Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re: Ook eerdere veulens van Rypke mogelijk niet van deze hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:16

Even een stipje om dit topic morgen goed door te lezen. Mijn vriend heeft een Rypke nakomeling staan, waarvan gister dna is afgekomen ter controle. Wel even interessant om te lezen dus!

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:05

echt triest om zoiets te doen....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:24

Torius16 schreef:
Horseyfries,

Vooruit dan, nog één reactie!
Kijk even op http://www.fps-studbook.com bij dek en veulen informatie 2009.
Kijk alle rijen eens goed na.....
Vertel mij hoe het kan dat Rypke als hengst 19 dekkingen (rij 1) heeft verricht in 2009 en dat er 24 veulens (rij 5) geboren zijn....
Bij de andere hengsten is dat getal juist omgekeerd, meer dekkingen, minder veulens......
Ook dát is informatie van de KFPS....... is deze juist en volledig? Waarom kan ik dit dan niet snappen? Of is dit een typefout?
Ik ben geen roddelaar, integendeel, ik weet vaak pas iets als het allang geen nieuws meer is.
Ik klop het verhaal ook niet op, vertel gewoon wat ik weet en hoor, waarom zou ik het verhaal opkloppen? Met wat voor doel?
Ik ben ook niet op de kast geklommen, maar ben de mening toe gedaan dat jij bagataliseert wat een ander ook zegt.
Idd 'een groot deel van de Friezenpopulatie afschrijven' zal meevallen, maar vergeet niet dat in voorgaande jaren veel met Rypke gedekt is toen hij nog wél populair was.
En is er inderdaad écht met Rypke gedekt of zijn er toen ook 'wilde' hengsten gebruikt?
Rypke liep toen ook nog goed in de sport mee en we weten allemaal dat sportprestaties en natuurlijk dekken niet goed samen gaan.
Hoe vervelend ook waar rook is, is vuur......

En jij gaf ook aan dat tienduizenden euro's aan schade wel meevalt en dat de 1e premie stermerrie uit eigen fok kwam.
Is dat geen schadepost dan?
Jij schat je paarden toch ook op waarde in?
Ik geef ook aan dat er iemand is die 15 nep Rypke nakomelingen heeft, dat er iemand is die een 1e premie hengstveulen heeft van een 'nep'Rypke.
Dit is juist en correcte informatie niet meer en minder.
Van het merrieveulen werd ook gekeken hoe waardevol de moederlijn was voor de fokkerij en ook aan de hand daarvan werd het taxatiebedrag ingesteld.
En in deze kwestie werden lang niet alle kosten meegenomen hoor!! Slechts een summier deel!
Het veulenrapport en taxatie zegt niet alleen wat over het veulen, het gaat om het totale plaatje
Laten we wel zijn als we de veulenrapporten zouden bekijken van onze hedendaagse dekhengsten dan zou je schrikken denk ik!
Jij zegt dat mijn aantallen niet kloppen, maar geef mij aan hoeveel Rypke nakomelingen zijn er?
Het getal van 5000 heb ik niet zelf bedacht, dat komt uit de mond van een KFPS bestuurslid.....
Alle 5000 zullen niet rechtstreeks afstammen van Rypke idd........hier zal ook wat 2e, 3e en misschien wel 4e lijn inzitten.
En als jij het zou goed weet, kom met concrete informatie en aantallen en vertel wat! In plaats van dat kraak jij informatie van anderen af, zwakt dit af c.q. dat het allemaal wel wat meevalt, maar komt zelf niet met concrete informatie.

De werkelijkheid is misschien wel erger dan dat die nu is...

Wat dacht je van die man die blij met Annema belde ik heb een merrie-veulen,waarbij Annema aangaf ik kan je Rypke ook voor volgend jaar van harte aanbevelen. Die man kwam daar in goed vertrouwen en fijn over de vloer met fijne contactem en nu blijkt dat deze 'vriend' hem met 2 veulens het schip in heeft getrokken!
Dat vind ik behoorlijk erg en ik denk ook dat je vertrouwen in de mens hierdoor behoorlijk geschaadt wordt!

