'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:06

Komisch dat ik dit bericht zie, werd namelijk een week terug aangevallen door een vrouw die het onbeschoft vond dat wij op het fiets pad liepen en maar overal liepen te schijten. Terwijl we op dat moment netjes in de berm liepen naast het fietspad.

Ik snap best dat mensen het misschien vervelend kunnen vinden, maar ik kan er ook niet altijd iets aan doen. Het is nou niet zo dat ik (net als bij mijn hond) een plastic zakje mee kan nemen om het op te ruimen. Wij rijden altijd netjes over de ruiterpaden, maar we moeten voordat we in het bos kunnen komen toch echt eerst over een fietspad en door een woonwijk. Gelukkig poepen die van ons bijna nooit onderweg en als ze het doen, sturen we ze naar de berm.

Toch vind ik dat mensen wat toleranter moeten worden naar elkaar en ook naar ruiters. Wij krijgen regelmatig commentaar over waar we lopen of als we gewoon een rustig galopje doen naast een fietspad. En ik vind het op mijn beurt zeer vervelend dat er steeds mensen zijn die op onze ruiterpaden lopen, dan zouden wij niet eens op een fietspad mogen lopen? Nou hebben wij hele rustige paarden en kunnen we ze makkelijk terug nemen en stil zetten als iemand op ons pad verschijnt maar er zijn veel mensen die niet snappen dat als je op een ruiterpad loopt, je gevaarlijk bezig bent.

Maar goed we zullen zien of er regels voor komen en in de tussen tijd probeert iedereen gewoon alles netjes te houden en elkaar wat meer te accepteren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:11

Toby schreef:
Fijn...als je dan valt, zit je gespiest in je bezem... %)

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Wij mochten vroeger ook nooit onze zweep in de rijlaars stoppen want als je dan zou vallen werd je gespiest.
Gewoon even afstappen en aan de kant schoppen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:14

vanLotje schreef:
als je niet meer op je paard kan komen heb je mijns inziens niets te zoeken buiten :D
Bovendien is er altijd wel ergens 'n opstapje te vinden...

Sorry ik begrijp deze opmerking dus echt niet he. Als je een uit de kluiten gewassen paard hebt dan hoor je niet buiten te rijden? Slaat kant nog wal sorry hoor.

Verder denk ik dat deze beste man weinig andere dingen om handen heeft dan zich druk maken over wat andere mensen wel of juist niet doen. Tuurlijk horen paarden eigenlijk niet op een fietspad thuis maar eerlijk is eerlijk op een fietspad rijden met een paard is 1000X veiliger dan tussen de auto's. Zowel voor ruiter en paard als de overige verkeersdeelnemers.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:19

_Gabrielle_ schreef:
Wij krijgen regelmatig commentaar over waar we lopen of als we gewoon een rustig galopje doen naast een fietspad.

Ik neem aan dat je dat niet doet als er net iemand fietst of loopt? Dat staat idd niet echt netjes en sommige mensen kunnen het doodeng vinden...

Maar goed, weet je wat zeuren is? Met een koliekerig paard rondjes rond het erf lopen (aangezien land en bak op dat moment bagger waren), wat inhoudt in de berm naast fietspad en in de berm in de woonwijk, paard geeft mest af, je loopt terug met paard om aan de, op de VA wachtende persoon te vragen of die even de mest wil ruimen en er al iemand bij het hek staat te bléren dat er mest langs de weg ligt. Dát is pas zeuren...(aangezien we nooit, en zeker niet in de buurt, mest laten liggen) Man, wat was ik toen nijdig...

Pauline

Re: 'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:22

Je kán als je naar huis gaat (zeker met de auto) echt wel even terugrijden en dan alsnog de boel opruimen. Ik doe dat ook wel hoor, en dat wordt dan bijzonder gewaardeerd.
En waarom niet? Ik vind het ook goor als mijn kinderen in de paardenpoep, hondenpoep ofzo gaan staan, of als ik een kattendrol heb in de randjes van mijn schoenen. Dat wij paarden leuk en lief vinden (en meestal niet vinden stinken) wil niet zeggen dat de hele wereld dat maar tof moet vinden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:24

Ohoh wat erg zeg...
Iedereen een bezem meenemen en direct omkeren als je paard gepoept heeft hé. Want ohwee ohwee als hij er voor moet uitwijken en tegen een voorbijganger bots, wat dan totaal zijn eigen schuld is...
Laat het buitengebied het buitengebied zijn.. waar je met auto vaak niet mag komen ;)

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:58

wat ben ik blij dat ik een nette pony heb die alleen in het gras wilt poepen hahaha of netjes in de bosjes!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:09

Mijn verzorgpony duikt de berm in als ie moet mesten, dat scheelt :D
Maar allemaal mest mídden op het fietspad, kan me voorstellen dat dat frustreerd. Verder moeten mensen vooral eens stoppen met zanniken over ieder wissewasje. Heb ook wel eens in 1 week gezuer gehad dat paarden niet op asfaltwegen horen, en paarden ook al niet in het bos horen :roll:

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:12

Vorige week moesten wij even in de auto wachten (was in venray)
We zitten te kletsen en zien een vrouw aankomen lopen met een hnd en aan de riem had ze allemaal plastic zakjes geknoopt zitten net alsof ze altijd alles netjes op zou ruimen....
Hond gaat zitten bij een apartementencomplex, vrouwtje kijkt rond of niemand het ziet en loopt gewoon door!!!

