Anky van Grunsven spant rechtszaak aan tegen journaliste

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:00

Ten eerste: het bericht is beschamend slecht beschreven (en ik vraag me ook af of het handig is een dergelijk onduidelijk bericht als VN te plaatsen, al snap ik dat gezien de inhoud volledig), wie de schrijver ook moge zijn.

Ten tweede: ik snap ook niet waarom er ophef wordt gemaakt over een topruiter die een paard met de kin op de borst rijdt. Mensen moeten niet vergeten dat het om de top van Nederland gaat, ook qua paarden. Dergelijke paarden zijn nou eenmaal wat (lees: een heel stuk) pittiger dan het gemiddelde paard dat meedraait in de breedtesport of op recreatief niveau. In ieder geval is dit niet te vergelijken met het gros van de paarden van de Bokkers. Dus dat zij zo'n paard op hun plek moeten zetten of soms gewoonweg moeten rijden op zo'n manier, dat is hun zaak. Daar bemoei ik me niet mee en daar vel ik als relatieve leek ook geen oordeel over.

Anoniem

Re: Anky van Grunsven spant rechtszaak aan tegen journaliste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:01

Ffortuna, daar gaat het hier ook helemaal niet over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:09

Famke160301 schreef:
Rollkur of in de toegestane versie LDR, moet natuurlijk wel op de juiste manier gebeuren.

Even een kleíne relativering: ´op het moment door de FEI toegestane versie´.

De ruiterij sloft tergend langzaam achter de ontwikkeling van de maatschappelijke visie op dierenwelzijn aan.
De FEI heeft onder zeer grote járenlange druk na een paar de buítenwereld schokkende ´incidenten´ niet meer kunnen vertragen en is met een mallote toelichting op Rollkür gekomen.
Fundamenteel is er niets veranderd.

Nog strenger letten op dat er geen ´verkeerde momentopnames´ gefotografeerd kunnen worden of intimideren van journalisten verandert ook niets.

Wanneer je objectief kijkt naar de definite van mishandeling en wat er gebeurt trekken veel niet ruiters en ook ruiters de conclusie dat aan de top dan de FEI klassieke dressuur paarden volgens een systeem geestelijk en lichamelijk worden mishandeld. dat het volgens de wet niet toegestane praktijken betreft.
De beoefenaars en fans zien dat anders.
De FEI staat op de bres voor beoefenaars en fans, niet voor de paarden en dat zet kwaad bloed.

De ruiterij gedraagt zich als een eiland, maar ís dat niet.
Het beperken van vrije nieuwsgaring en het intimideren van vrije meningsuiting zijn geen demonstraties van een open geest, geen illustraties van goedwillendheid en dat doet de ruiterij evenmin goed. Dat stemt de publieke opinie niet gunstig.
Journalisten en cameras verbieden bij het inrijden is bewijs dat alles daar goéd gaat? Héh!! We hebben het over topruiters toch? Ook over vrije nieuwsgaring :)*
De maatschappelijke ontwikkeling is verder niet tegen te houden en het is aan de FEI de keuze of ze de spórt willen beschermen of een stroming erin.

Nogmaals; ´op het momént toegestaan´ en dan wel door de FEI. Er is een steeds grotere groep niet-ruiters en ruiters die vindt dat het niet toegestaan ís en de FEI daarin voorop zou moeten lopen omdat ze voor het garanderen van het paardwenwelzijn verantwoordelijk is.
Zoals het nú is, is het een sterk argument om ruitersport helemáál te verbieden. Gewoon bij wet omdat de overkoepelende organisatie blijkbaar niet in staat is om de welzijnsrechten van het individuele paard te waarborgen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:11

Thomas schreef:
Kwam net een filmpje tegen;
http://www.youtube.com/watch?v=svOBsSdj ... re=related
Kijk es naar die Nelson.. echt niet normaal.

Dit kan ik toch niet echt zo verschrikkelijk noemen. Zie hier geen extreem diep ingesteld paard en daarnaast geeft ze een hele prettige uitleg erbij.

StarryNight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:11

Thomas schreef:
Vreemd dit;
onbegrijpelijk dat Sjef en Anky zulke taal tegen zo'n journalist aangaan.. staat ook op boulevard; Goede naam aangetast.

