Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Re: Moeder van Poetin wordt gedekt door Arabisch Volbloedhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:29

ik vind de arabier die Zannekin laat zien wel een van de betere arabieren.
hoewel puntje van kritiek: hij trekt z'n hakken naar z'n staart op, en blijkbaar kan hij ook niet zo fanatastisch galoperen, anders hadden ze dat in het filmpje ook wel laten zien.

dat je voor een warmbloed wat meer hardheid wil terugfokken dmv volbloed kan ik begrijpen, maar neem dan bijv. een bewezen arabische hengst.
ik kan me goed vinden in de post van Sizzle, hoewel ik daar ook m'n vraagtekens bij zet gezien de leeftijd van de merrie.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:03

Zannekin schreef:
Een arabier die beweegt zoals een goeie warmbloed: http://www.youtube.com/watch?v=vjsPxcFgJlQ (wel doorspoelen naar 1min ongeveer want er zitten veel foto's tussen)
Hij is de vader van een merrie van ons.

Mooie arabier, nu nog zo kunnen laten bewegen onder het zadel..... 8-)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 06:29

Spectaculair beest qua type, maar hakkentrekkerig en dweilt achter (gaat bijna wijd). En idd, los bewegen hartstikke leuk, maar ik durf te wedden dat het nog niet 1/3 is als er een zadeltje op ligt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 06:32

anneliesdj schreef:
Dat weet ik ook wel maar zo'n combi zal echt niet meteen het beste dressuurpaard opleveren.

I know, maar we hadden het toch over het toevoegen van bloed, uithoudingsvermogen enzo??
Ik zeg ook niet dat het een goed dressuurpaard oplevert. Integendeel; niet als directe vader/moeder. Moet verder in de lijn zitten.

anneliesdj schreef:
Om dezelfde reden dat je bij een dressuurpaard voor een springhengst kiest en bij een springpaard voor een volbloed ;)

Ik neem aan dat jij de merrie nog nooit in het echt hebt gezien? Hoe kun je dan weten of deze hengst haar gaat verbeteren, ik denk dat de eigenaar daar zelf meer kijk op heeft. En ik denk toch echt niet dat ze met zo'n goede merrie maar wat 'voor de leuk' gaan fokken, als je toch een ggk dekhengst als nakomeling kunt fokken of een half arabisch recreatiepaard, dan is die keuze niet zo moeilijk toch?

Nee, ik heb de merrie ook nog nooit gezien nee. Dat heb ik ook al 10x gezegd. Even teruglezen. ;) En daaraan toegevoegd (ook al 10x gezegd): wat zou deze arabier dan kunnen toevoegen??? In mijn ogen enkel een mooi hoofd, lichtvoetigheid en uithoudingsvermogen. Dat zijn niet drie topprioriteiten m.i......

En ik begrijp je laatste zin niet? Althans, ik hoop niet dat het werkelijk zo bedoeld is als ik 't nu opvat.

Dadelijk geeft hij z'n slappe achterhand, z'n kleur en weke ruggetje door... lekker klaar ben je dan. ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 07:11

[quote="smeetjoew
I know, maar we hadden het toch over het toevoegen van bloed, uithoudingsvermogen enzo??
Ik zeg ook niet dat het een goed dressuurpaard oplevert. Integendeel; niet als directe vader/moeder. Moet verder in de lijn zitten.[/quote]

En hoe krijg je het in die lijn als niemand er mee fokt?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 07:43

claudiaM33 schreef:
Mooie arabier, nu nog zo kunnen laten bewegen onder het zadel..... 8-)

Dat is aan de ruiter. Als het erin zit kan het perfect onder de ruiter ook, alleen mankeert daar vaak wel wat aan.
Hakkentrekken is omdat ze de rug vaak hol trekken en zou beter moeten zijn onder de man. Maar hakkentrekkers heb je onder de warmbloeden ook genoeg in vrijheid. Galop tonen ze niet omdat arabierenmensen vaak enkel in een goeie draf geinteresseerd zijn, galop wordt niet beoordeeld op show.
Het is idd dat iemand zijn nek moet uitsteken en over meerdere generaties denken ipv enkel aan het fokproduct.
Wat ik negatief vind aan arabier tov engels volbloed is het vaak hol trekken van de rug met een valse oprichting, en de maat uiteraard. Ik heb deze Orlow life gezien en hij is echt een rijpaardtype, beviel mij erg goed.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:16

smeetjoew schreef:
Spectaculair beest qua type, maar hakkentrekkerig en dweilt achter (gaat bijna wijd). En idd, los bewegen hartstikke leuk, maar ik durf te wedden dat het nog niet 1/3 is als er een zadeltje op ligt.

