Paard trapt cowboy de hersens in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 02:36

Dat heeft u goed beschreven, doordat men geen weten heeft van rodeonwordt die veroordeeld op basis van misverstanden en onzin.
De deelnemers zijn bekend met de risico en accepteren die ook, respect naar de dieren blijft en zullen die niets kwalijk nemen.

Kirrr schreef:
Vreemd..... Enkel een hengst heeft ballen en in rodeo worden bijna amper hengsten gebruikt, enkel merries en ruinen.
De mensen die zulke 'flankstrap', al aangeraakt hebben en gevoeld hebben hoe die net rond het paard zit, zouden andere reacties geven.
Spijtig dat er weeeeeral een topic is waarin rodeo wordt afgebroken, ik ben er zelf absoluut niet voor, maar ik vind het spijtig dat mensen die er absoluut geen ervaring mee hebben en amper weten waarover ze spreken aangezien ze enkel wat filmpjes op youtube gezien hebben en wat verhalen gehoord hebben, hier weer een hele negatieve scene gaan veroorzaken.
Ik vind het zelf ook eigen schuld, rodeo brengt gewoon risico's mee...
Maar om daar nu weer de hele rodeo wereld mee af te gaan z**ken, ik denk dat de helft hier nog niet weet wat 'rodeo' net inhoudt, want onder rodeo vallen veel meer disciplines dan saddle bronc, bareback en bullriding,...
Ik wil hier absoluut geen ruzie starten, maar ik lees hier de laatste tijd zo vaak van die berichten over de rodeowereld en overal wordt steeds hetzelfde herhaald en gezegd.
Je mag pas oordelen als je alle details kent en het allemaal zelf meegemaakt hebt, dat vind ik althans ;-).
(en nogmaals, ik spreek het nergens goed)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:48

Emerald schreef:
@Jolliegirl: Je zegt iets over paarden die buiten de rodeo om gewoon te rijden zijn?

Dan spreek je jezelf al tegen.... Als het paard nl gewoon te rijden is zonder de riem, zal het hem toch wel heel erg irriteren.

Nee de riem irriteert niet 'heel erg', paard weet gewoon wat de bedoeling is van de riem....
Als de riem 'heel erg' zou irriteren, verklaar mij dan eens waarom een groot deel van de broncs stopt met bokken als de cowboy de grond opgaat?
De riem zit er dan toch nog steeds rond....
Verklaar mij dan ook eens, waarom een deel van de paarden nadat de riem los gemaakt is en dus enkel een zadel of een ring op de rug heeft, nog vrolijk al bokkend, wat rondjes door de arena galoppeerd?
Verklaar mij dan ook waarom broncs meestal geen jaren kunnen meedraaien, er zijn maar weinigen die jaren achtereen gebruikt worden.
De meeste blijven niet 'goed' bokken met de flankstrap.... als de riem zo 'heel erg' zou irriteren blijft het paard toch telkens bokken? Niet?
Als er paarden zijn die niet meer bokken met een aangetrokken flankstrap, dan is dat toch het bewijs dat het echt niet pijn doet en niet zo hard irriteert of wat dan ook.
Nogmaals, goede broncs zijn dus paarden die het spelletje snappen en niet goed bokken omdat de flankstrap pijn doet of wat dan ook.

En wat doet een paard dat zich uitleeft op de weide, wat doet een paard dat plezier maakt met andere paarden,... juist ja, bokken ;).

Niet alle bronc zijn buiten de arena te rijden, enkel degene die het spelletje goed snappen.
Er zijn ook broncs die gewoon verschrikkelijk hard bokken met of zonder flankstrap en waarbij de flankstrap dan ook gewoon niet aangetrokken wordt omdat ze sowieso bokken (waarom hangt hij er dan wel aan, omdat dat nu eenmaal een deel van de uitrusting van een rodeopaard is ;-))

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:57

roybrit schreef:
Geloof er geen zak van dat die paarden alleen om die band bokken. als ze daar ''wedstrijden'' mee lopen worden ze daar ook voor getraind. Een paard dat zadelmak gemaakt word bokt meestal ook de eerste 2 min even en daarna niet meer, deze paarden raken er gewoon niet aan gewend omdat het toch anders is als een zadel het ''iriteerd'' behoorlijk denk ik dan..

Elk paard is anders, sommige paarden bokken dagen op een stuk bij het zadelmak maken, andere bokken gewoon niet.
Het tegendeel is waar van wat je daar verteld, er zijn verschillende paarden die er wel aangewend worden en die dus ook stoppen met bokken, zelfs als de flankstrap echt wordt aangetrokken.
Als paarden eraan kunnen wennen, hoe hard irriteert het dan?

