Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:49

och gosh....die rug ziet er niet echt makkelijk uit.
Hoe weet je nu zeker of z'on paard geen pijn heeft?
Waarschijnlijk weet ze niet beter dan pijn te hebben....

Ik denk dat ik een andere keus had gemaakt,het moet wel paard kunnen zijn...

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:50

ik word wel blij als ik de laatste filmpjes zie waarbij ze op haar manier lekker rond huppelt!
dat menig ander een andere keus had moeten maken..................omdat het financieel niet haalbaar was dat staat als paal boven water. maar nu zie ik een paard met een schoonheidsfout die op haar manier gelukkig is!

Als de eigenaren dat kunnen betalen, om een weide paard te houden prima toch.

maar om nu heel makkelijk hier te roepen ze had een spuitje moeten krijgen.................vind ik wat kort door de bocht. :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:54

Ik heb er eigenlijk minder problemen mee, ik vind dit wel een goede kans.
En denk dat het dier er vrij weinig onder lijdt. En moest het zo zijn, geloof ik dat ze deskundig genoeg zijn om ermee te stoppen.
Maar ja zoiets is altijd een etische kwestie, en die discussie gaat er altijd zijn.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:54

apple01 schreef:
Aan de andere kant, boekt de diergeneeskunde zo wel vooruitgang. In andere thearapien, technieken etc.

Dat wilde ik net zeggen! Een bere interessant project voor de diergeneeskunde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:08

Javayo schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens! Zo ondoordacht vind ik het niet van de eigenaar. En blijkbaar kunnen ze dit financieel bekostigen én kunnen ze het paard een goed tehuis bieden ondanks dat het dier alleen als weidepaard kan 'dienen'.

Ik vind dat er ook wel heel makkelijk wordt gesproken over direct in te laten slapen. tuurlijk heeft het veulen een moeilijke periode gehad, maar zodra die een stap de wei in heeft gezet is die dat wel vergeten. Als ze nu de rest van haar leven, ondanks haar rug, pijnloos lekker paard kan zijn op de wei, dan vind ik het ook allemaal waard geweest.

ja, maar hoe lang kan dit paard pijnvrij de weide in?
met de vergroeiingen in de rug is de kans vrij groot dat er delen van het skelet vreemd of verkeerd belast gaan worden , en dit zal dan leiden tot slijtage en pijn ,
van mijn kant kan ik je vertellen dat de stelling "had het dier ingeslapen" echt niet lihtzinnig gemaakt word :n
of iets kan behoort geen maatstaf te zijn om aan de hand daarvan een beslissing te maken en ik denk serieus dat deze beslissing niet in het belang van het dier is gemaakt, maar in het belang van de emoties van de eigenaars

ook al zou ik het geld er voor hebben, had ik dit dier niet deze weg op gestuurd :n geld is namelijk niet "the issue" als het gaat om de kwantiteit, maar veel belangrijker nog, de kwaliteit van leven

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:17

Citaat:
Ahhhhhh als ik hem zo rond zie huppelen rond de 6 minuten denk ik dat het misschien toch wel de moeite is, kiek m goan!! Echt heel aandoenlijk!

Ik vraag me af hoe aandoenlijk het zal blijven. Het is immers een behoorlijk zwaar paard. Op den duur zal het lichaam in protest gaan.
Leuk project voor de artsen en voor de toekomst van de geneeskunde maar voor het paard...nee ik had het niet gedaan.
Ik denk niet dat het dier oud zal worden.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:29

dat weten we dus helemaal niet, er wordt weer eigen ideeen ingevult die nergens op gebaseerd zijn. We zullen zien hoe dit paard uitgroeid, het lijkt me niet dat als dit paard pijn heeft ze hem niet uit de lijden verlossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:37

kaatje77 schreef:
Jibbel schreef:
Jammer dat paarden tegenwoordig zo 'vermenselijkt' worden. Dat je een mens met een handicap probeert zo goed mogelijk te helpen, à la, maar voor een paard denk ik dat euthanasie idd de eerlijkste keuze was geweest.
Het geeft wel weer een hoop kennis bij klinieken, maar ik denk dat het paard hier wel een beetje de 'dupe' is van het experiment.

