Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:53

gummie schreef:
liedje89 schreef:
@gummie: Nou ja er is totaal geen bewijs dat LDR schadelijk is. Er zijn een paar theoriën na die nauwelijks beter onderbouwd zijn dan die van de schade aan de rug van rijden alleen, of bijv jong inrijden. En zij moeten hun hele (heel succesvolle) trainingsmethode maar omgooien, dat is imo net zo als zeggen dat wij allemaal maar even 5 jaar niet moeten rijden zodat men kan onderzoeken of het schadelijk is allemaal. Het zou misschien mooi zijn voor de paarden als het zo werkte maar het is totaal onrealistisch, zo werkt de wereld niet. Wanneer je een winsgevend bedrijf runt zal je ook niet bij iedere beschuldiging van een boomknuffellaar dat je de wit met blauwe flinderfladder bedrijgt ophouden tenzij hij wat argumenten heeft die niet neerkomen op ja maar als ik dat doe krijg ik nekpijn. :Z

"Het zou misschien mooi zijn voor de paarden, maar het totaal onrealistisch"?? En daarmee geef je dus direct aan hoe de denkwijze van veel mensen kennelijk in elkaar zit. Ik keur die denkwijze af (niet de mensen die zo denken, maar het denken op zich). Want het is slechts onrealistisch omdat mensen weigeren welzijn VOOR prestatie te zetten in de volgorde van prioriteit. Je vergelijkt het onderwerp hier letterlijk met de winstgevendheid van een bedrijf.... Zoals altijd gaat het dus om veel geld en soms ook macht. Daar wil ik geen onderdeel van zijn.

.

Kan zijn dat ik HC verkeerd heb begrepen hoor. maar ik dacht dat hij bedoelde te zeggen dat je wanneer je niet weet of iets schadelijk is je het maar niet moet doen. Imo is dat gewoon niet logisch moet je dat dan alleen doen voor dingen die logischerwijs schadelijk zouden kunnen zijn of gewoon voor alles? Dat is toch ook gewoon niet realistisch of logisch. Paarden worden door bepaalde mensen gebruikt als investering/bedrijfsobject imo is dat echt niet slecht zolang het welzijn gewaarborgd word maar het is niet realistisch om te denken dat zeer geringe twijfels over welzijn zo'n heel bedrijf tot stilstand brengen.

Bepaalde zaken hebben twee kanten. Dat het niet goed is voor een dier om voor de sport gebruikt te worden zegt nog niet dat hij het beter heeft als dat niet gebeurd. Zoals in de USA nu de paardenslacht verboden is klinkt heel diervriendelijk, maar veel van die dieren gaan zo'n lijdensweg te gemoed dat ze vaak beter geslacht hadden kunnen worden.

Imo net zo met de sport je kan wel allemaal dingen gaan verbieden. Maar dan gaan er een boel bedrijven mee de goot in, imo is dat ook helemaal niet goed voor de paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:03

liedje89 schreef:
Kan zijn dat ik HC verkeerd heb begrepen hoor. Maar ik dacht dat hij bedoelde te zeggen dat je wanneer je niet weet of iets schadelijk is je het maar niet moet doen.

Jep.
Di dan wel gezien in het licht van ruitersport, in het licht van de menselijke ambitie en de enorme finaciÑle consequenties.
Het welzijnsrecht van het individuele paard behoeft echte serieuze waarborgen om tegen de menselijke ambitie en -hebzucht beschermd te worden.

Niet mis met het laten werken voor de kost. Hoort echter een ARBO-wet bij. Die is er niet.
Voor inzet als hulmiddel bij ruitersport helemáál! Het stuk over Rollkür/LDR van de FEI is echt alleen voor de eigen toko. Voor de rest van de wereld is het een bewijs van het spreekwoordelijke glas en plas.

Het onderwerp betreft vragen over het intimideren van een journalist over vrije nieuwsgaring en -meningsuiting.
Het weren van cameras en - journalisten bij de inrij-ring van dressuur is een schánde. Idem intimiderende+ praktijken naar grooms, stewards et al.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:05

liedje89 schreef:
Maar dan gaan er een boel bedrijven mee de goot in, imo is dat ook helemaal niet goed voor de paarden.

