Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:01

Belachelijk zeg! :n Uitbellen die handel!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:07

Toekie schreef:
In de rensport raken ze niet maar is het zwiepende geluid bedoeld om ''op te jutten''?

Ik ga het filmpje niet eens kijken. :n Maar ''gelukkig'' voor publiek. Heeft iedereen het kunnen zien...

Niet raken en enkel het zwiepende geluid? Haha!!!
Ik ga niet beweren dat ze hun dieren mishandelen in de rensport, maar om nou te gaan zeggen dat ze hun paard niet raken en enkel een beetje lawaai met hun stok maken... Ik denk dat dat een beetje heel optimistisch is hoor.

Het doet trouwens niet eens ter zake wat wel of niet gedaan wordt in een bepaalde sport om er voor te zorgen dat het in een andere sport (wel) correct verloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:11

Voltigeur schreef:
Toekie schreef:
In de rensport raken ze niet maar is het zwiepende geluid bedoeld om ''op te jutten''?

Ik ga het filmpje niet eens kijken. :n Maar ''gelukkig'' voor publiek. Heeft iedereen het kunnen zien...

Niet raken en enkel het zwiepende geluid? Haha!!!
Ik ga niet beweren dat ze hun dieren mishandelen in de rensport, maar om nou te gaan zeggen dat ze hun paard niet raken en enkel een beetje lawaai met hun stok maken... Ik denk dat dat een beetje heel optimistisch is hoor.

Het doet trouwens niet eens ter zake wat wel of niet gedaan wordt in een bepaalde sport om er voor te zorgen dat het in een andere sport (wel) correct verloopt.

Ik wil hier toch nog even over zeggen dat dit toch echt wel zo is, dan zou je eens vaker of beter naar een ren moeten gaan kijken voordat je oordeelt.

Lara_Silver

Re: Springruiter beschuldigd van ernstige mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:19

Jammer dat dit weer op een sneue discussie over de rensport uitloopt. :roll: Joolien ik ben bang dat je goed bedoelde poging mensen wijzer te maken tevergeefs is. Het is bokt, vergeet dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:23

Lara_Silver schreef:
Jammer dat dit weer op een sneue discussie over de rensport uitloopt. :roll: Joolien ik ben bang dat je goed bedoelde poging mensen wijzer te maken tevergeefs is. Het is bokt, vergeet dat niet.

Ja iets met kortzichtigheid?

Daarmee wil ik trouwens niks goedpraten he!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:25

@ Lara_Silver en Joolien: Zoals ik al zei beschuldig ik de rensport niet van mishandeling of zo. Ik zeg alleen dat het zeker niet zo is dat er enkel "gezwiept" wordt met de stok. Althans in België. Wat Nederland betreft kan dat anders zijn, maar dat weet ik niet.
Ik dacht met mijn vorig punt toch al wel duidelijk gemaakt te hebben aan iedereen dat het geen zin heeft een andere sport bij dit incident te betrekken? Of niet?
Ik heb trouwens ook geen zin in een welles - nietes spelletje hoor ;)
En voor je 't tòch gaat denken: ik heb helemaal niks tegen rensport.

Oh, en geloof me vrij, ik ben helemaal niet kortzichtig. Ik vind die opmerking zelfs niet echt leuk om horen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:27

Jammer dat hij zo'n braaf paard heeft. Paard had hem gewoon keihard in die sloot moeten gooien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:31

Susyb schreef:
bij de draf en rensport heb je in (in ieder geval in nederland) een maximaal aantal slagen die je mag doen.. anders krijg je boete..
daar komt bij dat dat wel even wat anders is en er niet zomaar op los rammen is hoor

Dat kan je toch geen sport noemen dan, eens bezigheid waar je regels moet instellen over het aantal keer dat je je partner mag afranselen. Ik zie het al voor me met dubbel tennis of squash, maximaal 5 keer je partner een oplawaai verkopen als hij niet snel genoeg is :Y)

