Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:43

HELder schreef:
GAMEPLAYER schreef:
begrijp ik dan goed dat je paard eerst haast een robot moet zijn voor je ermee naar buiten komt? hoe oud is je paard tegen die tijd?

Dat gaat natuurlijk nergens over. Een paard kan best eens schrikken, maar de reactie die daarop volgt moet je als ruiter zijnde toch kunnen controleren voordat je met je paard naar buiten gaat. Als het nou hele vreemde of bizarre situaties zijn waardoor een paard er eens echt vandoor gaat, dan is dat nog wel te begrijpen. Maar loslopende en blaffende honden komen naar mijn idee toch wel zo regelmatig voor dat het paard daar niet heel panisch op hoort te reageren.

Ik ben het deels met je eens, maar ook al heb je een paard dat hond-proof is en heb je de goed de controle over het paard....dan nog vind ik het ongehoord dat mensen die hun hond niet onder controle hebben deze loslaten in een gebied waar het ook nog niet eens mag (en ja...ik heb zelf ook honden, maar dan ga ik naar losloopterreinen).
Wij zijn meerdere malen in een heel gevaarlijke situatie gebracht met ons paard voor de koets, door zo iemand die zijn hond niet onder controle had en in een gebied met aanlijnverplichting liep.
een voorbeeld:
Het was een oudere Jack Russel. Wij kwamen mennend aan in draf en zagen iemand zijn hond bij zich roepen. Dus we gingen in stap. Ons paard is niet bang voor honden, want we hebben er zelf twee en we komen ze heel vaak tegen. Deze JR luisterde niet naar de baas, maar ging om ons paard heen lopen blaffen. Wij waren bang dat ons lompe paard er bovenop ging staan, dus bleven even staan om de eigenaar de kans te geven zijn hond te vangen, tussen de benen van het paard. Hadden we dit maar nooit gedaan. De hond ging ineens als een idioot in de benen van het paard bijten en sprong naar de buik en de staart. Ons paard deed eerst niks, omdat wij dit met de stem aangaven. Maar wij besloten toch weer in beweging te gaan, want dit ging niet goed. De eigenaar begon te schelden: rotknol, rothond en nog meer lelijks. De hond bleef ons achtervolgen en de eigenaar bleef met ons meerennen. De hond werd echt vervelend, dus ik van de kar af om de hond bij mij proberen te lokken, hij zat nog steeds tussen de benen van het paard en het dier raakte echt geïrriteerd. Op een gegeven moment sprong de hond richting uier en toen mepte de merrie heel hard en hoog en ging ze met één been over het lamoen. Dat ons paard bijzonder braaf is en goed luistert bleek toen wel, want ze wilde er vandoor gaan, maar mijn man riep "ho, halt" en ik greep haar vrij snel daarna vast en toen bleef ze rustig staan. Ze liet zich braaf uispannen, terwij die JR nog steeds om haar heen liep en in haar benen beet. Dit had heel anders af kunnen lopen. Ik verzocht de man door te lopen, zodat de hond met hem mee ging. De hond deed dit niet, de man was al uit het zicht en kwam al weer terug. Ik heb de hond toen het paard uitgespannen was met de zweep op afstand gehouden van het paard. Toen heb ik tegen de man gezegd dat we weer gingen inspannen en er dan in galop vandoor gingen, zodat de hond het niet bij kon houden. De hond was echt buiten zinnen: grommend, happend, ook naar de benen van mijn man en van zijn eigen baas (die het niet lukte het dier te pakken). Wij hebben ingespannen en zodra mijn man de leidsels in de handen had galoppeerde hij weg, liet ik het paard snel los en sprong ik achter op de kar. De JR bleef als een hyena achter ons aanrennen, maar hield het niet bij. Wij baalden hier flink van....want dit had anders af kunnen lopen en ons paard is daarna een hele tijd argwanend geweest naar kleine honden.
Nog een ander verhaal: ik rijd met mijn andere paard onder het zadel op het ruiterpad. Ook dit paard is honden gewend. Komt er een man met negen (!) Bobtails ineens vanuit een zijpad. dat zijn van die harige honden. De negen honden gingen als roedel met elkaar op het paard af, al blaffend en springend. De man stond te lachen en riep: Tja...dat vinden ze spannend hè, alle negen (zo weet ik dat het er negen waren). Mijn paard wist niet wat ze meemaakte en ging heel druk doen. Ik ben ervaren, dat scheelt, dus ik ben langzaam weggedraaft, maar een paar honden vlogen er achteraan, waardoor ik toch nog enigszins bokkend op hol raakte. Ik heb het paard even laten gaan en buiten bereik van de honden weer teruggenomen en gekalmeerd. Maar als ik minder ervaren was geweest en zelf bang was geworden of zo, had dit ook anders kunnen aflopen.....
Laatst bijgewerkt door polly2 op 18-05-10 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:45

GAMEPLAYER schreef:
begrijp ik dan goed dat je paard eerst haast een robot moet zijn voor je ermee naar buiten komt? hoe oud is je paard tegen die tijd?
het zijn en blijven dieren.