Nee? dat zie ik niet. Beter gelijk naar het slachthuis dan eerst een slecht leven met uitzicht op tóch een vroegtijdige trip naar het slachthuis.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:13

Huertecilla schreef:
liedje89 schreef:
Kan zijn dat ik HC verkeerd heb begrepen hoor. Maar ik dacht dat hij bedoelde te zeggen dat je wanneer je niet weet of iets schadelijk is je het maar niet moet doen.

Jep.
Di dan wel gezien in het licht van ruitersport, in het licht van de menselijke ambitie en de enorme finaciÑle consequenties.
Het welzijnsrecht van het individuele paard behoeft echte serieuze waarborgen om tegen de menselijke ambitie en -hebzucht beschermd te worden.

Niet mis met het laten werken voor de kost. Hoort echter een ARBO-wet bij. Die is er niet.
Voor inzet als hulmiddel bij ruitersport helemáál! Het stuk over Rollkür/LDR van de FEI is echt alleen voor de eigen toko. Voor de rest van de wereld is het een bewijs van het spreekwoordelijke glas en plas.

Dat is imo dus gewoon geen realistische verwachting. Tuurlijk moeten er welzijnsvoorschriften komen maar die moeten wel ergens op gebaseerd zijn. Niet een stel vermoedens op een stapeltje gooien en regels opstellen die in principe nergens op zijn gebaseerd dat wat de PennyBrigade sielugh vind. Want ik vind rollkur/LDR ook echt geen charmante techniek maar ik zou niet zeggen verbied het omdat ik denk dat ie nekpijn krijgt omdat dat gewoon geen steekhouden argument is. Imo hoor je dat eerst te bewijzen, je kan toch niet zo maar ad random dingen gaan verbieden 8)7.

tamary

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:23

PvdD stelt als ik het zo lees vragen over topwedstrijdsport die onder internationale regels van een niet overheidsorganisatie vallen. Maar daar willen ze dan wel een overheid nationale regels voor laten vastleggen? En dan nog het liefste voor die 95% van de paardeneigenaren die met die topsport weinig te maken hebben en heel andere regelgeving nodig hebben. Laat ze aub eens gaan werken aan simpele en vanuit de basissport en houderij al lang gevraagde regelgeving over schuilstallen, mogelijkheden om stukje te verharden, minimale maat box, niet alleen staan en meer van dat soort basisvoorwaardes.
Alleen levert dat waarschijnlijk veel minder stemmen op, omdat de gemiddelde nederlander op dat punt weinig "zielug" ziet. En het economisch niet veel zoden aan de dijk zet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:32

tamary schreef:
PvdD stelt als ik het zo lees vragen over topwedstrijdsport die onder internationale regels van een niet overheidsorganisatie vallen. Maar daar willen ze dan wel een overheid nationale regels voor laten vastleggen? En dan nog het liefste voor die 95% van de paardeneigenaren die met die topsport weinig te maken hebben en heel andere regelgeving nodig hebben. Laat ze aub eens gaan werken aan simpele en vanuit de basissport en houderij al lang gevraagde regelgeving over schuilstallen, mogelijkheden om stukje te verharden, minimale maat box, niet alleen staan en meer van dat soort basisvoorwaardes.
Alleen levert dat waarschijnlijk veel minder stemmen op, omdat de gemiddelde nederlander op dat punt weinig "zielug" ziet. En het economisch niet veel zoden aan de dijk zet.

Goed punt!
Anderzijds, als Van Grunsven haar paard in de krul trekt, waarom zou ik als basisruiter ;-) dat dan niet mogen? Want, ik zie haar paarden het goed doen in zo'n krul, dan moet het mijn paarden vast ook goed doen!
Ik heb me verdiept via dressuurmensen in hetgeen Van Grunsven doet en die zeggen allen "doet jouw paarden zeker ook goed" en dus laat ik me begeleiden door iemand die zelf ook les krijgt van Van Grunsven en hopla al mijn paarden in de krul.