Ik vind dat filmpje niet leuk om te zien, good horsemanship kan je dat niet noemen. Maar ik zag vroeger veel jumpings van alle niveaus, nu wat minder, dit is schering en inslag hoor, er is er altijd wel eentje waar iedereen van denkt 'pfoe komaan zeg'. Voor mij mag daar best wel eens wat harder tegen opgetreden worden.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:33

wat een triest figuur zeg. erg jammer dat t paard m niet keihard op de grond gesmeten heeft. het arme dier verdient beter. ik hoop dat hij hiervoor flink gestrafd gaat worden. een tik is oke maar dit is echt gewoon je paard in elkaar timmeren.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:39

mijn moeder had hem opgewacht na de wedstrijd en hem met een wandelstok van zijn paard afgeslagen

(daarom mag mijn moeder ok nooit mee naar wedstrijden >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:42

Voltigeur schreef:
@ Lara_Silver en Joolien: Zoals ik al zei beschuldig ik de rensport niet van mishandeling of zo. Ik zeg alleen dat het zeker niet zo is dat er enkel "gezwiept" wordt met de stok. Althans in België. Wat Nederland betreft kan dat anders zijn, maar dat weet ik niet.
Ik dacht met mijn vorig punt toch al wel duidelijk gemaakt te hebben aan iedereen dat het geen zin heeft een andere sport bij dit incident te betrekken? Of niet?
Ik heb trouwens ook geen zin in een welles - nietes spelletje hoor ;)
En voor je 't tòch gaat denken: ik heb helemaal niks tegen rensport.

Oh, en geloof me vrij, ik ben helemaal niet kortzichtig. Ik vind die opmerking zelfs niet echt leuk om horen...

Sorry ik neem het terug, maar het ws niet alleen op jou gericht. Maar sommige mensen zijn toch echt wel kortzichtig betreft dit soort opmerkingen eruit flappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:43

Heeft iemand hier zichzelf wel eens per ongeluk met een zweep geslagen? Ik wel met een longeerzweep waar ik lekker mee aan het zwieren was. Het was niet eens hard maar ik had me daar toch een blauwe plek van jewelste. En het deed ook nog eens flink pijn....

Bij paarden doet het ook pijn.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:52

Om eerlijk te zijn, ik ben ook niet zo fijngevoelig met de zweep :o . Wil er overigens wel weer minder mee gaan werken, dus komende paar weken misschien eens zonder rijden. Uiteindelijk heb ik hem namelijk nodig omdat mijn hulpen niet duidelijk zijn, misschien (zeker weten) kan ik dan beter mijn hulpen verbeteren :P .

Maar in dit filmpje snap ik eigenlijk met name zijn timing niet? En het feit dat hij door gaat? Waarom meppen terwijl het paard juist gestopt is met z'n gekke bokkesprongetjes en weer netjes op de volte zit en aanrijdt? Misschien één tikje net voor de sprong om duidelijk te maken dat je er écht overheen wilt (als je aanvoelt dat het paard nog twijfelt), maar dit is een beetje raar? Zo zou ik het iig nooit doen, zelfs al ben ik niet zo fijngevoelig :P.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:55

Als hij dit al voor publiek doet...kan je nagaan wat er thuis tijdens de training gebeurt... ;(
Laatst bijgewerkt door Toby op 14-04-10 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:56

Sofy schreef:
Om eerlijk te zijn, ik ben ook niet zo fijngevoelig met de zweep :o . Wil er overigens wel weer minder mee gaan werken, dus komende paar weken misschien eens zonder rijden. Uiteindelijk heb ik hem namelijk nodig omdat mijn hulpen niet duidelijk zijn, misschien (zeker weten) kan ik dan beter mijn hulpen verbeteren :P .

Maar in dit filmpje snap ik eigenlijk met name zijn timing niet? En het feit dat hij door gaat? Waarom meppen terwijl het paard juist gestopt is met z'n gekke bokkesprongetjes en weer netjes op de volte zit en aanrijdt? Misschien één tikje net voor de sprong om duidelijk te maken dat je er écht overheen wilt (als je aanvoelt dat het paard nog twijfelt), maar dit is een beetje raar? Zo zou ik het iig nooit doen, zelfs al ben ik niet zo fijngevoelig :P.