Dat is ook zo, het zijn en blijven dieren. Zowel de paarden als de honden.
Maar bepaalde dingen kun je gewoon op rekenen dat je ze tegen komt, dat ten eerste, en dan noem ik even honden, motors, ligfietsen, kinderwagens, vliegers,..
Ten tweede zit er een verschil in: 'Shit, mijn paard schrok van een ligfiets, er moet een verbod komen op ligfietsen,' en 'Shit, mijn paard schrok van een ligfiets, ik moet eens kijken of ik iets geregeld krijg dat hij eraan kan wennen.'

Mijn ene paard gaat op zijn rug op het asfalt zodra hij een koe ziet, moet ik dan claimen bij de gemeente dat alle boeren elke zondag van 14 tot 17 uur de koeien in de wijde omgeving uit de wei halen zodat ik een rit kan gaan maken, of vraag ik dan een boer of hij het erg vindt dat ik mijn paard een keer meepak een koeienwei in dat hij kan leren dat koeien ook maar dieren zijn?' ;)

funnyhorses

Re: Manege Molenzicht is loslopende honden meer dan zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:51

Ik vind dat zowel paard als hond getraint moeten zijn om buiten vrij rond te kunnen lopen.
Maar als de paarden dus zo erg schrikken als in dit verhaal en de ruiters ervanaf gooien dan lijkt mij dat de honden achter de paarden hebben gejaagt,en zulke honden horen aan de lijn.
Dan kan ik me de frustratie van de paardeneigenaren heel goed voorstellen,zou ik ook niet fijn vinden als er zo'n lobbes achter mn paardje aan zou stuiteren.

Dus mijn mening is dat iedereen recht heeft op veilig buiten lopen met dieren maar train je beest erop!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:54

Polly dat gaat eigenlijk meer over lakse eigenaren dan over dierengedrag. Ik denk dat het gros van de problemen zich voordoet met honden die 'normaal' wel onder appel staan, maar waarvan de eigenaar niet wist dat hij zo op paarden zou reageren. In het topic vinden de meesten het heel 'normaal' dat een paard schrikt van een hond of weet ik het wat voor ander dier, maar een hond zou wel als een robot moeten gehoorzamen. Zo is het gewoon niet altijd.
Mijn hond komt nota bene van een stal af, luisterde op het erf bij ons heel goed naar me en ik ga een paard longeren voor de eerste keer en ze stuift er achteraan. Nou liet die merrie zich de pis niet lauw maken dus die haalt uit, draait om en kijkt de hond met haar oren plat nog een woest aan en hond blijft voortaan netjes aan de kant voor de paarden en al zeker op het signaal van de baas. Maar ik heb het geluk dat ik een erf vol paarden heb waar ik mee kan 'oefenen' en dat ik zowel paard als hond kan inschatten, maar waarmee ga ik erachter komen dat mijn hond nog niet zo gehoorzaam is als ze lijkt? Een opvliegende vogel, een kat in de struiken, een andere hond? Op het erf en aan de lijn luistert ze nu goed, maar ooit moet je ook een keer buiten loslaten en dan is het maar de vraag wat zo'n dier doet.

Dus het vervelende van deze situatie is dat het om twee onvoorspelbare factoren gaat, paard en hond.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:58

Nordan schreef:
Moet die manege de paarden maar hond proof maken..
dan is het probleem toch ook opgelost..

