"Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:30

Lovely schreef:
sanne83 schreef:
*dat je paard een worminfectie krijgt, hangt absoluut niet af van je eigen ontwormbeleid. Als andere mensen bij jou op stal niet ontwormen, heeft jou paard even veel kans als hun paarden om een worminfectie te krijgen.
Dit geldt voor de wormen waar de larven het probleem zijn, zoals de rode bloedworm.

Als je zelf met vaste tussentijd en met de juiste doses ontwormt, dan heeft de eventueel aanwezige besmetting niet de kans om door te zetten en op die manier vind ik dus wel dat je het zelf in de hand hebt. Misschien niet het in aanraking komen met eitjes/larven, misschien ook niet het besmet raken ermee, maar wel het in stand blijven van de besmetting en de verergering.

Als je paard met dertig andere paarden in een wei staat, waar niemand ontwormt, heeft het geen enkel nut om te ontwormen voor de rode bloedworm met ivermectine. Alleen moxidectine zou nog iets kunnen doen dan, omdat die waarschijnlijk wel (een deel van) de larven aanpakt. Als je de volwassen wormen bij jou eigen paard dood maakt, krijgt hij nog net zo hard de larven van al die andere eitjes uit wormen binnen van die andere dertig paarden. Die larven gaan in de darmwand zitten en daar komt de schade vandaan. Ernstige schade komt doordat er een enorme hoeveelheid larven wordt opgenomen.

Ik heb nog niets gehoord van resistentie van de veulenworm tegen ivermectine. Alleen van de spoelworm en er schijnt dat er ook soms resistente aarsmaden gezien worden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:36

Ikzelf gebruik dit overzichtje:

• Fenbendazole. Werkingsduur 6-8 weken - werkzaam tegen de meeste parasieten en bij hoge dosering tegen onder meer geëncysteerde cyathostomen larven. Niet tegen horzellarven.
• Avermectine, Ivermectine. Werkingsduur 6-8 weken - werkzaam tegen de meeste parasieten, niet tegen geëncysteerde dyathostomen larven en lintwormen.
• Moxidectine, Milbemycine. Werkingsduur 12 weken - werkzaam tegen de meeste wormen, niet tegen lintwormen.
• Pyrantel. Werkingsduur 6-8 weken - werkzaam tegen de meeste wormen, niet tegen horzellarven en lintwormen.
• Praziquantel. Werkzaam tegen lintwormen.

met als onderbouwing dit schema:

http://www.parasietenwijzer.nl/ en tot nu toe vaart ze er wel bij. Let wel, in een gesloten circuit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:46

De "beslisboom" uit bovengenoemde link van Breghje is een handig hulpmiddel ! Voor onze situatie kwam er uit dat ik nooit hoef te ontwormen (tenzij ik het niet vertrouw wordt wel een mestonderzoek aangeraden)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:46

Sanne, ik zou rode bloedworm uberhaupt niet met ivermectine bestrijden.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:08

wij doen het ook al jaren altijd goed gegaan.
Llaatst hadden ze weer gecheckt onse shet bleek wormen te hebben en ja hoor hij had ze.. ontwormt en weg..

vind het echt heel erg goed! *D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:35

Breghje schreef:

• Fenbendazole. Werkingsduur 6-8 weken - werkzaam tegen de meeste parasieten en bij hoge dosering tegen onder meer geëncysteerde cyathostomen larven. Niet tegen horzellarven.
• Avermectine, Ivermectine. Werkingsduur 6-8 weken - werkzaam tegen de meeste parasieten, niet tegen geëncysteerde dyathostomen larven en lintwormen.
• Moxidectine, Milbemycine. Werkingsduur 12 weken - werkzaam tegen de meeste wormen, niet tegen lintwormen.
• Pyrantel. Werkingsduur 6-8 weken - werkzaam tegen de meeste wormen, niet tegen horzellarven en lintwormen.

http://www.parasietenwijzer.nl/ en tot nu toe vaart ze er wel bij. Let wel, in een gesloten circuit.

Pyrantel werkt wel degelijk tegen lintwormen, als je een dubbele dosering geeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:53

Wilawander schreef:
Breghje schreef:

Pyrantel werkt wel degelijk tegen lintwormen, als je een dubbele dosering geeft.

Ik heb Bregh met een flinke lintwormbesmetting dik twee jaar geleden een dubbele spuit Strongid P(Pyrantel) moeten geven op aanraden van het Woud toen, hielp niets. Daarna na twee weken wachttijd een dikke overdosis Equimax (Praziquantel) gegeven op eigen inzicht en toen pas kwamen ze los. Misschien dat het ook scheelt per paard, maar hier hielpen ze niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:00

Citaat:
Misschien dat het ook scheelt per paard, maar hier hielpen ze niet.