Niet helemaal, ik verafschuw zelf de rollkur en haar uitvinders.... maar ik begrijp wel heel goed waarom mensen deze toepassen. Ik ben wel voor overheidsbemoeienis eerlijk gezegd.

M_D_H

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:37

er is een heel groot verschil tussen "je paard in de krul trekken"
of je paard nageevelijk en in aanleuning rijden...
Anky van Grunsven doet dat laatste...
over duidelijk....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:38

M_D_H schreef:
over duidelijk....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Joh, bespaar je de moeite ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:40

scoxxx schreef:
tamary schreef:

Goed punt!
Anderzijds, als Van Grunsven haar paard in de krul trekt, waarom zou ik als basisruiter ;-) dat dan niet mogen? Want, ik zie haar paarden het goed doen in zo'n krul, dan moet het mijn paarden vast ook goed doen!
Ik heb me verdiept via dressuurmensen in hetgeen Van Grunsven doet en die zeggen allen "doet jouw paarden zeker ook goed" en dus laat ik me begeleiden door iemand die zelf ook les krijgt van Van Grunsven en hopla al mijn paarden in de krul.

Niet helemaal, ik verafschuw zelf de rollkur en haar uitvinders.... maar ik begrijp wel heel goed waarom mensen deze toepassen. Ik ben wel voor overheidsbemoeienis eerlijk gezegd.

Je rijd toch ook niet zoals micheal schumacher :Z . waarom dat wel als anky van grunsven :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:42

scoxxx schreef:
Goed punt!

En hoe wilde je dat allemaal gaan controleren? Werkelijk, dat is zó onrealistisch...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:42

Janine1990 schreef:
M_D_H schreef:

Joh, bespaar je de moeite ;)

ow ik word zo moe vanal die mensen die denken iets te weten maar nooit nadenken :') _O-
sommige dingen zijn zo easy als je een beetje nadenkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:44

edit dat was te lullig...

Zal het nog 1 x uitleggen...
als je een paard in de krul trekt, hb j geen ontspanning, je dwingt het paard namelijk iets te doen waar hij nog helemaal niet to in staat is/ geen zin in heeft.
voor bpaalde oefeningen heb je ontspanning nodig!!!!
(eigenlijk voor alle)
maar een paard wat b.v. zijn rug vast houd doordat het in de krul gereden wordt, zal ooit in verzameing kunnen gaan, of piaf of passage kunnen lopen?
duidelijk genoeg?
fijn...
dan kunnen we nu dus ook weer op houden met te beweren dat anky haar paarden in de krul trekt...!!!!
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 30-08-10 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:46

Janine1990 schreef:
scoxxx schreef:
Goed punt!

En hoe wilde je dat allemaal gaan controleren? Werkelijk, dat is zó onrealistisch...

Dat gaat de penny brigade doen natuurlijk. En als je gemeen doet tegen je paard komt het inde penny _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:48

Huertecilla schreef:
liedje89 schreef:

Jep.

Het onderwerp betreft vragen over het intimideren van een journalist over vrije nieuwsgaring en -meningsuiting.
Het weren van cameras en - journalisten bij de inrij-ring van dressuur is een schánde. Idem intimiderende+ praktijken naar grooms, stewards et al.

_/-\o_ AMEN!
Had niet gedacht dat ik het ooit nog eens met HC eens zou zijn :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:56

Janine1990 schreef:
scoxxx schreef:
Goed punt!

Dus?
Wel gewoon toestaan hoewel het schadelijk kan zijn maar controle niet haalbaar is?
Of gewoon verbieden omdat handhaving van goed gebruik niet haalbaar is?
Een algemeen verbod schaadt niemand :)*

Ik heb ook al bijna weer 10 jaar geleden gereedschap voor objectieve criteria aangedragen (en elke paar jaar herhaald).
Die wil Jansen toch graag? Dat wil de FEI toch? Geen punt, de meettechniek én het draadloos communiceren, is al meer dan 10 jaar beschikbaar!
Kon voor Athene al ingevoerd zijn om live meetwaardes te laten meelopen op de laptop van de jury en TV.
Het punt is het ontbreken van de wíl.
Waarom wil de ruiterij niet met de tijd en de opvattingen mee?
Bang voor de confrontatie met de werkelijkheid en geen zin om de methodes te herzien?

johanusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:56

zoals al eerder gezegt ik zo als ik anky was stoppen met uitleggen want er zijn mensen die het niet willen en kunnen snappen (ook als je kijkt naar de profielen zegt dat al genoeg)dus al probeer je het nog zo goed uit te leggen het heeft geen zin Ze kan beter haar energie steken in diegenen die iets willen leren dat heeft meer zin

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:59

Wat moet dit voorstellen, 1 van de laatste snikken van de PVVD om leden te winnen, ofzo?
Ze weten niet hoe de anatomie van een paard in elkaar zit.
Laat die lieden iets nuttigs doen, zoals zich verdiepen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg en ouderenzorg.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:01

liedje89 schreef:
Je rijd toch ook niet zoals micheal schumacher :Z . waarom dat wel als anky van grunsven :Y)

Jij misschien niet maar Anky wel, of is het anders om Michael Schumacher rijdt als Anky ??? ;) ;) ;)
Anky:
Afbeelding
Michael:
Afbeelding

Maar even de gekheid op een stokje, als de methode fout is is ie fout hoe het ook genoemd wordt. Maar aan de andere kant is bijna alles slecht in de verkeerde handen.

Waar ik me enorm aan erger is die muts van de partij voor de Dieren. Ze komt altijd als mosterd na de maaltijd wat roepen. Ze hoort wat en gaat dan een beetje populair proberen te doen door ook wat te gaan roepen en vragen te gaan stellen zonder ook maar te weten waar het om gaat.
In dit geval gaat het om een zonder toestemming geplaatste foto van en iets wat toch wel heel veel lijkt op een lichtelijke hetze tegen Anky door een of andere "journaliste". Het gaat eigenlijk helemaal niet om een rollkur of LDR of hoe je een trainings methode noemt. Het hele incident lijkt me in de persoonlijk sfeer thuis horen en niet breedt uitgemeten in de tweede kamer!

johanusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:03

Laat ze nu eerst maar eens aantonen dat het schadelijk is er is nog steeds niemand die dat kan en als dan het bewijs er zou zijn heeft men recht van veroordelen maar alles hier zijn eigen meningen van jan en alle man

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:04

johanus schreef:
zoals al eerder gezegt ik zo als ik anky was stoppen met uitleggen want er zijn mensen die het niet willen en kunnen snappen (ook als je kijkt naar de profielen zegt dat al genoeg)dus al probeer je het nog zo goed uit te leggen het heeft geen zin Ze kan beter haar energie steken in diegenen die iets willen leren dat heeft meer zin

Volgens mij is Anky wat dat aangaat beter bezig dan menigeen op bokt die proberen uit te leggen... ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:07

Natuurlijk gaat het niet om Rollkür en LDR, ze weten niet eens wat dat is,. Plus, wat het verschil is.
Ze hebben wat horen roepen in de media, kiezen een slachtoffer, liefst een bekend persoon en gaan daar dan op lopen schieten.
Het is niet zo lang geleden dat die andere, Thieme was dat toch, op oorlogspad was tegen boeren. Ze had filmpjes van walgelijke toestanden in Amerika en verkocht die aan het grote publiek alsof dit normaal was in Nederland.
Ze kunnen niks aantonen over LDR, al helemaal niet omdat ze niet weten wat het doel is.
Rollkúr/LDR is pas schadelijk, als een B ruitertje het wil toepassen. Laten ze die aanpakken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:10

M_D_H schreef:
edit dat was te banketstaaf...

Zal het nog 1 x uitleggen...
als je een paard in de krul trekt, hb j geen ontspanning, je dwingt het paard namelijk iets te doen waar hij nog helemaal niet to in staat is/ geen zin in heeft.
voor bpaalde oefeningen heb je ontspanning nodig!!!!
(eigenlijk voor alle)
maar een paard wat b.v. zijn rug vast houd doordat het in de krul gereden wordt, zal ooit in verzameing kunnen gaan, of piaf of passage kunnen lopen?
duidelijk genoeg?
fijn...
dan kunnen we nu dus ook weer op houden met te beweren dat anky haar paarden in de krul trekt...!!!!

