Horse Event: Bokt-probleempaarden gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Horse Event: Bokt-probleempaarden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:21

Dat lijkt me geen probleem Phen.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:50

pffffffffffffffff ben blij dat mijn paard gewoon een heel makkelijk paard is en ik eigenlijk nooit problemen heb behalve dat hij spuitbussen eng vind bij zijn hoofd
maar voor de rest een topper met alles
hoop dan ook dat jullie er veel aan gaan hebben

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:26

ik heb chetan opgegeven een arabische zwarte hengst, voor de mensen die hem kennen is dit het ergste paard wat ze zich kunnen bedenken, want niemand durft hem los te gooien laat staan erop te gaan zitten. hij is claustrofobisch en rent door alle kleinere ruimtes die je maar kan vinden en als je hem dan tegen houd om te gaan rennen staat hij kaarsrecht voor je!!
hij is heel eenkennig dus als ze dit voor elkaar gaat krijgen petje af! want de mensen die het ooit hebben gedurft is het nooit gelukt en ik heb het al op de meest achterlijke manieren geprobeert, van negeren tot boos, met longeerlijnen alles heeft eraan gezeten en laten we vooral de hengstenketting over zijn neus niet vergeten toen deed hij het nog erger.
voor hemzelf en voor mij zal dit echt een uitkomst bieden!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 01:19

Ik heb me ook ooit opgegeven voor een demonstratie van Monty Roberts ( himself) samen met Annemarie van de Toorn. Paard werd geselecteerd en we moesten met hem naar een manege komen zodat Monty kon beoordelen of de paarden geschikt waren voor de demonstratie. Mijn paard zijn problemen bleken te complex om in 1 keer zo op te lossen dat je een groot verschil zou zien ( zo van niet zadelmak en op korte tijd zelfs braaf ruiter op de rug). Is eigenlijk om de mensen te laten zien wat verschil er kan zijn ( op een show van 2 uur kan je geen paard met serieuse problemen er helemaal van verlossen). Vond het wel een beetje jammer, maar heb toch maar naast Monty gezeten en ben een hele ervaring rijker geweest.

edit zie hier dat er wel meer aandacht wordt gegeven aan de achteraf begleiding ( hoewel die telefoonhulp me maar niks lijkt)
en heb mezelf dan ook weer opgegeven

AmberWhatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:57

Ja over die foto's of filmpjes heb je idd gelijk ja....

Ik heb mijn Concorde merrie opgegeven omdat het gewoon een ontzettend lief paard is in de omgang maar
zodra ze in paniek raakt. Gewoon in de hand, onder het zadel of aan de longeerlijn. Dan steigert ze en is
niet bang om zichzelf of de mensen die haar vasthouden of op haar zitten daarbij pijn te doen.

Mijn broer heeft haar altijd gereden en heeft op stage, omdat ze schrok van een zweep van iemand anders,
zijn been gebroken omdat hij onder haar terrecht is gekomen.
Nu is mijn broer gestopt met de sport en zit ik dus met mijn handen in het haar omdat ik niet op haar
durf te rijden en ook niet snel durf iemand anders haar te laten rijden want beeld je in dat diegene ook
in het ziekenhuis terrecht komt met meer dan alleen een gebroken been.

Ze werkt nu wel aan de lange lijn.

Gr.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:48

Ik heb een pony waarbij je niet aan de benen mag zitten. Per mail opgegeven. Hoop dat hij kans maakt.

Citaat:
Naar aanleiding van een topic op Bokt.nl wil ik hierbij graag mijn pony Pierro opgeven.

Pierro is een 9 jarige Welsh-Mountain pony van 1.21 meter. Op 7 jarige leeftijd hebben we hem laten castreren, omdat zijn ontzettend brave hengsten-karakter omsloeg naar een op en top hengst.

Pierro heeft een probleem met zijn benen. Het is onmogelijk om zijn benen aan te raken, laat staan de hoeven te bekappen. Een hoefsmid trekt gemiddeld 2 uur uit om Pierro te bekappen, zodat hij de tijd heeft om alle trappen te ontwijken.
Pierro is sinds 2 jaar in mijn eigendom, het was de bedoeling om hem te houden als gezelschapspony en eventueel te beleren voor mijn stiefzoon. In de 2 jaar dat ik Pierro heb, heb ik 18 hoefsmeden gehad. 'Eens maar nooit meer' is de opmerking die ik van alle hoefsmeden krijg.
In deze 2 jaar ben ik bezig met vertrouwen op te bouwen. Helaas is dit op gebied van zijn benen nog niet gelukt.
Momenteel loopt de situatie dermate uit de hand, dat ik mijn stiefzoon niet meer mee wil nemen naar de paarden en ik haast gedwongen word om afscheid te nemen van Pierro.
Pierro ziet eruit als een ontzettend lieve en mooie kinderpony, maar is eigenlijk hartstikke gevaarlijk.

