Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:52

PvdD had voor mij definitief afgedaan toen ze de omstandigheden in de oostvaarderplassen recentelijk goedkeurden. En nu zeggen ze dat ze op willen treden tegen "verwaarloosde paarden die op een te krap landje staan bij een spoor" volgens mij zijn ze het spoor helemaal bijster :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:07

Mist schreef:
PvdD had voor mij definitief afgedaan toen ze de omstandigheden in de oostvaarderplassen recentelijk goedkeurden. En nu zeggen ze dat ze op willen treden tegen "verwaarloosde paarden die op een te krap landje staan bij een spoor" volgens mij zijn ze het spoor helemaal bijster :D

Vind ik niet. Ik vind hun mening over de Oostvaardersplassen moedig. Heeft ze leden gekost. Maar ben het er wel mee eens. Als je wilt dat daar een natuurlijk evenwicht ontstaat, moet je niet gaan bijvoeren. De natuur is nu eenmaal wreed. Hooguit kun je dieren die lijden uit hun lijden verlossen. Maar als je bijvoert, is er geen sprake van natuurlijke selectie / survival of the fittest en krijg je overbevolking.

Mist

Re: Partij voor de Dieren bezoekt unieke paardenstal in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:09

Natuurlijk evenwicht voor een soort dier dat niet natuurlijk voorkomt + dat er een hek omheen staat...please ! Laat ze op die postzegel (wat het in paardenverhouding is) lekker hamsters uitzetten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:13

Isegrim schreef:
Mist schreef:

Vind ik niet. Ik vind hun mening over de Oostvaardersplassen moedig. Heeft ze leden gekost. Maar ben het er wel mee eens. Als je wilt dat daar een natuurlijk evenwicht ontstaat, moet je niet gaan bijvoeren. De natuur is nu eenmaal wreed. Hooguit kun je dieren die lijden uit hun lijden verlossen. Maar als je bijvoert, is er geen sprake van natuurlijke selectie / survival of the fittest en krijg je overbevolking.

In de natuur zijn ook wolven die zwakke paarden meteen opvreten, ipv ze een hongersnood te laten sterven. De juiste beslissing zou zijn om roofdieren in de oostvaardersplassen los te laten, alleen denk ik dat half nederland dan 'aaaaaawwwwwwhhhhh sieeeluuugghhh' gaat...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:15

Asyaa schreef:
In de natuur zijn ook wolven die zwakke paarden meteen opvreten, ipv ze een hongersnood te laten sterven. De juiste beslissing zou zijn om roofdieren in de oostvaardersplassen los te laten, alleen denk ik dat half nederland dan 'aaaaaawwwwwwhhhhh sieeeluuugghhh' gaat...

In de natuur gaan ook gewoon dieren dood van de honger hoor, ook als er roofdieren zijn. Maar daarom zei ik, als ze lijden kun je afschieten.

De wolf is overigens bezig aan een opmars. Ze zitten al in Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:17

Isegrim schreef:
Asyaa schreef:

In de natuur gaan ook gewoon dieren dood van de honger hoor, ook als er roofdieren zijn. Maar daarom zei ik, als ze lijden kun je afschieten.

De wolf is overigens bezig aan een opmars. Ze zitten al in Duitsland.

In de natuur komen dieren zelden van de honger om (prooidieren that is), lang voordat ze dood zijn worden ze al zwak en kunnen ze roofdieren minder goed ontlopen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:21

Isegrim schreef:
shan schreef:
Zo uniek vind ik het niet.

Een hitactief stal is alleen maar een mooi alternatief als er geen ruimte is om paarden op de wei te zetten.
Ik vind het echt een noodoplossing.
Het werkt volgens mij ook sterotiep gedrag in de hand.
Mijn paarden lopen de hele dag gewoon buiten en staan s'nachts op stal, lekker in hun eigen box en daar zijn ze maar wat blij mee.
24/7 buiten is natuurlijk ook prima.