De timing is als het ware niet straffen, maar het paard aanzetten tot springen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:02

Petulan schreef:
Niet goed te keuren inderdaad, maar is dit niet schering en inslag in de rensport?

Nee, dit is niet schering en inslag in de rensport. De zwepen gebruikt in de rensport zijn kort en geheel omgeven door 'foam' waardoor een eventuele klap 'zachter' aankomt. Er zijn in de rensport strikte regels over hoe vaak je een zweep mag gebruiken tijdens een race (je ziet nog wel dat de zweep wordt gebruikt in de laatste meters) en als je daar overheen gaat dan wordt je geschorst voor een aantal races.

Zie bijvoorbeeld dit artikel. Gaat over twee vrouwelijke jockeys die alletwee voor een aantal races geschorst worden wegens gebruik van de zweep. Je ziet hier ook een fotootje bij waarbij je dus ziet hoe een dergelijk zweepje eruit ziet.

http://www.guardian.co.uk/sport/2010/ma ... l-whip-ban

Ik vind de vergelijking dus ook krom gaan.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:11

Alle paarden bij die man weghalen ( en dus zijn inkomen ). Als hij dit zo doet bij publiek, hoever gaat die man thuis???
Ben eigenlijk wel benieuwd wat het commentaar van die man zelf is.

3vy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:34

:? ongelooflijk ! en dit voor een publiek,
dan wil ik niet weten hoe hij het thuis doet.
Toch zie je het best vaak,, ook op kleine wedstreidjes, het zou absoluut niet mogen gebeuren vind ik.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:39

Jeetje, lijkt wel een gefrustreerde puber..

Dat je hem een tik geeft, oké.. Maar dit slaat nergens op natuurlijk..

Braaf paard trouwens, die geeft geen bok.. Helemaal niets en spring nog ook..

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:07

Joolien schreef:
Sofy schreef:

De timing is als het ware niet straffen, maar het paard aanzetten tot springen...

Maar aanzetten tot springen doe je toch pas als je recht voor de hindernis staat? Niet in de volte lijkt me...

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:11

Wow das echt gewoon niet normaal dat je je paard een tikje geeft om hem even op het rechte pad te zetten owke maar 13 x er volop opslaan is echt belachelijk. die vent moet gestraft worden met een wedstrijd verbod of zijn paarden afpakken

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:13

T is echt niet normaal, hoe hij dit paard slaat, maar op een normale wetstrijd, zijn er ook genoeg mensen hoor, die hun paard net zo hard en net zo lang slaan. Zouden ze daar ook eens wat meer op moeten gaan letten.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:18

ja dit is net zoals naar een basis wedstrijd kijken :( kan het daar ook al niet hebben, maar daar kan je natuurlijk niet veel aan doen als omstaander. Lijkt me erg terecht dat ze dit niet laten passeren! Hij verdient een dikke straf..

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:19

Jeetje, wat belachelijk! Als internationaal springruiter hoor je een bepaalde verantwoordelijkheid bij je te dragen om een goed voorbeeld te zijn en eerlijk te zijn tegenover je paard.. Dat is hier absoluut niet het geval.. :n

Arm paard.. Verbaas me erover dat het paardje nog wat voor hem wil doen..
Hoop op een goede straf!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:21

Vind sommige reacties als: nooit meer in de wedstrijdsport, paarden afpakken enz wel erg overtrokken.

Goed hij zit fout. Het is nergens voor nodig en nergens goed voor om je paard op die manier af te slaan.
Waarschijnlijk pure frustratie van de ruiter, ik vraag me af wat er achter zit.

Vind dat er erg makkelijk wordt geoordeeld over iemand. En vooral: wat zal hij thuis wel niet doen enz enz.

Keur dit niet goed maar wil wel zeggen dat er vaak 2 kanten aan het verhaal zitten. Laat hem eerst is uitleggen waarom en zijn excuses kunnen maken als hij het niet zo had bedoeld voor we allemaal over het paard spreken alsof het beide benen gebroken wordt.

Zou een evt boete wel terecht vinden en vind eigenlijk dat op het moment dat dit gebeurd iemand gelijk uitgebeld moet worden.