Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:27

Vorig jaar zijn er ook twee paarden dood gegaan in the chuck wagon race, ook eentje aan een hartaanval en de andere aan een gebroken been. Dan rijst bij mij de vraag of de paarden zo gestressed zijn dat een hartaanval opkomt, dan zou het wel aan de rodeo gerelateerd zijn.
http://rtfitch.wordpress.com/tag/rodeo/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:29

Zullen we voor het gemak dan ook Barbaro er even bijhalen, en Ruffian, en alle andere volbloeden die tijdens een paardenkoers een been hebben gebroken?

Ik ben het helemaal met je eens dat calfroping tegenwoordig niet meer zou moeten mogen. De tijden dat cowboys te paard me vee om moeten gaan zijn allang verleden tijd. Koeien hoeden wordt tegenwoordig met de Quad gedaan en de biefstuk komt toch uit de supermarkt? :+
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-07-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:30

beetje zoeken helpt
volgende over dierwelzijn
http://cs.calgarystampede.com/blog/2010 ... -stampede/

volgend over wat vooraf gaat voordat het paard aan de bucking mee kan doen
http://cs.calgarystampede.com/events/rodeo/ranch/
er verschijnen 165 in de ring

totaal aantal paarden nog niet gevonden, maar dat zullen er veel zijn aangezien er al 165 mee doen aan bucking, 265 trekpaardachtige gestald zijn en 16 lichte rassen compititie (shows) hebben.
het evenementen terrein 193 hectare zijn (3500 werknemers en 2000 vrijwilligers)
120000 bezoekers trekt, dat dat er minder zijn komt omdat het duur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:30

Daar ga je weer.

Dat praat ik toch ook niet goed? Ik ben op zoek naar statistieken en kom dit zoal tegen. Op zoek naar de gemen deler, 23 paarden dood bij chucking wagon race in 2 jaar, waarvan 2 aan hartaanval. Het zijn feiten hoor, ik verzin ze niet. 'zoekt verder'.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:31

blacknorton schreef:
beetje zoeken helpt

totaal aantal paarden nog niet gevonden, maar dat zullen er veel zijn aangezien er al 165 mee doen aan bucking, 265 trekpaardachtige gestald zijn en 16 lichte rassen compititie (shows) hebben.
het evenementen terrein 193 hectare zijn (3500 werknemers en 2000 vrijwilligers)

Op de site waar jij kijkt, zullen ze natuurlijk ook niet iets negatiefs over hun eigen evenement gaan zeggen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:32

Ik blijf het knap vinden.. via bokt een oordeel vellen over een evenement wat aan de andere kant van de wereld is.
Ik heb, behalve mijzelf, 1 iemand anders gezien die er geweest is. Dan weet je tenminste over welke omstandigheden je praat.
De hoge temperaturen lijken mij erg sterk, het is vorige week tussen de 15 en 20 graden daar geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:35

LovingTweety schreef:
Ik blijf het knap vinden.. via bokt een oordeel vellen over een evenement wat aan de andere kant van de wereld is.
Ik heb, behalve mijzelf, 1 iemand anders gezien die er geweest is. Dan weet je tenminste over welke omstandigheden je praat.
De hoge temperaturen lijken mij erg sterk, het is vorige week tussen de 15 en 20 graden daar geweest.

Nou, dan zullen we jou als de deskundige op dit gebied beschouwen? Ik denk dat je als bezoeker echt niet alles mee krijgt hoor, krijgen we in het circus ook niet.
Ik vel geen oordeel verder trouwens. Noem alleen dat sommige onderdelen niet diervriendelijk zijn en misschien wat gedateert, we zijn geen pioniers meer en hoeven voor het vermaak van mensen geen dieren leed toe te brengen toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:35

Ik snap wat je bedoeld Mindim.. als er bij 1 event van rodeo (chuckwagon race bijvoorbeeld) jaarlijks meerdere dieren sterven aan een hartaanval valt daar statistisch gezien iets over te zeggen.. (ongeacht of dat bij andere sporten ook gebeurt).

Ik kan me voorstellen dat op een groot evenement de paarden medisch in de gaten gehouden worden, maar ik weet dat niet zeker. Staat er niets over veterinaire keuringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:38

Cer schreef:
Ik snap wat je bedoeld Mindim.. als er bij 1 event van rodeo (chuckwagon race bijvoorbeeld) jaarlijks meerdere dieren sterven aan een hartaanval valt daar statistisch gezien iets over te zeggen.. (ongeacht of dat bij andere sporten ook gebeurt).

