Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_29

Re: Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:31

Maar wat wil je daar dan mee zeggen dat jou paard daar niet van schrikt.. Nee deze paarden wel.. Waarschijnlijk maken die dat dus niet dagelijks mee zoals die van jou..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:33

Had die manege-eigenaar de krant dan niet gelezen? Of stond het niet in de krant?

Bellen naar maneges vind ik totale onzin, dat verzinnen alleen paardenmensen. In de gewone wereld is 99% van de mensheid niet bezig met paarden en waar die eventueel wel of niet van kunnen schrikken.
Hadden ze ook de koeienboer moeten bellen dan? En het plaatselijke bejaardentehuis? Dat laatste zou ik trouwens nog eerder aan denken dan aan een manege :)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:33

Urielle schreef:
Julia_14 schreef:
@ Lowara & Urielle: Leuk dat jullie er in ieder geval nog om kunnen lachen :?

Ja sorry hoor, ik ken die man niet en er gaan zoveel mensen dood. Als het een bekende betreft is het altijd pijnlijk en verdrietig, maar ik kan dit geen tragisch ongeval noemen (a la Love Parade ofzoiets).

Ik heb ook verder helemaal niks met de Luchtmacht, dus ik zie niet in waarom het overlijden van een teamlid zo bijzonder zou zijn (behalve in het geval van sneuvelen tijdens het werk). Iemand die 25 jaar bij de redactie van Muis & Oor werkt, wordt ook gemist en is ook een belangrijk teamlid door de anciëniteit.

Ze hoeven van mij overigens echt niet de manege persoonlijk op de hoogte te stellen, maar ik vind het wel storend dat volgens een aantal mensen hier een eerbetoon aan iemand die toch al dood is, zoveel risico op mag leveren voor mensen die nog wel in leven zijn en op een mooie zomerdag van hun hobby aan het genieten zijn. Ben benieuwd hoe de reactie geweest zou zijn als het bericht geweest zou zijn dat de meneer op de schimmel was overleden of bijv. een dwarslaesie had.

Begrijp me ook niet verkeerd, vind niet dat we met z'n allen moeten rouwen en huilen om de dood van 1 man ;) Zoals je zelf ook al zegt, er gaan vreselijk veel mensen dood op 1 dag, die ieder op hun manier wel iets betekend zullen hebben voor de wereld of hun omgeving.
Maar wederzijds respect kan nooit geen kwaad. Die man had een beroep met naar mijn mening nogal wat aanzien, waar ie toch behoorlijk voor heeft moeten vechten en ook de nodige risico's met zich mee bracht. En ja, artsen hebben het ook moeilijk tijdens hun opleiding (ik weet er alles van, mijn broer is net geslaagd voor z'n basisopleiding), maar ik vind dit toch anders. En natuurlijk, hij was beroepsmilitair en heeft hier zelf voor gekozen.
Maar wanneer zo iemand dan overlijd, vind ik het prachtig dat de Luchtmacht zo'n soort eerbetoon organiseerd. En uiteraard hebben ze hier meer middelen voor dan een gemiddeld bedrijf uit de Randstad.

En tja, wat betreft de ruiters en paarden op de manege. Blijft 'n foute communicatie tussen manege eigenaar en eventueel de regio (lees: gemeente, evt krant). Luchtmacht staat hier volledig buiten!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:34

Waves schreef:
Had die manege-eigenaar de krant dan niet gelezen? Of stond het niet in de krant?

Bellen naar maneges vind ik totale onzin, dat verzinnen alleen paardenmensen. In de gewone wereld is 99% van de mensheid niet bezig met paarden en waar die eventueel wel of niet van kunnen schrikken.
Hadden ze ook de koeienboer moeten bellen dan? En het plaatselijke bejaardentehuis? Dat laatste zou ik trouwens nog eerder aan denken dan aan een manege :)

_/-\o_

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:35

Julia_14 schreef:
Waves schreef:

_/-\o_

helemaal gelijk in!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:35

LidiaNirvana schreef:
Maar wat wil je daar dan mee zeggen dat jou paard daar niet van schrikt.. Nee deze paarden wel.. Waarschijnlijk maken die dat dus niet dagelijks mee zoals die van jou..

