'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:22

Trouwens, dat van ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om een dier dood te maken: wees dan juist BLIJ dat er mensen zijn die het - met respect! - voor je willen doen, zodat jij het niet hoeft!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:23

Citaat:
Een doodstrijd bij inslapen?? Wat een onzin zeg..!
Inslapen is voor een paard niet anders dan een operatie bijvoorbeeld. En als dat dan in hun eigen weiland kan, bij hun vriendjes, dan is dat toch prachtig?
Van veen probeert een beetje reclame te maken voor zijn eigen zaak hier..

Van mij hoeft dat trouwens ook niet zo op de voorpagina.. al die propaganda voor t slachten van paarden..

ja, net zoals ieder mens, is ook ieder paard anders. de ene vecht wel tegen zijn dood, de ander laat het toe. en een doodstrijd van een paard tegen een spuitje is vreselijk, dat kan ik jou vertellen. en dat heeft overigens niks met de ''kunde'' van de DA te maken(uitzonderingen daargelaten), maar met het paard.
van veen probeert helemaal geen reclame te maken, maar \vooroordelen zoals die hier in het topic al veel genoemd worden een beetje uit de lucht te helpen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:23

Illusion schreef:
Citaat:
Maar het idee dat je paardje, je vriendje z'n hoofd eraf wordt gehakt, geveld wordt, en in stukken wordt geslepen, nee dank je, dat verdient mijn paard dan weer niet en vind ik te onterend en ondankbaar naar het dier toe..

en verder voor de mensen die niet voor slachten kiezen omdat ''het hoofd eraf gehakt wordt'' waar denk je dat er met je paard gebeurt als ie bij de rendac aankomt? >;) bij het inslapen(en dan niet het cremeren) wordt je paard ook opgehaald, opgetakelt en in 'n grote vrachtwagen getakelt. om vervolgens vermalen te worden bij de rendac, dus ik snap je opmerking niet helemaal ;)

Lees even de rest van mijn berichten daarna, want ik ga niet weer in herhaling vallen over mijn persoonlijke keuze..

@ Pikeur: De reden dat ik het zo verwoord, zijn gewoon feiten die ik noem, ik zou niet weten waarom ik dat 'verzachtend' zou moeten brengen. Ik had voorheen ook een ander beeld van slachten, totdat ik de foto's van een slachting heb bekeken en ik ben erg blij dat ik dat nu heb kunnen zien en daardoor de beslissing heb kunnen nemen om dit niet te willen. De keus die je maakt is ieder voor zich, ik ben wel de laatste die een ander daar op zou veroordelen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:24

imd schreef:
Trouwens, dat van ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om een dier dood te maken: wees dan juist BLIJ dat er mensen zijn die het - met respect! - voor je willen doen, zodat jij het niet hoeft!!

Dat ben ik ook!Zeker als het dier aan het lijden is!
Maar ik word niet vrolijk van onnodige slachtingen van gezonde dieren!

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:25

Ik vind deze artikelen nuttig, er moet geen taboe heersen over dit onderwerp. Het is inderdaad gruwelijk om te lezen en elke paardenbezitter moet er niet aan denken. Maar beter publiciteit dan al die geheimzinnigheid erover. En netals wat al eerder wordt gezegd, mag er net als dit ook meer duidelijkheid en openheid komen over mishandelingen en verwaarlosing van dieren en paarden. want dat wordt ook heel stilletjes gehouden, maar gebeurd netzo goed in je omgeving en dat is ook wreed! en dan heeft het paard nog langer te lijden, dat soort praktijken gebeuren misschien wel zijn hele leven.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:26

Relaxed schreef:
sporter schreef:
Ik vraag me af wat het nut is van al die paardenslagerij berichten.

Ik vind het goed dat er eens openheid over wordt gegeven.. Er wordt alleen maar geroepen dat het zieluggg en wreed is en deze man geeft aan dat het helemaal niet zo is :n

Het slachten zoals bij Jan v Veen is dan misschien niet zielig, maar al die paarden die van handelaar naar handelaar gaan. Trailer op, trailer af geslagen worden en als er echt een hoopje ellende staat worden ze als het tegenzit op lange trailertransporten afgevoerd en naar de pin geslagen. Dat is wel zielig en dat is ook een beeld wat ik vaak zat heb gezien en wat me tegenstaat aan slachten. Ik kan me nog herinneren toen ik jaren terug op een manege altijd rond liep 1 van de paarden die elke dag trouw zijn rondjes deed met hobbelende, stuiterende, trekkende mensen op zijn rug kreupel bleef. Hij werd gehaald door een vrachtwagen van het slachthuis. Zoals hun met het paard omgingen was te erg voor woorden. Hij is letterlijk de trailer opgeschopt. Waarom, omdat tijd geld is en hij te langzaam liep. Ja, hij was kreupel. Dat maakt mij misselijk. En de paarden die rechtstreeks van hun wei/stal met liefhebbende eigenaar daarheen gaan is beter, maar elk weldenkend mens weet dat er per week zoveel meer dan 15 paarden over de kling worden gejaagd. Die paar die dan wel met eerbied gaan, moeten dan maar het goede beeld geven, zoals het er aan toegaat in de vlelesverwerkend industrie ?? Die 1000e andere die per week worden geslacht maar met de striemen op hun kont en die doffe blik in hun ogen, daar gaat het om. Die hadden ook met eerbied aan hun laatste reis moeten beginnen.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:27

