HELder schreef:GAMEPLAYER schreef:begrijp ik dan goed dat je paard eerst haast een robot moet zijn voor je ermee naar buiten komt? hoe oud is je paard tegen die tijd?
Dat gaat natuurlijk nergens over. Een paard kan best eens schrikken, maar de reactie die daarop volgt moet je als ruiter zijnde toch kunnen controleren voordat je met je paard naar buiten gaat. Als het nou hele vreemde of bizarre situaties zijn waardoor een paard er eens echt vandoor gaat, dan is dat nog wel te begrijpen. Maar loslopende en blaffende honden komen naar mijn idee toch wel zo regelmatig voor dat het paard daar niet heel panisch op hoort te reageren.
Ik ben het deels met je eens, maar ook al heb je een paard dat hond-proof is en heb je de goed de controle over het paard....dan nog vind ik het ongehoord dat mensen die hun hond niet onder controle hebben deze loslaten in een gebied waar het ook nog niet eens mag (en ja...ik heb zelf ook honden, maar dan ga ik naar losloopterreinen).
Wij zijn meerdere malen in een heel gevaarlijke situatie gebracht met ons paard voor de koets, door zo iemand die zijn hond niet onder controle had en in een gebied met aanlijnverplichting liep.
een voorbeeld:
Het was een oudere Jack Russel. Wij kwamen mennend aan in draf en zagen iemand zijn hond bij zich roepen. Dus we gingen in stap. Ons paard is niet bang voor honden, want we hebben er zelf twee en we komen ze heel vaak tegen. Deze JR luisterde niet naar de baas, maar ging om ons paard heen lopen blaffen. Wij waren bang dat ons lompe paard er bovenop ging staan, dus bleven even staan om de eigenaar de kans te geven zijn hond te vangen, tussen de benen van het paard. Hadden we dit maar nooit gedaan. De hond ging ineens als een idioot in de benen van het paard bijten en sprong naar de buik en de staart. Ons paard deed eerst niks, omdat wij dit met de stem aangaven. Maar wij besloten toch weer in beweging te gaan, want dit ging niet goed. De eigenaar begon te schelden: rotknol, rothond en nog meer lelijks. De hond bleef ons achtervolgen en de eigenaar bleef met ons meerennen. De hond werd echt vervelend, dus ik van de kar af om de hond bij mij proberen te lokken, hij zat nog steeds tussen de benen van het paard en het dier raakte echt geïrriteerd. Op een gegeven moment sprong de hond richting uier en toen mepte de merrie heel hard en hoog en ging ze met één been over het lamoen. Dat ons paard bijzonder braaf is en goed luistert bleek toen wel, want ze wilde er vandoor gaan, maar mijn man riep "ho, halt" en ik greep haar vrij snel daarna vast en toen bleef ze rustig staan. Ze liet zich braaf uispannen, terwij die JR nog steeds om haar heen liep en in haar benen beet. Dit had heel anders af kunnen lopen. Ik verzocht de man door te lopen, zodat de hond met hem mee ging. De hond deed dit niet, de man was al uit het zicht en kwam al weer terug. Ik heb de hond toen het paard uitgespannen was met de zweep op afstand gehouden van het paard. Toen heb ik tegen de man gezegd dat we weer gingen inspannen en er dan in galop vandoor gingen, zodat de hond het niet bij kon houden. De hond was echt buiten zinnen: grommend, happend, ook naar de benen van mijn man en van zijn eigen baas (die het niet lukte het dier te pakken). Wij hebben ingespannen en zodra mijn man de leidsels in de handen had galoppeerde hij weg, liet ik het paard snel los en sprong ik achter op de kar. De JR bleef als een hyena achter ons aanrennen, maar hield het niet bij. Wij baalden hier flink van....want dit had anders af kunnen lopen en ons paard is daarna een hele tijd argwanend geweest naar kleine honden.
Nog een ander verhaal: ik rijd met mijn andere paard onder het zadel op het ruiterpad. Ook dit paard is honden gewend. Komt er een man met negen (!) Bobtails ineens vanuit een zijpad. dat zijn van die harige honden. De negen honden gingen als roedel met elkaar op het paard af, al blaffend en springend. De man stond te lachen en riep: Tja...dat vinden ze spannend hè, alle negen (zo weet ik dat het er negen waren). Mijn paard wist niet wat ze meemaakte en ging heel druk doen. Ik ben ervaren, dat scheelt, dus ik ben langzaam weggedraaft, maar een paar honden vlogen er achteraan, waardoor ik toch nog enigszins bokkend op hol raakte. Ik heb het paard even laten gaan en buiten bereik van de honden weer teruggenomen en gekalmeerd. Maar als ik minder ervaren was geweest en zelf bang was geworden of zo, had dit ook anders kunnen aflopen.....
hou uw hond in bedwang zoiets 
).