Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:50

Suzanne F. schreef:
Ik ben het wel met Lovely eens. Ga er maar aan staan, zo'n verreden stugge trek-Fries....
Zijn enige fout is dat hij er op is gaan zitten toen. Hij had ook niet moeten willen proberen dit in een clinic beter te krijgen want dat lukt je niet. Niet op een lieve rustige manier en niet op een trekmanier. Daar gaat wel wat scholings-correctie tijd inzitten hoor.

Feit is wel dat die Fries geen respect had voor teugel en beenhulpen en dat is ook te zien. Dit is duidelijk een fout geweest in de africhting door de eigen ruiter. Je kan nu wel die Gerd de schuld geven maar foto's kunnen enorm uit zijn verband worden gehaald. Het zijn momentopnames. Ik praat dit niet goed maar ik geloof best dat die man verstand van zaken heeft. Hij had dit alleen niet moeten doen 'en public'.

dit d8 ik ook, dat t paard zo loopt is natuurlijk de verantwoordelijk heid van de ruiter..

dom dat ie er op is gaan zitten inderdaad....

Dinopino

Re: Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:11

jammer van deze antireclame voor deze man. Ben na 2 lezingen van hem geweest. Ben het ook niet overal mee eens en hij heeft geen hoge hoed op van ruiters. Vond hem vroeger meer to the point. Zijn logica over rollkur i.s.m. biomechanica en vooral hoe de benen van een paard zich horen te bewegen bij een passage en piaffe zijn zeer duidelijk en zeer geloofwaardig
Hoe hij rijdt doet natuurlijk niets af aan zijn theorie. Ik ken wel meerdere instructeurs die je het liefst niet op je paard ziet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:17

Verdiend alles behalve schoonheidsprijs, juist het goede voorbeeld geven is zo belangrijk.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:23

Ach de pot verwijt de ketel.....walgelijk

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:36

Dinopino schreef:
jammer van deze antireclame voor deze man. Ben na 2 lezingen van hem geweest. Ben het ook niet overal mee eens en hij heeft geen hoge hoed op van ruiters. Vond hem vroeger meer to the point. Zijn logica over rollkur i.s.m. biomechanica en vooral hoe de benen van een paard zich horen te bewegen bij een passage en piaffe zijn zeer duidelijk en zeer geloofwaardig
Hoe hij rijdt doet natuurlijk niets af aan zijn theorie. Ik ken wel meerdere instructeurs die je het liefst niet op je paard ziet.

Heb jij zelf veel kennis van biomechanica? Want ik ken iemand die daarin werkt en die was ook helemaal overtuigd van Gerd zijn gelijk, tot ze juist zijn boek las en besefte dat hij totaal verouderde kennis van biomechanica gebruikte die hij onjuist gebruikte om zijn gelijk te "bewijzen".
Iemand die goed kan praten kan je wijs maken dat 2 + 2 vijf is, maar daarom is het nog niet zo.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:38

x_Marr schreef:
Waarom reageer je als je blijkbaar de openingspost nieteens gelezen hebt?

Paard reageert niet op teugelhulpen of beenhulpen.

Waarom reageer jij als jij blijkbaar dingen leest die er niet staan? Waar zie jij staan dat het paard gaat rennen?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:40

Ik vind het er niet charmant uitzien en heel dom omdat hij zelf veel commentaar had op LDR. Aan de andere kant moet je soms duidelijk grenzen aangeven.

Als ik naar de tijden kijk en begin bij 16:53:23 lijkt het alsof hij halt wil houden maar vriend fries dendert vrolijk door. Hij probeert dat eerst op te lossen door een mega ophouding te maken, werkt niet. Vervolgens probeert hij het tempo eruit te halen door hem in te buigen, werkt niet. Uiteindelijk maar tegen de muur. Het ziet er grof uit, absoluut, maar vriend fries moet ook leren dan "Ho" betekent dat hij stil moet staan. En als hij jarenlang verwend is door zijn bazin en denkt met gedram weg te komen, is een flinke confrontatie soms niet te vermijden.

Ik probeer het zo niet goed te praten maar misschien wel iets meer te nuanceren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:41

x_Marr schreef:
horseyfries schreef:
Als je en public wilt laten zien hoe je dit oplost zijn er andere manieren dan het "voorbeeld" van trekken te geven. De wand is er ook nog.....

