Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:11

ik heb het vanmorgen nog gezien op het niews, maar wat ik raar vond is dat ze een shetlander als voorbeeld namen.. die zijn over het algemeen al dikker en heel erg behaard..

Nummus

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:12

Eerlijk gezegd geldt dit ook voor meer dan de helft van ALLE gezelschapsdieren in Nederland, waar paarden en pony's tegenwoordig ook onder vallen.
Ik denk zelfs dat als je paarden en pony's niet mee zou tellen je wel boven de 60 of zelfs 70% uit zou komen bij de huisdieren zoals honden, katten, cavia's etc. want paarden en pony's worden voor de sport vaak nog goed in vorm gehouden.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:14

Ben het met je een Nemurin, vaak zijn honden en katten ook veelste dik!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:19

Lieke schreef:
Moet zeggen dat ik Devdan ook mooi op gewicht vind, maar ik vraag me ook af of hij voor de keuring nog veel ruwvoer kreeg omdat hij geen gras/hooibuik heeft.

Dev is een hele makkelijke om te voeren moet ik eerlijk zeggen, als je die gewoon doorwerkt krijgt hij ook geen dikke pens :o .
Die werd 5-6 dagen op 7 getraind (rijden of longe), kreeg dagelijks 2 kg Mijten gerstemix, 1 kg gerstevlokken, 5 plakken hooi (dus 7,5 tot 10 kg hooi) en dat verspreid over 2 tot 3 voerbeurten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:21

LauraM schreef:
Ben het met je een Nemurin, vaak zijn honden en katten ook veelste dik!

Dat kun je nog wel eens zeggen idd. Veel huisdieren van mensen kun je echt rollen (heb hier ook een te dikke kat, is al minder nu ze allebei over zijn op BARF maar echt nog wel te dik! De andere trouwens niet maar die is ook niet gesteriliseerd, dus dat is ook weer iets gemakkelijker)

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:38

Jeetje,, moest echt even lachen toen ik dit las :)
Zeggen ze over mensen ook, maar goed hahaha.
Te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer waarschijnlijk :)

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:49

Ik vond het ook nogal grappig om te lezen :o
Dat komt omdat ik 100% zeker weet dat die van mij bij de te dikke helft hoort...
Maar ik moet eerlijk zeggen sinds we vaker rijden is er wel al heel veel verbetering ingekomen want eerst was het niet normaal meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:50

ik houd wel van een beetje gevuld :D :D

maar oke,overal waar TE voor staat is niet goed he

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:53

Mijn pony heeft standaart een te bolle buik. Terwijl ze toch echt alleen op hooi leeft (beperkt). Af en toe 1/3 deel van en pavo vitaminekoek en that's it. Ze beweegt soepel en is kerngezond, merk er niks van als ze net wat dikker is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:00

hmmm, hier ook te dikke paarden, op mijn pony van bijna 19 na, die is juist aan de schrale kant.

Ze krijgen hier juist weinig tot geen krachtvoer en 4x per dag ruwvoer (in de winter, wel ruim, niet onbeperkt) en 's zomers alleen ruwvoer als ze in de paddock staan en dat ruwvoer zet juist zo aan bij ze. Daarbij niet zo veel werken (wel veel bewegingsvrijheid omdat ze dag en nacht buiten lopen) zeker de afgelopen winter niet vanwege het weer en dat ik zelf niet zo veel kon doen door zwangerschap.

Mijn dominante KWPN-merrie lijkt wel dik te worden van lucht. Ze zorgt er natuurlijk ook voor dat zij altijd de laatste restjes kan eten als ze nog trek heeft. Terwijl mijn pony ze eigenlijk beter zou kunnen gebruiken O:)
Ze begon 2 zomers geleden echt flink aan te zetten toen ze vanwege losse wand en hoefscheur niet meer (intensief) gereden kon worden. Die winter kreeg ik haar weer wat slanker door intensief rijden en longeren. Zo'n pauze door kwaaltjes heeft ze een aantal keer gehad en toen ik haar weer wat op kon pakken werd ik zwanger en kwam de winter en nu zijn we weer terug bij af.
Kan nu in elk geval haar weer oppakken met longeren, dus daar zijn we nu weer mee aan het opbouwen.