Daar sla je de spijker op de kop :Y)

Dit is voor mij een typisch voorbeeld van mensen met paarden ipv paardenmensen :o

Laten we het over klonen dan maar niet hebben. Geeft ook een hoop kennis bij de klinieken, terwijl 57% van de veulens met een operatie geholpen moet worden, wil het in leven blijven. Dat gebeurt door de profs ook nog. Als je het dan toch over "de dupe zijn van een experiment" gaat hebben. Daar wordt nog bewust voor gekozen ook.

Ik vind het paardje er vrolijk uitzien hoor, dat galopje! Als de eigenaren blij zijn met een weidepaard, wat is daar dan zo een probleem aan, dat is geen paardwaardig bestaan? Als het dier in de toekomst te veel pijn gaat krijgen, zullen ze waarschijnlijk heus een goed besluit nemen.
Vind het knap dat er mensen oordelen alleen al op de foto.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:47

Janedieene schreef:
Wij zijn ook dieren.. en dan nog. Als jij die keuze had moeten maken? Enig idee hoe jij je had gevoeld, als niemand jou een kans had gegeven om te overleven?

Dat is juist het verschil - paard weet dat helemaal niet........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:05

De kromming in de rug, wordt die door de ruggenwervel veroorzaakt? Of door littekenweefsel?

De rug was in principe eerst gewoon, daar hebben ze de cyste van het merg verwijderd, door oa 2 puntjes weg te halen, maar dat misvormd de rug toch niet door een bult? Ook omdat ze het over een dromedarisbultje hebben, is het vet of vlees, littekenweefsel of ruggenwervel?? Ik kan het niet vinden.
Wel deel 1 van het eerdere filmpje

http://www.hippotv.tv/video/vitelle-het-relaas-van-een-verlamd-veulen-slot#videolink

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:08

Het lullige aan het probleem van dit paard is, dat het nooit zal overgaan, en enkel zal verslechteren. Ik spreek uit ervaring, had een veulen met precies hetzelfde probleem, alleen dan een wat minder erge bolling in de ruggegraat. Ik heb er niets aan laten doen want ze had geen pijn, dat was duidelijk te zien. Naarmate ze ouder werd vergroeide de ruggegraat steeds meer. Ze had een heel effficient loopje ontwikkeld, als een krab ging ze door de wei. Toen ze 2 jaar oud werd kreeg ze neurologische problemen doordat er zenuwen in de knel kwamen. Helaas voorspel ik dat dat bij deze merrie ook zal gebeuren. Op een slechte dag kon ze niet meer zelfstandig overeind komen en dat vonden wij genoeg voor haar. Ze had een mooi leven gehad en heeft toen in de wei een spuitje gehad en is vredig ingeslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:10

Volgens mij was de ruggegraat in eerste instantie helemaal niet vergroeid peer2005.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:25

Nee dat was bij die van mij ook niet in het begin, althans niet zichtbaar. Na ca 2 maanden zagen we echter een kleine bolling, en dit vergroeide steeds meer. Uiteindelijk zat er een grote scheve bolle kronkel in de ruggegraat.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:26

Ik denk vanwege het feit dat de eigenaren al 2x op het punt hebben gestaan het dier in te laten slapen zij dit ook wel zullen doen als blijkt dat ze uiteindelijk wel pijn lijdt .

mjlein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:28

prestige... dingen doen omdat ze kunnen... heel jammer. waarschijnlijk heeft het beestje nu een redelijk lekker leventje en weet het niet beter. Maar wat voor zware weg heeft het hiervoor af moeten leggen. Als je beesten neemt moet je je verantwoordelijkheid nemen, en dat betekent niet altijd maar alle medische abakadabra uit de kast halen...