Ten eerste.... zou het fijn zijn als je nu al zei dat het aantal dekkingen wat jij noemde (100 per jaar) in schril contrast staat tot de cijfers op het FPS.
Ten tweede..... zou het fijn zijn als je zelf eerst even kijkt of JIJ niet iets verkeerd interpreteert als er meer geboren veulens dan dekkingen staan. Je kijkt namelijk naar het cijfer van de dekkingen van het jaar 2009 terwijl de geboren veulens ook van 2009 zijn. Moet ik je nog uitleggen dat je dan naar de dekcijfers van 2008 moet kijken?
Ten derde.... heb ik je al eerder gevraagd eens terug te lezen in welk verband die tienduizenden euro's werden genoemd en wat ik daarop zeg. Het gaat daarbij namelijk om het suggereren van de verkoop van een Rypke voor tienduizenden euro's. Als ik vraag welk paard dat dan zou moeten zijn, krijg ik geen antwoord meer.
Ten vierde.... is het aantal dekkingen van Rypke al jaren laag en is het dus slechts een zeer klein percentage van het hele Friese paarden bestand, dit kan je toch niet ontkennen?

Wil je even op de FPS site kijken naar de LEVENSTOTALEN van de verschillende hengsten? Dan zul je wederom zien dat je genoemde aantal van 5000 nakomelingen belachelijk hoog is. Wil je even de naam noemen van het bestuurslid wat deze cijfers zou verspreiden?

Alles wat concreet aan informatie is, is terug te vinden op de KFPS site.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:35

Horseyfries zie onderstaand perbericht van de KFPS (ander topic hier op bokt..).....

Ook KFPS maakt nu melding van 'pot leeg' , 'aantal groeit gestaag', 'olievlek', 'nog niet meer dan tien schadeloos gesteld', schade veel groter dan gedacht' etc......
Zo 'opruierig' was ik dus niet.......

Het KFPS kan voor de gedupeerden in de zaak met de spermafraude van de Friese hengst Rypke weinig betekenen, behalve het zo snel mogelijk uitzoeken van de werkelijke afstamming. Hellinga: “We hebben er bij de eigenaar en z’n advocaat op aangedrongen de zaak goed af te handelen. Dat zal niet eenvoudig zijn. Het moet ook niet zo zijn dat de eerste melders geld krijgen en bij de latere melders de pot leeg is.”

Uit een steekproefsgewijs DNA-onderzoek is begin dit jaar vast komen te staan dat verschillende veulens niet afstammen van de Friese dekhengst Rypke. Inmiddels groeit dat aantal gestaag, want eigenaar Romke Annema uit Zwaagwesteinde pleegde waarschijnlijk al sinds 2003 fraude. Nadat Rypke een blessure aan zijn penis opliep bij het dekken, zette Annema regelmatig een niet-goedgekeurde hengst in om het werk af te maken.

Om de echte vaderdieren te achterhalen is geen gemakkelijke klus voor het KFPS. Hengsteneigenaar Romke Annema laat het namelijk qua informatie en hulp afweten. Stamboekdirecteur Ids Hellinga: “Ik weet niet of dat een kwestie is van niet willen of van onvermogen. De man is al redelijk op leeftijd en door deze zaak letterlijk en figuurlijk van het pad af geraakt. Er hebben meerdere gesprekken plaatsgevonden tussen ons als stamboek en Annema, telkens zonder resultaat.” Jaap van der Meulen uit Broek-Noord is door Annema in de arm genomen als taxateur. “Hij zegt dat hij niet meer weet welke hengsten hij hiervoor heeft gebruikt. Ook weet hij niet meer vanaf wanneer hij andere hengsten heeft ingezet”, aldus Van der Meulen.

In eerste instantie leek de schade nog te overzien. In het begin ging het om dekseizoen 2008 met veulens in 2009 en seizoen 2009 met veulens in 2010. “Het stamboek heeft nu besloten om alle Rypkes vanaf 2003 te onderzoeken. Daarmee wordt de olievlek steeds groter. Uit dekseizoen 2005 zijn er bijvoorbeeld al paarden waarvan de afstamming niet klopt.” Van der Meulen geeft aan dat een aantal gedupeerden schadeloos is gesteld. “Dat zijn er echter zeker niet meer dan tien. Omdat de schade veel groter blijkt te zijn dan in eerste instantie gedacht, gaan we nu eerst de complete schade inventariseren. We willen zorgen dat er geld in de pot komt, zodat we niet mensen bevoordelen. Het is afwachten hoe groot de schadepost is. Misschien moet Annema straks failliet wordt verklaard, omdat het bedrag zo hoog oploopt.”

