Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
eldango schreef:petraaken schreef:Sorry maar op de keuringen zelf is daar haast geen tijd voor. Vaak loopt de rubriek nu al erg uit.![]()
Kwaliteit kost tijd!
marjolein88 schreef:Maar ik vind persoonlijk zelf dat het vragen om advies/mening voor een hengstenkeuze aan jury's/foktechnische commissie eigenlijk al niet meer objectief is (heeft toch weer te veel te maken met eigen smaak en achtergrond)
Rianneke schreef:eldango schreef:![]()
Kwaliteit kost tijd!
Ik snap eigenlijk niet dat je niet inziet dat er daar geen tijd voor is
marjolein88 schreef:Maar ik vind persoonlijk zelf dat het vragen om advies/mening voor een hengstenkeuze aan jury's/foktechnische commissie eigenlijk al niet meer objectief is (heeft toch weer te veel te maken met eigen smaak en achtergrond)
Hier ben ik het absoluut niet mee eens!!! Maar dat is mijn ervaring

eldango schreef:Marjolein ik denk dat je gelijk hebt.
Ondanks de richtlijnen komt smaak erbij.
Bovendien heb je niet elke keer dezelfde commissie.
eldango schreef:en welk type merrie erbij past is het probleem opgelost.
Terwijl het precies dezelfde hengst is.Rianneke schreef:Dit is gewoon onmogelijk! Zowiezo vanwege het risico... Hengsten verbeteren nooit dezelfde punten op merrie's. De merries hebben ook nog een gehele bloedlijn achter zich waar je ook rekening mee dient te houden!
En dek een merrie meerdere malen achter elkaar en de ene keer heb je een bloedmooi veulen en de keer erop een mindereTerwijl het precies dezelfde hengst is.
Je moet als fokker zijnde altijd kritisch naar je merries blijven kijken...
ponyparadijs schreef:eldango schreef:Jullie willen zeggen:
Dat het fok-/aanparingsadvies van het Kwpn een wassen neus is?
Wordt dat gezegd???
ponyparadijs schreef:Rianneke schreef:Dit is gewoon onmogelijk! Zowiezo vanwege het risico... Hengsten verbeteren nooit dezelfde punten op merrie's. De merries hebben ook nog een gehele bloedlijn achter zich waar je ook rekening mee dient te houden!
En dek een merrie meerdere malen achter elkaar en de ene keer heb je een bloedmooi veulen en de keer erop een mindereTerwijl het precies dezelfde hengst is.
Je moet als fokker zijnde altijd kritisch naar je merries blijven kijken...
daar ben ik het helemaal mee eens!!
eldango schreef:Jullie willen zeggen:
Rianneke schreef:eldango schreef:Jullie willen zeggen:
Ik zeg niet dat het een wassen neus is, maar naar mijn idee kun jij niet bij een hengst zeggen dat ie bij die en die merries past...
Kijk in het algemeen kun je een hele hoop zeggen. Neem het voorbeeld van de hengsten met duits bloed. Die passen prima op merries die hoger in het bloed staan zodat je bijv. wat meer massa fokt. Maar ook die hengsten passen niet op iedere meer arabische merrie! Je moet toch altijd blijven kijken naar de gehele lijn, alleen naar het moederdier kijken geeft te weinig informatie naar mijn idee!