Zoolgangster schreef:@LeenC, die éne keer dat paarden er eens vandoor gingen bij een enkele top (?) amazone, kan met recht een freak-accident genoemd worden, en staat niet in verhouding tot het aantal weggelopen paarden van recreanten en sub-sub-sub "toppers" die omheiningen van zielige draadjes hebben, en dan nog verbaasd zijn dat hun paarden zo makkelijk ontsnappen, en dat gebeurt heel wat vaker, veel en veel vaker dan bij die enkele topruiter. Of die topruiter zijn paarden nu buiten of binnenhoudt, hij zorgt er wel voor dat zijn paarden geen ONNODIGE risico's lopen door voor degelijker sluitwerk te zorgen dan de gemiddelde paarden hobbelaar.
"Het noodlot sloeg echter toe in de nacht van 10 op 11 februari 2000 toen brand uitbrak in de garage die aan de stallen grensde waar 20 paarden waren gehuisvest. De meeste paarden werden in de weiden in veiligheid gebracht, maar 3 toppaarden braken uit de weide en vonden hun dood op de autostrade. Eén van deze paarden had normaal in Sydney moeten presteren. Deze zwarte nacht wierp een donkere schaduw op het Olympisch jaar, maar Karin Donckers en haar omgeving vochten andermaal terug."
Het noodlot idd. Net zoals het noodlot een recreant kan treffen... Als je paard echt in paniek is, houdt geen enkele omheining hem tegen, tenzij hij zich er letterlijk dood op loopt. Zoals nog iemand aanhaalde, zijn er bovendien veel meer HTK-paardjes dan toppers en staan de toppers minder lang buiten. Akkoord dat er vreselijk gebrekkige afsluitingen te vinden zijn en als paarden daaruit ontsnappen, vind ik de eigenaar uiteraard ook de enige aansprakelijke. Maar om te zeggen dat het bijna altijd aan de omheining ligt wanneer een paard ontsnapt, vind ik er ver over in elk geval. Heel wat paardeneigenaren doen wel degelijk de moeite om een goede omheining te zetten en deze fatsoenlijk te onderhouden. Mag ik ook even aanhalen dat niet zomaar alles kan gezet worden door de strenge stedenbouwkundige voorschriften tegenwoordig... Bekaertdraad of houten planken mocht bij ons vb. niet. Schrikdraad alleen wel. Dan word je dus meteen beperkt in je keuze.