In dat laatste geval kunnen gedupeerden hooguit aanspraak maken op een percentage van de geleden schade.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:18

Ik denk dat het tijd wordt dat de gedupeerden zich verzamelen en zich als één man bij een advokaat gaan melden.
Dan bereik je meer als ieder voor zich.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:31

Klinkt toch wel alsof Torius een punt heeft als ik dit persbericht zo lees ...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:28

Ik zeg ook nergens dat Torius in alles ongelijk heeft, ik vraag alleen telkens weer om zich aan de feiten te houden.

Verschillende cijfers die zij noemde klopten gewoon niet, en daar wees ik op. Verder suggereerde zij dat de informatie van het stamboek niet klopte omdat ze in de verkeerde kolom keek. De informatie is gewoon correct.

Jammer dat je dat nu niet gewoon kan toegeven Torius.
Als mensen mij op een fout wijzen, pas ik gewoon mijn berichtje even aan. Ben ik tenminste niet degene die foute informatie verspreid. Zo moeilijk is dat toch niet?

Bij het lezen van dit artikel wil ik wederom vragen om te lezen wat er staat: namelijk dat er foute paarden gevonden zijn tussen de nakomelingen van Rypke van 2005. Er zijn echter in de geboortejaren voor 2009 ook nakomelingen wél van Rypke. Je kunt dus niet simpelweg de nakomelingen van die jaren bij elkaar optellen en zeggen dat dat allemaal fouten zijn, want dat is ook weer niet zo. (Ik zeg het maar alvast..... ;) )

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:00

Meiden, dit wordt een verhaal zonder einde, er gaat niet bekent worden welke hengsten er zijn gebruikt voor 2007,Annema gaat dit of niet zeggen of hij weet het niet meer, en dat zegt mij genoeg, de paarden waarvan de vader niet bekent is worden uit het stamboek gegooit en dat is einde verhaal voor keuringen enzo"".
Waar blijft nu dan het schadeverhaal??
Zo zit je met een leuke stermerrie(vader Rypke?????) met een mooi merrieveulen en dan blijkt je merrie geen Rypke, en dan is ook de vader nog onbekent, nou dan heb je toch een leuke schadepost lijkt mij.
Hoe gaan ze dat nu oplossen????????
En nog wat het lijkt me heel vreemd dat DH Annema dit al die jaren in zijn eentje heeft gedaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:07

In het schadeverhaal zal het een nog grotere schadepost gaan betekenen want een helemaal papierloos paard zal nog wat minder waard zijn dan een Bijboeker.
Het gaat idd om heel grote bedragen zo langzamerhand, zeker met volwassen stermerries die al veulens hebben.

Dat Annema dit in zijn eentje deed is niet zo gek, Rypke dekte erg weinig dus veel werk was er niet en ik ken hengstenboeren genoeg die 's morgens vroeg altijd alleen bezig zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:11

Inmiddels is gebleken dat ook ons veulen idd niet van Rypke is, de vader is een veulenboekhengst v. Aan.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:10

Das balen horseyfries! Ook al heeft hij bij jullie een goed plek en zegt het papier misschien niks als sportpaard, ik zou me toch behoorlijk `bij de poot genomen` voelen.
Ik persoonlijk kan niet veel begrip voor Annema opbrengen. Wat hij heeft gedaan is fraude. Hij heeft zoveel mensen belogen. En mensen die al jaren trouw met Rypke fokken, krijgen nu de rekening...En als ik zo op het FPF lees, dan geloof ik niet dat het al zeker is dat alle gedupeerden hun geld terug krijgen...
Medelijden voor hem opbrengen omdat hij een man op leeftijd is, of omdat hij Rypke niet kon zien als ex-dekhengst, kan ik niet als ik zie hoeveel leed hij (toch enigzins bewust!) heeft veroorzaakt....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:30

is hier inmiddels al meer nieuws.. aangezien we nu al wat maandjes verder zijn. Is er bij een ander nog gecontateerd dat een afkomeling geen echte Rypke was?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:16