In het verleden is er naar alle waarschijnlijkheid iets voorgevallen. Zodra je probeerd zijn benen aan te raken, trapt en raakt hij je direct. De vorige eigenaar ontkent dit echter, er zou nooit iets gebeurd zijn, en van het een op andere moment ontstaan zijn.

Het deelnemen van een clinic van Annemarie van der Toorn lijkt me voor Pierro een geschikte bezigheid, hopelijk word Pierro uitgekozen. Indien nodig wil ik gerust een filmpje maken.

Misschien stomme vraag... Maar paarden die zelden tot nooit in een trailer hoeven, en niet in de trailer willen.. Waarom worden deze paarden als probleempaarden gezien? Het is toch ook vaak de macht van de gewoonte? Vaak opladen etc?
Als ik iets 1 keer in een jaar moet doen, vind ik dat vaak ook eng.

Even voor de duidelijkheid; het gaat mij hier om paarden die niet regelmatig op een trailer hoeven.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:25

Ik zit er ook aan te denken om mijn paard op te geven. Maar ik zit een beetje met het hele horse event terrein. Ik ben namelijk bang dat m'n paard alles zoo overweldigend gaat vinden dat hij niks meer wil. Dus dat hij zo onder de indruk is en daar alleen maar gaat staan zo van O.M.G. dus dat je de problemen die hij thuis heeft niet ziet.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:29

marjoleinft schreef:
Evelien4 schreef:
Mijn paard heeft geen trailer probleem, niet bang voor water, rijden in de bak en in het land gaat ook goed, maar zodra we het erf af willen om even over de laan uit te stappen kom ik het woonhuis niet eens voorbij. dit gaat wel goed zodra er iemand voor loopt (of ik stap af en dan loopt ze ook braaf mee) of een paard voorop gaat..
Dit komt ook wel vaak voor als we op wedstrijd zijn en we naar de losrijring moeten lopen, dit is meestal een klein stukje over een af gezette weg.. maar zodra mijn vader er voor loopt dan loopt ze zo mee..
wat ze doet is: gewoon stoppen en achteruit lopen en proberen om te draaien, als ik haar recht probeer te houden en zachtjes been probeer te geven dan komt ze recht omhoog, als ik haar een tik wil geven met de zweep dan bokt ernaar (dit is in de bak niet zo) en met geen mogelijkheid krijg je haar er dan langs (ook niet als je dravend er langs gaat dan kan ze ook ineens stilstaan) maar zodra er dan iemand of een paard voorgaat is het over, nog wel soort van bang/wantrouwend wat het enge is...
verder is ze in de losrij ring (springen) en in de ring zelf, is dit opgelost, ze kijkt wel maar blijft wel lopen en soms schiet ze dan iets naar binnen..
ik weet niet of ze dit nu zoeken als een echt "probleem" paard....

ik kam met presies hetzelfde probleem.
ik heb de moed allang al op gegeven om alleen met haar naar buiten te gaan.
gelukkig ben ik dus niet de enigste met dit probleem.

Nee idd ik ken het probleem system die had en heeft het ook altijd...
Ik ree daarom ook nooit meer buiten...
En als ik naar buiten ging dan ging er altijd iemant mee...
Maar terug weg was nooit een probleem...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:41

Heb genoeg problemen met mijn paarden, maar weet het eigenlijk niet zo aan te duiden. Een aantal kunnen niet vast staan, hengst is aan de hand niet altijd onder controle.
Probleem is dus dat ik me aanpas aan de paarden. Neem de hengst niet aan de hand op vreemd terrein en op eigen terrein heb ik brokjes in mijn zak. Als ik erop zit is er eigenlijk niet aan de hand.
Twee paarden kunnen niet vast staan en met de hoefsmid hou ik ze dus gewoon vast.
Mijn merrie heeft ook problemen met vast staan maar kan ook heftig omhoog gaan als iemand de teugels te strak vast houdt. Is daardoor al een paar keer achterover geslagen. Dus voortaan alleen opstappen en niet uit handen geven.
Heb dus geen paarden opgegeven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:21

Sil_Bill schreef:
Ik zit er ook aan te denken om mijn paard op te geven. Maar ik zit een beetje met het hele horse event terrein. Ik ben namelijk bang dat m'n paard alles zoo overweldigend gaat vinden dat hij niks meer wil. Dus dat hij zo onder de indruk is en daar alleen maar gaat staan zo van O.M.G. dus dat je de problemen die hij thuis heeft niet ziet.