Dit geldt net zo goed voor een warmbloed onder het zadel! Hoeveel hengsten tonen los niet een veel spectaculairder draf dan onder het zadel?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:18

smeetjoew schreef:
Dadelijk geeft hij z'n slappe achterhand, z'n kleur en weke ruggetje door... lekker klaar ben je dan. ;)

Om te weten wat een hengst doorgeeft moet je er...juist ja: eerst mee fokken! En je kunt wel zeggen: maar dan niet met zo'n goede merrie, maar als je mindere merries laat dekken, geeft dat (net zo goed) een vertekend beeld van de fok-kwaliteiten.

En nog iets: een goed paard heeft geen kleur. Wedden dat over 5 jaar iedereen is uitgekeken op de zwarte en donkerbruine paarden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:53

smeetjoew schreef:

Als je er niet mee fokt zul je dat ook niet weten, bovendien zijn er genoeg hengsten die maar matig zijn in hun eigen exterieur en prestatie's maar wel (heel) goed fokken dus dat zegt ook niet alles.

Maar inmiddels zijn er genoeg reactie's geplaatst, als er nu nog mensen zijn die 't niet snappen moeten ze maar gewoon teruglezen, ik ga niet alles herhalen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:57

Nogmaals: dan fok je er lekker mee op andere (goede) merries. De bewuste merrie is 18. Dan zou ik die even lekker overslaan met experimentjes als er geen gebruik wordt gemaakt van embryotransplantaties.

Ik heb niks tegen gebruik van een arabier. Integendeel: iedereen moet lekker doen en laten wat 'ie wil. Mij part gaat er een tinker op.

Maar op een 18 jarige merrie die meerdere dekhengsten heeft gebracht en de legendarische Poetin, vind ik een gokje op een arabier toch een beetje zonde van het jaar ouder worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:00

smeetjoew schreef:
Ik heb niks tegen gebruik van een arabier. Integendeel: iedereen moet lekker doen en laten wat 'ie wil. Mij part gaat er een tinker op.

:n Je snapt er duidelijk helemaal niets van anders zou je geen appels met peren vergelijken :z

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:04

Onzin wat je nu zegt. Getuigt dat jij NIET GOED leest.
Wil er alleen maar mee aangeven dat het mij niet om het principe gaat met dekken met een arabier, maar wel dekken met een arabier op DEZE merrie.

Hoe vaak moet ik 't nog zeggen :z

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:11

Je kunt het ook anders bekijken;

Deze merrie heeft al 3 ggk hengsten gegeven en een merrie die tot de absolute top behoorde, misschien juist eens tijd voor een experiment?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:12

smeetjoew schreef:
Wil er alleen maar mee aangeven dat het mij niet om het principe gaat met dekken met een arabier, maar wel dekken met een arabier op DEZE merrie.

Als ik het goed begrijp, val je niet zozeer over de keus voor de merrie, als wel haar leeftijd (zie een van je eerdere reacties, waarin je zegt dat ze voor het 'experiment' wel andere goede merries mogen gebruiken)? Maar 18 is toch niet zo oud? Beetje paard kan dan nog best aan aantal veulens krijgen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:16

Annelies: En dat vind ik dus zonde. Dat is dus mijn hele punt in de discussie.

Om twee redenen:
- Merrie is al 18. Zou liever voor zekerheid kiezen.
- Ik zie niet in wat deze hengst nu voor goede dingen kan meebrengen behalve de drie dingen die ik al genoemd heb en die ik van ondergeschikt belang beschouw. Zie tevens niet veel overeenkomsten met Sandro Hit en IS Orlow (aangezien Sandro hit icm deze merrie toppers heeft gebracht).

