Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:23

vanitymay schreef:
Ik ben het echt niet eens dat er alleen maar met premiewaardige beesten gefokt zou moeten woprden: ik ken vele en vele kruizingen die mi beter en leuker zijn uitgepakt dan heel wat premiegefokte paarden die ene poedersuiker karakter hebben of allerlei zwakheden ontwikkelen. En de verschillende bloedlijnen zijn nu al zo verwant dat dat al een probleem oplevert, moet je nagaan als de hobbyfokker ook niet meer experimenteerd: dan hebben we straks allemaal een jazz staan of een van de andere afstamingen die al zoveel voorkomen...tuurlijk gok je soms mis, maar ik denk dat hobbyfokkers een kleiner aandeel in klotepaarden hebebn dan de grote fokkerijen die er gewoon jaarlijks 100 fokken waarvan is ingecalculeerd dat er een percenteage poedersuiker is..

Hoe verklaar je het dan, dat diverse advertentiesites vol staan met papierloos allegaar, plus dat de paardenmarkten er ook mee vol staan?
Het zijn juist de papierloze hobbyfokkers die zorgen voor een grote aanvoer van ja, paardenvlees.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:25

vanitymay schreef:
Nou heb me anders maanden druk gemaakt om een geschikte shetlander te vinden voor mijn dochtertje. Kon werkelijk geen geschikte kinderpony vinden die er dan ook nog een beetje uitziet en gezond is :+ .. Heb van de crisis weinig gemerkt prijstechnisch gezien en ook het aanbod is echt niet zo heel groot als je iets specifieks zoekt. heb mp dgelijks bezocht en vond de prijzen er echt niet om liegen. Een beetje pony moet al gauw 1500 euro kosten, shetlanders die beleerd zijn krijg je ook niet onder de 500 en dat vind ik best een hoop geld! Slachtprijs is zo'n 50 euro dus ze zitten er nog steeds goed boven hoor!

Maar je vraagt ook wel iets wat 1-> veel gewild is en ten 2e niet overvloedig voorkomt en dat zorgt voor de prijs.
Veel shetlanders zijn gewoon geen kinderpony's door hun karakter en kracht wat ze op de "verkeerde manier" (mis)gebruiken.

Met een beetje moeite kun je gezonde paarden prima kwijt. (beetje opleiding, goede foto en goede advertentie en een relatief lage prijs)
Maar degene met een beetje gebreken of op leeftijd zijn door het huidige aanbod gewoon moeilijk te verkopen en naar mijn idee vaak beter af dan wanneer ze de handel in gaan of ergens terecht komen waar de eigenaar geen geld wil of kan uitgeven aan goede zorg (bezuinigen op basisbehoeftes)
Vind het wel jammer als het dier verder gezond is, maar de juiste opleiding ontbreekt, waardoor hij minder gewild is en daardoor bij de slacht terecht komt.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:28

ik snap idd ook niet dat mensen gewoon niet wachten.
er moeten toch meer oplossingen zijn? je paard laten leasen, gewoon wachten tot er een koper is, voorlopig op het weiland etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:29

bijdehandje1 schreef:
Hoe verklaar je het dan, dat diverse advertentiesites vol staan met papierloos allegaar, plus dat de paardenmarkten er ook mee vol staan?
Het zijn juist de papierloze hobbyfokkers die zorgen voor een grote aanvoer van ja, paardenvlees.

Naar mijn idee ook doordat ze vaak niet de juiste opleiding krijgen, waardoor er minder/geen vraag naar is.
Een MAKKELIJK gezond recreatie (buitenritten) paard is volgens mij nog erg gewild, maar helaas moet je daar goed naar zoeken.

Ben het wel eens dat er teveel (ondoordacht) is gefokt door hobby-fokkers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:29

Moeni11 schreef:
Pletje123 schreef:
[ Echter, we gebruiken wel een Voorl. Keur + PROK merrie die ook op de NMK mocht optreden in 2007. Geen rotzooi, maar wel hobby :)

Voorlopig keur betekent alleen dat het paard voldoet aan de exterieureisen van het kwpn. Genetisch gezien zegt dat niets over de kwaliteiten in de vererving van het paard.
Prok neemt hals en rug niet mee, dus ook dat zegt helemaal niets over de gezondheid van het paard.