Ja idd. Tis aardig rustig hier. Via de Phryso ook geen info meer. We zijn nou een half jaar verder, dan kunnen er ondertussen toch al een heleboel DNA-tjes gedaan zijn, lijkt me zo. Ben benieuwd wanneer nou de totale aantallen "nep"-Rypkes bekend worden gemaakt en dus ook eindelijk bekend wordt hoe t zit met de totale schadepost. Én we dus ook een idee hebben hoe groot de invloed van de "stand-inn's" van Rypke op de totale Friezenpopulatie is!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:59

De Rypke van mijn vriend is een echte Rypke, dus dat was een meevaller :) Ik ben ook wel benieuwd hoe groot 'de schade' nu eigenlijk is.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:25

zorro schreef:
De Rypke van mijn vriend is een echte Rypke, dus dat was een meevaller :) Ik ben ook wel benieuwd hoe groot 'de schade' nu eigenlijk is.

Oh das goed nieuws. Uit welk jaar kwam dat 'veulen'?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:08

Hmmmm toch vreemd dat er verder nog geen nieuws is geweest m.b.t. de aantallen "nep"-Rypkes en hun "stand-inn"vaders. Omvang is zo nog niet duidelijk te krijgen. Via T KFPS ook nog geen nieuws, tenminste in de Phryso's vd laatste maanden is er aan deze situatie geen aandacht meer geschonken. Hoop dat de gedupeerden nu wel al weten waar ze aan toe zijn. Maar voor de overige leden van t KFPS zou t toch ook fijn zijn om een beeld van de totale omvang van deze fraude te krijgen. Kom op KFPS informeer je leden, of laat iig even weten dat het onderzoek nog gaande is en alles nog in behandeling is, dan weten we tenminste iets.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:13

wat is dat nou voor een rare streek van die eigenaren! :(:)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:17

Jeetje, is het nog steeds niet allemaal onderzocht tot nu toe? En de Rypke merrie's die zelf al veulens hebben gehad dan, hoe zit het dan met die nakomelingen als blijkt dat die rypke merrie geen echte rypke is/was?

@Horseyfries: Hoe gaat dat nu verder dan, krijgen jullie schadevergoeding of?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:08

Voor zover ik weet zijn alle eigenaren rond met een schadevergoeding die door de hengstenhouder aan hun zal worden betaald. Er heeft een definitieve lijst gestaan in de Phryso, sindsdien zijn er geen nieuwe gevallen meer bijgekomen, het KFPS heeft jaar per jaar onderzocht tot ze 100 % correct waren.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:54

Over hoeveel paarden gaat het nu rechtstreeks? En onrechtstreeks? (merries met MV "Rypke", dus)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:18

Meer dan vijftig rechtstreeks, onrechtstreeks slechts enkelen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:27

Al bij al valt de lange termijn invloed op de fokkerij dan nog mee...

Krijgen de paarden in kwestie bijboekpapieren met de juiste afstamming erin of wordt het nog anders opgelost?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:28

Alle paarden waarvan door DNA is vastgesteld van welke veulenboekhengst ze zijn krijgen Bijboek 2 papieren, maar bij de ouderen zijn een aantal onbekend geloof ik. Die gaan dus papierloos door het leven.

Het is erg genoeg maar het komt dus bij lange na niet in de buurt van de aantallen die Torius riep, dat waren slechts twee nullen teveel ;)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:56

Idd valt mee, gelukkig. Wrs toch nie zoveel met "Rypke" gedekt als verondersteld was.. Weet je nog in welke Phryso van 2010 dat stond die lijst, ik heb hem dan ergens gemist, zou t toch nog wel graag ff terug lezen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:00

Nee, ik weet niet meer precies welke Phryso, maar dat was in de zomer. Was niet echt een "lijst" maar een artikel waarin de cijfers genoemd werden. Als je de zoekfunctie op de FPS site gebruikt kun je het ook vinden.

Ik had al lang hier vermeld dat de dekcijfers die sommigen hier neer schreven compleet fout waren, daar heb je geen veronderstellingen voor nodig want die cijfers zijn gewoon te vinden op de stamboeksite.