Ik denk dat een Hit-Actief-stal voedingstechnisch voordelen biedt boven dag en nacht weidegang, omdat ons Nederlandse gras simpelweg veel te rijk is ( -> hoefbevangenheid e.d.).

En stereotiep gedrag? Dat zie je echt niet in zo'n stal. Waarom denk je dat het dat bevordert?

Weides zijn qua oppervlakte oha veel groter, paarden kunnen daar gewoon eens lekker uit hun dak gaan, aparte groepjes vormen binnen de kudde, kortom ze hebben ruimte.
Hitactief stallen zijn veredelde (hele dure) paddocks.
Gelukkig zijn de meeste paarden niet zo gevoelig voor hoefbevangenheid, dus kunnen ze gewoon op een lekkere wei staan, na een gewennigsperiode.
Heb je een paard/pony die daar wel gevoelig voor is, kun je hem ook op een schraal stuk zetten of in een gewone paddock, veel goedkoper hoor!

Ik denk dat de hitactiefstal stereotype gedrag bevorderd omdat paarden daar een vaste ronde in gaan ontwikkelen.

Nogmaals ik ben niet perse tegen een hitactief stal maar ik blijf het een noodoplossing vinden bij gebrek aan ruimte.
Een mooie oplossing voor manegebedrijven e.d die geen land hebben maar verder heeft het voor mij helemaal niets toe te voegen.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:51

Asyaa schreef:
Omdat animal cops (HSPCA, RSPCA, en die dingen) controleren op dingen zoals hebben ze eten, hebben honden hok om te schuilen, hebben ze geen te strakke kettingen om. De PvdD wilt iets compleet anders.

ja, en dat is dus jammer, als ze zich bezighouden met dit soort dingen te promoten ipv beestjes laten sterven aan een honger dood, zouden ze niet zoveel stemmen kwijt raken.
echt een gemiste kans, kan het niet vaak genoeg zeggen, een partij voor de dieren vind ik echt een super plan, en zouden ten alle tijden zo mijn stam krijgen (net als vorige keer) maar nu na al die rare besluiten en het gebrek aan opkomen voor de dieren die het het meest nodig hebben.... ik weet het niet :n

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:33

Een parij voor dieren ik vind het een waardeloos iets, echt het bewijs dat we in Nederland veel te ver doorschieten, straks moet ik met mijn knol naar de stembus omdat hij ook moet stemmen , het is te gek voor woorden laat ze eerst nederland maar weer eens op het juiste spoor krijgen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:49

Onze paarden zijn blij met onze Hit-actiefstal, beter dan de pensionstal waar ze voorheen stonden. Het stereotype gedrag waar Shan het over heeft, zie ik niet. Natuurlijk is een groot weiland mooi, ik wou dat ik een stukje had naast mijn actiefstal. Helaas is er in veel gebieden in Nederland een tekort aan weiland. Dan is een actiefstal een goed alternatief.

Overigens ben ik ook vanwege het standpunt over de paarden in de Oostvaardersplassen afgehaakt bij de PvdD. Het wordt denk ik 9 juni Groen Links, die hebben dierenwelzijn ook op de agenda. Ik vind het wel belangrijk dat welzijn voor dieren op de politieke agenda komt. Het is verschrikkelijk wat wij er allemaal gebeurt in de bio-industrie. Als je karbonaadje op je bord ligt, moet je er maar even bij stilstaan dat een varken de intelligentie heeft van kind van drie jaar. Denk dan ook even aan het leven (en dood) wat dat varken heeft gehad.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:54

Isegrim schreef:
Dat is wel hele rare logica. LOL. Stel dat ik besluit om toch maar geen paard te kopen, is het dan mijn schuld dat er een paard in een box staat? Wie zegt trouwens dat het paard dat ik ga kopen nu in een box staat? Beetje rare redenatie hoor. :D

Zit jij de hele nacht bij je paarden? Zet er maar eens een infraroodcamera op, dan zul je zien dat ze niet de hele nacht slapen. Paarden slapen zo'n 2,3 uren per etmaal. Dat geldt ook voor gedomesticeerde paarden.