Ster en keur zeggen weldegelijk iets over de kwaliteit. Gebleken is dat het merendeel van de sub top paarden uit moeders komen die zelf ster of meer zijn en vaak uit een predikaatrijke stam komen. (dus veel ster, keur, pref en prestatie)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:31

ruiter1992 schreef:
ik snap idd ook niet dat mensen gewoon niet wachten.
er moeten toch meer oplossingen zijn? je paard laten leasen, gewoon wachten tot er een koper is, voorlopig op het weiland etc.

leasen is ook geen makkelijke optie hoor. Sorry maar het niveau van de gemiddelde verzorgster is hier echt niet hoog. Daarbij mag het allemaal niks kosten.
Paarden kosten nu eenmaal veel geld per maand, dus ik kan me het rekensommetje wel degelijk voorstellen.
Al vind ik dus dat het fokken te ondoordacht is gebeurd, anders had men gezorgd dat het paard goed of iig beter verkoopbaar zou zijn.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 31-08-10 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:32

Juist NatasjavE, juist. En voor paarden uit predikaatrijke stammen is altijd een afzetmarkt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:35

NatasjavE schreef:
Ster en keur zeggen weldegelijk iets over de kwaliteit. Gebleken is dat het merendeel van de sub top paarden uit moeders komen die zelf ster of meer zijn en vaak uit een predikaatrijke stam komen. (dus veel ster, keur, pref en prestatie)

Wat volgens mij ook te maken heeft met het geld wat uitgegeven wordt.
Iemand die veel geld uitgeeft voor een paard uit een goede stam, zal vaak ook de intentie hebben om de sport in te willen met dat paard.

Ik ben zeker niet tegen het geven van predicaten, omdat je dan wel duidelijk bezig bent met een fokrichting -> hierdoor zijn ze toch bezig om voor het paard de oefeningen zo makkelijk mogelijk te maken (zonder dat het lijf in de weg zit)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:37

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.

Ik ben wel erg blij met mijn B-register. Ik heb een normale, maar eerlijke stb merrie. En dat hier toevallig een VB hengst op moest, tja, dat leverde wel een mooi paard op, lijkt ook erg talentvol. Straks gaat hij onder het zadel, het is een prachtig dier. Nu moet ik toegeven dat ik niet zelf deze keuze gemaakt heb (er was in mijn geval geen veulen gekomen als het aan mij lag, maar ja, iemand vond het leuk om z'n hengst op mijn merrie te zetten terwijl ik aan het werk was).
Ik vind het onzin om alleen te fokken met sterwaardige prokmerries. Mijn merrie is goed genoeg voor de fok. Ik bepaal nog altijd zelf of ik fok of niet.
Maar ik fok dan ook alleen voor mezelf. Niet met als doel het veulen direct te verkopen. Daarom is er na dit ene veulen nog niet weer een veulen gekomen.
Maar mijn jonge paard is er wel eentje die mee kan doen aan de VSN of de Pavocup (mits hij gezond blijft natuurlijk, want pech kun je altijd hebbenn)
Laatst bijgewerkt door germie op 31-08-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:38

NatasjavE schreef:
[

Je weet toch, dat er goede fokkers zijn die gewoon begonnen met een merrieveulen van de hedelse markt........en die zelf hun stam hebben opgebouwd. Die begonnen niet met een keurmerrie.

Zo lopen er zat subtoppaarden rond die niet uit een keur/ster merrie komen.

Zo lopen er ook HEEL veel paarden rond, waar nog geen B proefje mee te rijden is maar die wel uit een keur/stermerrie komen.

Zoals ik al eerder zei: Ik ben er niet voor om maar met ieder half gaar beest te gaan fokken. Maar om nou merries aan de kant te zetten omdat ze niet in het huidige plaatje van het kwpn passen, nee dank je..........fokkers bepalen dat zelf en dat is niet aan bokt.nl om daar goedkeuring aan te geven.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:41

vroeger was een paard goed of niet , was het goed was je hem zo kwijt ,was het rot ging het naar de slager toe.Je had toen ook geen oc verhaal en wist je niet beter .Tot 8000 gulden hoefde je niet te keuren enkel klinisch.
Er worden zoveel paarden afgeschreven omdat ze ergens een oc hebben,wat nooit wat hoeft te beteken.
Paarden worden afgekeurd en komen in het b traject terecht.En dat zijn de mensen die graag sport rijden en niet het geld hebben om een gezond en goed paard te kopen. Nu kopen ze een goed maar op papier een"rot"paard. Dit paard komt later weer in het c traject oftewel rekreatie. En als laatste het slachthuis.

