Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Torius16 schreef:Horseyfries,
Vooruit dan, nog één reactie!
Kijk even op http://www.fps-studbook.com bij dek en veulen informatie 2009.
Kijk alle rijen eens goed na.....
Vertel mij hoe het kan dat Rypke als hengst 19 dekkingen (rij 1) heeft verricht in 2009 en dat er 24 veulens (rij 5) geboren zijn....
Bij de andere hengsten is dat getal juist omgekeerd, meer dekkingen, minder veulens......
Ook dát is informatie van de KFPS....... is deze juist en volledig? Waarom kan ik dit dan niet snappen? Of is dit een typefout?
Ik ben geen roddelaar, integendeel, ik weet vaak pas iets als het allang geen nieuws meer is.
Ik klop het verhaal ook niet op, vertel gewoon wat ik weet en hoor, waarom zou ik het verhaal opkloppen? Met wat voor doel?
Ik ben ook niet op de kast geklommen, maar ben de mening toe gedaan dat jij bagataliseert wat een ander ook zegt.
Idd 'een groot deel van de Friezenpopulatie afschrijven' zal meevallen, maar vergeet niet dat in voorgaande jaren veel met Rypke gedekt is toen hij nog wél populair was.
En is er inderdaad écht met Rypke gedekt of zijn er toen ook 'wilde' hengsten gebruikt?
Rypke liep toen ook nog goed in de sport mee en we weten allemaal dat sportprestaties en natuurlijk dekken niet goed samen gaan.
Hoe vervelend ook waar rook is, is vuur......
En jij gaf ook aan dat tienduizenden euro's aan schade wel meevalt en dat de 1e premie stermerrie uit eigen fok kwam.
Is dat geen schadepost dan?
Jij schat je paarden toch ook op waarde in?
Ik geef ook aan dat er iemand is die 15 nep Rypke nakomelingen heeft, dat er iemand is die een 1e premie hengstveulen heeft van een 'nep'Rypke.
Dit is juist en correcte informatie niet meer en minder.
Van het merrieveulen werd ook gekeken hoe waardevol de moederlijn was voor de fokkerij en ook aan de hand daarvan werd het taxatiebedrag ingesteld.
En in deze kwestie werden lang niet alle kosten meegenomen hoor!! Slechts een summier deel!
Het veulenrapport en taxatie zegt niet alleen wat over het veulen, het gaat om het totale plaatje
Laten we wel zijn als we de veulenrapporten zouden bekijken van onze hedendaagse dekhengsten dan zou je schrikken denk ik!
Jij zegt dat mijn aantallen niet kloppen, maar geef mij aan hoeveel Rypke nakomelingen zijn er?
Het getal van 5000 heb ik niet zelf bedacht, dat komt uit de mond van een KFPS bestuurslid.....
Alle 5000 zullen niet rechtstreeks afstammen van Rypke idd........hier zal ook wat 2e, 3e en misschien wel 4e lijn inzitten.
En als jij het zou goed weet, kom met concrete informatie en aantallen en vertel wat! In plaats van dat kraak jij informatie van anderen af, zwakt dit af c.q. dat het allemaal wel wat meevalt, maar komt zelf niet met concrete informatie.
De werkelijkheid is misschien wel erger dan dat die nu is...
Wat dacht je van die man die blij met Annema belde ik heb een merrie-veulen,waarbij Annema aangaf ik kan je Rypke ook voor volgend jaar van harte aanbevelen. Die man kwam daar in goed vertrouwen en fijn over de vloer met fijne contactem en nu blijkt dat deze 'vriend' hem met 2 veulens het schip in heeft getrokken!
Dat vind ik behoorlijk erg en ik denk ook dat je vertrouwen in de mens hierdoor behoorlijk geschaadt wordt!