Jij vind het misschien een rare logica, het feit dat je zegt te moeten WACHTEN op een plaats bij die stal geeft wel aan dat het niet overal zo simpel is om zo'n stal te vinden of zo in te richten. Wat ik er maar mee wil zeggen is dat het dus wel heel vreemd wordt (over rare logica gesproken) dat mensen die géén paard hebben (bijv. van de PvdD) toch een oordeel hebben over de manier waarop anderen hun paarden houden terwijl ze zelf aangeven dat de plaatsen waar je ze zo kan houden dun gezaaid zijn en een wachtlijst hebben. Als ze nu nog eens goed gingen nadenken waarom er zo weinig van die stallen zijn terwijl het blijkbaar een "gat in de markt" is, dan komen we misschien nog eens ergens.

Om te weten hoe mijn paarden zich 's nachts gedragen heb ik geen infraroodcamera nodig, ik heb al meer dan dertig jaar 's nachts bij de fokmerries die moeten gaan veulenen gewaakt en heb daardoor dus een héél goed beeld gekregen van het gedrag van mijn paarden 's nachts. Ik doe namelijk niet aan geboortesingels, melders en wat er allemaal nog meer is, ik slaap gewoon in de stal.
Mag ik aan jouw vragen hoe vaak jij al 's nachts bij paarden in een stal geslapen hebt en waarop jij jouw mening baseert?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 02:10

Denk dat het nooit perfect wordt in Nederland. We zijn een klein land met erg veel paarden. je kan ze nooit geheel natuurlijk laten lopen. Een weide is imo geen natuurlijke omgeving, maar wel beter dan 24/7 op stal natuurlijk.

Je moet dan idd toestemming gaan geven voor bomen en schuilhokken in weides. Helaas vinden veel stallen het dan weer lastig om met een trekker bv doorheen te gaan.

Ook moeten paarden weer wennen, want zeker niet elk paard gaat zijn schuilhok delen als hij dat niet gewend was afgelopen jaren.

In een hitactief stal zie ik ook niet alle paarden vriendjes worden en vind ik nog steeds dat er teveel paarden op een klein stuk staan. Ik zie het zeker gebeuren dat stalhouders er daar te gemakkelijk een paar teveel bij stallen, want het is toch geld in het laatje elk paard dat er meer staat. Misschien de itactief stallen van nu nog niet, maar wel als meer mensen de mogelijkheid gaan krijgen om die te bouwen.

Perfecte omgeving bestaat gewoon niet. Hebben we ook echt geen ruimte of gelegenheden voor in Nederland. Dat is imo dus bomen, verschillende grassen, gewassen, heuvels etc etc.......

Onze pony's een d en een shet stonden ene tijdje met uitloop. Ze kozen zelf heel vaak voor de stal, met name de shet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:46

Vind ik ook minstens zo'n fijne oplossing als die hit-actief stallen, een stal met uitloop. Kunnen de paarden over de omheining contact genoeg maken en krabbelen, maar niet elkaar verrot slaan en ook niet elkaar wegjagen bij het eten of uit het schuilhok.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:19

Moderatoropmerking:
offtopic is verwijderd, blijf wel netjes in dit topic en bij het onderwerp. Bedankt.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:31

zit nu nederland 3 te kijken, debat voor kinderen, en ben er nu uit, wordt pvv.
deze wil ook een dierenpolitie en zwaardere straffen voor mensen die mishandelen.