Dus de weg van een paard is zeer lang. Een soort van vergrijzing onder de paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:43

Moeni11 schreef:
Zo lopen er ook HEEL veel paarden rond, waar nog geen B proefje mee te rijden is maar die wel uit een keur/stermerrie komen..

huh, die ken ik niet? Mag aanemen dat deze dan de pech hebben met hun hele slechte ruiter

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:44

meredith schreef:
vroeger was een paard goed of niet , was het goed was je hem zo kwijt ,was het rot ging het naar de slager toe.Je had toen ook geen oc verhaal en wist je niet beter .Tot 8000 gulden hoefde je niet te keuren enkel klinisch.
Er worden zoveel paarden afgeschreven omdat ze ergens een oc hebben,wat nooit wat hoeft te beteken.
Paarden worden afgekeurd en komen in het b traject terecht.En dat zijn de mensen die graag sport rijden en niet het geld hebben om een gezond en goed paard te kopen. Nu kopen ze een goed maar op papier een"rot"paard. Dit paard komt later weer in het c traject oftewel rekreatie. En als laatste het slachthuis.

Dus de weg van een paard is zeer lang. Een soort van vergrijzing onder de paarden.

eens :j
vroegah werden naar mijn idee de paarden eerder naar de slager gebracht.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:47

superwoman schreef:
Moeni11 schreef:
Zo lopen er ook HEEL veel paarden rond, waar nog geen B proefje mee te rijden is maar die wel uit een keur/stermerrie komen..

huh, die ken ik niet? Mag aanemen dat deze dan de pech hebben met hun hele slechte ruiter

Toch gebeurt het, de Gribaldi of Ferro uit een goeie lijn maar in bezit van een OCtje of OCDtje, die daardoor in het onderste segment komt, en dan worden gekocht door mensen met een beetje manege-ervaring }:0

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:51

bijdehandje1 schreef:
superwoman schreef:

Toch gebeurt het, de Gribaldi of Ferro uit een goeie lijn maar in bezit van een OCtje of OCDtje, die daardoor in het onderste segment komt, en dan worden gekocht door mensen met een beetje manege-ervaring }:0

En heeft het dus niet te maken met de afstamming en het paard, maar met de ruiter.
Paarden uit een goede stam zijn nog altijd meer gevraagd dan hetzelfde(!) paard zonder goede papieren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:52

Zoveel advertenties op MP zijn volgens mij niet alleen maar mensen die hun paard niet meer kunnen betalen, maar ook veel mensen die een ander paard willen omdat het met hun eigen niet lukt, of mensen die zijn uitgereden met hun eigen en weer met een jong paard willen beginnen.
Eigenlijk is het te gek, en ik doe daar zelf ook aanmee: als ik een paard op MP zie staan wat het eigenlijk helemaal voor mij zou zijn en hij/zij kost bijv. 2500,- dan denk ik "is vast iets mis mee" is het paard 6000,- dan is het me te duur.
Niet dat ik opzoek ben naar een paard maar ik mag graag de advertenties lezen :)

Als je voordat de euro kwam een paardje kocht van 5000-6000 gulden dan had je een heel leuk paard, kocht je er eentje van 10.000 gulden dan had je een super paard, kocht je er eentje voor 2500-3000 gulden dan had je een gewoon paard wat bijv. nog groen was of net B.
Nadat de euro is gekomen is het euroteken gewoon voor hetzelfde bedrag gezet.
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 31-08-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:55

meredith schreef:

Een goed paard is niet goed, omdat het in de sport presteerd, gezondheid en karakter is de basis voor een goed paard. Dat kan net zo goed een recreatiepaard zijn (en die moeten vaak sterker zijn qua gezondheid ivm wisselende belasting en kunde ruiter) als een sportpaard.
Paard heeft geen last van geen wedstrijden lopen en mist ook niet de status die daar voor de ruiter bij hoort. Als paard maar eerlijk behandeld/verzorgt wordt, een duidelijk taak heeft en daar erkenning voor krijgt van de eigenaar is het best. Sport en papieren zijn er voor de ruiter/eigenaar.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:57

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.

Ik kijk wel eens op Marktplaats en het valt me op dat er zoveel shetlandermerries te koop staan die drachtig zijn. Die worden dan voor de verkoop nog even gedekt of ze misschien komen die mensen er achter dat het toch wel meer gaat kosten zo'n veulen erbij en verkopen de merrie dan maar. Het is niet dat ik op zoek ben naar een shetlander, maar het valt me gewoon op.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:59

superwoman schreef:
En heeft het dus niet te maken met de afstamming en het paard, maar met de ruiter.
Paarden uit een goede stam zijn nog altijd meer gevraagd dan hetzelfde(!) paard zonder goede papieren.

Heeft niets met het papier te maken, maar met de kwaliteit van het paard.
Ok, meestal heeft dat paard met papier ook meer kwaliteit, maar in uitzonderingsgevallen zijn er weleens paarden met onbekende/niet goedgekeurde vader die juist meer kwaliteit hebben ( Okidoki) en dus meer opbrengen.

