'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tartara
Berichten: 471
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Zaanstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:40

Er wordt geen pony verloot? Je wint een cheque en deze kun je inwisselen voor de pony of voor het geld..

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:55

Ik ben er op tegen dat dieren verloot worden, maar eerlijk is eerlijk, ik vind dat zoals dit beschreven staat, erg netjes gebeurd is! Voor zover ik kan zien is het ook geen afthans slachtpaard, maar gewoon een leuke, goed uitziende pony.

Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:05


xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:23

het is lullig te zeggen maar bij ons wordt het ook gedaan...
en dan zonder cheque, dus als niemand anders bied voor de pony over te kopen... tja zit je met de pony
en dit jaar wordt het waarschijnlijk een veulentje van net een half jaar |(
we kopen wel zoveel mogelijk lootjes voor het meisje die hem altijd verzorgt en die kan er ook nog een pony bij dus als zij hem wint is de verzorging en stalling gelukkig geen probleem.

Anoniem

Re: 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:56

Die ponies hebben idd altijd goede papieren. Zijn altijd leuke sportponies om te zien. Vaak komt de pony van het jaar ervoor ook even langs, dat ziet er altijd goed uit!

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:48

xPenny schreef:
het is banketstaaf te zeggen maar bij ons wordt het ook gedaan...
en dan zonder cheque, dus als niemand anders bied voor de pony over te kopen... tja zit je met de pony
en dit jaar wordt het waarschijnlijk een veulentje van net een half jaar |(
we kopen wel zoveel mogelijk lootjes voor het meisje die hem altijd verzorgt en die kan er ook nog een pony bij dus als zij hem wint is de verzorging en stalling gelukkig geen probleem.



Voor degene die "gezonde" kritiek/vraagtekens m.b.t. de manege in Assendelft ongepast vinden en niet begrijpen.
Dit is dus een voorbeeld dat verloten van pony's (in dit geval een veulentje) echt not done is.
Deze wet is er dan ook niet voor niets.
Door deze wet te omzeilen d.m.v. een keuze, check of pony (met allerlei extra's en beloftes erbij) maakt het minder erg en minder ondoordacht, maar nog steeds is het niet correct.

Nogmaals, ik ken de manege niet en oordeel niet. Ik ga af van wat er hier genoteerd wordt door mensen die de manege en deze loting kennelijk wel kennen en goedkeuren.
Maar toch blijf ik mijn vraagtekens hebben, zeker omdat velen andere info geven over bijv. de duur van de gratis stalling e.d.

FamkeKolinde
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-06

Re: 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:02

De manier waarop het gebeurt bij manege de Delft is niet zoals velen hier heel hard roepen verboden. Want Er wordt een cheque verllot met de lootjes. En daarmee zou je kunnen kopen een pony. Bijvoorbeeld de bingo pony. Die hiervoor speciaal elk jaar wordt uitgekozen. Voorheen werd idd een pony verloot maar zoals velen opmerkten dat mag niet volgens de wet. Nu wordt er een cheque verloot. Waarmee je dus iets leuks kunt kopen bijvoorbeeld de leuke bingopony ;) En nu niet allemaal heel hard gaan roepen dat je het beter weet en dat het niet mag. Het mag wel want de eigenaar van de manege, Ron van Eerden, is hiervoor zelfs aangeklaagd en met deze zaak (een aantal jaar geleden) voor de rechter verschenen omdat iemand dit niet verantwoord vond. En de rechter stelde de manege eigenaar in het gelijk. Op deze manier kun je een pony kopen.

Zelf ben ik een pensionklant van de genoemde manege en sta hier inmiddels bijna 6 jaar. Heb 6 jaar de Bingo mee gemaakt. En kan je de laatste 6 jaar ook alle bingopony's aanwijzen hoor. Hiervan staan er 4 nog op de delft. 1 woont er vlakbij (die wil ik wel hebben voor mijn kleine meid ;) ) en de laatste is diegene die hier wordt genoemd. Van de 6 ponies afgelopen jaar is er maar 2x gekozen voor de bingopony. De overige ponies zijn gekocht door de bieders op de cheque.

De bingopony kun je kopen met de cheque incl hoofdstel, zadel, shabrak, poetskoffer en zweetdeken. En hierbij wordt je een jaar lang begeleid. En mocht je problemen ondervinden kun je altijd terecht bij de manege eigenaar.

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:35

Was er vorig jaar op de open dag niet de hele dag iemand die zo'n open dag de hele dag meemaakte en kon zien hoe de pony werd verloot?
Deze man heeft toen aangegeven dat er respectvol met het dier werd omgegaan en inderdaad, de pony's krijgen vrijwel áltijd een goed baasje.

Bingopony van 3 jaar terug loopt zelfs nederlandse kampioenschappen en de pony van dit jaar ging naar een vrouwtje rond de 24 jaar dus ik neem aan dat ze toch wel weet waar ze aan begon.