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:20

heb zoals menig mens met gemengde gevoelens zitten kijken.
had mijn keuze ook niet geweest om haar te laten leven, maar als je haar dan nu ziet.

heb zelf ook iets meegemaakt, niet zo extreem maar mijn 1,5 jarige was uitgegleden en haar bekken gebroken (schaambeen) moest toen ook boxrust, en ook dat gun je zo'n jong paard niet, maar je probeert het toch.
na 1,5 maand kon ze zelf niet opstaan en dat was voor mij de druppel, en wou haar in laten slapen.
toen de da het terrein op reed was het of dat ze het voelde en heeft met alle kracht zichzelf overeind gehesen.
afgesproken haar dan de hele dag in de bak te zetten met pijnstilling en dit 10 dagen te proberen.
dat gedaan, en door dat ze zelf kon doen wat ze wou werden de spieren sterker en kon het bot beter genezen.
na de 10 dagen van de pijnstilling afgehaald en ze ging met sprongen vooruit, maar de hele revalidatie heeft toch een lange tijd in beslag genomen, maar heb niet gemerkt dat ze er een trauma van over heeft gehouden
ze is wel altijd behoorlijk scheef gebleven maar is opgenomen in het stamboek, heeft mee gedaan met vsn troffee (en ook los springen) en wedstrijden gelopen.
en als grote trots heeft ze een goedgekeurde zoon bij het barockpinto stamboek.

wat ik hiermee wil zeggen is dat ik nooit zo ver zou gaan als deze mensen, maar snap wel dat je dingen probeert.
en het overgens snel schimmel geworden beestje ziet er best vrolijk uit, en kan misschien wel een lang leven als grasmaaier functioneren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:30

Ook ik had het allang laten inslapen, want niemand wil een paard met zulke rug en dat kan ook nooit goed zijn voor het welzijn van het dier, mogelijk gaat het later alsnog last krijgen doordat het onnatuurlijk gevormd is.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:04

Leuk voor de artsen dat dit experiment geslaagd mag heten......balen voor het veulen dat hij nu als "Quasimodo" door het leven moet gaan.
Wat is erger...het middel of de kwaal ? :?

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:27

hoe ver wil je gaan.......

voor mij is dit een paar stappen veel te ver....

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:35

hmmm wel bijzonder. Maar het geeft idd een beetje een dubbel gevoel. Prachtig dat dit beestje een kans gekregen heeft en dat het nu kan lopen. Maar ik vraag me af of het beestje nu niet meer lijdt met die rug? Zou er ook nog wat aan die rug gedaan worden, of moet het beestje zo de rest van haar leven zo rond blijven lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:37

Vala schreef:
Ik denk vanwege het feit dat de eigenaren al 2x op het punt hebben gestaan het dier in te laten slapen zij dit ook wel zullen doen als blijkt dat ze uiteindelijk wel pijn lijdt .

Dat denk ik ook. Ze zijn er volgens het filmpje ook aan begonnen, omdat er alleen een cyste was en geen verdere gebreken, dus ook geen vergroeiing in de rug.
Beestje ziet er vrolijk uit, dus ik snap het probleem niet.
Of het paardwaardig is of niet, daar kun je helemaal niet over oordelen, wanneer je het beestje niet dagelijks meemaakt. Misschien een rottige start, maar als daar nog een behoorlijk fijne aantal jaren aan vast geplakt kan worden, dan is dat toch mooi.

Maar nogmaals is de rug vergroeid of is het littekenweefsel, dat maakt in de toekomst wel een verschil vanzelf. Er is een wervelboog weggenomen, krijgen ze daar een misvormde rug van? Bij andere huisdieren is dat volgens mij ook niet het geval, wanneer ze deze operatie krijgen.
Is debult op de rug niet gewoon vlezig littekenweefsel?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:54

Hee, Vitelle!
Die heb ik heel vaak zien staan op de faculteit (ik studeer diergeneeskunde in Gent) met haar (prachtige) moeder en later ook alleen. Lief veulen. :)

Vala schreef:
Makkelijk om te roepen dat je zelf nooit zoiets had gedaan. Op het moment dat je ervoor kiest de medische molen in te gaan en de DA zegt het te willen proberen denk ik dat de meesten toch proberen zo'n beestje te redden. En als je eenmaal begint moet je het proces ook afmaken vind ik. Verder hebben de eigenaren tot 2x toe het beestje in willen laten slapen maar leefde het toch weer op. Dan verleg je je grenzen. En het resultaat mag er toch best wel zijn vind ik.
Dus ik vind het wat ondoordacht dit te veroordelen.
Ik vind juist dat er wat al te vaak snel ingeslapen wordt.