Ik kan me voorstellen dat op een groot evenement de paarden medisch in de gaten gehouden worden, maar ik weet dat niet zeker. Staat er niets over veterinaire keuringen?

"gaat zoeken".
Het paard van vorig jaar in the chucking horse viel me op, juist omdat het dit jaar ook gebeurde.

Ik heb altijd wat moeite met de site van een dergelijk evenement, omdat ze daar nooit in hun vingers willen snijden. In een van de links staat wel een stukje over een da biji een slachthuis, waar de rodeodieren worden gebracht, of dat van de calgary stampede is, moet je even kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:42

Reactie van de STampede spokesman Fraser over de dood van de paarden van de chuckwagon race in 2009.

Citaat:
So he says, “What’s the big flippin deal? Only three (3) horses have died from this one event, alone, over the past ten (10) years. That’s not out of line, look at all the fun that all those people had, over the years, watching those horses run their hearts out. Heck, look at all of the other keen events where horses are jumping around and doing wild stuff. It’s cool. What do you bunch of commie bastards want to do, take away rodeo?

Hell, first you tell me I can’t sell my trusty old friend to a meat packer so that I can claim a few hundred dollars for his tired carcass when he is old, then you tell my how I am supposed to treat him while he is alive (like how I am supposed to feed and water him and crap) and now you don’t want me to have any fun with him? What kind of tree hugging, vegetarian, pinko, commie sissy are you?

My horse is my property and I will do with him as I please, just like my ole Chevy truck. I will gas him up when I want to, shine it up when I need to, and sell it for parts when it is worn out and I don’t need no city slicker tellin me what to do. I’ll bet you never had to pick dust out of your nose or hay out of your drawers even once in your life.

So leave us telligent, animal friendly types alone. We know what to do with our horses cuzz they are an investment and if I want to beat the piss out of mine, running around in a circle in an arena so that the purtty girls see me and maybe I will win that hunnertd dollars, then that’s my damn business. The rest of you can go suck on a horse turd. Giddiee-up!!!”

Cer

Re: Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:46

Getver wat een nare reactie :n

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:47

Ben zelf in de stallen geweest waar alle dieren stonden voor de events. Er stond in de stallen een heel team aan deskundigen, plus de eigenaren omheen. Daar stonden oa trekpaarden, shires, rodeo paarden, stieren, kalfjes, mini paarden gestald.
De sfeer was gemoedelijk, en de dieren stonden er allemaal erg relaxed bij.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:48

Mindim schreef:
LovingTweety schreef:

Nou, dan zullen we jou als de deskundige op dit gebied beschouwen? Ik denk dat je als bezoeker echt niet alles mee krijgt hoor, krijgen we in het circus ook niet.
Ik vel geen oordeel verder trouwens. Noem alleen dat sommige onderdelen niet diervriendelijk zijn en misschien wat gedateert, we zijn geen pioniers meer en hoeven voor het vermaak van mensen geen dieren leed toe te brengen toch?

Nee geen deskundige, iemand hier zei dat je dat bent als je daadwerkelijk mee doet. Daar zijn de meningen over verdeelt maar dat komt wel dichter in de buurt.
Wel kan ik zeggen hoe het gaat, qua keuringen etc. Ik ben toevallig nog wel bijdehand genoeg om daar op te kunnen letten. Daar is niets aan op te merken.
In het circus krijg je niet alles mee, maar daar mag je ook niet overal komen. Op de stampede wel, dus er valt veel meer te vragen etc.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:54

Cassidy schreef:
Nessah schreef:
Hoe oud zijn die paarden die deelnemen aan de rodeo? En wat maakt zo'n paard goed, alleen de manier van bokken of kijken ze ook nog ergens anders naar?

Leeftijd weet ik niet, en alleen de manier van bokken is belangrijk.

