geen hoofdprijs.

Van die shïtlanders zijn er ook teveel he :D

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:36

ze zeggen allemaal dat het slecht gaat met de paarden markt en dat ze zo goedkoop zijn.
maar ik vind het allemaal wel mee vallen waar vind je echt de goedkope paarden dan?
de paarden die goed zijn vragen ze soms nog wel veel geld voor.
en er staat wel wat goedkoops op maar was al die andere jaren ook dat er wel eens wat goedkoops op stond.
ik vind dat de paarden juist alleen maar duur zijn geworden.
shetlanders vragen ze gerust 400 euro voor en als je dat jaren geleden vroeg verklaarden ze je voor gek.
net zoals met haflinger en fjorden die waren normaal de wat goedkopere paarden tot een 1000 euro en ze vragen er nu al gerust bijna rond de 2000 euro voor.
misschien is het ook wel goed dat de markt wat slechter gaat dan gaan sommige weer is wat normalere prijzen vragen voor hun paard of pony.
en dat de pony's en paarden massaal naar de slager gaan vind ik gewoon raar. bij de slager krijg je het minste voor je paard of pony terug zet ze dan op marktplaats neer voor iets meer dan de slacht prijs dan raak je ze ook wel kwijt (als ze nog gezond zijn).
maar neej dat doen ze niet. want dan willen ze gelijk de hoofdprijs er voor hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:04

meissiexx schreef:
bij de slager krijg je het minste voor je paard of pony terug zet ze dan op marktplaats neer voor iets meer dan de slacht prijs dan raak je ze ook wel kwijt (als ze nog gezond zijn).
maar neej dat doen ze niet. want dan willen ze gelijk de hoofdprijs er voor hebben.

Stel je hebt je paard in pension staan voor 200 euro per maand (incl smid etc)
Je wilt er 2500 voor hebben (excl. spullen) de slager geeft je 500 euro... (zijn allemaal even fictieve prijzen)
na 10 maand heb je je paard nog niet verkocht.. 10 X 200 = 2000

Breng je hem gelijk naar de slager weet je:
A waar het dier blijft... geen getrek in de handel
B je hebt geen kosten meer....
per saldo ben je na 10 maand net zover....alleen risicoloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:45

meissiexx schreef:
ze zeggen allemaal dat het slecht gaat met de paarden markt en dat ze zo goedkoop zijn.
maar ik vind het allemaal wel mee vallen waar vind je echt de goedkope paarden dan?
de paarden die goed zijn vragen ze soms nog wel veel geld voor.
en er staat wel wat goedkoops op maar was al die andere jaren ook dat er wel eens wat goedkoops op stond.
ik vind dat de paarden juist alleen maar duur zijn geworden.
shetlanders vragen ze gerust 400 euro voor en als je dat jaren geleden vroeg verklaarden ze je voor gek.
net zoals met haflinger en fjorden die waren normaal de wat goedkopere paarden tot een 1000 euro en ze vragen er nu al gerust bijna rond de 2000 euro voor.
misschien is het ook wel goed dat de markt wat slechter gaat dan gaan sommige weer is wat normalere prijzen vragen voor hun paard of pony.
en dat de pony's en paarden massaal naar de slager gaan vind ik gewoon raar." bij de slager krijg je het minste voor je paard of pony terug zet ze dan op marktplaats neer voor iets meer dan de slacht prijs dan raak je ze ook wel kwijt (als ze nog gezond zijn).
maar neej dat doen ze niet. want dan willen ze gelijk de hoofdprijs er voor hebben".

Vooral in de laatste zin geef ik je gelijk!
Van de zotte hoeeel ze vragen voor een gebruikspaard(die zijn er net zo veel btw)

Groetjes

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:16

hallo,
je hebt misschien wel gelijk als je het paard lang in de verkoop heb. dat je dat ook ver gaat kosten.,
maar als je echt van het paard af moet moet je er maar mee gaan zakken met de prijs.
want dan zal ten eerste wel je paard te duur wezen als hij bijvoorbeeld naar 10 maanden nog niet is verkocht.
dat krijg ik wel meer te horen van ja wij hebben ons paard ook al zo lang te koop staan het kost ons heel veel geld.
dan denk ik ja je moet ik weten hoeveel je voor z'n pony vraagt.
en als je er vanaf moet kan je altijd nog een hele andere prijs voor maken dat je pony zo weg is en niet daarom naar de slager hoeft te gaan want dat vind ik eigenlijk gewoon onzin.
maar als jij een paard heb met veel gebreken enzo ja dan word het een ander verhaal.

maar de meeste mensen hebben ook nog zo iets van breng ze liever naar de slacht dan dat andere mensen goedkoop aan mijn paard komen en dat vind ik heel erg kinderachtig.
(niet iedereen maar je hebt ze er wel bij die zo denken).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:19

Tja ik heb ook pony's te koop staan, met goed papier en goede keuringsresultaten, die ga ik niet voor een appel en een ei weg doen.

