Paarden veroorzaken paniek op de weg tussen Arnhem en Ede

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:09

FrannieTJE schreef:
[..]

dat dacht ik ook gelijk, hoe is dat niveau, maar wel eens dat we niet weten wat de paarden hebben gedaan.
maar ik vraag me wel af welk paard schrikt er van een overstekende ree?? zelfs mijn halfblinde schrikt daar nog niet eens van in het bos, waar je ze nooit ziet aankomen. op de hei zie je ze vaak al van een grote afstand..

en nog iets jezelf eraf laten vallen is ook levensgevaarlijk, ik had er wel geprobeert op te blijven zitten, dan had je nog kunnen proberen de rest te stoppen..

Ja, want dat is lekker slim! Als 3 andere paarden op hol zijn geslagen kun je met die van jou ook niets meer beginnen hoor. En al helemaal niet die andere 'stoppen' :') . Lekkere boktheldin ben je, maar dit lukt niemand en is juist het domste en meest levensgevaarlijke dat je kunt doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:40

Skygirl schreef:
FrannieTJE schreef:
[..]

dat dacht ik ook gelijk, hoe is dat niveau, maar wel eens dat we niet weten wat de paarden hebben gedaan.
maar ik vraag me wel af welk paard schrikt er van een overstekende ree?? zelfs mijn halfblinde schrikt daar nog niet eens van in het bos, waar je ze nooit ziet aankomen. op de hei zie je ze vaak al van een grote afstand..

en nog iets jezelf eraf laten vallen is ook levensgevaarlijk, ik had er wel geprobeert op te blijven zitten, dan had je nog kunnen proberen de rest te stoppen..

Ja, want dat is lekker slim! Als 3 andere paarden op hol zijn geslagen kun je met die van jou ook niets meer beginnen hoor. En al helemaal niet die andere 'stoppen' :') . Lekkere boktheldin ben je, maar dit lukt niemand en is juist het domste en meest levensgevaarlijke dat je kunt doen.

Dat kan wel maar overstijgt manegeniveau. Heb met die 75% volbloed van me zo een keertje een D-pony gevangen die in het bos aan de kletter was gegaan. Dus gelijk zeggen dat niemand dat kan is onzin. Dat jij het niet kan of durft is prima, lang niet iedereen kan dat. Maar dat wil niet zeggen dat niemand het kan.

Ik vind het triest dat iedereen gelijk maar zijn oordeel klaar heeft. Het is al erg genoeg dat een leuke buitenrit met manegepaarden zo moet eindigen. Ruiters met gebroken ledematen en een dood paard; dat wens je niemand toe.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:43

Anne_GTI schreef:
Skygirl schreef:
[..]

Dat kan wel maar overstijgt manegeniveau. Heb met die 75% volbloed van me zo een keertje een D-pony gevangen die in het bos aan de kletter was gegaan. Dus gelijk zeggen dat niemand dat kan is onzin. Dat jij het niet kan of durft in prima, lang niet iedereen kan dat. Maar dat wil niet zeggen dat niemand het kan.

Ik vind het triest dat iedereen gelijk maar zijn oordeel klaar heeft. Het is al erg genoeg dat een leuke buitenrit met manegepaarden zo moet eindigen. Ruiters met gebroken ledematen en een dood paard; dat wens je niemand toe.

Ja als het 1 paard is lukt dat wel, maar als jouw paard de enige is met bestuurder en zijn vrienden zijn op hol geslagen (dus niet zomaar aan de kletter).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:43

Afschuwelijk en één paard inmiddels overleden. Brrr, een nachtmerrie!