Je moet een dier ook pas "af laten maken" als hij echt op is, en dat zelf ook vind. Ik heb mijn oude pony inlaten slapen, dat ging heel rustig en vredig, mijn hond ook die was nog niet oud maar wel ziek, ook hij sliep heel vredig in, en zelfs mijn oude cavia is heel rustig en snel ingeslapen. Dus gewoon met een spuitje inslapen is echt zo slecht niet, als het dier zelf ook maar vind dat het tijd is.

Afgedankte dieren die nog gezond zijn horen dan ook niet afgemaakt te worden.. die zullen er tegen vechten zowel bij de slager als bij de DA.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:27

dat ligt niet aan het slachthuis, maar aan de transport...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:28

8nnemiek schreef:
Ik weet niet welke slager dat was idd, wel in nl..
Maargoed, het kan bij elke slager mis gaan.

Helaas kan ik het filmpjes zo 1 2 3 niet terug vinden maar ik blijf zoeken.
Het was in ieder geval in Nijkerk.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:28

ik heb 10 jaar als dierenarts assistente gewerkt en al heel vaak geassisteerd bij het inslapen van een paard bij verschillende dierenartsen en nog NOOIT meegemaakt dat een paard een doodsstrijd voert of zoiets..het kan natuurlijk altijd een keer mis gaan..maar ik denk dat dat een beetje overdreven wordt hier op bokt. Iedereen moet zijn eigen keuze maken, er zijn overal voor en nadelen aan.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:29

Ik heb zelf bij een DA gewerkt, heb daar ongeveer de helft van de paarden zien vechten tegen hen laatste spuitje, en geloof me dat wil je van je eigen paard niet zien.
Ik heb mijn vorige paard ook naar Nijkerk gebracht, ben er zelfs bij gebleven want ik wil wel 100% zeker weten dat hij er dan ook daadwerkelijk niet meer is.
Niet prettig maar ik denk dat dat altijd zo is, of ze nu uit zich zelf dood gaan, ingeslapen worden of geschoten.

Al mijn paarden gaan naar Nijkerk als het zover is.

Maar ik vind dat ieder dat voor zich zelf moeten bepalen, er is geen goede weg.
De dood is altijd erg, welke beslissing je ook neemt!

Daarbij vind ik paarden-vlees het meest diervriendelijke vlees, en ik hoop dat daar nog veel meer mensen achter gaan komen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:30

Citaat:
Afgedankte dieren die nog gezond zijn horen dan ook niet afgemaakt te worden.. die zullen er tegen vechten zowel bij de slager als bij de DA.

alle dieren worden oud, (bijna) iedereen wil 'n jong dier. en wij blijven er maar op los fokken.
ergens loopt 't dan vast, en dan krijg je dat.
daar tegenover staat als wij alleen maar paarden slachten die ziek/kreupel zijn dat er dan weinig paardenvlees op de markt komt, en wij dus vlees uit o.a. canada moeten gaan halen om de schappen te blijven vullen. en de slachthuizen en Canada zijn meestal niet zo diervriendelijk/secuur als wij ;)

kortom, geef mij maar een stukje paardenvlees van een paard hier uit Nederland, die dan misschien niet ziek/kreupel was, als een paard wat in het buitenland op transport is geweest en daar vervolgens geslacht wordt...
Laatst bijgewerkt door Illusion op 07-09-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:30

de mensen zijn al vet genoeg!
en het grootste gedeelte van het vlees land bij de Mac Donalds en andere snacks.
En we vreten lekker door met zn allen,en slachten er lustig op los.
Goh hoe kan het toch dat er welwaarts ziekten zijn,zijn wij mensen dan nooit tevreden?Moet het dan altijd maar meer en meer zijn?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:31

Illusion schreef:
Citaat:

alle dieren worden oud, (bijna) iedereen wil 'n jong dier. en wij blijven er maar op los fokken.
ergens loopt 't dan vast, en dan krijg je dat.
daar tegenover staat als wij alleen maar paarden slachten die ziek/kreupel zijn dat er dan weinig paardenvlees op de markt komt, en wij dus vlees uit o.a. canada moeten gaan halen om de schappen te blijven vullen. en de slachthuizen en Canada zijn meestal niet zo diervriendelijk/secuur als wij ;)

voor paardenvlees is dat onzin, want 90% gaat naar t buitenland, dus als er enkel echte zieke/kreupele dieren geslacht zouden worden dan is dat nog genoeg om de nederlandse schappen mee te vullen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:32

laten we es mens-vriendelijk vlees produceren! ;)
Ik ken er genoeg die ik wel rauw lust! }>

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:32

Sann_e schreef:
Ik heb zelf bij een DA gewerkt, heb daar ongeveer de helft van de paarden zien vechten tegen hen laatste spuitje, en geloof me dat wil je van je eigen paard niet zien.
Ik heb mijn vorige paard ook naar Nijkerk gebracht, ben er zelfs bij gebleven want ik wil wel 100% zeker weten dat hij er dan ook daadwerkelijk niet meer is.
Niet prettig maar ik denk dat dat altijd zo is, of ze nu uit zich zelf dood gaan, ingeslapen worden of geschoten.

