FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:07

nombrado schreef:
horseyfries schreef:
Je kunt kijken tot je een ons weegt, het achterbeen staat niet hoger dan het voorbeen, en het paard heeft dus
zeker zijn gewicht op twee benen.

noop...dan zouden de hoeken moeten kloppen, net als plaatje 3 :D

Gelukkig gaat het ook niet om de achterbenen maar om de halshouding.
Ik vind het goed dat ze die plaatjes hebben gemaakt, dat maakt toch behoorlijk wat duidelijk. Het ziet er ook fijner uit dan de extreme 'rollkur'.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:08

horseyfries schreef:

diagram I
het achterbeen staat verder naar achter (in hoek) dan het voorbeen
dat houd in dat het voorbeen a/d grond het dragende been is
Als je met deze houding je paard zou rijden, krijg je dat grappige hupsen, wat men tegenwoordig ziet als piaffe in de gp (voor tegenhouden, achter aant werk houden)

plaatje iii kloppen de hoeken wel

horseyfries

Re: FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:10

Dat dit paard meer gewicht op het voorbeen zou dragen (dus op de voorhand zou lopen) is iets anders dan wat jij zegt: hij loopt met twee achterbenen van de grond.

Al klaar om toe te geven dat dat niet klopt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:10

Bizzybijtje schreef:
Ik vind het goed dat ze die plaatjes hebben gemaakt, dat maakt toch behoorlijk wat duidelijk. Het ziet er ook fijner uit dan de extreme 'rollkur'.

Hieruit blijkt,
dat je je totaal niet realiseert hoe een paard eigenlijk beweegt!!!
halshouding is inherent aan het achterbeengebruik

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:11

Ja daarom rijden we ze rond en diep ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:13

horseyfries schreef:
Dat dit paard meer gewicht op het voorbeen zou dragen (dus op de voorhand zou lopen) is iets anders dan wat jij zegt: hij loopt met twee achterbenen van de grond.

wil je hiermee zeggen, dat je gewicht meer op de voorhand toestaat in je rijden?

linkerachterbeen zal het teentje nog misschien de grond raken, maar het voorbeen is hier dragend
ja....hij loopt dus , op deze manier, een paar seconde met 2 achterbenen van de grond en 1 voorbeen aan de grond
Goh, hoe was draf nou ookweer?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:14

horseyfries schreef:
Ja daarom rijden we ze rond en diep ;)

als je idd 2 achterbenen van de grond wil hebben (ik noem het over de kop)
lekker blijven doen :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:16

Elk paard heeft van nature meer gewicht op de voorhand. Ik kan dus moeilijk gewicht op de voorhand niet toestaan als ik begin met rijden, DAT zou pas zielig zijn!

Dat wil niet zeggen dat het paard daarmee niet taktmatig draaft, want dat zou dus willen zeggen dat volgens jou elk jong paard een niet-taktmatige draf heeft?

Je bent een beetje in de war door alle theorie, misschien eens wat praktijk gaan doen?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:17

nombrado schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hieruit blijkt,
dat je je totaal niet realiseert hoe een paard eigenlijk beweegt!!!
halshouding is inherent aan het achterbeengebruik

Nou ik doe een wilde gok wat bizzy bijtje bedoelde: Op dit plaatje gaat het om de beschrijving van de toegestane hoofd-halshouding. De rest van de houding van het paard hoeft dus niet perse waarheidsgetrouw te zijn.... Iedereen hier weet wel dat het beengebruik direct gerelateerd is aan de hoofd-hals houding...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:18

horseyfries schreef:
Je bent een beetje in de war door alle theorie, misschien eens wat praktijk gaan doen?

dont worry
doe niet anders
als je een paard op de juiste manier rijd, heb je uiteindelijk je handen niet eens meer nodig om een mooie piaffe of passage erin te trek/schoppen
zonder sporen of andere hulpmiddelen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:19

madelein schreef:
. Iedereen hier weet wel dat het beengebruik direct gerelateerd is aan de hoofd-hals houding...

ik niet
leg eens uit?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:20

Je vergeet antwoord te geven op de vraag hoe jij het gewicht op de voorhand bij jonge paarden wilt voorkomen en of je dus vind dat die dan geen taktmatige draf hebben? Kortom: de essentie vergeet je even?