En schrikken ach, hier ging onze Dartmoor Prince mee naar de Drunense Duinen. Die verblikt of verbloost letterlijk nergens van en is superzuinig op zijn amazone, vandaar dat we het nu toch eens wilden proberen met haar. Maar een mountainbiker met een hoop geweld van een heuvel af midden in het bos, als je al half genietend loopt te slapen of een voetballend joch was toch wel schrikken! Hij ging er toch even in een welliswaar kort spurtje vandoor. (Hij herinnerde zich op tijd dat zijn ruitertje galop wel snel vond en hij maakte om haar geen rare fratsen) En onze PRE die er bij was ging ook en dat was nog nooit voorgekomen. Dit liep dus goed af! Een ongeluk zit in een klein hoekje en je kan nooit zeggen in welke. Dit is gewoon het risico als je met levende paarden aan de gang gaat.
Als het manegepaarden zijn, kan het zadel voor de ruiter ook tegenvallen hè? Ik merk wel verschil tussen goed passend of niet. Bij de eerste zit ik veel steviger! ;)

Dat iedereen maar snel weer mag beteren en de moed terugvindt om toch weer op het paard te stappen en te genieten van de bossen! STERKTE

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:45

Anne_GTI schreef:
Dat kan wel maar overstijgt manegeniveau. Heb met die 75% volbloed van me zo een keertje een D-pony gevangen die in het bos aan de kletter was gegaan. Dus gelijk zeggen dat niemand dat kan is onzin. Dat jij het niet kan of durft is prima, lang niet iedereen kan dat. Maar dat wil niet zeggen dat niemand het kan.

Eentje is inderdaad net zo makkelijk als 7... :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paarden veroorzaken paniek op de weg tussen Arnhem en Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:50

Zinloos dit; je kan er altijd maar 1 pakken. Je moet ook nog een hand overhouden voor je eigen paard.
Je kan wel zo handig zijn om de voorste te pakken, dan heb je de meeste kans dat de rest ook stopt.

Voorwaarde is wel dat je een snel paard hebt om de rest voorbij te komen en dat het paard vreselijk goed onder controle te houden is op hoge snelheid.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:51

Anne_GTI schreef:
Zinloos dit; je kan er altijd maar 1 pakken. Je moet ook nog een hand overhouden voor je eigen paard.
Je kan wel zo handig zijn om de voorste te pakken, dan heb je de meeste kans dat de rest ook stopt.

Voorwaarde is wel dat je een snel paard hebt om de rest voorbij te komen en dat het paard vreselijk goed onder controle te houden is op hoge snelheid.

En ook in de groep niet laag in rang is..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:55

Ik denk dat FrannieTJE en Abeltje77 het nu wel weten ;)

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:22

heel fijn dat er zulke heldhaftige bokkers zijn, jammer dat jullie er niet bij waren to 'save the day' zullen we maar zeggen ;)

Het enige wat ik gewoon hoop is dat het goed gaat met de ruiters en de paarden (helaas op 1 paard na dan) en dat ze allemaal weer van een mooie bosrit kunnen genieten in de toekomst zonder angst!

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:13

BarbaLala schreef:
Laten we hier nou geen reltopic van maken...ieder zijn eigen mening..

Volgens mij is dit al een reltopic... Allemachtig wat een reacties zitten hiertussen.

Ik schrok me wild toen ik het bericht las. Paarden kunnen altijd op hol slaan. Het blijven vluchtdieren, hoe ervaren en bomproof ook. Met mijn vorige verzorgmerrie, reed ik 1 a 2x per week alleen mee in het bos. Ieder paadje konden we dromen. Dit paard was nergens gek van te krijgen. Op een moment komt er een grote groep scholieren ineens recht op ons af fietsen met een hoop kabaal! Nou, mijn paard bedacht zich nog heel even maar sprong toen 180 graden om en zette de rengalop in. Ik bleef zitten en heb haar uiteindelijk op stem gekalmeerd, in een zijpaadje gestuurd en daar stil kunnen zetten. Had de hartkloppingen in mijn keel en heb die scholieren naar de !!@#!@#% vervloekt (luchtte lekker op ;-))

Ik weet hoe onmachtig je je voelt als ruim 600 kg er met je vandoor gaat. En als dan nog 's 6 paarden mee op de kletter gaan... BRRR! Hoop ik nooit mee te maken.