Daar ben ik dus ook bang voor :+
Alleen zou die van mij het mogelijk ge-wel-dig vinden, en gaat ie braaf alles doen wat hij thuis niet zo braaf doet.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:06

Heb dit topic doorgelezen en er schijnen aardig wat "probleempaarden" te zijn ....

Ben het eens met Bosefoso ... zie een aantal keer voorbij komen: problemen met trailer laden / alleen op buitenrit, etc. Nou wil ik beslist die problemen niet bagatelliseren, want voor jullie is dat al erg/vervelend genoeg, maar ik zie dit niet als een probleempaard.

Het lijkt mij dat als je problemen hebt met bv trailerladen dat je dit niet op zo'n groot evenement wilt aanpakken. Allereerst moet je paard dan al de trailer op, wat al zijn probleem zijn .... en zoals al eerder genoemd in het topic wordt die nu wat sneller erop gezet (uiteraard op een professionele rustige manier) om de angst bij HE serieus aan te pakken. Je bent er toch veel meer mee gebaat om dit in alle rust, met een professionel, aan te gaan op eigen terrein .... of is het omdat het nu "gratis" is ... :o

Ook mbt het niet alleen op buitenrit durven, wat verwacht je dan bij HE ... dat Annemarie zegt: "sorry mensen, maar ik ga even met dit paard het bos in :evaw: "

Nogmaals, ik wil beslist niet zeggen dat dit geen echte "problemen" zijn, maar ik denk niet dat de oproep hiervoor bedoeld is :n

Zoals in het geval van bv Renske met Wis ... zij heeft eigenlijk alle wegen al bewandeld met haar paard (medisch, training, etc) en dit is eigenlijk een soort van laatste strohalm ....

En zo lees ik het ook in het verhaal van chllover.

Dit lijken mij echt zaken waar eens goed naar gekeken moet / kan worden. Of HE daarvoor de plaats is laat ik in het midden, maar die "problemen" lijken mij toch wat serieuzer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:23

ben ik met je eens :D :D

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:27

Ben ik het ook helemaal mee eens, maar toch grijp ik elke hulp die ik kan krijgen met beide handen aan. En aangezien een moeilijke lader ook op HE moet komen, zijn ze eer ze daar zijn waarschijnlijk al niet meer zo onlaadbaar als ervoor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:28

Amen Daf :))

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:44

Maar is het trailerladen niet een geval wat iedere keer terug komt op HE?
Heel eerlijk, als er weer zo'n clinic is, ga ik aan de wandel.. Dat heb ik nu al zovaak gezien... Vaak is het trailerladen ook een probleem van de begeleider van het paard. Mijn paard wil bij een ander ook niet de trailer op. Bij mij loopt ze er blind op. Is dit dan ook een probleempaard? Is maar net wie je er naast zet.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:22

Mijn inziens liggen een heleboel problemen bij de eigenaar / verzorger en ik zal ook de eerste zijn die dat gelijk toegeeft (mbt mijn eigen paard) maar dat is een andere discussie :+

Ik zou het gewoon jammer vinden als er veel gestemd gaat worden voor probleem-gevallen die niet echt problemen zijn om zo maar te zeggen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:25

@Daf: zo denk ik ook, en juist omdat het probleem(heel vaak) bij de eigenaar ligt sta ik niet zo te juigen om mee te doen :+
Maar ik vermoed dat veel mensen daar anders over denken aangezien ze zich zo aanmelden...

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:29

Ga er toch ook vanuit dat het team van Annemarie wel zal kijken naar wat echt hulp nodig heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:33

he, als het moet krijg je elk paard op de wagen........... al moet je die erin duwen met een vorkhef.........

ennuh moeilijke laders............ hoe zijn ze er gekomen dan...... onder de man?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:33

Ik ook :j
Maar dan nog, als mn paard uitgekozen zou worden heb ik nogsteeds het idee dat ik met mn billen bloot zou moeten :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:36

heeei, met je billen bloot is nooit erg.......... daar groei je alleen maar van omdat dan mensen je gericht kunnen helpen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:37

Klopt, het is niet erg, maar ik sta nog niet te juichen :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:40

snap ik :) maar ik geloof echt dat je er meer voor geprezen zal worden dan afgebrand :)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:46

Je zal wel met de billen bloot moeten om bij de kern van het probleem te komen, maar dat is toch ook juist de bedoeling.

Vind het juist een pluspunt als je erkent dat er iets aan de hand is en dat je eraan wilt werken om tot een oplossing te komen :j

Maar kan mij goed indenken dat het eng is en confronterend.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:51

snap je wederom helemaal :D :D

en ik vind het ook juist een pluspunt!!!

zoals mijn onderschrift zegt......... en mijn onderschrift geld ook gewoon voor mij he :D