gummie schreef:liedje89 schreef:@gummie: Nou ja er is totaal geen bewijs dat LDR schadelijk is. Er zijn een paar theoriën na die nauwelijks beter onderbouwd zijn dan die van de schade aan de rug van rijden alleen, of bijv jong inrijden. En zij moeten hun hele (heel succesvolle) trainingsmethode maar omgooien, dat is imo net zo als zeggen dat wij allemaal maar even 5 jaar niet moeten rijden zodat men kan onderzoeken of het schadelijk is allemaal. Het zou misschien mooi zijn voor de paarden als het zo werkte maar het is totaal onrealistisch, zo werkt de wereld niet. Wanneer je een winsgevend bedrijf runt zal je ook niet bij iedere beschuldiging van een boomknuffellaar dat je de wit met blauwe flinderfladder bedrijgt ophouden tenzij hij wat argumenten heeft die niet neerkomen op ja maar als ik dat doe krijg ik nekpijn.
"Het zou misschien mooi zijn voor de paarden, maar het totaal onrealistisch"?? En daarmee geef je dus direct aan hoe de denkwijze van veel mensen kennelijk in elkaar zit. Ik keur die denkwijze af (niet de mensen die zo denken, maar het denken op zich). Want het is slechts onrealistisch omdat mensen weigeren welzijn VOOR prestatie te zetten in de volgorde van prioriteit. Je vergelijkt het onderwerp hier letterlijk met de winstgevendheid van een bedrijf.... Zoals altijd gaat het dus om veel geld en soms ook macht. Daar wil ik geen onderdeel van zijn.
.
Kan zijn dat ik HC verkeerd heb begrepen hoor. maar ik dacht dat hij bedoelde te zeggen dat je wanneer je niet weet of iets schadelijk is je het maar niet moet doen. Imo is dat gewoon niet logisch moet je dat dan alleen doen voor dingen die logischerwijs schadelijk zouden kunnen zijn of gewoon voor alles? Dat is toch ook gewoon niet realistisch of logisch. Paarden worden door bepaalde mensen gebruikt als investering/bedrijfsobject imo is dat echt niet slecht zolang het welzijn gewaarborgd word maar het is niet realistisch om te denken dat zeer geringe twijfels over welzijn zo'n heel bedrijf tot stilstand brengen.
Bepaalde zaken hebben twee kanten. Dat het niet goed is voor een dier om voor de sport gebruikt te worden zegt nog niet dat hij het beter heeft als dat niet gebeurd. Zoals in de USA nu de paardenslacht verboden is klinkt heel diervriendelijk, maar veel van die dieren gaan zo'n lijdensweg te gemoed dat ze vaak beter geslacht hadden kunnen worden.
Imo net zo met de sport je kan wel allemaal dingen gaan verbieden. Maar dan gaan er een boel bedrijven mee de goot in, imo is dat ook helemaal niet goed voor de paarden.