Rustig maar hoor, er zijn hier wel degelijk paarden die dus dagelijks opnieuw schirkken. Maar zoals ik al zei, je hoort ons en de rest hier ook niet klagen.. Dit, het door de geluidsbarriere vliegen, is gewoon iets waar je als piloot niks aan kunt doen.. Zoals ik ook al zei is het heel vervelend wat er gebeurt is, maar vind het gewoon overdreven gelijk zo'n heisa daarover te maken. Er is niks gebeurd, dus wat is dan het probleem?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:37

@StalDuijndam: ik was daar dus wel en nee ik lees amper de krant hooguit 1 x in de 2 weken en ik wist er dus niks van. had ik het geweten dan had ik wel maatregelingen getroffen. daarbij ga ik echt niet voor elke wedstrijd kijken of er iets byzonders in de buurt is.

het was een erg vervelende situatie. ik stond met een net uitgeladen paard op het parkeer terrein het gaat hier om een groot 4 daags concour. ik zag ze aankomen en ook mijn paard ging even goed over de zeik. en echt hoor het geluid nu weer en ik krijg dus echt de rillingen ervan het was echt een enorme herrie.
die man viel er idd erg lelijk af. hebben hem net kunnen zien vallen en zn paard was behoorlijk van streek.
ze hadden het idd mogen melden zodat het omgeroepen kon worden dan kan je er rekening mee houden. rest van wedstrijd heeft groom klaargestaan met hengstenketting en elk vliegtuig wat we hoorden keken we allebei toch even omhoog. en dan kan ik melden dat ik een doodbraaf beest heb.

het was gewoon een kwestie van verkeerde plaats verkeerde tijd en onwetendheid van de eigenaar.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:37

Ik sta helemaal voor de paardeneigenaren.. zoiets hoor je inderaad te melden. Mijn paard schrikt al van een paar eenden die uit het water vliegen, dus ik wil niet weten hoe die reageerd op dit soort kabaal. vind het alleen wel een beetje slordig als paardeneigenaar, dat je prikkeldraad als omheining hebt.. met nog wel veulentjes in de weide.. dat is vragen om problemen..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:40

ikke20 schreef:
@StalDuijndam: ik was daar dus wel en nee ik lees amper de krant hooguit 1 x in de 2 weken en ik wist er dus niks van.

Het is jouw keuze om niet op de hoogte te zijn van wat er om je heen gebeurt :) Dan neem je dus een risico, kan je anderen niet echt kwalijk nemen vind ik.

Als je met de auto op pad gaat en je belandt in een file omdat je niet in de krant hebt gelezen dat er werkzaamheden aan de weg zijn, vind je dan ook dat rijkswaterstaat je persoonlijk hadden moeten bellen?
Laatst bijgewerkt door Waves op 29-07-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:42

Ikke: als je dat wilt voorkomen moet je dus gewoon de krant een beetje bijhouden. Ze hadden jou dus persoonlijk moeten bellen voor het geval je een buitenrit wilde maken in de omgeving?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:48

nee ze hoeven mij niet persoonlijk te bellen en tja wie verwacht er dat als je op wedstrijd gaat er zo'n formatie over komt.
ik verwacht dat niet. op de snelweg kan je in de file komen dat is gewoon een risico maar dat weet je gewoon.
in die omgeving zou ik al geen buitenrit maken.
daarbij als er een vliegveldje in de buurt is voor hobbyvliegtuigjes verwacht je niet dat ze met dit soort dingen over komen.

daarbij heeft het ook weinig nut aangezien wij een andere krant krijgen dan dat ze daar krijgen. dus had ik het nog niet geweten dan.
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 29-07-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:49

Citaat:
Maar wanneer zo iemand dan overlijd, vind ik het prachtig dat de Luchtmacht zo'n soort eerbetoon organiseerd. En uiteraard hebben ze hier meer middelen voor dan een gemiddeld bedrijf uit de Randstad.

Nu zal ik wel weer een zeurpiet zijn, maar dat ze meer middelen voor zoiets hebben, zo'n vluchtje zal niet bepaald goedkoop zijn, en uiteindelijk draaien de belastingbetalers voor dit soort dingen op. Nogmaals, het is een prachtig eerbetoon hoor, maar ik vind het te veel voor de situatie.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:55

Dat wij als belastingbetalers zogenaamd het complete budget van de Luchtmacht bekostigen is natuurlijk niet waar, en meer wat geklaag uit de volksmond ;) Bovendien, dan kan ik wel 'n lijst gaan maken van dingen waar mijn belastinggeld naartoe gaat, waarvan ik denk in vredesnaam wat 'n verspilling. Zo gaat dat nou eenmaal in 'n samenleving, we moeten allemaal wat inleveren.
@ ikke20: In deze omgeving is de Luchtmacht veel te vinden. Komen regelmatig helicopters en ook F-16's over. Op steenworp afstand van die manege ligt de Rucphense heide waar dagelijks oefeningen van de Landmacht plaatsvinden. Oftewel, Defensie is hier vrij actief ;) Tja, de vliegtuigjes van Seppe zijn leuk maar natuurlijk absoluut niet te vergelijken met de vechtmachines van de Luchtmacht! Dus in principe staan die 2 ook totaal los van elkaar, als je paard gewend is aan zo'n sportvliegtuigje, is dat absoluut geen garantie dat ie tegen de PK's van de F-16 kan ;)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:56

De manege eigenaar staat in de omgeving bekend om zijn nogal overdreven verhalen. Heel knap dat de paarden door het prikkeldraad richting snelweg rende en de paarden er heelhuids vanaf gekomen zijn, prikkeldraad en er dwars doorheen rennen lijkt me sterk dat je dat zonder verwondingen kan doen.