VeerenAshley:
Nee, ik val niet alleen over de leeftijd. Maar over het feit dat de merrie schijnbaar na een aantal top nakomelingen wel degelijk goede eigenschappen doorgeeft en dus veel waarde heeft in de fokkerij. Daarnaast houd ik OOK haar leeftijd in ogenschouw. Wellicht wordt ze 27, maar misschien ook maar 20... Dat is niet te voorspellen. En ja, dan vind ik 't gebruik van een arabier wel een beetje zonde als je er een hengst op kunt zetten waar de kans op succes groter is.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:23

smeetjoew schreef:

Om twee redenen:
- Ik zie niet in wat deze hengst nu voor goede dingen kan meebrengen behalve de drie dingen die ik al genoemd heb en die ik van ondergeschikt belang beschouw. Zie tevens niet veel overeenkomsten met Sandro Hit en IS Orlow (aangezien Sandro hit icm deze merrie toppers heeft gebracht).

VeerenAshley:
Nee, ik val niet alleen over de leeftijd. Maar over het feit dat de merrie schijnbaar na een aantal top nakomelingen wel degelijk goede eigenschappen doorgeeft en dus veel waarde heeft in de fokkerij. Daarnaast houd ik OOK haar leeftijd in ogenschouw. Wellicht wordt ze 27, maar misschien ook maar 20... Dat is niet te voorspellen. En ja, dan vind ik 't gebruik van een arabier wel een beetje zonde als je er een hengst op kunt zetten waar de kans op succes groter is.

Hier moet je denk ik een paar kleine correcties bijzetten:
1) jij beschouwt die drie eigenschappen als ondergeschikt, maar dat is een kwestie van smaak; Edit: en bovendien vraag ik me af of je vanachter de computer (en zonder kennis te hebben van de stam achter de hengst, de hengst én de merrie zelf) überhaupt wel kunt bepalen of Orlow alleen deze drie eigenschappen kan verbeteren!
2) fokken wil toch ook zeggen: steeds nieuwe combinaties uitproberen? Wat heeft het voor zin om nog een volle broer van de Samba Hits op de wereld te zetten?
3) Andere goede merries (die jij dus wel geschikt zou vinden) hebben toch ook veel waarde voor de fokkerij (anders waren het geen goede merries geweest); waarom die dus wel, maar Poesie niet in combinatie met Orlow?
4) Hoe definieer jij succes? Fokken is ook vooruit zien en denken aan de toekomst! Je schreef eerder dat men met deze merrie een sportpaard wil fokken, maar is dat zo? Misschien is het wel de bedoeling om een nieuwe stam op te zetten - en goede sportpaarden zijn helemaal niet altijd goede fokdieren.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:35

1) Staat ook meerdere malen bij mijn posts wat de hengst zou kunnen toevoegen/verbeteren. Ik weet het niet. Even vanuit het oogpunt van de hengst bekeken. Dus als jij het me kan vertellen, want ik kom niet verder dan die drie dingen die positief zijn.
2+3) Ja, klopt. Maar IK vind dus dat dat niet handig is met deze merrie. Handig is niet helemaal het goede woord...... Er zijn zat goede merries, dus daar zou ik 't mee proberen. Maar een oudere merrie met een aantal zeer aparte nakomelingen zou ik eerder kiezen voor een bewezen vererver ja. Dit hoeft dus niet perse Sandro Hit te zijn hoor. Dat zeg ik helemaal niet.
4) Succes: succes in de sport en fokkerij. Zowel bij merrie als hengst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:35

smeetjoew schreef:

Om twee redenen:

Hij kan brengen wat al genoemd is; waardevol bloed voor de toekomst.

Wat jij als redenen geeft kun je ook als redenen zien om het juist wel te doen, wat ik al zei; ze heeft al meerdere goede paarden gegeven en de leeftijd kan ook juist een reden zijn om het wel te doen.

Als ze jonger zou zijn geweest zou dat weer een reden zijn om IS Orlow niet te gebruiken, want dat kan ook nog wel als ze ouder is.
Als ze pas één of twee goede nakomelingen zou hebben zou dat weer een reden zijn om hem niet te gebruiken, stel dat er nog meer komen.
Enz. enz.

De merrie is 'pas' 18, als ze goed gezond is kan ze nog wel 10 jaar mee en met een beetje geluk nog zeker 5 nakomelingen geven.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:46

smeetjoew schreef:
1) Staat ook meerdere malen bij mijn posts wat de hengst zou kunnen toevoegen/verbeteren. Ik weet het niet. Even vanuit het oogpunt van de hengst bekeken. Dus als jij het me kan vertellen, want ik kom niet verder dan die drie dingen die positief zijn.
2+3) Ja, klopt. Maar IK vind dus dat dat niet handig is met deze merrie. Handig is niet helemaal het goede woord...... Er zijn zat goede merries, dus daar zou ik 't mee proberen. Maar een oudere merrie met een aantal zeer aparte nakomelingen zou ik eerder kiezen voor een bewezen vererver ja. Dit hoeft dus niet perse Sandro Hit te zijn hoor. Dat zeg ik helemaal niet.
4) Succes: succes in de sport en fokkerij. Zowel bij merrie als hengst.