Op de pony werd trouwens 1600 geboden.

daantjuhhh

Berichten: 26982
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:38

Cayenne schreef:
Ik dacht altijd dat het verboden was om paarden en pony's te verloten, maar het kan aan mij liggen :+

Nee klopt, maar daarom win je een cheque.
En die kan je alleen omruilen voor een pony!

Je kan niet die 500 euro meenemen en geen pony, hij is alleen inwisselbaar voor een pony.

Op deze manier kan je die wet omzeilen.
Persoonlijk vind ik het belachelijk.
Er zijn zat mensen die naar z'n verloting komen die amper een auto kunnen onderhouden, laat staan een pony (natuurlijk heb je overal uitzonderingen op)

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:41

Bovenstaande klopt helemaal!

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:45

De partij voor dieren kan zich beter druk maken om andere dingen.
Er zullen altijd paarden en ponies gaan naar mensen die misschien minder geschikt zijn, maar krijgen ze hem niet via een loterij dan kopen ze er wel een. En wat wil je daar tegen doen?
Maar ik denk dat je, om al aan zo'n loterij mee te willen doen toch wel op z'n minst paardengek bent en geen volkomen leek die niks van paarden weet. Want die gaat wel voor een TV...
Ik zie het probleem niet.

luf_horses

Berichten: 997
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:47

Hierzo in de buurt is er elk jaar met pinksteren een paardenmarkt, met 's middags een verloting. De eerste prijs is standaard een cheque van 1000 euro of een paard. En de tweede prijs 500 geloof ik of een pony.
Dus echt apart is dit niet :P
in die 15 jaar dat ik meedoe nog niks gewonnen trouwens..

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:54

qt_shetties schreef:
Ik ben er op tegen dat dieren verloot worden, maar eerlijk is eerlijk, ik vind dat zoals dit beschreven staat, erg netjes gebeurd is! Voor zover ik kan zien is het ook geen afthans slachtpaard, maar gewoon een leuke, goed uitziende pony.


Ik ga hierin met je mee. Als ik zoiets zou lezen op een site zou ik ook denken van ja ; een pony verloot je niet zomaar!
Maar als je dit meemaakt, je er de hele dag bij bent ( de open dag ) kun je zien dat er heel goed met de pony word omgegaan.
De pony was erg leuk en 6 jaar nog maar, erg braaf!

Bloempjeh_

Berichten: 1641
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:14

Wij hebben ooit ook een pony gewonnen. Er waren een hoop prijzen en mijn moeder wist niet dat de 'hoofdprijs' een pony was, tot dat ons nummer geroepen werd natuurlijk. We hebben het dier verkocht aan een kennis omdat het dier toch te klein zou blijven.

Het verloopt misschien wel op een nette manier (daar ga ik niet over oordelen), maar ik geloof dat er heel wat mensen mee zouden doen die misschien niet zo geschikt zijn. Langs de andere kant zullen het vooral klanten van de manege zijn, die al weten wat voor kosten een paard met zich mee brengt. Zoals ik hierboven kan lezen krijgen ze nog begeleiding enz dus vind het toch een leuk initiatief..

FamkeKolinde
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:00

daantjuhhh schreef:
Cayenne schreef:
Ik dacht altijd dat het verboden was om paarden en pony's te verloten, maar het kan aan mij liggen :+

Nee klopt, maar daarom win je een cheque.
En die kan je alleen omruilen voor een pony!

Je kan niet die 500 euro meenemen en geen pony, hij is alleen inwisselbaar voor een pony.

Dat is dus niet waar wat jij zegt/schrijft. Je kunt kiezen of de cheque dan krijg je deze uitbetaald! of je kiest ervoor om met de cheque de pony te kopen.

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:02

Goh, dat gebeurd al jaren op de manege.
Niks nieuws onder de zon.

En vind dat het op de desbetreffende manege goed georganiseerd, dus waarom je er nu druk over gaan maken :+ ??

Toen ik daar reed, mocht ik overigs nooit een lootje komen, erg flauw van mijn ouders. :D

X_Michelle_X

Berichten: 3630
Geregistreerd: 06-10-09
Woonplaats: Assendelft

Re: 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:41

Wie kent deze manege allemaal?
Mensen die er op tegen zijn... KOM VOLGEND JAAR EENS KIJKEN! kijken wat jullie er dan over denken :o

Beetje raar om hier allemaal ophef over te maken. het gaat al 25jaar zo. Vorig jaar was er ook al ophef over (HEEFT ZELFS IEMAND (ik dacht van de dierenbescherming.?) DE HELE DAG GEKEKEN HOE T GING!) , maar het gebeurd nog steeds. Dat betekend dus dat het goed is tog? lijkt mij??!


Maarja, wel leuk, word Assendelft ook nog eens beroemd op Bokt :P
En de manege heeft weer veel promotie, leuk! Ze hebben net een nieuwe rijhal geopend (ja, ja weer een ;) ) kantine is veeeel groter en er komen zelfs menlessen aan!