Maar het is dus echt niet zo dat iedereen met te dikke paarden ze vol stopt met krachtvoer. Sommige paarden moet je zo terugzetten in ruwvoer, dat ze grote delen van de dag niets te eten hebben, daar worden ze niet vrolijker van... Dus dan maar proberen via beweging er wat meer af te krijgen.

En die hooibuik, die is inderdaad ook erg bol, af en toe net een drachtige merrie of soort van hangbuikpaardje... Daar heeft mijn ruin nooit last van gehad! Die wordt rondom hoogstens wat steviger met meer vlees/vet op zijn lijf... Heb me wel eens afgevraagd of mijn merrie misschien vol zit met water in haar baarmoeder
Hoe weet je het verschil tussen ruwvoerbuik en opgezette volle baarmoeder?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:35

Goh, dat is wel een hele flinke generalisatie, ze hebben 670 paarden onderzocht en dan zijn de helft van alle paarden in NL te dik :+? Lekkere conclusie ook. Ik heb mijn paard ook altijd liever iets dikker de winter door, het is me al een paar keer overkomen dat ze vanuit de winter een terugval in gewicht had door omstandigheden, dus dan heb ik liever dat ze met een reserve de winter door gaat. Bovendien blijft er een verschil in overgewicht en een grasbuik, en dat verschil weten mensen ook nog steeds niet :n. Die hooibuik is binnen een week pleite als je het hooi vermindert, vet niet. De metingen die zijn verricht zijn verder wel prima denk ik, je hebt veel meer aan een vetmeting dan aan enkel een gewichtsmeting. Toen ik mijn paard kocht was het een vetzak zonder enige conditie, nu heeft ze enkel een dikke hooibuik en in ieder geval altijd een vrij redelijke basisconditie.
Nu is ze de laatste paar weken weer wat afgevallen (vanwege een paard wat een tijdje weg is geweest, ze at nog maar weinig) en nu is ze weer vrij redelijk om te zien. Als we daarnaast weer gaan rijden dan is het overtollige er zo weer af. Ik vind trouwens conditie vele malen belangrijker dan gewicht.

Op zich is het prima dat het onder de aandacht gebracht wordt, maar het is al heel lang bekend en bovendien is het aantal paarden dat onderzocht is, natuurlijk niet representatief voor alle paarden in NL, dan krijg je waarschijnlijk een hele andere verhouding.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:44

Urielle schreef:
Ik ben dan weer stinkend jaloers op die mensen hier die zitten met te dikke paarden. Ik voer tegen de klippen op en het is zo moeilijk om hem op gewicht te houden! Ik krijg hem meestal kantje boord goed, maar als er dan weer iets is waarvan hij gestresst raakt en hij staat weer hartstikke opgetrokken en knal daar zijn de ribben weer.
En de schimmel kocht ik met een dikke wintervacht, had er weinig aparts aan gezien, tot ik ging scheren := Nu begint hij op gewicht te komen, maar dat gaat langzaamaan.
Volgens mij krijg je met die spekkies ook minder commentaar, ik heb al heel wat gehoord in de afgelopen jaren..