Als mijn paard bij iemand vor de deur of oprit iets neerlegd stap ik af en schuif ik het weg. in de goot of berm of waar dan ook. voor de rest laat ik het lekker liggen!! (schijt aan!!)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:40

Lins_Vetra schreef:
:= Eerst ff lekker met je laarzen de mesthoop opzij schuiven en dan aan een omstander vragen om een pootje geven :+ Ik denk dat je niet veel gegadigde zult hebben _O-

Ik snap je punt ook wel; maar ik ga niet al die moeite doen voor een hoopje wat daar niet langer dan 2 dagen ligt.

(ik persoonlijk rijd altijd in de berm of er vlak naast, nooit midden op de weg, dus voor mijzelf is dit geen issue)

+:)+ _O- _O- Ik beken eerlijk ik ruim het ook niet altijd op. Maar ik rijd dan ook niet zo vaak door wijken en van die dingen.
ik heb vroeger wel vaker met de bezig rondgereden (waarbij ik het eigelijk nog viezer maakte door alles over de straat uit te smeren, maar goed anderen hun zin dus ;)).
ah iedereen kan over iedereen wat opmerken. fietsers hebben ook hun nadelen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:44

Ik stap eigenlijk ook nooit af om het op te ruimen. Ik moet een stukje over een drukke weg, en wanneer ik terug kom is het meestal al bijna weg omdat er zoveel auto's overheen gereden zijn. :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:47

Fietspaden weghalen, mooi stukje zand neerleggen ipv asfalt. Staat mooier in de natuur en is mestprobleem van mijnheer ook opgelost :D

Ik nodig mijnheer van harte uit om met een bezem tussen de riem gestoken een demonstratie te komen geven hoe hij dan op het paard denkt te komen. En daarna vooral hoe hij denkt te gaan rijden _O- Leuke act voor horse event misschien? In het kader van veilig paardrijden?

Of zullen we mijnheer een cursus fietsen kado doen met zn allen :D En als we genoeg ingezameld hebben krijgt mijnheer er een mooie bakfiets bij kado met mestboy, kannie fijn alle poepjes opruimen waar hij zich aan ergert. Hoeven wij niet af te stappen _O-
Jemig waar mensen zich druk om maken zeg, te sneu gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:53

x_Marr schreef:
Mwah, als je makkelijk weer op je paard kan stappen is het inderdaad een kleine moeite, maar ik kan mij ook voorstelen dat er mensen met paarden rijden die ene beetje te groot zijn om zo weer op te stappen en weer weg te rijden.

Dan ga je na afloop op je fietsje of met je auto even langs om het alsnog op te rapen ;) Als ze in het dorp of midden op een fietspad mesten, stappen we altijd even af om het weg te schoppen. Verder rijden we voornamelijk in bermen en soms in de buurt van een boerderij laten we het liggen. Daar ligt het niemand in de weg (boer met tractor maakt er zelf ook een zooi van). Kan ik er niet terug op, dan maar stukje lopen voor een opstapje, altijd wel iets te vinden.

Vind het een kleine moeite en wel zo sociaal om even je zooi op te ruimen als dat ergens ligt waar het niet hoort (middenop fietspaden, binnen bebouwde kom). Een keer een hoop is niet erg, maar het gaat hier in de buurt van kwaad tot erger. Ligt soms gewoon op de stoep.

In het dorp waar ik eerst stond werden wij altijd overal op aangekeken, of het nu om mest in de wijk (waar we nooit dwars doorgingen) of kapot gereden nette bermen ging. Dan is het wel zo prettig als andere van een dorp of wat verder ook sociaal ermee omgaan. Is niet echt een pretje als het halve dorp je boos aankijkt, terwijl je niks gedaan hebt.. probeer dan nog maar lol te hebben in het buiten rijden..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:54

MsMarit schreef:
laetitia schreef:
Heb zelf ook altijd in de Randstad gereden, al ging er vanuit onze stal direct een bospad naar de hei en hoefden we alleen 1 weg over te steken.

Ik vind het gewoon echt behoorlijk asociaal om je stront niet op te ruimen.
Net als dat ik het asociaal vind dat mensen hun honden midden op straat of de stoep laten scheiten en het dan niet opruimen.

Het is letterlijk "Scheit aan hebben"

Ik weet niet waarom je dit schrijft maar dan heb je dus niet in de echte randstad gereden...