Die gebruikt hij ook ;)

Om een paard zijwaarts te laten gaan omdat hij geen uitweg heeft ja, een paard wat nog niet eens nageeflijk is, niet voor het been is, dat ga je zijgangen laten doen tegen de wand? Hoezo basisvoorwaarden moeten eerst in orde zijn?
Dat was nu juist het laatste waar hij die wand voor moest gebruiken!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:46

Saar4 schreef:
Ik vind het er niet charmant uitzien en heel dom omdat hij zelf veel commentaar had op LDR. Aan de andere kant moet je soms duidelijk grenzen aangeven.

Als ik naar de tijden kijk en begin bij 16:53:23 lijkt het alsof hij halt wil houden maar vriend fries dendert vrolijk door. Hij probeert dat eerst op te lossen door een mega ophouding te maken, werkt niet. Vervolgens probeert hij het tempo eruit te halen door hem in te buigen, werkt niet. Uiteindelijk maar tegen de muur. Het ziet er grof uit, absoluut, maar vriend fries moet ook leren dan "Ho" betekent dat hij stil moet staan. En als hij jarenlang verwend is door zijn bazin en denkt met gedram weg te komen, is een flinke confrontatie soms niet te vermijden.

Ik probeer het zo niet goed te praten maar misschien wel iets meer te nuanceren.

Je verklaring klopt niet. Hij is duidelijk bezig zijwaarts te vragen op het moment dat de Fries met zijn hoofd naar de wand staat, dus hij laat hem daar niet halthouden tegen de muur. Deed hij dat maar gewoon...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:50

Dit is net zo goed forceren wat hij hier aan het doen is op die fries,terwijl het duidelijk een paard is die moeite heeft met z'n lichaam {anders zou ie wel op been/teugelhulpen reageren},en forceren maakt dit soort dingen alleen maar erger.Inderdaad niet meer serieus te nemen die man..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:52

Saar4 schreef:

Verwend? hmm dat denk ik niet,het is heel duidelijk te zien op de foto''s dat het paard totaal niet los is in zn lichaam,dat zal waarschijnlijk het probleem zijn geweest waar de eigenaresse ook tegenaan liep,maar zoiets is absoluut niet op te lossen met forceren of het paard te dwingen om los te laten..juist die dwang werkt averrechts.

Drunksheep

Sommige foto's lijken veel erger omdat hij zijn teugels zo gruwelijk lang heeft en veel foto's vind ik ook redelijk verklaarbaar. Andere foto's vind ik gewoon in- en in triest. Maar niemand van ons weet wat de situatie was, en het blijven momentopnames. Het is makkelijk mensen af te branden nadat je een paar foto's hebt gezien...

Saar4

Dat zie ik maar ik denk toch dat zijn oorspronkelijke opzet gewoon halt houden was. Dat hij daarna bij die muur zijwaarts gaat vragen staat daar los van. Hoewel ik het niet verstandig vind in dit verband. Stil staan bij de muur moet dan ook gewoon braaf en klaar zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:58

Nou zeg.

Als ik naar de desbetreffende clinic was gegaan en hij had zo op mijn paard gezeten had ik toch vriendelijk gedankt en hem niet 10min. laten zitten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:03

Op zich kan het wel vinden in het commentaar dat we niet kunnen oordelen hoe nukkig het paard en kwestie was en wat meneer nog verder geprobeerd heeft de sessie (ik zie een dozijntje foto' s van 25 volledige minuten, hoe kan dit nu een compleet beeld geven, wees nu eerlijk).
Het is en blijft een an sich een spijtig voorval denk ik dan. Misschien had hij nog nooit op een Fries gereden. Misschien had hij rugpijn. Er zijn honderd verklaringen vond ik.

Maar dan las ik het extra artikel bij de foto' s (ik raad het ten zeerste aan, het staat in link net boven het beginnen van die fotoreeks)!!!

Daaruit blijkt dat meneer niet alleen wegens meningsverschillen bij Xenophon vertrok, maar dat ze daar de voorbije maanden steeds meer klachten over zijn manier van rijden hadden gekregen in zijn clinics. Klaus Balkenhol heeft hem er persoonlijk op aangesproken en gevraagd niet meer te rijden in de clinics, en hij legde dat advies naast zich neer.
Maw Mr Heuschmann is reeds al de levieten gelezen over zijn rijkunsten!!!
Vervolgens is meneer zo pretentieus alle advies naast zich neer te leggen.
Dan vind ik deze hele "heksenjacht" zijn eigen dikke schuld!!!
Met zo iemand kan ik geen medelijden hebben, dat is echt volharden in de boosheid.