Ik ken het probleem, zowel het niet dikker willen worden als het commentaar wat je soms krijgt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:08

Ik heb juist het tegenovergestelde probleem, moet er alles aan doen om ponylief op gewicht te houden. En ik lees hier dat het nog gewoon gezond is zolang je de ribben niet ziet maar voelt. Maar hoe worden vierkante billen dan gezien? Echt vierkant dan, en ponylief heeft ook geen buik.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:10

LauraM: Als ik het zo hoor ook heb jij een goede maatstaaf. Je moet bij paarden inderdaad de ribben wel kunnen voelen, maar zeker niet zien! Bij honden en katten geldt eigenlijk hetzelfde maar vooral voor de ruggengraat. :)

Urielle: Precies. Ik zie vaak op straat alleen maar veel te dikke honden lopen. De katten in deze buurt vallen wel mee maar die zijn de hele dag buiten dus doen genoeg blijkbaar. Maar ja... obesitas is ook gewoon iets waar veel dierenartsen over mopperen op het moment.

Ik begrijp wel dat mensen hun dier graag verwennen (mijn konijnen zouden ook veel te dik zijn als ze niet de hele dag in de ren rond-sjeesden) maar eigenlijk doe je ze meer een plezier door ze op gezond gewicht te houden, dan kunnen ze ook nog es langer mee maar ze kunnen ook alle bewegingsdingen doen die voor zo'n dier leuk zijn.

Dit laatste geldt dan inderdaad vooral weer voor de paarden/pony's. Dat zijn bewegingsdieren, als ze te vet zijn gaat dat ze in de weg zitten want ze gaan niet zoals honden/katten gewoon meer op hun kont zitten zodat ze minder snel moe zijn.

EN dan zijn er natuurlijk nog de dieren met een te snelle stofwisseling inderdaad dus we zitten gemiddeld vast wel goed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:11

roxxxiejjj schreef:
Ik heb juist het tegenovergestelde probleem, moet er alles aan doen om ponylief op gewicht te houden. En ik lees hier dat het nog gewoon gezond is zolang je de ribben niet ziet maar voelt. Maar hoe worden vierkante billen dan gezien? Echt vierkant dan, en ponylief heeft ook geen buik.

Tja dan is hij helaas toch te licht ben ik bang. Bij een pony moet je echt wel een beetje een bolle buik kunnen zien en vierkante billen is ook niet alles. Nou is een deel van dat vierkante op te lossen door er wat bespiering op te gooien, maar daar heeft ie dan nog weer meer energie voor nodig dus moet je NOG meer voeren... :+

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:14

Bij ons op stal zijn ze ook geweest,
Mijn inziens en veel anderen bij ons op stal vonden dat de resultaten totaal niet klopte.

Bij mijn paard zijn de ribben te zien (dus je hoeft niet eens licht te duwen om de ribben te voelen).
Mijn paard is dan ook te dun en ik ben nu bezig om heb te iets dikker te laten worden.

Maar volgens het paardenkennis centrum had mijn paard een BCS van 3,5 (3 is wenselijk).
En dat vetpercentage op z'n nek had ie een 3 (boven 2,5 was geloof ik te hoog).
Dus dit was wel erg vreemd.

Er staat inderdaad in het onderzoek dat eigenaren niet weten hoe een paard in goede conditie eruit hoort te zien, maar het lijkt me duidelijk dat een paard waar je de ribben van kunt zien te dun is...

Van de 20 paarden waren er 18 te dik volgens PKC, 1 te mager en 1 was goed.
Het klopt inderdaad dat er veel dikke paarden op stal staan. Maar er staan er zeker ook een stuk of 6/7 die in sportconditie zijn.

Dus ik hecht totaal geen waarde aan dit onderzoek...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:28

Hmmm dat is inderdaad wel vreemd, Tessa. Als je de ribben kunt zien is het paard gewoon te mager, punt. Dat staat zelfs letterlijk zo in mijn leerboek. Voelen, niet zien. Dat is goed. En er moet in de nek ook een redelijke plooi huid opgepakt kunnen worden.
(Wat op ons oefenpaard dan weer niet wou, hadden we net madammeke te dik gekregen.)

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:32

Hier zijn 5 van 8 te zwaar...

