KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:24

Gini schreef:
bulck schreef:
Ik heb al een alternatief aangeboden; nl de duiste manier en ook de manier zoals het vroeger ging. Nl een veelzijdige test in de vorm van een crosje of een gecordineerde 'bosrit' (dat kan perfect in een omheind gebied, ik denk zelf dat Deurne de accomodatie heeft)
Daarin wordt het paard blootgesteld aan verschillende prikkels en moet het willen (samen)werken met en voor de ruiter. Vooral dat laatste is wel belangrijk in een sportpaard.

Idd, dat is een leuke test.
Maar geen alternatief voor dit: ze willen de reactie na een schrikreactie testen. In jouw test gaat het om moed en samenwerking.

Nou ik zou toch ook liever de duitse test zien als ik een hengst zocht voor mijn merrie en liever zien hoe het dier dan samenwerkt met de ruiter dan hoe hij op een paraplu reageert.

Een paard kan nog zo schrikken van een paraplu maar wellicht geeft hij bij een kanonsschot een hele andere reactie en zijn de reactie van het paard na het schrikken dus ook nooit hetzelfde

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:26

Raar dat de meeste anti paraplu berichten uit België komen :D :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:30

mischien moeten ze ook springkastelen , trampolines en uit het struikgewas springende honden imiteren :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:31

Iris82 schreef:
[Die test is jarenlang onderzocht en er bestaat een significant verband tussen de reactie van het paard en zijn karakter.

Dit is niet alleen bij paarden maar ook bij heel veel landbouwhuisdieren vastgesteld. Uit het oogpunt van dierwelzijn (en economische motieven) in de intensieve veehouderij zijn heel veel onderzoeken naar stressbestendigheid bij rundvee en varkens gedaan. Dit is doorontwikkeld vanuit decennia ratten studies.

Maar goed 'bokt' is nogal kortzichtig en leest er compleet overheen dat het er helemaal niet om gaat om het wel of niet schrikken. Ze willen zien hoe een individueel paard reageert op een prikkel (fright) die zijn vlucht instinct (flight) activeert. Dan maakt het geen hol uit of ze daar een liggende/wapperende/vallende paraplu/skippybal/platic zak/hond/kat/bakkabouter voor gebruiken. Het paard MOET schrikken voor deze test en het is een persoonlijke invullig hoe je die reactie triggert.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:33

Het doel van de test is om te kijken hoe een paard zich na een schrikreactie gedraagt. Het is juist de bedoeling dat het paard van die paraplu schrikt, zodat je kan zien wat het paard na die tijd doet. Gaat het paard er in blinde paniek vandoor (zoals gisteren toevallig nog in Arnhem is gebeurd), doet hij een pasje opzij om gelijk te kijken wat dat voor gek ding is, of iets daartussen in?

Een paard wat bij een paraplu alleen een pasje opzij doet, zal bij een kanonschot er niet opeens in blinde paniek vandoor gaan. Het karakter blijft hetzelfde en hij zal dus op een vergelijkbare manier op onverwachte situaties reageren.

Het lijkt mij alleen maar een goede zaak dat je als fokker meer kennis over een hengst hebt, waardoor je nog gerichter kan kiezen.

De leer van deze situatie is volgens mij dat ze een volgende keer meer aandacht aan de veiligheid van de bak moeten schenken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:36

Citaat:
Een paard wat bij een paraplu alleen een pasje opzij doet, zal bij een kanonschot er niet opeens in blinde paniek vandoor gaan. Het karakter blijft hetzelfde en hij zal dus op een vergelijkbare manier op onverwachte situaties reageren.