Voor jullie even een filmpje, WAARSCHUWING!! Niet voor de teerbesnaarde zieltjes. Alleen vraag ik me na het bekijken van dit filmpje af wie hier nu zielig is :D. En de cowboys doen het toch echt zelf hoor, niemand dwingt ze om erop te stappen.

http://www.youtube.com/watch?v=-qv4Eo5MtW0

Zij liever dan ik. ik wil hun ruggen niet voelen aan het eind van de dag of als ze een jaar of 40 zijn. :+

ondanks dat ik een echte dressuurmiep ben kon ik vroeger op TV (geloof dat het eurosport was) altijd enorm genieten van dat kalveren vangen, stierenrodeo's en de unsaddeld horses. Zoals in elke tak van de paardensport zullen er onfortuinlijke ongelukken gebeuren maar ook dingen die niet door de beugel kunnen maar om de rodeo zielig te vinden voor de dieren Neuh. Heb trouwens familie in Canada wonen die ieder jaar met hun kalveren aan de prijskampen deelnemen van de rodeo die in hun staat is. Wat zij daar een rodeo noemen is gewoon een compleet evenement met verschillende disciplines. Het is een gewoon concours net zoals je de KWPN paardedagen en zo hebt. Alleen met andere onderdelen. 8-) Rodeoruiters kunnen echte sterren zijn hoor daar en kunnen behoorlijk wat geld verdienen in korte tijd met hun toch niet ongevaarlijke sport. Alleen moeten ze dat ook in een korte periode doen net zoals wielrenners, voetballers of atletiekers.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:02

Er werd tijdens de rodeoshow waar ik keek bv in allemaal verschillende categorien deelgenomen. Rodeo met zadel, zonder zadel, show riders, barrel racing, rodeo op een stier, kalven vangen, een indianen dans, miss verkiezing, rodeo clowns.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:03

Mindim schreef:
blacknorton schreef:
beetje zoeken helpt

Op de site waar jij kijkt, zullen ze natuurlijk ook niet iets negatiefs over hun eigen evenement gaan zeggen.

zal wel mee vallen als ze zelf een animal safety commissie op zetten. hun zien graag positief nieuws over hun evenement. ook op wikipedia staat dat ze veel voor dierwelzijn doen.
ik ken geen ander evenment met een eigne animal safety commissie. iedere tak van sport heeft zijn regels op dat gebeid en word gecontroleerd door de bond, maar hier houden ze liever zelf toezicht.

ik vind het erg fijn dat 1 fokker/boer de paarden voor de bucking fokt, opgroeit en onderhoud. die beesten hebben het totaal niet slecht, worden goed geselecteerd. en een maal gebrandmerkt (dat gebeurt als ze door de jaarlingkeuring heen komen) dan worden ze ook nooit meer verkocht om de groep niet in het kwaad dag ligt te stellen.

heb overigs gewoon gegoogled om uit te vinden hoeveel paarden er deelnemen en deze site kwamen als eerste boven.
ook op wikipedia staat dit.
deze vind ik een stuk betrouwbaarder dan al het opgeblazen sensatienieuws want natuurlijk overal van te vinden is als je dat wilt.

ben blij dat ze daar veel nuchter zijn en dieren eerder in laten slapen of laten slachten als ze niet meer voor hun doel geschikt zijn door een ongeluk, bespaard een hoop revalidatieleed. hoe erg het ook is dat een dier gewond moet raken door sport. maar zonder die sport hadden ze zowiezo geen bestaans recht.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:07

_Noah schreef:
Ben zelf in de stallen geweest waar alle dieren stonden voor de events. Er stond in de stallen een heel team aan deskundigen, plus de eigenaren omheen. Daar stonden oa trekpaarden, shires, rodeo paarden, stieren, kalfjes, mini paarden gestald.
De sfeer was gemoedelijk, en de dieren stonden er allemaal erg relaxed bij.

gaaf!! het hele evenement klinkt erg leuk!!
en stuk opener dan de meeste in de 'gewone' paardensport.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:11

Toch weet ik uit betrouwbare bron (familie met een koeienranch in Canada) dat ze meestal toch nog te paard de dieren bijeendrijven en met de lasso vangen voor het brandmerken van de dieren. De kalveren die uitgeselecteerd worden voor de keuringen blijven dan aan huis om getraind te worden net zoals we met onze paarden doen.