Nou mijn pony is hond proof, maar toen wij een keer met een clubje in de duinen aan het rijden waren kwam er een joekel van een hond ineens vanuit het niets naar de paarden toegesprongen.
En die van mij schrok zich kapot en ging er ook vandoor, terwijl ze honden gewend is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:00

Ik zie vaak als ik buiten rij met mn paardje dat mensen finaal in de stress schieten als ik eraan kom.Ze beginnen dan histerisch hun hond terug te roepen.
Dat werkt op een hond natuurlijk ook averechts,zo wakker je juist aan dat er "iets" gaat gebeuren.Als ik dan roep dat het oke is en dat ze hun hond gerust los kunnen laten dan zie je de ontspanning hahahaha
Tuurlijk schrikt mijn paardje ook wel eens maar dat is met 1 hupje opzij gedaan en klaar.Ze vertrouwd erop dat als ik haar geruststel dat het dan ook goed is.
En als er écht eens een valse hond op ons pad komt,tja dat weet ik het ook niet dan zal het noodlot wel kiezen denk ik zo.Tis gewoon een geven en nemen,niet met boze vinger wijzen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:03

Trouwens hebben jullie dit al eens meegemaakt?
Ik was laatst buiten rijden,heerlijk genoten!Loop over straat,komt er een auto aangereden(tegenmoet)en de man stopte en draaide zn raampje open.
Ik dacht die moet de weg weten,maar nee hoor..........

Die trok ineens een MEGAFOON!!!!
En blerd met nog geen halve meter ertussen: Darf ich mal iehren Fürerschein sehen?!

Ik was met stomheid geslagen hahaha dan heb ik toch liever een hond hahahaha
Wat een mongool pfffff

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:10

*proest* dat met die megafoon krijg je ook van te voren echt niet verzonnen :=

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:12

@ Polly: Ik ben het volledig met je eens dat honden aan de lijn moeten buiten de losloopgebieden. Is het niet voor de paarden, dan zeker voor het wild. Maar in het park waar ik meestal rijdt (in de randstad is er helaas niet zoveel) mogen zowel ruiters als loslopende honden komen. Er zijn dan wel ruiterpaden, maar het gebied is zo klein dat je elkaar toch vaak tegenkomt. Dan schiet het dus niet echt op als je paard voor elke blaffende hond op de loop gaat. Maar de door jou beschreven situaties vind ik toch wel zo bizar en ongebruikelijk dat ik het ook niet vreemd had gevonden als de pony er wel in paniek vandoor was gegaan. Daar had je dan als ruiter (of menner) niet zoveel aan kunnen doen denk ik.
Ik ben het verder met Urielle eens dat zowel een hond als een paard dieren zijn met eigen instincten die nooit 100% voorspelbaar zijn. Beide dieren horen te luisteren als je ze mee naar buiten neemt, maar er gaat nu eenmaal wel eens wat mis. En als dat gebeurt, ben je er wel zelf verantwoordelijk voor dat je het zo snel en goed mogelijk op probeert te lossen. Als degene die 'fout' zat nou ook nog eens netjes zijn/haar verontschuldigingen aanbiedt is er meestal niet zoveel aan de hand.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:16

Mijn paard vind bepaalde honden niet leuk, en al helemaal niet als ze in haar staart handen.
Ze is jaren terug al eens gebeten in 1 van haar achterbenen en sinds die tijd is wel wat rilleriger.
Jammer dat er nog steeds eigenaren zijn die het nut er niet van in zien om hun hond te roepen (als je het vraagt).
Ik krijg vaak te horen... hij bijt niet hoor, hij vindt paarden leuk.... hij springt alleen maar naar de staart... hij rent alleen maar achter je aan als je paard gaat draven (leuk zo,n wisselwerking)..... blijf jij even staan (leuk joh, met een springende hond naast je) dan kan ik hem even halen....

Hier in het bos mogen honden geeneens los, dus ik zou er vanuit mogen gaan dat ik geen loslopende honden tegen kom.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:57

Je kan je paard wel aan honden laten wennen maar als ze vanuit het niets ineens opduiken dan kan je daar echt niet op trainen..Mijn paard verzet ook geen stap verkeerd als er een hond aankomt die hij gezien heeft. Bij ons aan de buitenweg komt er ook altijd een hond uit de bosjes gedoken en die wil de paarden opjagen. Toen heb ik mijn paard direct omgedraaid had m'n zweep in mijn hand en vol gas naar de hond toe gereden nou je had die hond moeten zien rennen := nooit meer last van gehad.. Maar misschien moet de manage een bordje maken met pas op loslopende paarden :) hou uw hond in bedwang zoiets

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:54

tassie73 schreef:
Een paard/pony kan toch schrikken ???????? En ja......dan heb je het SOMS niet onder controle

Idd bij mijn felix zijn honden zelden tot nooit een probleem, toch was die ene zwart witte vorige week ineens heel erg eng en wist ie niet hoe snel hij zich om moest draaien.

2 dagen later op dezelfde plek weer een hond en ja weer eng maar dit keer kwam de hond ook op hem af rennen(en de baas maar roepen) dus voor felix zat er niks anders op dan weer terug naar stal te rennen.
Tuurlijk was ik er ook nog maar we hadden wel enkele tientallen meters afgelegd voor ik hem weer bij me had.