En hier ben ik het dus niet mee eens!
Er zijn genoeg paarden die voor sommige dingen een stapje opzij doen en voor andere dingen aan kletter gaan.
Je kan leuk met zo'n paraplu gaan testen maar zo'n test is echt niet betrouwbaar!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:39

Als ze in het ene geval ervandoor gaan en in het andere geval een stapje opzij doen, dan mag je er rustig vanuit gaan dat de laatste situatie bekend voor ze is en dus heel snel een inschatting kunnen maken. Dat zegt ook iets over het karakter, alleen iets totaal anders.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:40

Karl66 schreef:
Als ze in het ene geval ervandoor gaan en in het andere geval een stapje opzij doen, dan mag je er rustig vanuit gaan dat de laatste situatie bekend voor ze is en dus heel snel een inschatting kunnen maken. Dat zegt ook iets over het karakter, alleen iets totaal anders.

Dus zegt de test met de paraplu ook niets ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:42

:evaw: zijn mij teveel 'wetenschappers' hier. Altijd makkelijk om gewoon maar te roepen (en niet te lezen) en durf te wedden dat maar weinig hier de 5 F's van de vluchtreactie van een paard kunnen noemen (laat staan begrijpen).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:47

Saskia505 schreef:
Gini schreef:
Sorry hoor, maar hier moet ik wel om lachen. Het enige waar jij over valt, is het vallen van de paraplu. Dus als men diezelfde paraplu zou nemen en ermee zou gaan zwaaien naar een paard, dan zou jij er absoluut geen probleem mee hebben. Zo valt er altijd wel iets te klagen natuurlijk.

Daar ben ik blij om, maar ik in ieder geval iemand aan het lachen.
Neem jezelf als voorbeeld. Als er onverwacht iets opvallends uit de lucht komt vallen, schrik je daar toch veel meer van, dan wanneer het object al in zicht was, maar daar vanuit een plotselinge beweging gaat maken?

Het is ook de bedoeling dat het paard schrikt...

Misschien moeten sommige mensen het via de link geplaatste onderzoek even lezen over het nut van dit soort testen voor sportpaarden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:47

Die test is onzinnig, want in bepaalde situatie kan een paard kalm reageren en in de andere heftig.

Het blijven paarden/vluchtdieren.

Met enige training zijn meeste paarden paraplu-mak te krijgen, dus de allereerste keer paraplu test doen is niet eerlijk omdat het dier meteen daarop beoordeeld wordt.

Maar dat neemt niet weg dat er meer en meer paarden gefokt worden die heet en moeilijk van karakter zijn, waar topruiters ermee overweg kunnen. Helaas zijn er ook die niet goed genoeg bevonden worden voor de topsport en dus als recreatie paarden verkocht worden, daar komen dan problemen met gewone ruiters.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:48

Leesvoer! :Y)

manie schreef:
Deze test is inderdaad afkomstig uit een wetenschappelijk onderzoek.
Visser, E.K.; Horsonality, a study on the personality of the horse; 3 oktober 2002; Utrecht

http://www.horsonality.nl/wetenschap.htm

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:49

Nog maar eens een poging:

Het gaat niet om de paraplu!!!
Het gaat erom dat er iets totaal onverwachts gebeurd, iets waar ieder paard zowieso van schrikt.
De bedoeling van de test is om te kijken hoe een paard reageerd als hij schrikt: Doet hij alleen een sprong opzij en gaat hij er dan vervolgens nieuwschierig op af?
(de meest ideale situatie lijkt mij)
Of zet hij het in blinde paniek op een rennen en stopt niet meer.
(de slechtst denkbare situatie dus)

Het z.g. alternatief van Bulck is ook een test maar die belicht het karakter op een totaal andere manier, heeft dus helemaal niets met deze test te maken.
Het paard dat op zijn sloffen dat crossparcourtje rijdt, kan zich alsnog kapot schrikken en er ernstig vandoor gaan tijdens de z.g. paraplutest.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:49

Op zich vind ik het kijken naar karakter een prima zaak, ik vraag mij gewoon af of deze test veel toegevoegde waarde heeft?