Buiten dit denk ik dat dit een heel leerzaam iets is geweest voor de dierenartsen die dit dier behandelen. En wat hiervan geleerd is kan weer gebruikt wordt voor een volgend dier. En wie weet heeft dan 1 van ons deze kennis en hulp hard nodig!

Hier ben ik het wel mee eens.

Ik weet ook niet of ik zelf was doorgegaan met dit veulen (nouja, ik zou er iig het geld niet voor hebben), maar ik vind het mooi om te zien dat ze nu weer kan lopen, opstaan en zelfs rennen. Een leven als weidepaard is toch ook mooi voor een paard. Denk dat er genoeg paarden zijn die liever weidepaard als rijpaard waren geweest. :D

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:31

Joolien schreef:
zandvangers schreef:
hier nog een filmpje gevonden van vitelle , hier is op het einde goed te zien hoe ze loopt en rent .
nu schijnt het nog beter te gaan dan dit filmpje , maar toch had ook ik haar denk ik in laten slapen .
ik denk dat er ook wel veel risicos aan de operatie hebben gezeten ik bedoel een ruggenmerg operatie pffff dat klinkt rot .
en ook de revalidatie en alle onkosten waren me het niet waard geweest , sorry .
ik heb veel voor een paard over maar dit gaat mij denk ik te ver .
http://www.hippotv.tv/video-beschrijvin ... eulen-slot

Ahhhhhh als ik hem zo rond zie huppelen rond de 6 minuten denk ik dat het misschien toch wel de moeite is, kiek m goan!! :D Echt heel aandoenlijk!

Dat gallopje is toch wel heel erg lief. En ik zie bij haar geen pijn. Alleen weet ik niet wat ik van haar behandelingen moet vinden. Ze ziet er niet uit alsof ze pijn heeft gehad...

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:55

Sonja_vR schreef:
Javayo schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens! Zo ondoordacht vind ik het niet van de eigenaar. En blijkbaar kunnen ze dit financieel bekostigen én kunnen ze het paard een goed tehuis bieden ondanks dat het dier alleen als weidepaard kan 'dienen'.

Ik vind dat er ook wel heel makkelijk wordt gesproken over direct in te laten slapen. tuurlijk heeft het veulen een moeilijke periode gehad, maar zodra die een stap de wei in heeft gezet is die dat wel vergeten. Als ze nu de rest van haar leven, ondanks haar rug, pijnloos lekker paard kan zijn op de wei, dan vind ik het ook allemaal waard geweest.

ja, maar hoe lang kan dit paard pijnvrij de weide in?
met de vergroeiingen in de rug is de kans vrij groot dat er delen van het skelet vreemd of verkeerd belast gaan worden , en dit zal dan leiden tot slijtage en pijn ,

van mijn kant kan ik je vertellen dat de stelling "had het dier ingeslapen" echt niet lihtzinnig gemaakt word :n
of iets kan behoort geen maatstaf te zijn om aan de hand daarvan een beslissing te maken en ik denk serieus dat deze beslissing niet in het belang van het dier is gemaakt, maar in het belang van de emoties van de eigenaars

ook al zou ik het geld er voor hebben, had ik dit dier niet deze weg op gestuurd :n geld is namelijk niet "the issue" als het gaat om de kwantiteit, maar veel belangrijker nog, de kwaliteit van leven

idd, kijk nu is het nog pijnvrij, maar de bollonais is een zwaar trekpaarden ras, hij gaat hier later veel meer last van krijgen.
Hij staat raar op zijn benen, de gangen werken overbelastend (je ziet hem meer springen dan galoperen) en die bobel in de rug zal later veel problemen gaan geven omdat het gewoon een zwaar ras is..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:07

Belachelijk dat dit uberhaupt mag. Het is toch totaal niet paardlievend wat hier gebeurt...
Sterkte.

Blijven leven is niet altijd de beste optie in mijn ogen...