Broncs die de eerste keren gebruikt worden, bokken door het gekke ding in hun lies, omdat ze er vanaf willen
Net zoals paarden die zadelmak gemaakt worden en de eerste keer een zadel dragen vaak bokken omdat ze van dat gekke ding af willen.
Laat een paard met een zadel 10 minuten galopperen, hij zal niet meer bokken.
Laat een paard met een flankstrap 10 minuten galopperen, er zullen er nog héél weinig zijn die bokken.
Het is gewoon niet de bedoeling dat een bronc went aan de flankstrap, het duurt dan ook maar heel even dat de flankstrap aangetrokken is, hij wordt pas aangetrokken als de chute opengaat en het is de taak van de pick-upman om die flankstrap zo snel mogelijk los te maken (na de 8 seconden of als de rider de grond op gaat).
Als de broncs aan de flankstrap wennen, bokken ze niet meer, dus heb je ook geen (goede) bronc meer.
Ik kan het niet duidelijker uitleggen dan dit volgens mij.

Nogmaals, niemand hoeft voorstander te zijn van rodeo, voor mij hoeft het ook allemaal niet want ik zie zelf de meerwaarde ook niet, maar ik heb al verschillende rodeo's van dichtbij gezien, veel vrienden die zelf rijden, ik ben dus op de hoogte van hoe het er allemaal aan toe gaat, op de trainingen maar ook op de grote rodeo's. Maar ik snap niet waarom hier telkens negatieve reacties worden gegeven, zonder dat die persoon eigenlijk weet waarover hij/zij het heeft.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:58

Wat jammer weer dat mensen zo snel met hun oordeel klaarstaan...Ik ben zelf in Wyoming geweest en heb de eer gehad met de echte cowboys te mogen "werken", ik mocht op de echte 'cutting horses' zitten en heb een helse barrell-rit op een oude rot in het vak mogen maken. Ik heb gezien hoe gek deze mensen met hun dieren zijn, vooral met de paarden en ook de stieren die bij de rodeo's in worden gezet. Ik ben bij de Cheyenne Frontier Days geweest en bij de Cody Rodeo, bij de laatste mocht ik een kijkje achter de coulissen nemen...

Mensen die nog nooit een rodeo hebben meegemaakt hebben imo geen recht van spreken, echt, jullie weten niet waar jullie het over hebben.... :n

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:06

Okee, ik ben ook maar een leek maar ik denk dat ik toch wel mag zeggen dat ik geen medelijden heb met die man, dat het 'eigen schuld, dikke bult' is, en dat ik het een waardeloze 'sport' vind.

Ookal maken ze hier geen gebruik van stroomstoten en zetten ze geen hengsten in, denk je dat die paarden het zo ontzettend leuk vinden dat ze zo gaan bokken? Alsjeblieft zeg, haal die belachelijke riempjes van ze af en laat ze met een beetje respect behandeld worden.

Wat die man betreft: Lekker voor je! }>

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:14

De paarden die ingezet worden voor de rodeo worden daar speciaal voor gefokt. De riem in de lies is een extra prikkel om hoog te gaan bokken, maar als er van nature geen bok inzit, gaat die er ook niet met riem komen. De paarden moeten 8 seconden voluit bokken, dan gaat de bel en is het over. Ze worden maar een aantal keren per jaar ingezet, en lopen de rest van het jaar lekker op het land. Er zijn generaties bucking bronco's die het vak leren, er veel plezier aan beleven, en op het moment dat ze uit de sport terug worden getrokken, alle eer krijgen die ze verdienen.

De cowboys die deze bucking bronco's berijden zijn professionals, en verdienen daar hun brood mee. Je mag het een zijn of niet eens zijn met deze sport, ik zie wel meer sporten waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek en waar ik het woord "sport" maar moeilijk over mijn lippen kan krijgen.

Voor de man hoop ik dat hij zonder blijvend schade hier uitrolt.

En voor degenen die het bokken zielig vinden voor het paard, hier even een filmpje...

http://www.youtube.com/watch?v=-qv4Eo5MtW0
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-08-10 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Paard trapt cowboy de hersens in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:18

En nog een filmpje: afscheid van een 23 jarige bucking bronco merrie uit de wedstrijdsport. Ze heeft een aantal veulens gehad (17) , een 6 jarige dochter komt er later nog bij. Uit eerbetoon voor deze merrie nemen de cowboy's hun hoed af.

http://www.youtube.com/watch?v=NgkP_kqPAgI&NR=1

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:26

geen medelijden met de mensen :P ,,eerder met het paard ;(