Miniatuurveulen Einstein wellicht de kleinste ter wereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Miniatuurveulen Einstein wellicht de kleinste ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:00

dwerggroei is vrij simpel.
Je hebt 2 dragers nodig om een dwerg te krijgen. Als beide ouders dus dwerggen vrij zijn, kan het veulen nooit een dwerg zijn.

Dít:
Afbeelding
is een veulen met overduidelijke dwerggroei, behoorlijk verschil met einstein dus.
Daarbij worden dwergen NIET bewust gefokt en heeft het ook niks te maken met "zo klein mogelijk" willen fokken.
Het heeft te maken met de verkeerde combi maken, dus 2 dragers bij elkaar zetten.
Een drager merrie dekken met een niet drager hengst, levert een gezond veulen op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:01

Als mensen gezond fokken heb ik er verder geen moeite mee. Zolang men dus bewust blijft fokken en er niet een mini kind op gaat laten rijden......Of aanspannen....

Wel lijkt het me praktisch gezien ook veel geregel. Je moet je weide 10x beter afzetten, want zo klein kan echt overal onderdoor en tussendoor. Onze gewone shet is 95cm en daar hoor je mensen al over als je stalling zoekt.
Ook moet je het misschien beter beschermen tegen wilde dieren als het in een weide loopt. Toch allemaal dingen om extra op te letten. het is niet alleen schattig, maar ook een verantwoordelijkheid het goed te doen. ben bang dat verkeerde mensen het te makkelijk erbij kopen.

Hoop dat ie mooi en gezond opgroeid

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:03

superpony: Veel minifokkers hebben enkel minipaarden en die weten dus niet beter dan een lage omheining.
Makkelijk erbij kopen? Met prijzen vanaf 2000 dollar? Mwah...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:04

Nette uitleg Stef! Ik was er zelf te lui voor. _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:05

stef schreef:
superpony: Veel minifokkers hebben enkel minipaarden en die weten dus niet beter dan een lage omheining.

Misschien bedoelt ze als statussymbool.
Dat is de chihuahua ook wel aardig geworden dankzij onze lieve Paris...

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:10

Om eerlijk te zeggen vind ik hem helemaal niet zo mooi... :o ik vind het iets te weinig paard. Maar dat kan ook aan mij liggen ;) Hij moet natuurlijk ook nog groeien :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:10

ach, en zo heb je steeds weer een modegrill, jaren terug waren het dalmatiers.
Ik zie AMHA's absoluut niet als modegrill, alleen hebben veel grote paarden mensen zoiets van: Ik kan er niet mee rijden, dus t is niks.
Prima dat het je ding niet is, maar daar hoef je een ras niet om af te breken.
Ik heb ook niks met fjorden, maar ik roep ook niet bij elke fjord: Knoop m maar voor de kar.

En als ik kijk wat voor reacties bijv marijR en Meavey (om even 2 fokkers op bokt te noemen) op hun foto's krijgen, zal t allemaal wel los lopen.
Ohjee wat erg, ze tillen een paardje op...
Deed ik destijds ook met mijn veulen, anders kon ik m aan de andere kant van erf gaan halen voor ik uberhaubt bij de wei was. Beestje was nogal zelfstandig ;)
Getut met dekentjes hoeft van mij ook niet (jah, als ze in februari in de sneeuw geboren worden) maar ach, doe je ze er kwaad mee? Krijgen ze er wat van? Neuh.
Menig sportpaard staat in de winter ook onder 800 gr, en dat is dan ineens normaal :?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:14

stef schreef:

Net wat Janine zegt, komt het toch voor. Juist mensen die makkelijk uitgeven doen soms maar wat. dat zie je maar al te vaak en zeker bij dieren!!!

Daarom dat ook die mensen weten dat er meer bij komt kijken voor goede huisvesting en verzorging. Het blijven dieren en ze moeten ook verzorgd worden.

Onze gewone shet gaat ook naar de tandarts, krijgt entingen en gaat naar hoefsmid en wordt ontwormd. We geven hem beweging nu hij niet meer gereden wordt. Allemaal dingen die mensen soms echt raar vinden. Ik zie shetjes erbij staan..........Maar goed, de gewone zijn ook heel makkelijk te kopen, helaas!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:15

Nouja, de manier waarop er soms met deze paarden wordt omgegaan vind ik nogal betuttelend, maar dat zal wel typisch amerikaans zijn, het extreme zie ik hier weinig op bokt.
Waar ik m'n hoofd soms over breek is de stand van de achterbenen op bepaalde foto's. Zulke lange achterbenen. Maargoed, ik heb er verder geen verstand van. Het ziet er voor mij soms ongezond uit.

Mooi vind ik het niet. Maar dat hoeft ook niet.

Ik zal niet zeggen dat die dekentjes niet horen. Wat betreft die 800 gr, dat is misschien wat overdreven :P Ik denk niet dat dat het gemiddelde haalt, onder paarden die onder een deken staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:20

Tja, toen die van ons gereden werd, werd ie geschoren en kreeg dekentjes op. netjes opbouwen van dun naar dikker. Hij stond ook 's nachts op stal ( nog steeds ) en mijn zoon verzorgde hem als een rijpaard. Hij was in prima conditie en heeft lol in het werk. Nu gaat het anders, maar nog steeds een happy shet die er prima uit ziet. Nu zonder dekens, maar glanst evengoed zonde dat we er iets aan doen, naast buiten staan longeren, spelen en wat voer. En spelen is dat grondwerken met mijn d erbij.
Mijn d heeft wel dekens op en soms ook dubbel, dus tja....Hij doet het prima zo.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:22

ze hebben hem wel heel erg veel vast hoor vind ik zelf

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:23

melizz13 schreef:

Jongejonge, hoelang duurt een dag en hoelang duurt het filmpje? :+
Daar hoef je niet over te oordelen zolang je geen dag zelf hebt meegelopen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:25

Janine1990 schreef:
melizz13 schreef:

Jongejonge, hoelang duurt een dag en hoelang duurt het filmpje? :+
Daar hoef je niet over te oordelen zolang je geen dag zelf hebt meegelopen.

mag ik niet zeggen wat ik vind?
al duurt dat filmpje niet zo lang
dat is mijn mening
je mag er wel wat van zeggen hoor maar toch

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:27

Natuurlijk mag je iets zeggen wat je vindt, maar voordat je iets zegt, moet je wel zorgen dat je relativeert wat je gaat zeggen.
Dat is heel simpel... Even nadenken, even relativeren, en dan weer even bedenken of het nuttig is wat je zegt, en of het ook reëel is...

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:28

ik denk wel na hoor dan was het misschien niet zo nuttig he

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:04

Ach zooo lief!

Ik snap alleen niet inderdaad waarom ze hem de hele tijd draagt..

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:07

het is erg lief om te zien, maar waar gaat het heen tegenwoordig...vind het net een schoothondje!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:24

ik vind t net zo een draagbare shetlander...
vind em nog erg onstabiel op de benen.. en ze hoofd ik weet niet wat ermee is ..
ze ogen die ogen zo uh vaag ofzo of ze voorhoofd is zo breed...
of t komt door ze tekening dat t er zo vaag uitziet..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:31

buster4ever schreef:
vind em nog erg onstabiel op de benen.. en ze hoofd ik weet niet wat ermee is ..

Het is ook een minipaard, is heel wat anders dan een shetlander of een falabella volgens mij?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:53

stef schreef:
Angelita schreef:
Maar je kunt er bij iedere minipaardenfokker wel vanuit gaan dat ze zo klein mogelijk proberen te fokken, het fokdoel van de meeste minifokkers is vaak wat vreemd en vooral gericht op een aparte kleur + hele kleine maat, want ja.. het verkoopt goed.

Je hebt nogal wat vooroordelen tegen minifokkers?

Mwah vooroordelen zou ik het inmiddels al niet meer noemen, heb er wel aardig wat meegemaakt en dit is mijn conclusie. :) Veel paardjes hebben een groot tekort aan beweging: logisch is dan om dat te verbeteren met een geschikte hengst, typisch is alleen dat de volgende generatie qua beweging niet bijzonder veel hoger scoort maar wél een leuk printje erop heeft zitten of een mooie verdunning.

Nee daar kun je imo niet omheen. :)

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:09

Ik hou meer van het 'functiegericht' fokken. Dit omdat ik een paard wil hebben waar ik 'iets/veel' mee kan. (buiten de andere eisen die wij stellen aan het fokken, zoals karakter, bouw etc.etc.) Maar ook hier zijn verschillende meningen over en ook ik vind het leuk om bij iemand anders zo'n mini in de wei te zien staan. ;)

Nog even een vraagje @ Stef: De hoefjes op de foto van het dwergveulentje, is dit typisch of ligt het los van dwerggroei??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:52

deze zijn wel extreem, maar vergroeide voeten komt vaker voor bij dwergen.
Je kan met een minipaard echt álles, behalve rijden. Het blijft jammer dat mensen minipaarden alleen zien als grasmaaier terwijl het fantastische paarden zijn om mee te werken.

Angelina: Dat veel paarden (nog) beweging missen ben ik met je eens, maar dat heeft niet te maken met zo klein mogelijk willen en een kleurtje willen. Als je een slechte beweger hebt, en je kruist dat met een geweldige beweger, is de offspring niet gelijk een goede beweger, daar gaan een aantal generaties overheen.
In haltershows is beweging echter helemaal niet zo ontzettend belangrijk, dus dan wordt er meer op conformatie gefokt dan op beweging.
In Amerika is IMO de conformatie beter, in Europa de beweging, als we die twee bij elkaar kunnen krijgen: "perfecte" paard

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:58

Janine1990 schreef:
buster4ever schreef:

Het is ook een minipaard, is heel wat anders dan een shetlander of een falabella volgens mij?

Zover ik weet is een minipaard niet echt een ras maar een type tussen kruisingen van minipaardenrassen (AMHA, Falabella etc.) maar het is toch wat anders dan een shetlander. Een minipaard is in verhouding echt een paard. Een shetlander is een stuk zwaarder en meer ponymodel.. Het NMPRS (Nederlands MiniPaarden Registratie Stamboek) maakt ook een duidelijk verschil tussen basis type (100% shet) en het luxe type (minimaal 12,5% vreemd/niet shetbloed)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:00

je verhaal gaat op bij het NMPRS idd lotte, maar dit is een AMHA.
Daarbij is het NMPRS niet zo zeer een type, maar een stamboek, net als bijv het NRPS en KWPN

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:08

Het was alleen bedoeld om het verschil te verduidelijken tussen een minipaard en een shetlander. Meer als een voorbeeld. :)

Edit: Vind het paardje goed in verhouding. Tja hij wiebelt nog wat maar dat doen alle veulens in het begin. En dat hoofdje valt ook wel mee. Het komt imo door de aftekeningen op zijn hoofd. Ik zie op Bokt genoeg veulens waarvan ik ook denk dat ze een groot hoofd hebben maar als ze ouder zijn valt dat hartstikke mee en door de aftekeningen lijkt het hoofd ook langer.