Moeni11

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:00

Als ik op marktplaats kijk, en dan kijk ik alleen naar sportgefokte paarden. Valt het mij op dat er veel te veel kleintjes zijn.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:01

Citaat:
Sport en papieren zijn er voor de ruiter/eigenaar.

En niet voor het in stand houden van een ras of stamboek, denk je? Dus louter voor de fokkerij?

Het klopt wel dat recreatiepaarden ook sterk en gezond moeten zijn, er worden niet voor niets zoveel recreatiepaarden helemaal totall los gereden.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:04

Moeni11 schreef:
superwoman schreef:

Heeft niets met het papier te maken, maar met de kwaliteit van het paard.
Ok, meestal heeft dat paard met papier ook meer kwaliteit, maar in uitzonderingsgevallen zijn er weleens paarden met onbekende/niet goedgekeurde vader die juist meer kwaliteit hebben ( Okidoki) en dus meer opbrengen.

Het papier van Okidoki was niet misselijk, hoor ;) In zijn stamboom zaten echt heel veel kwaliteitsvolle paarden. Hij was echt geen toevallig of per ongeluk gefokt paard.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:10

Een goed paard is niet goed, omdat het in de sport presteerd, gezondheid en karakter is de basis voor een goed paard. Dat kan net zo goed een recreatiepaard zijn (en die moeten vaak sterker zijn qua gezondheid ivm wisselende belasting en kunde ruiter) als een sportpaard.
Paard heeft geen last van geen wedstrijden lopen en mist ook niet de status die daar voor de ruiter bij hoort. Als paard maar eerlijk behandeld/verzorgt wordt, een duidelijk taak heeft en daar erkenning voor krijgt van de eigenaar is het best. Sport en papieren zijn er voor de ruiter/eigenaar.

nou dit vind ik dus echte onzin.
hier spreekt een recreatie ruiter die denkt dat haar paardje meer te verduren heeft als een sportpaard. Ten eerste gaat het daar helemaal niet om.
ten tweede. er zijn altijd recreatie ruiters geweest, die stammen uit de tijd van het gelders en fries ras. Daar werd recreatie mee gereden. Later werden dat de tinkers ,waar grote kerels en grote vrouwen op konden omdat ze zo lekker sterk waren. Toen kwamen de import van alle spaanse paarden, containers vol, net als de tinkers, ze werden hier verkocht al zoette broodjes , voor 1000 gulden had je er 1 . Weetje voor zulke bedragen koop je nog geen rashond. Iedereen houd er maar een paard op na. oja en nu hebben we het natuurlijk houden van paarden. lekker in het land , zelf bekappen en zo simpel(goedkoop) mogelijk houden.

er is zo,n stal waar je bloedmooie paarden kan kopen, de 1 is nog rotter als de ander en je kunt je eigen misbaksel gewoon inruilen en nog met omruil garantie ook. Nou die stal doet het geweldig!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:14

bijdehandje1 schreef:
[

Het papier van Okidoki was niet misselijk, hoor ;) In zijn stamboom zaten echt heel veel kwaliteitsvolle paarden. Hij was echt geen toevallig of per ongeluk gefokt paard.

Heb je helemaal gelijk in, maar wel een onbekende/ongewilde vader voor het KWPN destijds.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:15

meredith schreef:

nou dit vind ik dus echte onzin.
hier spreekt een recreatie ruiter die denkt dat haar paardje meer te verduren heeft als een sportpaard. Ten eerste gaat het daar helemaal niet om.
ten tweede. er zijn altijd recreatie ruiters geweest, die stammen uit de tijd van het gelders en fries ras. Daar werd recreatie mee gereden. Later werden dat de tinkers ,waar grote kerels en grote vrouwen op konden omdat ze zo lekker sterk waren. Toen kwamen de import van alle spaanse paarden, containers vol, net als de tinkers, ze werden hier verkocht al zoette broodjes , voor 1000 gulden had je er 1 . Weetje voor zulke bedragen koop je nog geen rashond. Iedereen houd er maar een paard op na. oja en nu hebben we het natuurlijk houden van paarden. lekker in het land , zelf bekappen en zo simpel(goedkoop) mogelijk houden.

er is zo,n stal waar je bloedmooie paarden kan kopen, de 1 is nog rotter als de ander en je kunt je eigen misbaksel gewoon inruilen en nog met omruil garantie ook. Nou die stal doet het geweldig!

Mijn inziens waren die recreatiepaarden toch de paarden die vroeger voor de ploeg liepen en dan in het weekend met de boer of zoon van de boer op wedstrijd gingen of naar de plaatselijke rijvereniging. Springen, dressuur, samengesteld, achtal. Alles werd er mee gedaan!! En daaruit is het huidige sportpaard uitgekomen.