Kan mij perfect voorstellen dat deze test iets zegt over het karakter en dat wanneer je een paard niet kent dit een indicatie kan zijn (maar ik heb ook wel genoeg wetenschappelijk onderzoek gelezen/besproken/mee uitgevoerd om te weten dat je met een beetje goede wil bijna alles kunt "bewijzen")

Maar hengsten die al weken daar op stal staan, in de hand komen en getraind worden, kun je toch al wel een prima inschatting maken van hun "aard" en karakter... En die inschatting gebaseerd op enkele weken lijkt mij betrouwbaarder

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:51

Deze test is niet op een vrijdagmiddag in de kroeg bedacht, maar er is voor gekozen naar aanleiding van onderzoek naar schrikgedrag: http://www.horsonality.nl/Heartrate_HRV.pdf

Deze test zegt dus wel iets, waar je als fokker ook conclusies aan kan verbinden met het uitzoeken van een dekhengst.

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:51

Ik vind het goed dat ze iets met karaktertesten doen. In de tijd dat de hengsten nog in Ermelo stonden heb ik gewerkt tijdens het verrichtingsonderzoek en ik stond er versteld van dat sommige paarden goed werden gekeurd terwijl ze een vervelend karakter hadden zoals op stal bijten en slaan, maar ook onder het zadel niet mee willen werken. Aan ons werd gevraagd hoe wij het karakter vonden van de hengst op stal, wij waren eerlijk maar hier werd destijds niets meegedaan.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:52

shan schreef:
Het paard dat op zijn sloffen dat crossparcourtje rijdt, kan zich alsnog kapot schrikken en er ernstig vandoor gaan tijdens de z.g. paraplutest.
Absoluut mee eens, maar wat concludeer je dan? Is zo'n dier dan niet geschikt als hengst?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:55

jessje schreef:
shan schreef:
Absoluut mee eens, maar wat concludeer je dan? Is zo'n dier dan niet geschikt als hengst?

Hengst is hij nu eenmaal. :D

Als fokker kun jezelf bepalen of je deze hengst voor je merrie gebruikt of niet.

Dus ik bepaal niet of hij geschikt is of niet. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:56

Saskia505 schreef:
Gini schreef:
Sorry hoor, maar hier moet ik wel om lachen. Het enige waar jij over valt, is het vallen van de paraplu. Dus als men diezelfde paraplu zou nemen en ermee zou gaan zwaaien naar een paard, dan zou jij er absoluut geen probleem mee hebben. Zo valt er altijd wel iets te klagen natuurlijk.

Daar ben ik blij om, maar ik in ieder geval iemand aan het lachen.
Neem jezelf als voorbeeld. Als er onverwacht iets opvallends uit de lucht komt vallen, schrik je daar toch veel meer van, dan wanneer het object al in zicht was, maar daar vanuit een plotselinge beweging gaat maken?

Maar de bedoeling IS dat het paard schrikt. Wat doet die dan, daarna, na het vallen van de paraplu: maakt die zich helemaal gek en galoppeert volle galop weg of herpakt die zich na een eerste schrikreactie? Dat is waar het om draait.
En idd het is maar een momentopname, maar dat is met alle testen en keuringen zo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:01

jessje schreef:
shan schreef:

Nee, je kunt concluderen dat als jij een rillerige merrie hebt, je misschien voor een andere hengst moet gaan.

En wat jessje zegt: Over het algemeen is er dus een bewezen verband tussen het karakter en de 'reactie'. En de reactie is niet zo zeer het schrikken zelf, maar op welke manier en hoe snel een paard hersteld.