Sjef doet dit in een private Email en Astrid Appels op een publiek forum !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:16

Suzanne F. schreef:
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind het een doodnormaal filmpje van Anky daar met Idool. Zo rijden alle leerlingen van Anky. Ons hele nationaal team traint zo. En ze stellen de paarden regelmatig zo diep in, allemaal.
Ik snap de ophef niet. Ik zie geen ruk en plukwerk, geen vreselijk slecht paardrijden. Geen schoppen, trekken of weet ik het wat.

Ik denk maar zo dat er wel ergere filmpjes te vinden zijn dan dit. Ik vind hier niks ergs aan.

En dit maakt het allemaal tig keer zo triest.
Het feit dat mensen het nog steeds niet zien en dat het heel normaal wordt bevonden.
Het geeft maar weer aan hoe slecht het gesteld is met paardenwelzijn. ;(

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:17

wat een raar verhaal vind ik het! Anky die dan weer niet vindt dat ze met rollkur in verband gebracht mag worden? Tja we geven het beestje een andere naam en dan vind ze het zelf blijkbaar iets anders.
Moet hieruit blijken dat ze haar eigen systeem qua rijden toch eigenlijk niet heel echt een reclame plaatje is?

Ffortuna schreef:
Ten eerste: het bericht is beschamend slecht beschreven (en ik vraag me ook af of het handig is een dergelijk onduidelijk bericht als VN te plaatsen, al snap ik dat gezien de inhoud volledig), wie de schrijver ook moge zijn.

Ten tweede: ik snap ook niet waarom er ophef wordt gemaakt over een topruiter die een paard met de kin op de borst rijdt. Mensen moeten niet vergeten dat het om de top van Nederland gaat, ook qua paarden. Dergelijke paarden zijn nou eenmaal wat (lees: een heel stuk) pittiger dan het gemiddelde paard dat meedraait in de breedtesport of op recreatief niveau. In ieder geval is dit niet te vergelijken met het gros van depaarden van de Bokkers. Dus dat zij zo'n paard op hun plek moeten zetten of soms gewoonweg moeten rijden op zo'n manier, dat is hun zaak. Daar bemoei ik me niet mee en daar vel ik als relatieve leek ook geen oordeel over.

Met het eerste ben ik met je eens, het tweede totaal niet! moet je een paard op zijn plek zetten door met de kin op de borst te rijden?? worden ze daar rustiger van := Wat mij voornamelijk opvalt is dat de ontspanning vaak juist ontbreekt bij deze 'top'ruiters.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:23

Ik ga alleen even op een reactie van iemand hier in het topic reageren die zei dat Isabell ook LDR traint.Dat is niet zo,Isabell traint volgens de duitse klassieke dressuur en het grootste verschil is dat ze voorwaarts/neerwaarts rijd dus met het neusje eruit.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:24

Elisa2 schreef:
Ik ga alleen even op een reactie van iemand hier in het topic reageren die zei dat Isabell ook LDR traint.Dat is niet zo,Isabell traint volgens de duitse klassieke dressuur en het grootste verschil is dat ze voorwaarts/neerwaarts rijd dus met het neusje eruit.

ow??? weet je dat wel zeker ;) heb haar toch ook wel op een andere manier zien rijden... wanneer de neus er wel uit kwam op de OS toen paard in staking kwam tegen de amazone

Maar goed dat is wel een beetje off topic :))
Laatst bijgewerkt door Roos_s op 24-08-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:32

Isabell maakt haar paarden ook ronder en dieper maar rijdt wel degelijk anders dan Anky.

Volgens mij moet ik maar weer eens op mijn handen gaan zitten. Er wordt weer zoveel doms geschreven wat niet waar en/of slecht onderbouwd is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:36

Elisa2 schreef:

Dan zou'k eens foto's en filmpjes beginnen opzoeken...
Isabell heeft het trouwens zelf ooit toegegeven dat ze zo rijdt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:42

Tjonge jonge, wat een super professionele bondscoach heeft Nederland toch maar weer...! _O- :')

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:46

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:58

Wat een enorm slecht stukje, het punt is wel min of meer duidelijk maar je moet je schamen als je als journalist zo schrijft!
Ik hoop trouwens dat onze bondscoach wat proffesioneler is, als hij echt zo uit zn slof geschoten is vind ik hem net zo erg als dit stuk zelf :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:11

Adil18 schreef:
Tjonge jonge, wat een super professionele bondscoach heeft Nederland toch maar weer...! _O- :')

Nationaal vertegenwoordiger dat :)*

Moet je als sponsor ook een warm gevoel van krijgen. Niet van trots ben ik bang.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:44

beetje raar allemaal... :?