1 oudje, 1 merrie die nog aan het bijkomen is van het zogen en 1 jaarling krijg ik moeilijk op gewicht. De rest krijgt echt niet veel krachtvoer maar wel 's morgens en 's avonds flink voordroog ...wat beter is voor de maag. ....uiteindelijk zetten ze erg aan van voordroog vind ik....maarja als zouden je daarin minderen dan staan ze 22 uur niks te eten in de winter...dat is ook ongezond (maagzuur). Dus het is nog niet zo makkelijk als paarden eigenaar :o

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:41

@roxxiej, wat bedoel je met vierkante kont, in de zin van botten steken uit of het is geen dikke ronde dressurkont, maar wat hoekiger van vorm? Met die laatste is namelijk niets mis.
@tessa, wat voer jij je paard? Heb even de foto's bekeken in je profiel en je paard heeft wel een flinke nek erop zitten, dat kan een stukje bouw zijn, maar ook spek natuurlijk.

Ook zoiets, als je die test uitvoert bij een fries o.i.d. dan kom je toch hoe dan ook wel boven het gewenste percentage van 2,5? Die nekken zijn een en al spek....

Moet trouwens toegeven dat bij ons 4 van de 5 flink te dik zijn, waarvan 2 echt obees. Die van mij is ook nog wat te dik, maar met rijden komt dat wel weer goed, de ander heeft een blessure, dus kan niet gereden worden. Die 2 met overgewicht moeten gewoon meer bewegen, maar de een is weer wat lastig met rijden en de ander is gewoon te vet en moet meer bewegen, maar dat doet de eigenaresse niet.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:58

Ik bedoel er niet mee dat zijn botten uitsteken, maar er zit zeker geen vet, hij is wel erg gespierd, en er hoeft maar iets te gebeuren, stress van smid, da die voor een ander paard op het erf is. En de kilo's vliegen eraf. Hij is nu aardig op gewicht, maar hij heeft gewoon geen extra's zitten. Zijn ribben zie ik niet, en hij heeft geen mooie ronde billen, een beetje hoekig. Vorig jaar DA er al bij gehad, maar die vond hem nog wel goed. Maar het wordt snel TE dun. Dus ik zoek nog steeds het wondermiddel. (maismeel voer ik niet ivm verhoogde kans op hoefbevangenheid)
Hij staat ook het gehele jaar zonder deken, en krijgt 5x per dag voer, waarvan 2x 1kg sportbiks, en 3x een flinke pluk kuil, waar hij heel wat tijd mee bezig is. Het is geen snelle eter, en is heeel kieskeurig.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:00

miepje17 schreef:
Liever iets te dik dan te dun! Dat is mijn statement. En spieren maken een paard ook zwaarder wegen? Dus telt dat dan ook voor TE zwaar?:S

en toch is die stelling andersom, vet kan meer kwaad doen dan je lief is :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:06

bella1wjnmk schreef:
ik heb het vanmorgen nog gezien op het niews, maar wat ik raar vond is dat ze een shetlander als voorbeeld namen.. die zijn over het algemeen al dikker en heel erg behaard..

mijn shets zijn niet dikker dan een sport paard hoor wel rond geribter :D

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:08

hyppolyte schreef:
Ook zoiets, als je die test uitvoert bij een fries o.i.d. dan kom je toch hoe dan ook wel boven het gewenste percentage van 2,5? Die nekken zijn een en al spek....

wij hebben anders een fries staan waar je geen spek aan krijgt hoor :Y)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:14

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:22

ik had het over de nekken, dat is spek, geen spier, nou heeft de ene fries het erger dan de anderen, maar ze hebben vrijwel allemaal een spekrand bovenop zitten.
Even tussendoor, je kunt ook gewoon 1 bericht plaatsen en even de mensen quoten, dit is een beetje irritant :+ (je bent toch ook niet echt nieuw op bokt).

Shet ziet er trouwens prima uit zo, hoop dat ik dat kleine wurm waar ik mee bezig ben ook zo krijg, zou mooi zijn :j.