Voor zover ik het op de middelbare school geleerd heb hoort regio Utrecht ook tot de Randstad.
Maar ik kan me vergissen ;-).

Daarnaast reageerde ik op iemand anders die vroeg of ik dan ooit in de Randstad had gereden. Het was dus gewoon een antwoord op een vraag van iemand.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:57

Pluizebolpum schreef:
_Gabrielle_ schreef:
Wij krijgen regelmatig commentaar over waar we lopen of als we gewoon een rustig galopje doen naast een fietspad.

Ik neem aan dat je dat niet doet als er net iemand fietst of loopt? Dat staat idd niet echt netjes en sommige mensen kunnen het doodeng vinden...

ben het met je eens hoor dat het niet netjes is om in galop of draf langs mensen te gaan die lopen of fietsen oid.
Maar als die mensen dan ook eens normaal gaan doen... vooral de brommers

Gisteren was ik met mijn man met pony en veulen aan het wandelen (op een rustig stuk btw). Komt er van achteren een scooter. Mevrouw reed heel netjes rustig en wachtte keurig tot ze er langs kon.
Twee tellen later komt er een knul op een brommer van voren. De mevrouw van daarvoor waarschuwt hem nog even rustig te rijden, maar nee hoor... geeft nog even een flinke dot gas bij terwijl hij ons passeert... gevolg... veulen stapt achteruit en knullie rijdt tegen zijn been aan...
En dan nog boos worden omdat mijn man hem er op aansprak... pfffffffffff

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:59

Even een vraagje aan de mensen die het wel netjes opruimen. Waar laten jullie de mest dan?
Neem aan dat wanneer je van je paard stapt om de mest op te ruimen je het met je voet opzij schuift en dan neem ik ook nog aan dat je het dan dus in de berm perst maar wat doen jullie met de mest die je paard midden in een woonwijk dropt?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:02

In de goot?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:03

Ja maar das toch net zo goor als midden op de straat?
Laatst bijgewerkt door easygoing op 09-08-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:04

Minder vind ik, want in de goot fiets je niet en rijden geen auto's.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:04

En hondenpoep in de goot dan?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:05

Ook goor, maat beter dan op de stoep.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:09

Ik snap de irritaties wel van mensen die die drollen zien liggen maar vind de reactie van deze meneer een beetje overreacted. En er liggen idd altijd plastic bekertjes, pakjes, noem maar op op veel paden en sommige straten (zoals het vliet in mijn stad) zijn zowat besmeurd onder de hondekak (op de stoep) terwijl er 3 uitlaatveldjes vlakbij zijn. Van dat alles vergaat paardenmest nog het snelst. Als het even kan ruim ik dat van mijn paard (en mijn hond) op en ik heb het geluk dat ik direct aan het bos sta en aan de andere kant het buitenveld waar soms kilometers geen huizen staan. Kan er ook niemand zeiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:10

easygoing schreef:
Ja maar das toch net zo goor als midden op de straat?

Uh nee? Je hebt toch van die tegeltjes: poep in de goot ;)
Dat geldt naast een hondendrol net zo goed voor paardenmest, dat hoort niet midden op de weg maar in de berm of de goot.
Aangezien daar geen mensen fietsen/wandelen en er dus geen last van hebben.

Ik vind het niet vies en niet stinken een ander vind dat wel.. ik vind hondenpoep vies, een hondenbezitter misschien niet.
Ruim het niet op voor jezelf, maar voor je medemens..

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:12

Als ik auto rij vind ik fietsers irritant :+
Als ik fiets vind ik andere fietsers irritant. :+
En als ik buiten rij met een paard, vind ik fietsers ook irritant. :+

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:13

Een bezem meenemen op je paard :=
Nouja die vent heeft deels gelijk hoor, maar ik vind dat hij hartstikke overdrijft. Hier zijn genoeg mensen die de poep maar al te graag 'opruimen' (lees: hun tuin ermee bemesten) en bovendien staat m'n pony niet graag stil tijdens het opstappen (de opmerking van vanLotje vind ik overigens nergens op slaan. Het is niet omdat je paard niet stil blijft staan tijdens het opstijgen, je niet de kennis en vaardigheid beschikt om buiten te rijden toch?). Het gebeurt helaas erg vaak dat mensen je meteen afblaffen omdat je op 'hun' stoep rijdt en owee als je paard moet poepen.. Er zijn maar al te vaak mensen die wandelen/fietsen op ruiterpaden én dan ook hun rotzooi (blikjes, plastic zakjes etc, afval dus) in het midden van onze ruiterpaden laten liggen, en dan klagen zij dat wij mest (die trouwens ook gewoon vergaat) op 'hun' fietspad laten liggen.. Komop zeg. Ik wil heus even afstappen om de poep op te ruimen, maar dan moet het wel van 2 kanten komen. Ik word er echt niet vrolijk van als m'n pony schrikt op het ruiterpad omdat iemand weer eens te lui was om naar de vuilnisbak te lopen :)