Ik wens de meiden die dit overkwam veel sterkte en beterschap.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:28

tsja, ik ben vroeger op kamp 'gered' door onze leiding. We reden in een groepje van 10 ofzo en er vloog opeens een op hol geslagen paard dwars door onze groep heen. Alle ponies erachteraan, de helft zonder ruiters (gevallen) de andere helft met doodsbange gillende/huilende/trillende kindjes in de leeftijd van 9 tot 12. Sander onze leiding heeft de groep ingehaalt, stuurde en breder pad in ipv richting het dorp en begon langzaam vaart te minderen, de hele groep kwam netjes terug. ~dus sorry, het KAN.
(en zelf op het strand wel eens een gek paard aan laten haken achter die van mij)

Maar goed, dat doet niet ter zake (alleen een leuke herinnering aan waar mijn angst voor paardrijden/galop vandaan kwam vroeger)
Ik hoop inderdaad dat alle betrokkenen goed herstellen en vooral zich over deze nachtmerrie heen kunnen zetten. Het lijkt me vreselijk... (overigens laat ik me er echt niet vanaf vallen in volle galop, deze ruiters vast ook niet, jezelf er in volle vaart afgooien gaat tegen al je instincten in, hooguit als hij richting een snelweg rent oid)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:30

Ik heb jaren op deze manege gereden en mijn beide kinderen hebben er leren rijden. Ook ik heb regelmatig op de woensdagochtend meegereden. Altijd ontspannen buitenritten met rustige mensen op fijne paarden. Het is een hele fijne manege waar heel verantwoord met paarden en mensen wordt omgegaan.

Allereerst: Paula beterschap en heel veel sterkte, ook voor de andere geblesseerde dame! Wat ontzettend triest dat het voor Igor zo afgelopen is.

Voor alle mensen met kritiek en twijfels: Dat is absoluut niet terecht. Het kan niet anders dan dat er hier sprake is geweest van een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden en dat kan nou eenmaal iedereen overkomen.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:44

Ik denk dat ook niemand zegt dat je niet een groep paarden kunt terug halen. Het punt is gewoon dat iedere situatie anders is. En wij allen er niet bij zijn geweest. Het is dan jammer, als je bepaalde reacties van bokkers leest, dat mensen direct heel negatief naar die ruiters toe reageren en dan zeggen hoe Zij het allemaal zouden hebben gedaan bijvoorbeeld. Dat is erg makkelijk praten vanachter een pc. Tja dan vraag je naar mijn idee ook om bepaalde reacties;) En die reacties zijn dus ook gekomen van andere bokkers. Ookal heb je 20x een groep paarden teruggehaald, de 21ste keer kan anders zijn dan alle andere keren.

Ik denk dat dit geen reltopic is, mensen geven gewoon hun mening over dingen en dat kan botsen;) Mensen schelden elkaar niet uit oid, een stevige discussie kan gebeuren;)

In dit geval gingen ze dus wel richting een rijksweg. Ik heb het zelf eens alleen gehad en toen ik de vrachtwagens langs zag razen dacht ik; eraf of niet? Ik bleef zitten maar ik weet niet hoe het een volgende keer (hoop van niet) zou zijn mocht het nog eens gebeuren.

Iedere situatie is anders en wat je op zo'n moment voelt en denkt en uiteindelijk hoe je handelt dus ook.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 01:06

Afschuwelijk dat wat heerlijk ontspannend hoort te zijn zo heeft moeten eindigen. Iedereen die hierbij betrokken is heel veel sterkte (zeker voor Paula die haar paard hierbij verloren heeft) en beterschap voor de gewonde ruiters.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:49

Citaat:
De paarden in het weiland van manege Quadenoord grazen ogenschijnlijk rustig en kalm. En dat is ook wat de instructrices Anika en Esther nu willen een dag na het hachelijke avontuur waarbij zeven paarden op hol sloegen en op de drukke Amsterdamseweg terecht kwamen. Kennelijk zijn de paarden geschrokken van een overstekende ree.