Verder ga ik er niet van uit dat een manege een groep kinderen van 9 en 10 alleen naar buiten laat gaan.

Hond: roofdier
Paard: prooidier.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:04

funnyhorses schreef:
Ik zie vaak als ik buiten rij met mn paardje dat mensen finaal in de stress schieten als ik eraan kom.Ze beginnen dan histerisch hun hond terug te roepen.
Dat werkt op een hond natuurlijk ook averechts,zo wakker je juist aan dat er "iets" gaat gebeuren.Als ik dan roep dat het oke is en dat ze hun hond gerust los kunnen laten dan zie je de ontspanning hahahaha
Tuurlijk schrikt mijn paardje ook wel eens maar dat is met 1 hupje opzij gedaan en klaar.Ze vertrouwd erop dat als ik haar geruststel dat het dan ook goed is.
En als er écht eens een valse hond op ons pad komt,tja dat weet ik het ook niet dan zal het noodlot wel kiezen denk ik zo.Tis gewoon een geven en nemen,niet met boze vinger wijzen.

Ik wijs wel met een boze vinger :) Die eigenaar van de hond die in de aanval op mijn paard ging op 6 april had zijn hond moeten aanlijnen.
Ten eerste het is daar verplicht om je hond in die bossen aan te lijnen
Ten tweede de voetpad was een paar meter verderop.
Er bestaan niks voor niks: Voet, fiets, ruiter en honden paden in het bos.

Deze man is ook aansprakelijk gesteld bij de Arbo. Als hij zijn hond aangelijnd had gehouden, had ik niet eens lopen zeuren dat hij op het ruiterpad liep.
Dan was deze hele toestand niet gebeurd.
Mjaa hij had als excuus: Ik had ook een tas op de rug, en dan is het lastig om de hond aangelijnd te houden.

En omdat hij het lastig vond, zit ik dus al bijna 2 maanden thuis. En dat is helemaal niks voor mij. Ben iemand die veel werkt, en ervan houd om dingen te ondernemen.
En ik was tot vorige week afhankelijk van veel mensen, en zat alsnog hele dagen thuis.
En nog mag ik pas over 3 weken beginnen met werken.

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:20

Vind ik toch aan de hond liggen. Honden die meteen in de aanvalshouding schieten (al is het om te spelen) bij het zien van een paard moeten zeker aan de lijn. Wat ook heel vervelend is zijn de hondeneigenaren die er een beetje bij staan te kijken, het een leuk gezicht vinden en weigeren hun hond terug te roepen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:54

Urielle schreef:
*proest* dat met die megafoon krijg je ook van te voren echt niet verzonnen :=

Ja niet normaal he!
Ik heb het nu verschillende mensen verteld en iedereen staat me erbij schaapachtig aan te kijken en zeggen.........en wat is nu de cloe?

Geen cloe zeg ik dan tis ook geen mop het is echt waar!
Ik moet zeggen hoe vaker ik het vertel hoe meliger ik er van word,ondanks dat ik me wel kapot ben geschrokken van die aktie.
Ik dacht echt,die vent trekt een wapen ofzo pfffffff

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:13

funnyhorses schreef:
Ik vind dat zowel paard als hond getraint moeten zijn om buiten vrij rond te kunnen lopen.
[...]
Dus mijn mening is dat iedereen recht heeft op veilig buiten lopen met dieren maar train je beest erop!

Klinkt heel leuk lief en aardig, maar hoe stel je dat voor in geval van een jong onervaren paard?
Ik heb dus zo'n paard waarvan mensen hier gillen dat ik er lekker mee in de bak moet gaan rijden. Ik weet 100% zeker dat als er een blaffende hond op mijn merrie afspringt in het bos, ze daar -op z'n zachts gezegd- niet blij van wordt en dat ik haar met moeite onder controle zal kunnen houden. En dat ookal is ze gewend aan honden, het gaat in haar geval volledig om de situatie (prikkels in het bos + herrieschopper).

Dat trainen klinkt heel goed, maar de enige manier om bv dit paard te trainen is gewenning. Daarvoor zal ze toch echt naar het bos moeten. Nu ben ik wel zo verstandig om vriendlief mee te slepen, maar er kan altijd iets gebeuren en een paard is sneller dan mijn vriend (no offense schat *D ).