Trouwens, nog een leuke uitsmijter: Mr. Heuschmann is nu met zijn clinic on tour in de USA voor 3 weken. Waar hij wel aanbiedt te rijden...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:05

Ik vind dat in de kop LDR niet goed wordt gebruikt. Aangezien LDR = laag diep en rond zonder dwang is, zo wordt het ook door de FEI benoemd. In de kop zou hyperflexion/Rollkur gebruikt moeten worden om e.e.a even duidelijker te maken.

Citaat:
Following constructive debate at the FEI round-table conference at the IOC Headquarters in Lausanne today (9 February), the consensus of the group was that any head and neck position achieved through aggressive force is not acceptable. The group redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable. The technique known as Low, Deep and Round (LDR), which achieves flexion without undue force, is acceptable.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:07

Jeetje ik ben hier zeer geschrokt door... Zo'n mooi/goed boek geschreven en het voor elkaar gekregen dat rollkur afgeschaft zou worden.. Had echt respect voor deze man en dan nu dit.... Ik kan het niet geloven, ik snap het echt niet, zoiets doe je niet en al helemaal niet met een paard van iemand anders.. :n Ik ga het ook niet opnemen voor hem, de foto's lijken me duidelijk.....
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 05-08-10 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:08

hoe kunnen mensen zijn gedrag goedpraten? Hij doet op alle foto's precies hetgeen waar hij altijd tegen 'gestreden' heeft...
Dat is het hele punt, niet of het verklaarbaar is wat hij doet.

Dit is niet het enige waardoor hij twijfelachtig in het nieuws is gekomen hoor....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:25

Laat ik eerst even stellen dat ik met deze manier van training niets heb, er zijn genoeg manieren om dit vriendelijker en in kleinere stapjes aan te pakken.

Maar het is wel hilarisch dat pro-rollkur-types vinden dat deze meneer nu "door de mand valt", omdat hij hetzelfde blijkt te doen als waar hij tegen gestreden heeft.
Aangezien dit natuurlijk op geen enkele wijze ook maar iets te maken heeft met rollkur, geeft die vergelijking maken eigenlijk alleen aan dat men dus echt geen idee heeft wat rollkur is en waarom mensen als Heusschman er op tegen zijn :+.
Ik zou het bijna vermakelijk vinden, als het allemaal niet zo sneu was voor de paarden...

@horseyfries: wat was er allemaal precies onjuist op biomechanisch gebied in zijn boek?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:37

Michael1104 schreef:
hoe kunnen mensen zijn gedrag goedpraten? Hij doet op alle foto's precies hetgeen waar hij altijd tegen 'gestreden' heeft...
Dat is het hele punt, niet of het verklaarbaar is wat hij doet.

Dit is niet het enige waardoor hij twijfelachtig in het nieuws is gekomen hoor....

Naast het LDR was hij ook altijd heel fel tegen het zgn. veilingrijden of andere methodes waarin er geforceerd werd of kracht gebruikt werd.

Nou, als dit geen forceren is......

Daarbij heeft iedereen blijkbaar een idee van wat hij aan het doen is. Ik heb werkelijk geen idee waar dit naar toe moet leiden? En ik ben niet echt onervaren in het corrigeren.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:49

...tja wie kaatst kan de bal verwachten......zullen we maar zeggen !!
...verbeter de wereld en begin bij jezelf ;)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:58

@Vudress, volgens mij zitten wij op 1 lijn

@Sanne vind jij hem niet door de mand vallen? Wat je mening ook van welk trainingmethode/LDR is, hij heeft zichzelf wel laten kennen door zulk gedrag op een paard te vertonen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:08

ehmz ik heb ook wel eens gehad dat mijn paarden maar overal doorheen denderden en heb ook wel eens momenten gehad dat het er niet boktproof uit zag maar zo mijn paard moeten dwingen heb ik nog nooit van mijn instructeur moeten doen en hem heb ik toch ook nog nooit zo zien trainen. Mijn instructeurs is nochtans zelf opgeleid in Duitsland.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:09

Hij is toch tegen rollkur/LDR? Dit heeft daar toch helemaal niets mee te maken?

Michael1104

Re: Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:12

hij is niet alleen tegen LDR Sanne... dat is juist het punt.