Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mist schreef:PvdD had voor mij definitief afgedaan toen ze de omstandigheden in de oostvaarderplassen recentelijk goedkeurden. En nu zeggen ze dat ze op willen treden tegen "verwaarloosde paarden die op een te krap landje staan bij een spoor" volgens mij zijn ze het spoor helemaal bijster
Isegrim schreef:Mist schreef:PvdD had voor mij definitief afgedaan toen ze de omstandigheden in de oostvaarderplassen recentelijk goedkeurden. En nu zeggen ze dat ze op willen treden tegen "verwaarloosde paarden die op een te krap landje staan bij een spoor" volgens mij zijn ze het spoor helemaal bijster
Vind ik niet. Ik vind hun mening over de Oostvaardersplassen moedig. Heeft ze leden gekost. Maar ben het er wel mee eens. Als je wilt dat daar een natuurlijk evenwicht ontstaat, moet je niet gaan bijvoeren. De natuur is nu eenmaal wreed. Hooguit kun je dieren die lijden uit hun lijden verlossen. Maar als je bijvoert, is er geen sprake van natuurlijke selectie / survival of the fittest en krijg je overbevolking.
Asyaa schreef:In de natuur zijn ook wolven die zwakke paarden meteen opvreten, ipv ze een hongersnood te laten sterven. De juiste beslissing zou zijn om roofdieren in de oostvaardersplassen los te laten, alleen denk ik dat half nederland dan 'aaaaaawwwwwwhhhhh sieeeluuugghhh' gaat...
Isegrim schreef:Asyaa schreef:In de natuur zijn ook wolven die zwakke paarden meteen opvreten, ipv ze een hongersnood te laten sterven. De juiste beslissing zou zijn om roofdieren in de oostvaardersplassen los te laten, alleen denk ik dat half nederland dan 'aaaaaawwwwwwhhhhh sieeeluuugghhh' gaat...
In de natuur gaan ook gewoon dieren dood van de honger hoor, ook als er roofdieren zijn. Maar daarom zei ik, als ze lijden kun je afschieten.
De wolf is overigens bezig aan een opmars. Ze zitten al in Duitsland.
Isegrim schreef:shan schreef:Zo uniek vind ik het niet.
Een hitactief stal is alleen maar een mooi alternatief als er geen ruimte is om paarden op de wei te zetten.
Ik vind het echt een noodoplossing.
Het werkt volgens mij ook sterotiep gedrag in de hand.
Mijn paarden lopen de hele dag gewoon buiten en staan s'nachts op stal, lekker in hun eigen box en daar zijn ze maar wat blij mee.
24/7 buiten is natuurlijk ook prima.
Ik denk dat een Hit-Actief-stal voedingstechnisch voordelen biedt boven dag en nacht weidegang, omdat ons Nederlandse gras simpelweg veel te rijk is ( -> hoefbevangenheid e.d.).
En stereotiep gedrag? Dat zie je echt niet in zo'n stal. Waarom denk je dat het dat bevordert?
Asyaa schreef:Omdat animal cops (HSPCA, RSPCA, en die dingen) controleren op dingen zoals hebben ze eten, hebben honden hok om te schuilen, hebben ze geen te strakke kettingen om. De PvdD wilt iets compleet anders.
Isegrim schreef:Dat is wel hele rare logica. LOL. Stel dat ik besluit om toch maar geen paard te kopen, is het dan mijn schuld dat er een paard in een box staat? Wie zegt trouwens dat het paard dat ik ga kopen nu in een box staat? Beetje rare redenatie hoor.
Zit jij de hele nacht bij je paarden? Zet er maar eens een infraroodcamera op, dan zul je zien dat ze niet de hele nacht slapen. Paarden slapen zo'n 2,3 uren per etmaal. Dat geldt ook voor gedomesticeerde paarden.
jessica92 schreef:Ik ben zelf eens bij een hit-actiefstal wezen kijken: enkele paarden hebben zichzelf gehuisvest in zo'n "voerhok", die staan daar gewoon de hele dag te wachten tot ze weer wat krijgen en dreigend te trappen naar paarden die het lef hebben om 'zich in de rij aan te sluiten'. De andere paarden moeten dus wachten tot het paard dorst krijgt o.i.d.; dat noem ik nou niet erg natuurlijk. Misschien zijn hier allemaal mooie oplossingen voor ontwikkeld inmiddels, maar dit is mijn mening erover. Een stal is i.m.o. net zo ver van de natuur als een paard zich in de rij te laten aansluiten voor z'n eten: de hele dag wachten tot het weer voedertijd is i.p.v. lekker rondgrazen.