Wat betreft de honden vind ik dat die gewoon aan de lijn moeten, simpel zat. Als je ze zonodig los wil laten lopen, zoek dan een lege wei of iets dergelijks op waar ze de benen kunnen strekken. Zo doen wij het ook en werkt perfect.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:43

Schriktraining?
Doet ruiter én paard goed.
En tuurlijk zijn sommige paarden makkelijker dan andere paarden,maar van de andere kant als je weet dat wanneer er iets "engs" op ze af kan komen je het dier niet of nauwelijks kunt houden dat je dan ook beter niet in het vrije moet gaan rijden.
En nu heb ik het niet over valse honden die doelbewust je paard willen bijten maar gewoon als een hond wat te enthousiast op je af komt rennen,eigenlijk zou dat geen probleem mogen geven.
En ja jonge dieren zijn soms heftiger in reageren maar daarvoor bestaan die schriktrainingen.

yvon99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:48

ik weet dat de groep ( bestaande uit 6 ruiters) met 2 begeleiders aan het rijden waren!
de hond kwam uit de bosje gesprongen midden in de groep! beetje logisch dat de pony's hiervan schrikken, denk niet dat je dat de manege aan kan rekenen!!!!!!!!

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:07

Neem aan dat de manegeruiters genoeg rijervaring hadden voor een buitenrit, anders neemt een manege ze toch niet mee naar buiten??

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:18

Ja ze hadden zeker genoeg ervaring voor een rustig buitenritje. Het was trouwens een ruiterdag, waarop ze 2 x gingen paardrijden. 's ochtends een keertje in de buitenbak, en 's middags een bosritje. Gaat ook om ruitertjes die allemaal op die manege rijden en dus bekend zijn met de pony's :)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:27

Als we weer eens achtervolgd worden. Draai ik paard zijn hoofd naar de hond toe, en dan dijnst hond wel terug. Das eng, een paard achter je aan...

Paarden luisteren wel eens niet, of doen moeilijk omdat ze iets eng vinden..
Honden luisteren ook wel eens niet, of normaal wel maar als het spannend is niet.

Geen probleem als de eigenaar van hond beetje moeite doet en de ruiter is het geen probleem.

Meestal gaat het gewoon goed. En als het baasje van de hond zijn hond niet terug haalt. Geef ik 1 waarschuwing en daarna rijd ik gewoon door.... Desnoods hond plat..

mensen houden geen rekening met elkaar daar zit het probleem...

En ruiters zitten evengoed rotteappels tussen. Niet alleen hondeneigenaren zitten soms fout.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:22

Ik vind het makkelijk om te zeggen dat ze op ,moeten treden tegen de honden.
Je kunt ook je paarden opvoeden!

Wij maken met grote regelmaat bos/buitenritten en komen veel loslopende honden tegen.
Onze paarden zijn getraind om op de hond af te gaan ipv ervan weg te rennen.

Scheelt veel op hol staande paarden :)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:50

annebe schreef:
Ik vind het makkelijk om te zeggen dat ze op ,moeten treden tegen de honden.
Je kunt ook je paarden opvoeden!

Wij maken met grote regelmaat bos/buitenritten en komen veel loslopende honden tegen.
Onze paarden zijn getraind om op de hond af te gaan ipv ervan weg te rennen.

Scheelt veel op hol staande paarden :)

Een schrikreactie heeft niets te maken met opvoeden. Gaat om pony's die al jaren manegewerk doen en al jaren daar in de bossen rijden. Nog nooit is er zoiets voorgevallen hoor..
Als er ineens 'n hond tussen de benen van m'n pony springt is ze ook weg hoor, hoe vaak ik ook buiten rij. Ze is heel bekend met honden, want die ziet ze iedere dag. Maar er is gewoon een verschil tussen een hond die uit de bosjes springt en naar je paard toe rent en een hond die gewoon langs loopt ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:27

suuszzzz schreef:
Een schrikreactie heeft niets te maken met opvoeden. Gaat om pony's die al jaren manegewerk doen en al jaren daar in de bossen rijden. Nog nooit is er zoiets voorgevallen hoor..

Als er nog nooit zoiets is gebeurd dan is toch echt mijn eerste vraag: waar wordt er dan in vredesnaam over geklaagd door die manege :?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:48

suuszzzz schreef:
Een schrikreactie heeft niets te maken met opvoeden. Gaat om pony's die al jaren manegewerk doen en al jaren daar in de bossen rijden. [b]Nog nooit is er zoiets voorgevallen hoor..[/b]

Dat klopt niet helemaal hoor. Er zijn vroeger regelmatig paarden door een schrikreactie teruggekomen uit het bos, met en zonder ruiter.