NRPS zet de schouders eronder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein88

Re: NRPS zet de schouders eronder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:41

ja zelf ben ik ook geen voorstander voor de V/G/ZG 's enzo ik zie liever cijfers..... dit gebruiken ze bij alle andere stamboeken ook en is ook internationaal beter te begrijpen.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:06

petraaken schreef:
Sorry maar op de keuringen zelf is daar haast geen tijd voor. Vaak loopt de rubriek nu al erg uit.

:o
Kwaliteit kost tijd!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:21

maar eigenlijk vind ik ook weer dat het stamboek zich ook weer niet te veel moet bemoeien met keuzes maken.
Ik vind dat naar aanleiding van hengstenkeuringen/verrichtingen/prov/nationale keuringen gewoon en objectief verslag moet komen te staan, met nuttige info waar fokkers wat aan hebben. Dus eigenlijk alleen INFORMEREN.
Maar ik vind persoonlijk zelf dat het vragen om advies/mening voor een hengstenkeuze aan jury's/foktechnische commissie eigenlijk al niet meer objectief is (heeft toch weer te veel te maken met eigen smaak en achtergrond)

maaaaaaaaaaar dit is puur mijn mening :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:32

eldango schreef:
petraaken schreef:
Sorry maar op de keuringen zelf is daar haast geen tijd voor. Vaak loopt de rubriek nu al erg uit.

Kwaliteit kost tijd!

Kan wel zijn maar de merriekeuringen zijn daar niet de plaats voor. Moet zeggen dat ik in deze wel mee ga met Marjolein.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:37

eldango schreef:
petraaken schreef:

Kwaliteit kost tijd!

Ik snap eigenlijk niet dat je niet inziet dat er daar geen tijd voor is :o

marjolein88 schreef:
Maar ik vind persoonlijk zelf dat het vragen om advies/mening voor een hengstenkeuze aan jury's/foktechnische commissie eigenlijk al niet meer objectief is (heeft toch weer te veel te maken met eigen smaak en achtergrond)

Hier ben ik het absoluut niet mee eens!!! Maar dat is mijn ervaring :)

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:05

Rianneke schreef:
eldango schreef:

Kwaliteit kost tijd!

Ik snap eigenlijk niet dat je niet inziet dat er daar geen tijd voor is :o

marjolein88 schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens!!! Maar dat is mijn ervaring :)

:=
Bedoelde meer dat het eigenlijk altijd uitloopt. Ze hebben veel tijd nodig om het talent goed te bekijken.
Op het moment van plaatsen kun je vragen stellen. Waarbij je dus eventueel als de keuring is afgelopen op terug kunt komen. Mij is verteld dat dit mag en ze dat graag hebben. Snap best dat als de keuring bezig is er geen tijd voor is,maar na afloop is er altijd de mogelijkheid.

Marjolein ik denk dat je gelijk hebt.
Ondanks de richtlijnen komt smaak erbij.
Bovendien heb je niet elke keer dezelfde commissie.

Als ze "gewoon" de rapporten bij de hengst zetten en welk type merrie erbij past is het probleem opgelost. Hoeven hun geen tijd in mijn vragen te steken en ik hoef hun niet "lastig" te vallen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:51

Maar na een merriekeuring is er echt niet de tijd om je hengstenkeuze te besprken. Ik denk zelfs dat ze dit niet eens doen aangezien het om de merrie gaat...

eldango schreef:
Marjolein ik denk dat je gelijk hebt.
Ondanks de richtlijnen komt smaak erbij.
Bovendien heb je niet elke keer dezelfde commissie.

Maar diegene in de foktechnische commissie lopen ook bij de jury rond ;)
Dus hun weten wel degelijk wat het nrps wil zien.
Smaak laten ze amper doorschemeren en daarbij komt ook dat hun meerdere hengsten adviseren. De keus is altijd nog steeds aan de fokker ;)

eldango schreef:
en welk type merrie erbij past is het probleem opgelost.

Dit is gewoon onmogelijk! Zowiezo vanwege het risico... Hengsten verbeteren nooit dezelfde punten op merrie's. De merries hebben ook nog een gehele bloedlijn achter zich waar je ook rekening mee dient te houden!
En dek een merrie meerdere malen achter elkaar en de ene keer heb je een bloedmooi veulen en de keer erop een mindere ;) Terwijl het precies dezelfde hengst is.
Je moet als fokker zijnde altijd kritisch naar je merries blijven kijken...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:33

Rianneke schreef:
Dit is gewoon onmogelijk! Zowiezo vanwege het risico... Hengsten verbeteren nooit dezelfde punten op merrie's. De merries hebben ook nog een gehele bloedlijn achter zich waar je ook rekening mee dient te houden!
En dek een merrie meerdere malen achter elkaar en de ene keer heb je een bloedmooi veulen en de keer erop een mindere ;) Terwijl het precies dezelfde hengst is.

daar ben ik het helemaal mee eens!!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:03

Jullie willen zeggen:
Dat het fok-/aanparingsadvies van het Kwpn een wassen neus is?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:09

eldango schreef:
Jullie willen zeggen:

Wordt dat gezegd???

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:18

ponyparadijs schreef:
eldango schreef:
Jullie willen zeggen:

Wordt dat gezegd???

ponyparadijs schreef:
Rianneke schreef:

daar ben ik het helemaal mee eens!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:14

eldango schreef:
Jullie willen zeggen:

Ik zeg niet dat het een wassen neus is, maar naar mijn idee kun jij niet bij een hengst zeggen dat ie bij die en die merries past...
Kijk in het algemeen kun je een hele hoop zeggen. Neem het voorbeeld van de hengsten met duits bloed. Die passen prima op merries die hoger in het bloed staan zodat je bijv. wat meer massa fokt. Maar ook die hengsten passen niet op iedere meer arabische merrie! Je moet toch altijd blijven kijken naar de gehele lijn, alleen naar het moederdier kijken geeft te weinig informatie naar mijn idee!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:36

Rianneke schreef:
eldango schreef:
Jullie willen zeggen:

Ik zeg niet dat het een wassen neus is, maar naar mijn idee kun jij niet bij een hengst zeggen dat ie bij die en die merries past...
Kijk in het algemeen kun je een hele hoop zeggen. Neem het voorbeeld van de hengsten met duits bloed. Die passen prima op merries die hoger in het bloed staan zodat je bijv. wat meer massa fokt. Maar ook die hengsten passen niet op iedere meer arabische merrie! Je moet toch altijd blijven kijken naar de gehele lijn, alleen naar het moederdier kijken geeft te weinig informatie naar mijn idee!

Je kunt wel zeggen of hij veredeld,maat,been stand,enz dat bedoel ik meer.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:40

dit wordt al gezegd:

lees het afstammelingen rapport bijv van Voltreffer. Daar staat ook dat hij het beste past op hoog in het bloed staande merries.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:44

marjolein88 schreef:
dit wordt al gezegd:

lees het afstammelingen rapport bijv van Voltreffer. Daar staat ook dat hij het beste past op hoog in het bloed staande merries.

Heb denk ik dat over het hoofd gezien.

Sorry. Goed bezig. ;)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:59

hahah geeft toch niet :D