Bij 1: IK weet het ook niet, maar dat komt omdat ik noch de hengst, noch de merrie ken - en daarom denk ik dus ook dat 'wij Bokkers' echt niet vanachter de pc kunnen besluiten of dit een goede dan wel slechte keuze is geweest! Het enige waarvan ik vind dat ik het kan zeggen is: Arabisch (en Engels) bloed an sich moet bij tijd en wijlen toegevoegd worden aan warmbloeden.

Bij 2+3: Zie bij de reactie van Annelies: er is niet één geldig argument om een oudere goede merrie wel of niet te gebruiken in dit geval!

4: Het succes in de sport hangt voor een ontzettend groot deel af van de ruiter/persoon bij wie het fokproduct terecht komt. Er zijn zoveel goede paarden, zeker merries, die niet worden uitgebracht omdat de eigenaar daar niet de mogelijkheid toe heeft, of die bij de verkeerde ruiter belanden en zo geen goede prestaties laten zien - en daarom lijkt mij dat de sportprestatie een wat gevaarlijk criterium is in de fokkerij.
Wat heeft Poesie trouwens in de sport gepresteerd (heb ik echt geen idee van)?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:48

shan schreef:
Fokken is in generaties denken! ;)

Iedereen vind het wel normaal als je een merrie door een EV laat dekken, waarom dan niet een AV?

Ook dat zijn dieren die vaak niet het makkelijkst te verkopen zijn.
In zo'n geval hoop je op een merrieveulen die je later weer kan dekken met een rijpaard.
Ik denk dat ze daar in dit geval ook op hopen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:54

KarinvdM schreef:
shan schreef:
Fokken is in generaties denken! ;)

Iedereen vind het wel normaal als je een merrie door een EV laat dekken, waarom dan niet een AV?

Ook dat zijn dieren die vaak niet het makkelijkst te verkopen zijn.
In zo'n geval hoop je op een merrieveulen die je later weer kan dekken met een rijpaard.
Ik denk dat ze daar in dit geval ook op hopen.

Precies: je wilt dus wat nieuws inbrengen in je stam, of een nieuwe stam opzetten! Het gaat in de fokkerij toch niet alleen om het directe product?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:57

Het is een gok die ik niet zo snel zou durven nemen. Het veulen kan ook alles van z'n vader meekrijgen wat jij nu juist liever niet gehad had, zoals bijvoorbeeld z'n kruis en z'n achterbenen...

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:05

Er word hier nou wel contstant naar gekeken wat voor een veulen er uit zou komen. Maar als fokker denk je verder als dit veulen. Deze hoeft niet perfect te zijn (zou leuk zijn) maar de eventuele nakomelingen brengen nieuw bloed in het stamboek. Daar zijn ze nou eenmaal naar opzoek en dat is maar goed ook.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:57

Benieuwt wat voor veulen der uit zou komen, hoop ook zo een mooie witte

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:22

Dat is wat... nu eerst een dier fokken dat verkeerd in elkaar zit en dan roepen: "het is nieuw bloed, dus later goed". Neh, die logica zie ik niet helemaal. Ook om de reden die Karin hierboven noemt (en die ik ook al herhaaldelijk heb genoemd).

Er is altijd met EV's gefokt om onze oorspronkelijke landpaarden (Gelders en groningers) wat edeler te maken. Daarom zit er zoveel EV in de stambomen van onze huidige warmbloeden.

Veerenashley: ik denk niet dat goede fokproducten van deze merrie bij amateurruiters zullen eindigen. Dit was bij Poetin en de ggk hengsten ook niet het geval. ;) Bij een gemiddelde merrie wel, maar niet bij Poesie. Daarnaast vind ik de sportcarriere van Poesie niet zo van belang, aangezien de grote foktechnische waarde heeft, aangezien ze schijnbaar goede eigenschappen doorgeeft (en van vaders kant ook) in de veulens.