ook in andere punten van deze partij kan ik me wel vinden, maar ook lang niet alles, maar ben er uit dat je dat bij geen elke partij gaat vinden

jessica92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:33

Ik ben zelf eens bij een hit-actiefstal wezen kijken: enkele paarden hebben zichzelf gehuisvest in zo'n "voerhok", die staan daar gewoon de hele dag te wachten tot ze weer wat krijgen en dreigend te trappen naar paarden die het lef hebben om 'zich in de rij aan te sluiten'. De andere paarden moeten dus wachten tot het paard dorst krijgt o.i.d.; dat noem ik nou niet erg natuurlijk. Misschien zijn hier allemaal mooie oplossingen voor ontwikkeld inmiddels, maar dit is mijn mening erover. Een stal is i.m.o. net zo ver van de natuur als een paard zich in de rij te laten aansluiten voor z'n eten: de hele dag wachten tot het weer voedertijd is i.p.v. lekker rondgrazen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:09

Niet alle paarden komen goed tot hun recht in een HIT-aktief stal. Het voedersysteem werkt ook niet voor alle paarden. Het is wel belangrijk dat paarden sociale contacten met soortgenoten hebben, veel bewegingsmogelijkheden hebben en genoeg ruwvoer tot hun beschikking hebben.
Mijn paard heeft dat in Zuid-Holland, ook in Midden-Delfland, maar niet in een HIT-aktief stal.
Mevr. Ouwehand, een dergelijke stal is natuurlijk prima om te laten zien hoe het kan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:07

Het gedrag wat Jessica 92 beschrijft is wel te beinvloeden. Zo af en toe heeft een van onze paarden ook wel de neiging om in het voerstation te blijven staan of er voor te gaan staan. Een keertje een klap op de kont en het is weer over.
Wij kunnen het voerstation uit ons keukenraam zien. Dit soort gedrag hebben we snel in de gaten. Ik kan niet anders zeggen dan dat we tevreden paarden hebben. Er is harmonie in onze 'kudde' van vier. Ik heb geen ervaring met een grote actiefstal.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:07

jessica92 schreef:
Ik ben zelf eens bij een hit-actiefstal wezen kijken: enkele paarden hebben zichzelf gehuisvest in zo'n "voerhok", die staan daar gewoon de hele dag te wachten tot ze weer wat krijgen en dreigend te trappen naar paarden die het lef hebben om 'zich in de rij aan te sluiten'. De andere paarden moeten dus wachten tot het paard dorst krijgt o.i.d.; dat noem ik nou niet erg natuurlijk. Misschien zijn hier allemaal mooie oplossingen voor ontwikkeld inmiddels, maar dit is mijn mening erover. Een stal is i.m.o. net zo ver van de natuur als een paard zich in de rij te laten aansluiten voor z'n eten: de hele dag wachten tot het weer voedertijd is i.p.v. lekker rondgrazen.

Dit bedoel ik dus oa met stereotype gedrag.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:12

Ik vind het meer het recht van de sterkste dan stereotype gedrag. Hetzelfde gebeurt als ik een hoopje hooi neergooi. Dan is het alleen Sammy bij ons die eet. En dat is dan weer natuurlijk gedrag. Maar zoals ik hierboven beschrijf is dat gedrag gemakkelijk af te leren en hoeft geen belemmering te zijn voor het gebruik van een actiefstal.
Daarbij moeten de paarden ook aan het systeem wennen. De eerste maanden hebben onze paarden ook veel geparkeerd gestaan voor de voerautomaat. Dat is inmiddels helemaal over. Het is wel zo dat ze graag bij elkaar staan. Dat kan dus soms ook in de buurt van het voerstation zijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:07

Is er ook ergens een verslag te lezen van het bezoek? :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:10

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:29

Net als in de politiek hebben mensen verschillende ideeen over wat goed of slecht is voor hun paard(en), en zullen het ook nooit 100% eens worden.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:30

Op deze stal staat mijn paardje ook.
En het zal inderdaad niet voor ieder paard weggelegd zijn, maar het is hier echt niet zo dat de paarden in het voerstation blijven staan. Iedereen komt aan de beurt hoor.
Heb mijn paard nog nooit zo gelukkig gezien als daar. Ik ben helemaal tevreden!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:05

Je kan ook in de computer van ieder paard controleren wat ze per dag hebben gegeten. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je paard tekort komt zonder dat je het weet.