.

Zou ook zomaar kunnen dat die dierenarts bezuinigde op zijn medicatie, of heel slecht het gewicht kon inschatten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:33

Silass schreef:
Je moet een dier ook pas "af laten maken" als hij echt op is, en dat zelf ook vind. Ik heb mijn oude pony inlaten slapen, dat ging heel rustig en vredig, mijn hond ook die was nog niet oud maar wel ziek, ook hij sliep heel vredig in, en zelfs mijn oude cavia is heel rustig en snel ingeslapen. Dus gewoon met een spuitje inslapen is echt zo slecht niet, als het dier zelf ook maar vind dat het tijd is.

Onzin...
Mijn pony was er enorm slecht aan toe en kon nauwelijks meer lopen.
Hij lag bijna doorlopend en als ie liep, ging het voetje voor voetje.
Hij wilde echt niet meer.
Ik heb hem om die reden in de wei laten inslapen.
Maar het was alles behalve de rustige dood die ik hem zo had gegund.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:34

Als Westerlingen nu eens meer paardenvlees gingen eten, en minder varkensvlees, waren ze lang zo vet niet :Y)

liess1

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:37

mijn ervaring is toch echt heel anders Sann_e. Ik denk dat Yrsa_Karlijn een goed punt heeft. Sommige denken..hij gaat toch dood,dus dat scheelt weer een paar ml. vloeistof..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:37

Citaat:
or paardenvlees is dat onzin, want 90% gaat naar t buitenland, dus als er enkel echte zieke/kreupele dieren geslacht zouden worden dan is dat nog genoeg om de nederlandse schappen mee te vullen.

als er echt alleen maar paarden geslacht zouden worden waarvan ze echt kreupel/ziek zijn, kun je mij niet wijsmaken dat je daar de nederlandse schappen mee kan vullen, daar komt ook nog bij dat niet alle paarden die geslacht worden en dat krijg je dan vooral weer bij de zieke dieren waar bijv. medicatie is gegeven waardoor hij niet meer verwerkt mag worden, weer als vlees verkocht mogen worden. weet je hoeveel gezonde dieren er geslacht worden?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:41

Waarom reageren er zoveel mensen emotioneel?

Jullie hebben toch allemaal weleens een dood dier gezien?
Wat zag je aan dat dode dier? Zag je nog leven, vrolijkheid, glans?

Was het nog hetzelfde dier dat het was, toen het nog leefde?

Overigens werd bij mijn oude paard sterk afgeraden (door mijn eigen da) om hem in te laten slapen, gezien het een vechter is.. (hij leeft nog), en dat de slager voor hem beter zou zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:43

Citaat:
Overigens werd bij mijn oude paard sterk afgeraden (door mijn eigen da) om hem in te laten slapen, gezien het een vechter is.. (hij leeft nog), en dat de slager voor hem beter zou zijn.

M.a.w. paard wil niet eens dood maar moet dan dood?

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:44

heb soms het idee dat veel mensen hun kop in het zand steken.
vroeg of laat kom je voor de keuze te staan. het mooiste is natuurlijk een hartstilstand, maar ja dat is niet altijd zo.
ik weet niet wat ik zou doen. mijn paard heeft al stress van de dierenarts als ze hem hoort.
ben ooit is bij de noodslachting geweest voor een kalfje, een schot tussen de ogen en het is gelijk gebeurt. maar ja het is zo´n akelig gezicht.
geef je ze een spuitje dan ligt daar een paard wat vervoert moet worden. ook zo´n akelig gezicht als je paard in de vrachtwagen wordt `gedumpt`.
en of het nu een paard of een koe is,,,, in mijn ogen maakt dat niet uit.
dood is dood. wat er dan mee gebeurt.... nou ja dat is dan zo.
en natuurlijk hebben slagers lol in hun werk. anders konden ze het werk niet doen. het is niet hun eigen paard, dat is anders dan dat je je eigen dier weg brengt.
gelukkig zijn ze er. ik zou het niet kunnen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:44

funnyhorses schreef:
Citaat:

Als hij nou z'n been gebroken heeft, zo dat het echt niet meer te redden is, kan hij best niet dood willen, maar dan gaat het gewoon niet. Niet zo snel oordelen als je de situatie niet kent. Zijn genoeg redenen voor te verzinnen hoor.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:45

funnyhorses schreef:
Citaat:

Wat probeer je nou precies te zeggen?