Gaat ie het object benaderen, gaat ie in een hoek staan trillen, gaat ie er snuivend omheen dansen enz.
Ik heb deze testen namelijk zelf ook gedaan. :) En zelf ook de significantie moeten berekenen. NIet in de aller aller ideaalste omstandigheden natuurlijk en ook niet in de hoeveelheid die nodig was om iets significant te laten zijn (wij hadden maar +/- 10 paarden volgens mij)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:02

Goh, als ik nou hengstenboer zou zijn. Dan zou ik toch de eerste twee, drie jaar nadat de hengst geboren is oefenen met vallende paraplu's. Dan komt de hengst met een geweldig karakter uit de bus als ik alles nou goed gelezen heb.
Want waarschijnlijk zal deze geoefende hengst zich dan snel herstellen van paniek. Want zelfs een paard die gewend is aan vallende paraplu's zal nog wel iets schrikken als het onverwacht gebeurt, maar zal vervolgens heel snel herstellen van de schrik.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:08

orienta schreef:
Citaat:

En hier ben ik het dus niet mee eens!
Er zijn genoeg paarden die voor sommige dingen een stapje opzij doen en voor andere dingen aan kletter gaan.
Je kan leuk met zo'n paraplu gaan testen maar zo'n test is echt niet betrouwbaar!

Wordt er nog gelezen?? Daar gaat het helemaal niet om !!!!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:09

piezze schreef:
Goh, als ik nou hengstenboer zou zijn. Dan zou ik toch de eerste twee, drie jaar nadat de hengst geboren is oefenen met vallende paraplu's. Dan komt de hengst met een geweldig karakter uit de bus als ik alles nou goed gelezen heb.
Want waarschijnlijk zal deze geoefende hengst zich dan snel herstellen van paniek. Want zelfs een paard die gewend is aan vallende paraplu's zal nog wel iets schrikken als het onverwacht gebeurt, maar zal vervolgens heel snel herstellen van de schrik.

Ik zou wat beter lezen :)*

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:10

piezze schreef:

Dat heb je dus duidelijk niet gedaan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:16

shan schreef:
Nog maar eens een poging:

Het gaat niet om de paraplu!!!
Het gaat erom dat er iets totaal onverwachts gebeurd, iets waar ieder paard zowieso van schrikt.
De bedoeling van de test is om te kijken hoe een paard reageerd als hij schrikt: Doet hij alleen een sprong opzij en gaat hij er dan vervolgens nieuwschierig op af?
(de meest ideale situatie lijkt mij)
Of zet hij het in blinde paniek op een rennen en stopt niet meer.
(de slechtst denkbare situatie dus)

Het z.g. alternatief van Bulck is ook een test maar die belicht het karakter op een totaal andere manier, heeft dus helemaal niets met deze test te maken.

Maar het punt blijft dat deze test niets oplevert, behalve dan mss een stempel drukken op 1 ervaring.
Want er wordt gezegd dat er een verband bestaat tussen karakter en reacties, wat dan een neerslag zou kunnen hebben op prestaties. Maar wat dan met Jazz en Gribaldi, beide niet de meest nuchtere paarden, die wss ook niet positief uit deze test zouden gekomen zijn. Toch beide paarden die succesvol op topniveau gelopen hebben.
Kwpn wil zich toch als sportstamboek profieleren, en dan heb je paarden nodig die dit aankunnen, zowel Fysisch als psychologisch(en dat is meer dan een schrikreactie en anticipatie daarop).
Maar ook paarden die willen meewerken en dat is vooral een punt waar veel kwpn paarden mee te kampen hebben of beter gezegd op afgerekend worden, dus moeten ze dat in mijn ogen testen. Uiteraard komt daar de vraag bij is een sportpaard wel een commercieel paard? Of beter gezegd is het doel dat ze willen nastreven wel de vraag van of om een markt te bereiken?
Want een echt doorgefokt sportpaard is uiteraard super, maar zijn die wel door jan modaal te rijden? Is daar een compromis in te vinden of is daar echt een scheiding waarneembaar?
Want, Ok, in C zijn het allemaal paarden, maar een superhete, sensible Jazz met een goed bewegingsapparaat en een wil tot werken, kan een toppaard zijn in de juiste handen en een 'rotbok' bij een leek.
Vraag je dan aan de ene, wat vind je van je paard, dan zal die het dier de hemel inprijzen en de andere zou het liefst asap een ritje slager willen.
Terwijl je spreekt over hetzelfde paard, enkel in een andere entourage.