Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:25

Om wat voor soort weg gaat het eigenlijk?
Wat nou als het overstekend wild was geweest? Als het een bosrijke omgeving was geweest had dit ook gekund. En op een polderweg lopen in het donker ook vaak mensen met honden, te paard oid.
Zelf rijdt ik richting paard ook over een donkere polderweg. Als er dan mensen te paard lopen, zie je die bijna niet. Dus is het gewoon extra uitkijken op afgelegen wegen.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:16

Zoolgangster schreef:
@LeenC, die éne keer dat paarden er eens vandoor gingen bij een enkele top (?) amazone, kan met recht een freak-accident genoemd worden, en staat niet in verhouding tot het aantal weggelopen paarden van recreanten en sub-sub-sub "toppers" die omheiningen van zielige draadjes hebben, en dan nog verbaasd zijn dat hun paarden zo makkelijk ontsnappen, en dat gebeurt heel wat vaker, veel en veel vaker dan bij die enkele topruiter. Of die topruiter zijn paarden nu buiten of binnenhoudt, hij zorgt er wel voor dat zijn paarden geen ONNODIGE risico's lopen door voor degelijker sluitwerk te zorgen dan de gemiddelde paarden hobbelaar.

"Het noodlot sloeg echter toe in de nacht van 10 op 11 februari 2000 toen brand uitbrak in de garage die aan de stallen grensde waar 20 paarden waren gehuisvest. De meeste paarden werden in de weiden in veiligheid gebracht, maar 3 toppaarden braken uit de weide en vonden hun dood op de autostrade. Eén van deze paarden had normaal in Sydney moeten presteren. Deze zwarte nacht wierp een donkere schaduw op het Olympisch jaar, maar Karin Donckers en haar omgeving vochten andermaal terug."

Het noodlot idd. Net zoals het noodlot een recreant kan treffen... Als je paard echt in paniek is, houdt geen enkele omheining hem tegen, tenzij hij zich er letterlijk dood op loopt. Zoals nog iemand aanhaalde, zijn er bovendien veel meer HTK-paardjes dan toppers en staan de toppers minder lang buiten. Akkoord dat er vreselijk gebrekkige afsluitingen te vinden zijn en als paarden daaruit ontsnappen, vind ik de eigenaar uiteraard ook de enige aansprakelijke. Maar om te zeggen dat het bijna altijd aan de omheining ligt wanneer een paard ontsnapt, vind ik er ver over in elk geval. Heel wat paardeneigenaren doen wel degelijk de moeite om een goede omheining te zetten en deze fatsoenlijk te onderhouden. Mag ik ook even aanhalen dat niet zomaar alles kan gezet worden door de strenge stedenbouwkundige voorschriften tegenwoordig... Bekaertdraad of houten planken mocht bij ons vb. niet. Schrikdraad alleen wel. Dan word je dus meteen beperkt in je keuze.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:56

Als je zó beperkt wordt in je keuze, dat je geen veilig hekwerk neer kunt zetten, kun je jezelf afvragen of je wel paarden moet willen houden.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:14

Zelfs met veilig hekwerk kan een paard nog uitbreken, hek kan ook open gezet worden, hoe het paard is ontsnapt weten we niet dus het heeft geen zin om daarover te speculeren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:43

Het gaat om een algemene opmerking, die met specifieke extreme gevallen waarbij derden hekken openzetten, niets te maken heeft.
Het gaat mij om gevallen waarin mensen van tevoren weten dat ze geen fatsoenlijke omheining neer kunnen of mogen (gemeenteverordening) zetten en dan toch paarden neerzetten.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:37

Maar wat heeft dat te maken met dit onderwerp? Het is namelijk totaal niet van toepassing bij dit onderwerp.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:47

Het heeft er wel degelijk mee te maken: als je een paard achter een ondeugdelijke omheining zet, vergroot je de kans dat het paard ontsnapt en een ongeluk veroorzaakt.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:23

Euuuh, sinds wanneer zijn vier netjes gespannen linten met voldoende spanning erop geen goede omheining meer? Voor mijn paard wellicht nog beter dan een houten omheining, want als die kapot op de grond ligt, stapt ze er gewoon over. Dat doet ze met een schriklint niet: daar is ze met geen stokken over te krijgen (tenzij natuurlijk die uitzonderlijke paniek-situaties, maar dan maakt de omheining niets meer uit). Idem dito als het ergens jeukt: tegen de houten omheining zullen ze gaan staan schuren, tegen de schrikdraad niet. En een houten plank heeft ook maar een goede bok nodig om te breken.

Het soort omheiningen waar jij het over hebt - vol houten - mag amper nog gezet worden hier in België. Zelfs op BOUWgrond mag je geen doorlopende houten omheining zetten op de meeste plaatsen. Geen idee of je de prijzen van bouwgrond in België kent, maar die krijg je amper nog betaald om je huis op te zetten, laat staan om een paard te houden. Het is idd een heel jammere zaak dat de wetgeving nog steeds ver achter is en niet begrijpt dat prikkeldraad en paarden een absolute no-go zijn. Want dat mag bv. wel: je mag een twee meter hoge omheining zetten met om de tien cm een prikkeldraad (het lijkt wel een concentratiekamp), zelfs in landschappelijk waardevol agrarisch gebied. Alsof het wild daar geen hinder van zou ondervinden en van vier houten planken wel? Nou, één ding kan ik je beloven: je paard zal er niet levend door geraken. Maar of ik dan je paard zou willen zijn? De afwezigheid van prikkeldraad is buiten het dierenartsonderzoek trouwens zowat de enige voorwaarde om een verzekering voor je paard te kunnen afsluiten. ;)

Vraag me af of er statistieken zijn over hoe vaak paarden ontsnappen uit welke soort omheining, want indien allen goed onderhouden, betwijfel ik zelfs of die houten omheining zoveel beter zou zijn dan een andere soort omheining.

En een laatste vraag, Zoolgangster: Het lijkt er bijna op alsof je zegt dat niemand een fatsoenlijke omheining heeft en het recht heeft om een paard te houden behalve jijzelf? Het lijkt me zo'n rare opstelling van je... Vandaar waarschijnlijk ook de reacties van de anderen? Je kan fanatiek zijn over iets, maar is de grond van de zaak niet dat je een paard in bijna eender welke soort omheining kan laten leven (lint, draad, hout, ...) zolang ze maar goed onderhouden is? Misschien ook eens kijken naar het soort weiland? Heb nog nooit eentje uit 'verveling' weten ontsnappen als er gras of eten genoeg aanwezig was in zijn weide. Het wordt een heel ander geval als je staat te verhongeren, dan word je al snel inventief in het zoeken naar ontsnappingsmogelijkheden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:28

Zoolgangster schreef:
Het heeft er wel degelijk mee te maken: als je een paard achter een ondeugdelijke omheining zet, vergroot je de kans dat het paard ontsnapt en een ongeluk veroorzaakt.

Wat is ondeugdelijk. Veel te moeilijk om te definiëren. Voor een goed springpaard is een omheining van laten we zeggen 1.20 m. misschien ook ondeugdelijk, jumpt ie zo over heen als hij wil... :Y)