Elk ander paard kan ook gewoon beleerd worden enz?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ayasha schreef:Desnoods met een draadje of een stel planken er tussen.Dat ze iig bij elkaar kunnen als ze dat willen maar dat ze, als het niet klikt, ook kunnen kiezen om gewoon niet bij elkaar te zijn zonder dat de sterkste van de twee beslist dat ie 'm gaat opvreten.
Nimber schreef:Ik heb het zelf ook geprobeerd. Orbaldo II heb ik bij een ruin op het land gedaan. Dit ging ongeveer een week goed na een week besloot hij ineens dat de ruin weg moest.
Hij heeft er ruim ene half uur achteraan gejaagd.De ruin piste zelfs van zich af van angst. We hebben echt met een paar man en zwepen ze uiteindelijk uit elkaar kunnen krijgen.Dat valt echt vies tegen. je kunt wel diect willen ingrijpen maar dat gaat echt niet zo snel.
Hengst was heel. Ruin behoorlijk stuk. Ik heb het later nog geprobeerd met een shethengst die onder de draden door kon om weg te komen maar die vrat ie helemaal op.
Later had ik een 2 jarige hengst die uit de opfok kwam en voor de hengstenkeuring moest. Ik heb hem direct bij een ruin gezet zodat hij andere paarden niet zou ontwennen.
Dit ging lange tijd goed totdat hij echt aan het dekken kwam na goedkeuring. De ruin werd steeds vaker doelwit en hoewel het bij vele bijt en schaafplekken bleef was dat voor mij wel de tijd om ze uit elkaar te halen.
Ze hebben altijd op grote weilanden met voldoende gras gestaan.
Sindsdien helaas toch alle hengsten alleen
CindyUniek schreef:ik zou het ook prachtig vinden als er een verbod komt op het 'alleen houden van paarden' want ze horen ook een maatje te hebben, maar misschien in het geval van een hengst zouden ze beter 1 merrie kunnen hebben die ze ook mogen dekken dan een groep andere hengsten
blue_kim schreef:wat dacht je van gewoon van jongs af aan in een hengstenkoppel laten staan. heb ik met mijne ook gedaan en er zijn nooit problemen geweest. jong en oud bij elkaar, dekhengsten en geen dekhengsten, en allemaal behandellen ze elkaar met respect.
Ayasha schreef:Dus nogmaals mijn vraag, wat veranderd er dat alle hengsten vanaf 3 jaar monsters worden die niet meer met soortgenoten om kunnen?
Ayasha schreef:En met merrie's en ruinen schijnt dat geen probleem te zijn.. Integendeel, zet op bokt dat je ruin niet met vriendjes staat en ze komen met de dierenbescherming om ze op te halen bij wijze van spreken. Maar een hengst isoleren is geheel normaal.
Asyaa schreef:Urko schreef:Wat verrassend zeg![]()
Ja dit is inderdaad verrassend.
In de natuur had je 4 dode hengsten gezien, en 1 er niet ver vandaan na alle gevechten.
Ayasha schreef:Waarom kunnen ze in die 90-dagen test dan ook niet samen op weide?Dat ze op vreemd terrein goed met elkaar kunnen heeft het onderzoek wel bewezen.
Elk ander paard kan ook gewoon beleerd worden enz?Zie niet in waarom dat met hengsten een enorm probleem moet zijn.