O, ik vind t egt een leuke pony! Heel veel plezier d'r mee! (wij zaten er 3 nummers naast :o )

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:57

Daar zit je dan met een pony die je niet kan betalen.
Of je hebt te weinig ervaring.. :+

Maar hopen dat de pony een fijn baasje heeft gekregen!

X_Michelle_X

Berichten: 3630
Geregistreerd: 06-10-09
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:08

TinekeHorses schreef:
Daar zit je dan met een pony die je niet kan betalen.
Of je hebt te weinig ervaring.. :+

Maar hopen dat de pony een fijn baasje heeft gekregen!



Dan wil de manege eigenaar m vast wel terug kopen als je niet rond kan komen. Maarja, waarom koop je anders een lootje en kies je voor de pony ipv het geld. Hij geeft je keuzes genoeg en dan ben je zelf zo dom om alsnog voor de pony te kiezen. dat doe je dan zelf. Maar het is nog nooit verkeerd gegaan. Dus waarom nu wel..?

Pony is mega braaf! Niet normaal! Keiharde muziek, moest ie binnen komen rennen, word ie ineens losgelaten, met halstertouw er nog aan. Pony stopt met rennen, en loopt zo naar die man, die er mee liep toe.. ZOOO LIEF <3

hoe heet de pony eigenlijk? i.p.v. Bingo 2010 :+

Als je te weinig ervaring hebt, koop je tog ook geen lootje, of anders kies je tog wel geld. Ouders beslissen altijd, en die weten tog heus wel of ze t wel of niet kunnen betalen en of ze de pony wel aankunnen. Zo dom zijn ouders nou ook weer niet hoor! :P

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:18

Ik ken de manege en ik heb er alleen maar lovende woorden voor, ron van eerden is een man die voor zijn daden staat en zoals hij dit doet vind ik het ook ok. het vergelijk wordt getrokken met de dorpsfeesten in zoals ik ze ken noordholland ,waar je met lootjes een pony of paard won[vaak een veulen van een papierloos iets of een draverveulen] zonder uitweg gewonnen is hebben ,ja en dat ging vaker fout dan goed..zoals het op de delft gaat is er goed over nagedacht en als je dus een leuke pony wil voor niet teveel volgend jaar ook lootjes kopen!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:11

Persoonlijk vind ik dat je een dier of dat nou een paard, hond, parkiet of bij wijze van spreken een goudvis is...niet verloot.

Ieder z'n meug, een dier mag naar mijn mening niet als prijs(je) dienen.
Dat het regelmatig gebeurd weet ik, dat de paarden meestal een goed tehuis krijgen weet ik, dat de eigenaar van het paard (in dit geval) goed voor het beestje heeft gezorgd weet ik, dat de boel gecheckt wordt en de prijswinnaars begeleid worden (soms) weet ik....allemaal verzachtende omstandigheden naar mijn mening.
Een loterij is een kansspel, ik heb over het algemeen niks tegen kansspelen maar in dit geval wel.

xxitsmexx

Berichten: 4791
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:42

Ik vind het ook niet kunnen.

Wij hebben een aantal jaar geleden onze pony's verkocht en 1tje ervan is ook verloot op die manege.
Toevallig hebben toen die mensen ons gebeld of wij de moeder nog hadden en ze wilde er meer over weten.
Zo zijn wij er achter gekomen dat onze pony dus ook op die manier is verkocht (nouja verkopen kun je het ook niet noemen)

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:47

ookal heeft de pony het nu goed
het hoort niet.
denk is na zou jij je eigen paard verloten?
iedereen vind dit goed en leuk tot je je eigen beesie daar ziet staan!
en ik ken verhalen dat het minder goede kanten had,
dit is geen promotie dit is commotie.
ik vind et een schande
hoeveel de manege ook aanbied aan hulp en stalling.
dit hoort niet
en dan het omzeilen van de wet vind ik al helemaal een smerige streek!

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:52

de manege waar ik vroeger gereden heb gaat dit ook doen :( ben er echt vet op tegen....

idd ook met een waardebon de pony kunnen kopen...... hoe bedenken ze het...

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:01

Dan maar naar de slacht :Y)

Sinds jaar en dag worden er veulens verloot.
Toen ik nog in Nederland woonde, kocht ik elk jaar loten van een Friezenfokvereniging. De hoofdprijs was een Fries merrieveulen. Ik had er bijna aandelen in, maar heb nooit die prijs gewonnen. De vader van een oud klasgenoot had meer geluk, die won wel een keer dat begeerde veulen en heeft daar een erg leuke fokstal mee weten op te bouwen. Het gaat nu over 25 jaar geleden, en toen al konden ze kiezen voor harde guldens óf voor een goed merrieveulen.

Ik vind het waanzinnig, dat de PVDD dit zwart maakt, en er een heel spektakel van maakt. Ze zouden beter eens al die doelloze fokkers moeten aanpakken, die advies vragen hóe een Hackney met Shetlander te kruisen. Maar dat zien ze niet, of willen ze niet zien.