''Maar zeker weten we dat niet”, vertelt Anika. ''Volgens de ruiters ging het ontzettend snel.” Twee dames uit Renkum raakten gewond en werden met de ambulance naar het ziekhuis vervoerd. Eén gewond paard overleefde de paniekrace niet en moest in de kliniek worden ingeslapen.
Al jaren gaat een groep ruiters ’s woensdags op pad. Niet eerder zijn paarden in deze vorm bij manege Quadenoord op hol geslagen. In blinde paniek renden de edele dieren uiteindelijk de Amsterdamse weg op. Automobilisten zaten verschrikt achter het stuur en belden het alarmnummer waardoor direct door de enorme consternatie, diverse politieauto’s werden ingezet. Ook een jachtopzichter was snel aanwezig evenals de verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten.
In Oosterbeek, in de buurt van de Dreijenseweg, werden de paarden met ook de hulp van omstanders in een wei gedreven.
''Het is nu zaak dat de zes paarden rust en verzorging krijgen”, vertelt Esther die evenals Anika nog behoorlijk ontdaan is. ''En als het nodig is, ook medicatie.”
''Als paarden in paniek gaan rennen, galopperen, gaan ze over hun grens. De leeftijd van de paarden varieerden van jong tot oud”, weet Anika. ''Een ruiter kon in het zadel blijven en is teruggekeerd naar de manege.” Als Anika en Esther in het weiland de paarden hebben verzorgd, kijken ze nog een keer om en zien dat de dieren rustig grazen.

http://www.weekkrant.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:14

pfffff....djeez...ik denk een grote angst van velen hier. Wat een onwijs naar ongeluk! Sterkte voor de dames in het ziekenhuis...en voor de eigenaar van het ingeslapen paard. :(:)
Hopelijk zijn de andere 6 en de ruiters snel over de schrik en overgebleven kwaaltjes heen!

flugelkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:34

Het bewijst wederom dat het verstand van sommige hier te wensen over laat. Zij speculeren over het niveau van ruiters...want tja, zij hadden het er wel even anders vanaf gebracht. Hou nou eens op jezelf te vergelijken met een ander, of een ander paard dat met je eigen paard. Niemand is hetzelfde en ieder paard reageert anders.

Ik ben zelf ooit als kind met mijn pony aan het einde van een bospad waar het asfalt begon, onderuit gegaan en met mijn gezicht op het asfalt terecht gekomen. Ook door een op hol geslagen groep paarden (met volwassenen erbij). Mijn pony rende ook naar huis en rende een provinciale weg over. Ik stond als 12-jarig meisje doodsangsten uit, dat wil je nooit meemaken. Een groep paarden op hol is blinde paniek, daar rijdt niemand tegenop.

Zo dat moest ik even kwijt...kan me daar zo kwaad om maken. Denk je eens in dat het je eigen paard is dat je door zo'n ongeluk moet laten afmaken.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:39

Veel beterschap en sterkte voor alle betrokkenen. Wat een naar ongeluk seg. Er wordt een hoop commentaar naar hun hoofd gesmeten maar we waren er niet bij dus kunnen er ook niet correct over oordelen!

Jannyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:57

Jeetje...wat verschrikkelijk dat er toch 1 paard aan is overleden.
Veel sterkte ermee!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:13

Dit is toch de nachtmerrie van iedere ruiter.. Vreselijk.
Ik vind de reactie van sommige mensen ook wel een beetje flauw. Als zo'n groep aan de kletter gaat, dan ben je gewoon machteloos :\ Je kan nog zo goed rijden en een grote held in het zadel zijn, maar hier begin je echt niks meer tegen hoor.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:41

Daarnaast is het echt een linke weg; druk, 80 klm, kruisingen met stoplichten, in- en uitritten van de snelweg... De kans zit er in dat ik in die situatie er af was gesprongen :\

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:52

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen toegewenst!

cittagilera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:31

hmm oke hoop dat het een goed einde was

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:41

Ik had het inderdaad al eerder van mn moeder gehoord. Het is hier lekker dicht in de buurt.
Maar echt vreselijk als je zoiets overkomt. Moet er niet aan denken!
Volgens mij heb je dan echt een soort trauma opgelopen..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:40

Fijn dat er ook nog mensen zijn die meeleven met de slachtoffers in plaats van direct klaar te staan met een oordeel, zullen we maar zeggen. :)