Oké, als ik dit zo lees, vraag ik me af waar jou uitspraken op gebaseerd zijn. Praat je uit eigen ervaring of ken je Anky persoonlijk?
Net zoals ik me dat afvraag bij de vragen die door de PvdD worden gesteld. Hebben ze deze uitsluitend gebaseerd op de uitzending op RTL of hebben ze nog andere informatie? Als ze het alleen op de uitzending baseren, dan zou ik toch willen dat ze eerst allerlei onderzoek bij elkaar zoeken en zich hierop beraden. Dan komen er misschien wel betere onderbouwde vragen. Ik ben bang dat de antwoorden van de kamer zullen teleurstellen. Het zou mooi zijn als we nu naar aanleiding van deze vragen eens voor altijd duidelijkheid zouden krijgen of het nu wel of niet kwaad kan. Dan kunnen eindelijk dit soort vragen met een goede onderbouwing in binnen- en buitenland beantwoord worden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:19

Ook ik vind het geen fijne beelden, maar het is wel raar dat haar paarden nooit staken (ik had het laatst met een stalgenoot over).
Als een paard iets niet wilt en ergens niet mee eens is, dan gaat hij staken!
Een pijn dat pijn heeft, laat dat imo oog merken..

Kijk maar naar de paarden met zadelproblemen, rugproblemen of kaakproblemen.

Wel goed dat er aandacht aan word besteed, maar ik had liever dat ze keken naar andere praktijken!
Want geloof me, die zijn er in een veel ergere mate!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:20

Huertecilla schreef:
Dus?
Wel gewoon toestaan hoewel het schadelijk kan zijn maar controle niet haalbaar is?
Of gewoon verbieden omdat handhaving van goed gebruik niet haalbaar is?
Een algemeen verbod schaadt niemand :)*

Ik heb ook al bijna weer 10 jaar geleden gereedschap voor objectieve criteria aangedragen (en elke paar jaar herhaald).
Die wil Jansen toch graag? Dat wil de FEI toch? Geen punt, de meettechniek én het draadloos communiceren, is al meer dan 10 jaar beschikbaar!
Kon voor Athene al ingevoerd zijn om live meetwaardes te laten meelopen op de laptop van de jury en TV.
Het punt is het ontbreken van de wíl.
Waarom wil de ruiterij niet met de tijd en de opvattingen mee?
Bang voor de confrontatie met de werkelijkheid en geen zin om de methodes te herzien?

Maar op deze manier heeft er ook geen enkel paard baat bij natuurlijk :Y) . Goed rijden valt gewoon niet te controleren via welke methode dan ook, dan zou je volgens je eigen redenering het rijden dus ook maar moeten verbieden. (Ja op wedstrijd kan je dat controleren, maar niet thuis in training en ook in de basissport is dat gewoon niet realistisch)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:23

vur schreef:
Het zou mooi zijn als we nu naar aanleiding van deze vragen eens voor altijd duidelijkheid zouden krijgen of het nu wel of niet kwaad kan.

Die is er al láng.
Het is indien onoordeelkundig uitgevoerd schadelijk. Dat schrijft de onderzoekster in dienst van de Rollkür/LDR-groep.

Controle op en handhaving van correcte uitvoering van deze potentieel schadelijke methode is niet haalbaar. Dus?
Simpel: wanneer het welzijnsbelang van het individuele paard niet gegarandeerd kan worden, mag het niet.
Dat de FEI dit zo niet wil uitvoeren is een brevet van onvermogen. Bewijs dat zelfregulering niet haalbaar is door het grote eigenbelang van de ruiterij.

Het cruciale punt van de PvdD is tweeleding:
- staat NL voor het dierenwelzijnbelang?
- staat NL voor intimidatie van vrije journalistiek?
Moet dit door NSF*NOC-geld gesubsidieerd worden?

Zou het erg zijn om de kip die de gouden eieren legt uit de legkooi te laten? Legt ze dan ineens geen eieren meer? Is die kooi nódig voor succes?