Dan zou de lintwormpopulatie in het ene paard dus resistent zijn en in het andere niet.

Ik heb begrepen dat aarswormen sowieso in een traject van de darm zitten waar wormmiddelen weinig effect hebben.

En dat er mensen zijn die geen weet hebben van een resistentie van veulenworm tegen ivermec wil natuurlijk niet zeggen dat deze niet bestaat of kan bestaan. ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:03

randalinpony schreef:
Citaat:
Misschien dat het ook scheelt per paard, maar hier hielpen ze niet.

Dan zou de lintwormpopulatie in het ene paard dus resistent zijn en in het andere niet.

Ik heb begrepen dat aarswormen sowieso in een traject van de darm zitten waar wormmiddelen weinig effect hebben.

En dat er mensen zijn die geen weet hebben van een resistentie van veulenworm tegen ivermec wil natuurlijk niet zeggen dat deze niet bestaat of kan bestaan. ;)

Ik heb de wijsheid ook niet in pacht ;) , ik heb alleen mijn eigen ervaring in dit specifieke geval. Na de Strongid P kwam er niks extra los, na de Equimax wel, toen kwam het er flink uitgezet, was het meer lintwormsegment dan mest.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:43

randalinpony schreef:

De laatste keer dat ik van een parasitoloog les had, heb ik er niets over gehoord. Ook in Utrecht niets over gehoord. Ook op www.parasietenwijzer.nl staat er niets over. Ik zeg niet dat het niet zo is hoor, maar het is in ieder geval niet wijd verspreid bekend.

Lovely schreef:
Sanne, ik zou rode bloedworm uberhaupt niet met ivermectine bestrijden.

Ik wel. De kans op resistentie is toch kleiner als er ivermectine gebruikt wordt. Ivermectine voldoet prima als je het gebruikt om de wormpopulatie in bedwang te houden. Als je paard een probleem heeft of als je zeker weet dat de infectiedruk hoog is en je kan er door omstandigheden verder niet veel aan doen, dan kan je beter moxidectine gebruiken.

Voor lintwormen zou ik gewoon praziquantel gebruiken.

Het kan trouwens heel goed zijn dat er in het ene paard resistente wormen zitten en in het anderen niet. Resistentie bouwt zich op per bedrijf. Op het ene bedrijf kunnen de wormen dus compleet resistent zijn en op het andere niet. Daarom is het voor de wormbestrijding heel erg belangrijk dat nieuwkomers ontwormt worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:04

Citaat:
Daarom is het voor de wormbestrijding heel erg belangrijk dat nieuwkomers ontwormt worden.

Eigenlijk zou je zelfs eitellingen voor en na het ontwormen moeten houden lijkt mij, wil je weten of je een paard met een resistente wormpopulatie voor je hebt... Anders loop je de kans dat een ontwormd paard met resistente wormpopulatie alsnog zijn ongevoelige wormen verspreid, omdat die nou eenmaal niet doodgegaan zijn...
Maar ja dan zou je voor de verschillende wormsoorten moeten ontwormen en daar ook allemaal op moeten controleren. Dat zie ik ons nog niet doen, hoewel wij dus de laatste jaren veel hinder hebben van die veulenworm, wat eerder nooit een probleem was.

Hoewel dat niet alleen door resistentie hoeft te komen....

Handige site die van Bregje, staat veel nuttigs over o.a. de cyclus van de wormen overzichtelijk bij elkaar. Precies waar ik naar op zoek was om het ontwormschema te fine-tunen. +:)+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:37

ja, eigenlijk wel. Het punt is dat dat op veel stallen gewoon niet te doen is.
Met een worm als de veulenworm is dat natuurlijk helemaal niet te testen.
http://www.parasietenwijzer.nl is een super site +:)+

Ingmar_

Re: "Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:09

Bij mij op stal wordt het nu ook zo gedaan. De staleigenaren mesten de weien uit en eens in de zoveel tijd wordt een monster genomen om vast te stellen of de paarden wormen hebben. Er zijn een stuk of zes groepen met in totaal 24 paarden geloof ik.

Chantaliiejj

Re: "Alleen ontwormen wanneer sprake is van een worminfectie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:25

Bij mij wordt het nu ook zo gedaan ik vind het zelfs een heel goed idee en het werk echt