Iemand die de prijs er niet voor over heeft wil ze ook niet echt graag hebben, sorry maar dan hou ik ze veel liever zelf!

Enne een Haflinger voor 2000,- en shetlander voor 400,- .... vind ik hele normale bedragen.

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:30

ja ik snap dat je je pony niet voor een appel en een ei weg doet.
maar ik bedoel de mensen die niet meer voor het paard kunnen zorgen en allemaal zeggen van raak me paard niet kwijt enz.
dan moeten ze gewoon zakken dan raken ze hem altijd kwijt.

als je de prijzen vergelijkt met een paar jaar geleden zijn de shetlanders en de halfingers enz. stuk duurder geworden.
maar dat is met alles natuurlijk zo hahah.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:46

ImkeTarek schreef:
Arwin6 schreef:
ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo erg dat de markt iets naar beneden gaat. de prijzen werden zo extreem hoog.. en werden veelste veel paarden en pony's gekocht door mensen met amper ervaring :n
maar aan de andere kant.. vind het maar sneu dat de paarden zelf daar nou de dupe van zijn!

Is een hoge(re) vraagprijs niet juist iets wat mensen zonder ervaring tegen zou kunnen houden om een paard te kopen?
Lijkt mij dat iemand die niks van paarden weet, maar het wel leuk lijkt om zo'n beestje in de achtertuin van hun rijtjeshuis te hebben staan (bij wijze van spreken..) het wel uit hun hoofd zouden laten om zo een hoog bedrag te betalen die er de laatste jaren gevraagd werd.
Juist een lage prijs maakt de drempel voor mensen met nét genoeg geld of weinig tot geen ervaring met paarden een stuk lager om een paard aan te schaffen.

En dat van die shetties. Ik heb mijn shetlandertje (jaarling, hengst mét nette afstamming) ook maar voor €50,- gekocht! Terwijl voor paps geloof ik iets van €130,- dekgeld gevraagd werd..
Dit was wel in 2004

klopt daar heb je ook zeker een punt! :j
maar aan de andere kant.. er zijn zat meisjes die gewoon even hun papa en mama lief aankijken en hoppa daar komen de duren
pony's.. bij wijze van! en voor sommige echte paardenliefhebbers die gewoon een leuk paardje wilde waren de prijzen gewoon te hoog.
maargoed ik denk dat het gewoon een fout is en er beter nagedacht moet worden over het zomaar een keer een leuk veulentje fokken en het echt willen en kunnen van het onderhouden van een paard.
want dat is toch waar veel mensen uiteindelijk mee komen te zitten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:00

jolandje schreef:
even iets anders , over ocd, mijn hond heeft dat ook, alleen heet het dan anders, het is voor een groot deel erfelijk en dus word er niet gefokt, ook al komt ze uit een uitstekende bloedlijn, ik vind dit juist een beslissing die bij de fokkers ligt, wil je wel of niet het risico nemen dat je dier de ziekte krijgt?

Je zadelt een ander op met "jou" probleem...
Fokken met 'slecht' materiaal levert problemen, problemen die je aan een ander geeft en je krijgt er nog geld voor ook. Vicieuze cirkel...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:12

Vroegah....was paarden houden zo'n beetje een elite sport. Tenzij je boerendochter was en je veel land had, moest je je paard op een pensionstal zetten. Ik zeg niet dat dit goed is/was. De laatste jaren wordt het "natural" en "goed bezig"gevonden als je je paard op een landje zet 24/7 zonder deken en soms ook nog zonder schuilstal. Hoe groot dat "landje" is zal ik maar buiten beschouwing laten...maar vele daarvan zijn niet groter dan mijn buitenbak.

Ik ben van de overtuiging dat een hoop mensen dit doen vanwege de kosten ipv hun oprechte overtuiging dat het zo hoort. Als je geen andere mogelijkheden hebt, dan kun je je standpunt vaak met volle overtuiging verdedigen. Sommigen slaan zelfs door door degene die hun paarden snachts wel op stal willen hebben (zoals ik dus) te betichten van dierenmishandeling.

Als je een paard maar "net" kan betalen, dan moet er niets tegenzitten. Ik ben net bijna 500euro kwijt na een entingsrondje (tet.influenza/rhino + WN + booster) voor 3 paarden. Sommige mensen gaan daarvan op vakantie ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:39

500 euro voor inentingen voor 3 paarden? :=
damn.. ik zit altijd standaard rond een paar tientjes voor 4 dieren? :?