Waarom je trekken en schoppen moet voor een mooie piaffe is me een raadsel, gewoon netjes rond en diep rijden en je kunt prachtig piafferen uiteindelijk.... ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:24

horseyfries schreef:
Je vergeet antwoord te geven op de vraag hoe jij het gewicht op de voorhand bij jonge paarden wilt voorkomen en of je dus vind dat die dan geen taktmatige draf hebben? Kortom: de essentie vergeet je even?

1 antwoord : Tempo :+ (en dan mag jij invullen wat ik ermee bedoel)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:25

nombrado schreef:
madelein schreef:
. Iedereen hier weet wel dat het beengebruik direct gerelateerd is aan de hoofd-hals houding...

ik niet
leg eens uit?

Uit je houding begrijp ik dat je alles weet, en denkt dat je de wijsheid in pacht hebt. dus ga hier verder niet op in.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:30

Heb hier denk ik een redelijk vergelijkbare houding met plaatje 3.
Als de luchtwegen daadwerkelijk afgeknelt zou worden zou een paard daar toch niet uit zichzelf zo makkelijk en graag lopen??
Daarbij loopt ze nu met de neus iets voor de LL, maar ze knikt geregeld wat door...

Afbeelding
Afbeelding
Diagram II
foto: http://www.fei.org

Afbeelding

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:32

dat was precies mijn punt _10_. Mijn jaarling loopt altijd zo als ie draaft, en zelfs in galop. Als ze geen lucht zouden kunnen krijgen zouden ze dit niet doen :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:34

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

1 antwoord : Tempo :+ (en dan mag jij invullen wat ik ermee bedoel)

Wil je hiermee zeggen dat jij paarden in opleiding in zo'n tempo kan laten lopen dat ze niet meer gewicht op de voorhand hebben?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:40

madelein schreef:
dat was precies mijn punt _10_. Mijn jaarling loopt altijd zo als ie draaft, en zelfs in galop. Als ze geen lucht zouden kunnen krijgen zouden ze dit niet doen :D

Sowieso heb ik nog niet veel GP paarden blauw zien worden bij het losrijden dus dat met die luchtpijp zal IMO wel meevallen... :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:51

Ayasha schreef:
madelein schreef:

Sowieso heb ik nog niet veel GP paarden blauw zien worden bij het losrijden dus dat met die luchtpijp zal IMO wel meevallen... :)

Hahaha ja precies :D

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:51

@ nombrado, je hebt helemaal gelijk de plaatsjes (benen) zijn stom gemaakt.. maarrrr zoals (bijna) iedereen hier schrijft, het gaat toch om de hoofd/hals houding en dat is toch duidelijk? Of tenminste meer duidelijk dan voorheen. Kin op de borst mag niet, daar gaat het om.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:01

De plaatjes zijn helemaal niet stom gemaakt, maar juist heel realistisch. Mensen die denken dat een paard altijd 100 % gelijktijdig met de voor- en achterbenen afzet moeten zich eens verdiepen in het onderzoek van Hilary Clayton. Dat is iets waarheidsgetrouwer dan geneuzel over afgeknepen luchtpijpen en toont aan dat het doodnormaal is dat er een lichte afwijking is tussen voor- en achterbenen, het komt heel vaak voor.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:08

okay kan zijn, maar als je een paard normaal laat draven ziet het er over het algemeen uit zoals op plaatje 3. En dan zou er nu niet een discussie zijn over de benen ipv de hoofd/hals houding. En met deze plaatsjes willen ze duidelijkheid scheppen. Mij stoort het verder niet maar er zijn altijd mensen die daar dan weer moeilijk over gaan doen... en dat stoort mij wel ;-)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:13

mij ook... :D
en rare verhalen over afgeknepen luchtpijpen ook :D

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:13

precies HAHA :-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:16

horseyfries schreef:
Wil je hiermee zeggen dat jij paarden in opleiding in zo'n tempo kan laten lopen dat ze niet meer gewicht op de voorhand hebben?

ja, of gewicht verdeeld over 4 benen (waarvoor ze ze gekregen hebben)
en volgens mij ook in alle boeken staat
bovendien hebben we het hier ook nog eens over FEI regels....., neem aan dat dat hoger geclassificeerde ruiters zijn, die dat zeker behoren te weten