Dit was recentelijk in diverse regionale kranten aangegeven dat dit ging gebeuren met verwachte tijdstip en al, dus ze hadden hier zichzelf op kunnen aanpassen en/of voorbereiden. Maar ja eigenwijs hee.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:03

Die piloten moeten verplicht vlieguren maken om hun vaardigheden op peil te houden. Daar gebruiken ze ook dit soort vliegerij voor.
Of ze nou een rondje vliegen of in formatie boven de begraafplaats iets geinigs doen, vliegen doen ze toch. Het kost dus niets extra's. :)

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:09

zoals de eigenaar van de stal zelf al zei. niet iedereen leest de krant. dus ik vind het krietiek daarop nutteloos. verder vind ik wel dat dat van de veulens niet klopt.. voor zover ik weet is prikkeldraad om je land zelfs verboden geworden in nederland (iig wel met paarden naar mijn weten)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:54

Waves schreef:
ikke20 schreef:
@StalDuijndam: ik was daar dus wel en nee ik lees amper de krant hooguit 1 x in de 2 weken en ik wist er dus niks van.

Het is jouw keuze om niet op de hoogte te zijn van wat er om je heen gebeurt :) Dan neem je dus een risico, kan je anderen niet echt kwalijk nemen vind ik.

Als je met de auto op pad gaat en je belandt in een file omdat je niet in de krant hebt gelezen dat er werkzaamheden aan de weg zijn, vind je dan ook dat rijkswaterstaat je persoonlijk hadden moeten bellen?

grappig vergelijking _O- .. maar ik ben het niet met je eens..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 06:35

Het prikkeldraad was al lang besproken: dat is SCHRIKdraad wat vermoedelijk verkeerd is opgeschreven door de journalist.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 06:37

imd schreef:
Ikke: als je dat wilt voorkomen moet je dus gewoon de krant een beetje bijhouden. Ze hadden jou dus persoonlijk moeten bellen voor het geval je een buitenrit wilde maken in de omgeving?

Ja joh, ik start in West-Brabant, Midden-Brabant en Zuid-Holland. Laat ik een abonnement nemen op alle plaatselijke krantjes om zeker te zijn dat er niet ineens drie straaljagers overkomen :+

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:00

mijn broer is piloot bij de luchtmacht en geloof mij, ze maken niet voor iedereen dit soort vluchten...
En inderdaad ze kunnen niet iedereen persoonlijk bellen of een brief versturen....
Vervelend voor alle betrokkenen maar er is niets ernstigs gebeurt..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:05

Vervelend dat de paarden aan de kletter zijn gegaan.
maar nou moet ik zeggen... het is voor LM ook onmogelijk iedereen te gaan bellen.

Ik ben maar wat blij dat mn paard er niet aan stoort (ze komen hier ook dagelijks
zo laag over)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:29

Als er gewonden of doden waren gevallen denk ik toch wel dat er heel anders gesproken zou worden. Nu valt iedereen hier over het feit dat de manege eigenaar over valt dat ze niet verwittigd hadden. In kranten laten vermelden is wel goed maar doe dat dan op de voorpagina in grote letters. Dat valt op. Kan me nl best voorstellen dat de krant zo'n bericht ergens achteraan of half weg de krant in een klein hoekje dit bericht vermeld. Niet iedereen leest die kleine aankondigingen. Radio en TV zijn al veel beter maar even een telefoontje naar de dichts bij gelegen manege is maar 2 minuten werk dus dit hadden ze vanuit de plaatselijke kazerne best kunnen doen. Ik vind dat de Luchtmacht zich er hier wel erg makkelijk vanaf maakt met te melden dat het in de krant stond. Niet iedereen leest kranten en zeker niet de kleine berichten. Er zijn echt dagen dat ik geen krant in kijk. Gewoonweg geen tijd met een 38 u werkweek, 4 paarden verzorgen en 2 rijden. Neem daarbij dat het zomer is en iedereen dus flink buiten aan het klussen is meestal of net terug van vakantie en dus geen plaatselijk nieuws heeft gezien.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:50

