Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zannekin schreef:Een arabier die beweegt zoals een goeie warmbloed: http://www.youtube.com/watch?v=vjsPxcFgJlQ (wel doorspoelen naar 1min ongeveer want er zitten veel foto's tussen)
Hij is de vader van een merrie van ons.
anneliesdj schreef:Dat weet ik ook wel maar zo'n combi zal echt niet meteen het beste dressuurpaard opleveren.
anneliesdj schreef:Om dezelfde reden dat je bij een dressuurpaard voor een springhengst kiest en bij een springpaard voor een volbloed
Ik neem aan dat jij de merrie nog nooit in het echt hebt gezien? Hoe kun je dan weten of deze hengst haar gaat verbeteren, ik denk dat de eigenaar daar zelf meer kijk op heeft. En ik denk toch echt niet dat ze met zo'n goede merrie maar wat 'voor de leuk' gaan fokken, als je toch een ggk dekhengst als nakomeling kunt fokken of een half arabisch recreatiepaard, dan is die keuze niet zo moeilijk toch?
En daaraan toegevoegd (ook al 10x gezegd): wat zou deze arabier dan kunnen toevoegen??? In mijn ogen enkel een mooi hoofd, lichtvoetigheid en uithoudingsvermogen. Dat zijn niet drie topprioriteiten m.i......
claudiaM33 schreef:Mooie arabier, nu nog zo kunnen laten bewegen onder het zadel.....
smeetjoew schreef:Spectaculair beest qua type, maar hakkentrekkerig en dweilt achter (gaat bijna wijd). En idd, los bewegen hartstikke leuk, maar ik durf te wedden dat het nog niet 1/3 is als er een zadeltje op ligt.
smeetjoew schreef:Dadelijk geeft hij z'n slappe achterhand, z'n kleur en weke ruggetje door... lekker klaar ben je dan.
smeetjoew schreef:Dadelijk geeft hij z'n slappe achterhand, z'n kleur en weke ruggetje door... lekker klaar ben je dan.
smeetjoew schreef:Wil er alleen maar mee aangeven dat het mij niet om het principe gaat met dekken met een arabier, maar wel dekken met een arabier op DEZE merrie.
smeetjoew schreef:Annelies: En dat vind ik dus zonde. Dat is dus mijn hele punt in de discussie.
Om twee redenen:
- Merrie is al 18. Zou liever voor zekerheid kiezen.
- Ik zie niet in wat deze hengst nu voor goede dingen kan meebrengen behalve de drie dingen die ik al genoemd heb en die ik van ondergeschikt belang beschouw. Zie tevens niet veel overeenkomsten met Sandro Hit en IS Orlow (aangezien Sandro hit icm deze merrie toppers heeft gebracht).
VeerenAshley:
Nee, ik val niet alleen over de leeftijd. Maar over het feit dat de merrie schijnbaar na een aantal top nakomelingen wel degelijk goede eigenschappen doorgeeft en dus veel waarde heeft in de fokkerij. Daarnaast houd ik OOK haar leeftijd in ogenschouw. Wellicht wordt ze 27, maar misschien ook maar 20... Dat is niet te voorspellen. En ja, dan vind ik 't gebruik van een arabier wel een beetje zonde als je er een hengst op kunt zetten waar de kans op succes groter is.
smeetjoew schreef:Annelies: En dat vind ik dus zonde. Dat is dus mijn hele punt in de discussie.
Om twee redenen:
- Merrie is al 18. Zou liever voor zekerheid kiezen.
- Ik zie niet in wat deze hengst nu voor goede dingen kan meebrengen behalve de drie dingen die ik al genoemd heb en die ik van ondergeschikt belang beschouw. Zie tevens niet veel overeenkomsten met Sandro Hit en IS Orlow (aangezien Sandro hit icm deze merrie toppers heeft gebracht).
smeetjoew schreef:1) Staat ook meerdere malen bij mijn posts wat de hengst zou kunnen toevoegen/verbeteren. Ik weet het niet. Even vanuit het oogpunt van de hengst bekeken. Dus als jij het me kan vertellen, want ik kom niet verder dan die drie dingen die positief zijn.
2+3) Ja, klopt. Maar IK vind dus dat dat niet handig is met deze merrie. Handig is niet helemaal het goede woord...... Er zijn zat goede merries, dus daar zou ik 't mee proberen. Maar een oudere merrie met een aantal zeer aparte nakomelingen zou ik eerder kiezen voor een bewezen vererver ja. Dit hoeft dus niet perse Sandro Hit te zijn hoor. Dat zeg ik helemaal niet.
4) Succes: succes in de sport en fokkerij. Zowel bij merrie als hengst.
shan schreef:Fokken is in generaties denken!![]()
Iedereen vind het wel normaal als je een merrie door een EV laat dekken, waarom dan niet een AV?
KarinvdM schreef:shan schreef:Fokken is in generaties denken!![]()
Iedereen vind het wel normaal als je een merrie door een EV laat dekken, waarom dan niet een AV?
Ook dat zijn dieren die vaak niet het makkelijkst te verkopen zijn.
In zo'n geval hoop je op een merrieveulen die je later weer kan dekken met een rijpaard.
Ik denk dat ze daar in dit geval ook op hopen.
Bij een gemiddelde merrie wel, maar niet bij Poesie. Daarnaast vind ik de sportcarriere van Poesie niet zo van belang, aangezien de grote foktechnische waarde heeft, aangezien ze schijnbaar goede eigenschappen doorgeeft (en van vaders kant ook) in de veulens.