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:53

Moeni11 schreef:
Thomas schreef:

Dit kan ik toch niet echt zo verschrikkelijk noemen. Zie hier geen extreem diep ingesteld paard en daarnaast geeft ze een hele prettige uitleg erbij.

Thomas je weet werkelijk NIET waar je het over hebt.....!!!! |( Wat sneu!!!!

OGELOOFLIJK deze reacties, iedere idioot kan zien dat in het hele rijden van het filmpje buiging wordt gevraagd en weer losgelaten met een erg fijne hand, met een ruiter die het paard NERGENS in belemmert, niet met te veel overgewicht, niet door niet mee te gaan met de beweging en niet met ruk en pluk werk!!!!! Zoals degene met de grootste mond hun paard iedere dag aan het pesten zijn!!!!

Het paard loopt door zijn lijf heeft geen spanning en dat Anky in deze niet vergeleken wil worden met een dergelijk artikel begrijp ik dus heel erg goed!

Daarnaast weet ik zeker dat 90% van de personen die zo afgeven op dit filmpje er alles behalve verstand van hebben en hoogst waarschijnlijk hun paarden in een uitermate slechtere training en omgeving hebben staan dan dat Anky ze heeft!

Wat Sjef betreft, die heeft er inmiddels ook wel eens genoeg van!

Ik reageer verder niet in dit topic dus reactie ga je gang, maar verwacht niets terug, ik ga niet discussiëren, heeft totaal geen zin!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:39

Staat Sjef al langer bekend als opgefokt mannetje?... Doet hij dergelijke uitspraken voor het eerst?.. Ik dacht dat alleen vrouwen ongesteld werden, met alle respect hoor, maar dit kan toch niet op dat nivo?.. :+
Tuurlijk zal hij het wel eens zat worden maar zo'n reactie getuigt imo van iemand die zijn professionele houding op zijn nachtkastje heeft laten liggen.. Zo vernieuwend is deze journaliste ook niet qua berichtgeving.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:41

Ergens heb ik toch echt het gevoel dat Sjef en Anky wat snuggerder zijn dan mensen die dergelijke uitspraken doen... Hij kan zich in mijn ogen prima verwoorden, dus ik ben benieuwd of dit echt is... :=

We zullen zien hoe dit gaat aflopen...

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:57

Vanavond komt het in rtl boulevard. Staat op horses.nl
Benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:58

Janine1990 schreef:
Ergens heb ik toch echt het gevoel dat Sjef en Anky wat snuggerder zijn dan mensen die dergelijke uitspraken doen... Hij kan zich in mijn ogen prima verwoorden, dus ik ben benieuwd of dit echt is... :=

We zullen zien hoe dit gaat aflopen...

Nou Sjef kan behoorlijk maf uit de hoek komen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:58

Cayenne schreef:
De bekende dressuuramazone Anky van Grunsven voelt zich door hippisch journalist Astrid Appels in haar goede naam en eer aangetast. Volgens Anky mogen afbeeldingen van haar paarden niet in verband gebracht worden met het omstreden rolkur systeem. LDR is een systeem wat door Anky en haar trainer en levenspartner Sjef Jansen is ontwikkeld en waarbij paarden de hals extreem moeten inbuigen.

Ik denk dat dit verkeerd is voor LDR, ik denk dat daar het scheve in het artikel zit. LDR en Rollkur worden natuurlijk al jaren voor elkaar aangezien en het LDR systeem is van anky want volgens de KNHS is rollkur een gedwongen en met agressie bereikte LDR. Althans zo begrijp ik het.

Zoek maar eens op youtube naar anky en idool training sydney dit is dus een van de vele voorbeelden die er over anky op youtube staan, dus denk dat ze dan beter half duitsland en land van betreffende filmpje aan kan klagen. Vind de omschrijving van de knhs ook erg matig, ook nageefelijk rijden kan op een agressieve manier gedaan worden en dit wordt wel goedgekeurd.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 24-08-10 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:09

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:14

Ik snap Sjef z'n reacties maar al te goed, en ik denk dat ik ergere dingen had gezegd... ( in zijn positie! )
Dat jarenlange getreiter... daar wordt je toch echt zat van!! ;(

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:16

Scandicnr1 schreef:
Wat Sjef betreft, die heeft er inmiddels ook wel eens genoeg van!

Nou idd, precies wat ik bedoel! :D