Tja, moeilijk...Al kan ik echt wel begrijpen dat niet iedereen elke dag elk lokaal krantje doorspit op mogelijke paardbedreigende berichten, het schijnt idd wel je eigen risico te zijn als je dat niet doet (en had er niet iemand van de luchtmacht iets kunnen opvangen van een 4daags concours naast de begraafplaats? aan de andere kant, waarom zouden ze specifiek moeten begrijpen dat paarden over de zeik kunnen raken? ook honden, katten en oudere mensen kunnen flink in de vlekken raken van dat lawaai). Zeker in de zomer hou ik ook wel bij wat er hier in de buurt aan activiteiten plaatsvindt. Om nu tijdens een relaxte buitenrit ineens midden in een autocross terecht te komen is nou ook niet helemaal mijn ding, bv. Maar idd, dat zetten ze altijd wel op de voorpagina's én het is een terugkerend fenomeen.
En had dan werkelijk helemaal niemand daar de krant gelezen? Lijkt me toch erg onwaarschijnlijk. Of misschien gewoon een onderschatting van het lawaai. Hier komen ook wel vliegtuigen en straaljagers over en daar schrikken de paarden ook niet van. Een berichtje in de krant met 'er komen straaljagers over' zou bij mij dan op zich ook geen alarmbellen doen rinkelen.
Maar als die dingen nu ineens op aanraakhoogte langskomen durf ik te wedden dat zelfs onze veelste koele knollies in de boom hangen, en misschien is de impact van de geringe vlieghoogte wel niet goed vermeld in het krantenbericht.

Maargoed, los van dat alles, het blijft sneu dat er mensen en paarden zo ontiegelijk geschrokken zijn. Gelukkig dat men er met wat kleerscheuren vanaf schijnt te zijn gekomen.
En stiekum vind ik die Missing Man formaties altijd wel héél erg kippenvellerig mooi...een machtig eerbetoon aan een gevallene...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:55

Julia_14 schreef:
hyppolyte schreef:
Ik heb 'm even opgezocht, ik ging er eigenlijk min of meer vanuit dat die vliegenier tijdens een uitzending is overleden. Het blijkt een hartaanval tijdens het hardlopen te zijn geweest. Ik wil absoluut niet insinueren dat de dood van die man niet vreselijk is en ik wil het verdriet van zijn familieleden ook echt niet bagatelliseren. Maar ik vind het wel een beetje apart dat ze dan zo'n missing man formatie doen, of is dat gebruikelijk voor iedere vliegenier die overlijdt? Kijk, dat er militaire eer wordt bewezen snap ik, maar op deze manier vind ik dat persoonlijk gepaster voor iemand die gesneuveld is dan in dit geval.
Neemt niet weg dat het een heel mooi gebaar is.

De Luchtmacht is een team, en ieder teamlid daarvan heeft een hele belangrijke rol. En als vlieger heb je dan ook nog eens een vooraanstaande rol. Bovendien wil je niet weten hoe ontzettend veel talent, moeite, doorzettingsvermogen en moed het vereist om uberhaupt door die opleiding te komen, laat staan ook nog eens succesvol F-16 piloot die bij de Luchtmacht vliegt. Een missing man formatie is, naar mijn mening, juist 100% gepast. Maakt niet uit op wat voor manier, zij zijn hun teamlid kwijt die jarenlang heeft geinvesteerd, en die waarschijnlijk al die jaren meer bij de Luchtmacht was dan thuis.
Ik vind het 'n prachtig gebaar, bewijst maar weer hoe goed Defensie met z'n mensen is en hoe de team-spirit daar heerst.

@ Lowara & Urielle: Leuk dat jullie er in ieder geval nog om kunnen lachen :?

Ik sluit me volledig bij Julia aan. Jullie zeiken toch ook niet als ze voor ONS vechten in afganistan of wel dan. Toon een beetje RESPECT voor degene die ons verdedigen.
En als je dan 1xtje een beetje last ondervind als hun iemand eren die mee heeft gevochten, vind ik dat je wel stilletjes mag denken aan al die voor ons hebben gevochten, en niet een klaagpaal gaan openen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:18

Urielle schreef:
imd schreef:

Ja joh, ik start in West-Brabant, Midden-Brabant en Zuid-Holland. Laat ik een abonnement nemen op alle plaatselijke krantjes om zeker te zijn dat er niet ineens drie straaljagers overkomen :+

Ja joh, dus als er iets met lawaai gaat gebeuren in één van die provincies moeten ze jou bellen?

Echt, jammer voor de manege hoor, maar er gingen zoveel mensen naar die wedstrijd blijkbaar, dan leest er toch wel één de krant?? Maargoed, hier gaan we het niet eens worden geloof ik :))