*droomt er nog steeds van om hen eens te bezoeken*

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:15

even los van statistieken en wat er in de paardensport allemaal nog meer zielig is.... ik heb de beelden bekekeken en vind het echt walgelijk. De manier waarop een ´bucking horse´ wordt opgefokt, de manier waarop de paarden worden gebroken voor de ´wild horse races´. De pure doodsangst. Van een heel ander niveau dan (zoals in een ander topic wordt aangehaald) een penny die haar 2 jarige hengst inrijdt en doodknuffelt. Ook niet goed te praten en toch van een ander niveau dan moedwillige dierenmishandeling, for a buck!
Nu geloof ik best dat niet alle rodeo´s zo vreselijk zijn en dat niet alle cowboys respectloos met dieren omgaan.
Maar men, die beelden schud ik niet meer zomaar van me af....

Ik vind het overigens een enorme dooddoener om te roepen dat er op andere takken van sport (of transport) ook slecht met dieren omgegaan wordt. Het is op geen moment acceptabel om dieren te mishandelen, ook niet als dat ´erfgoed´of ´cultuur´is.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:16

Het zijn echt familiebedrijven. Ook de heavy-horse show, met trekpaarden zitten vader en zoen, vader en dochter, opa en kleindochter op de kar. Dan te bedenken dat de paarden overdag op een gigantisch stuk land staan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:19

Cayenne schreef:
http://www.montrealgazette.com / Nieuwsredactie
Later die middag, brak een paard genaamd Sinder Mountain, de rug tijdens de rodeo, en zakte vervolgens in elkaar. Hij werd direct geeuthanaseerd. Zijn ruiter, cowboy Steed Cline: "Ik voel me wel een beetje naar, maar dit is nu eenmaal de rodeo en het leven gaat door. Het kan nou eenmaal niet allemaal perfect gaan."

Citaat:
Een woordvoerder van het festival: "Het is altijd vervelend om dieren te verliezen. We behandelen ze als familie."

Bovenstaande quotes zijn tegenstrijdig, dat heet, als ze niet tegenstrijdig zijn ben ik heel blij dat ik geen familie ben van de woordvoerder.
Als je in de zomer last hebt van vliegen is dat 'vervelend' of als je bij de patatboer iets wilt bestellen wat is uitverkocht is dat 'vervelend'.
De dood van familie is bij mij meer dan 'vervelend'. Het is dieptriest en in dit geval volkomen onnodig.

En die ruiter van het paard dat z'n rug brak... geen woorden voor :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:20

Hoe weet je nou of het in dit geval volkomen onnodig was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:20

_Noah schreef:
Het zijn echt familiebedrijven. Ook de heavy-horse show, met trekpaarden zitten vader en zoen, vader en dochter, opa en kleindochter op de kar. Dan te bedenken dat de paarden overdag op een gigantisch stuk land staan.

De hele rodeo is niet slecht, bepaalde takken wel en daar kun je ook op het internet heel veel over vinden. Het gaat niet altijd allemaal zo mooi, ook over dit evenent rijzen vraagtekens over dierenwelzijn. Het is niet voor niets dat er zoveel rumoer is rnd bepaalde takken van rodeo. Daarvoor hoef je cht niet op het evenement te zijn geweest. Beeldmateriaal genoeg op het internet en andere info. Het is echt niet allemaal rozegeur en maneschijn, wie dit denkt heeft een giga roze bril op.
De rodeo heeft een boel mooie kanten, maar sluit de ogen niet voor het andere gedeelte.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:28

Anoniem schreef:
Waarom word dit evenement uberhaupt nog gehouden? als er ieder jaar dieren dood gaan.. Echt belachelijk dit..

Nou rustig maar hoor er gaan minder paarden bij de Stampede dood dan bij Eventing!
Maar rodeo mogen ze van mij zo wie zo ook wel afschaffen dat is geen eerlijke "sport" voor de dieren.
De Stampede is verder wel een mooi evenement waar heel veel te doen en te zien is.
De horse cow is wel heel mooi om te zien en gaat er ook normaal aan toe.
Overal gaan paarden dood helaas en vaak ook door onbedachtzaam handelen van mensen. Het is niet zo dat dit hele evenement daarom slecht is. Er is ook zoveel zonder paarden te zien. Voor wie ooit in Calgary komt is dit een niet te missen evenement.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:32

Daar ben ik het mee eens Mindim. Maar ik moet zeggen, op ieder paardenevenement zijn er dingen die er niet even fijn aan toe gaan. En op dit evenement vond ik de sfeer richting dier stukken beter dan op een CHIO, Jumping Amsterdam of Appasionata bijvoorbeeld.