Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:14

onderstaande is van mij, had even niet gezien dat dochterlief ingelogd stond op deze pc ^)
Brittje schreef:
VOORLICHTING... de paardenhouders voorlichten, dat goed doorvoedde paarden meer opleveren dan die scharminkels, niet alleen qua produktie voor hen zelf als arbeidsdier, maar ook later als het dier niet meer kan werken.

Er worden nu mensen veroordeeld, mensen die vaak niet beter weten, gebrek aan kennis en kunde, Dat is simpel veroordelen, maar wat als er geen slachthuizen meer zijn, waar blijven die paarden dan?

Geen vlees meer eten is geen optie, bedenken wat je eet en drinkt wel. Om melk te verkrijgen zal de koe wel een kalf moeten krijgen anders is er geen melkproduktie, en kaas wordt niet alleen gemaakt van melk, je hebt ook stremsel nodig, als dat nietplantaardig is komt dat van een kalfje, een doodkalfje.
net als je leren schoenen, zadel en hoofdstel, en voor je mooie lamsvellenonderlegger moet ook een dier gedood worden. Er zijn zoveel produkten die we gebruiken die komen van gedode dieren.

nutella

Re: Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:30

Volgens mij gaat het om het gebrek een respect voor deze dieren. Niet zozeer de slacht zelf. Wel het enorme leed dat eraan vooraf gaat. Dat heeft m.i. niets met armoede te maken. Ik ben in hele arme landen geweest, waar dierenleed nauwelijks voorkomt. Sterker nog. Men is juist trots op de dieren die men bezit.

Een organisatie "vergelijkbaar met een Brooke Hospital" van mensen ter plaatse die goede voorlichting geven zou m.i. al wat leed kunnen wegnemen.

Noedle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:33

Vreselijk filmpje! Wat ben ik weer blij dat ik geen vlees.. laat staan paardenvlees eet :n
Overigens.. ik eet geen vlees omdat ik het niet lekker vind...

Ben het ergens wel mee eens met een reactie van iemand anders hier..
Dat mensen uit Nederland niet snel hun paard laten slachten. (Mijn eigen paard is 6 jaar geleden wel naar de slacht gegaan)
Daardoor is er veel vraag naar paardenvlees, en zal een winkel/groothandel toch ergens vlees vandaan moeten halen.

Te ziek hoe er in het filmpje met paarden werd omgegaan!

IIrriissjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:53

Dit is tog niet normaal meer. Dat filmpje is ook best wel zielig. Ik vind dit gewoon niet kunnen. :( En ik vind het niet alleen zielig omdat het paarden zijn. Want als het andere dieren zou overkomen op deze manier zo ik net zo erg vinden.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:08

Ik heb het vanmorgen in de Spits gelezen inderdaad! daar stond een pagina vol over dit..

ik vind het echt vreselijk.. hoe kunnen mensen dit zo doen!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:43

magda_90 schreef:
Weet je wat het nadeel dan alleen weer is? Er gaan dan zoveel boeren ter gronde omdat ze dan failliet gaan.

Joh, hoeveel boeren zijn er nu al niet slaaf van de bank omdat ze door de grote supermarkten in een wurggreep worden gehouden? Hoeveel van hun zouden niet veel liever kleinschaliger en diervriendelijker produceren maar kunnen niet terug omdat ze al tot over hun nek in de financiële problemen zitten? Die kunnen alleen nog proberen om mee te gaan in de schaalvergroting, en vaak nog tevergeefs. Als we de huidige trend willen doorbreken zal dat inderdaad met veel problemen en persoonlijk verlies gepaard gaan, maar het is de enige weg die zicht biedt op een betere wereld. Het alternatief ziet er echt niet fraaier uit. Ik heb het idee dat het argument dat magda_90 noemt te vaak als smoes wordt gebruikt om gewoon door te gaan met achteloos consumeren. Ik wil iedereen aanmoedigen om zoals Laura1986 zegt bij de boer zelf het vlees te gaan halen. Boerderijwinkels zie je steeds meer en de meeste van die boeren zullen je met veel plezier rondleiden op hun bedrijf en je uitleggen dat het dus wél anders kan.

Juangi schreef:
Daar heb je ook weer een punt. Maar ik vind dat Latijns Amerika gewoon de regels moet aanspannen, dieren alleen in veilige vrachtwagens vervoeren en om de zoveel tijd eten en drinken geven. En het pijnloos slachten. Zoveel moeite en verandering is dat echt niet....

Denk je? We kunnen het zelf niet eens. En ga eens in de VS kijken, daar is het nog erger dan hier en dan spreek je over ongelofelijke aantallen dieren.

Kaartje23 schreef:
Dat is iets wat je absoluut niet moet doen; onze restproducten dumpen in Afrika. Het gebeurt trouwens al vaak wel. Maar door onze goedkope massaproductie (vlees, groente etc) dat ook goedkoop op de Afrikaanse markt terecht komt raakt de Afrikaanse boer zijn eigen vlees of groente niet meer kwijt. Gaat failliet en weer een gezin zonder inkomen.

Klopt, ontwikkelingslanden lijden op zoveel manieren onder onze vleesconsumptie en internationale politiek en betalen zo eigenlijk mee aan ons 'goedkope' stukje vlees. Goedkoop vlees bestaat niet. Wie in de winkel een klein prijsje waardeert bedenkt meestal niet dat iemand anders voor de rekening opdraait:
- het dier zelf betaalt met een (gelukkig?) meestal kortdurend maar uiterst onaangenaam leven;
- de boer krijgt een prijs waarvoor hij nauwelijks kan produceren;
- het milieu is de dupe (bv. verontreiniging van grondwater en uitstoot van broeikasgassen);
- de maatschappij als geheel loopt grote risico's (bv. dierziekten en bacteriën die met geen enkel type antibiotica meer te bestrijden zijn);
- en ook de minder ontwikkelde landen betalen dus mee. Naast het punt dat Kaartje23 al noemt heeft onze vraag naar vlees en veevoer directe gevolgen voor de leefomgeving van mensen in minder ontwikkelde landen. Denk bijvoorbeeld aan het kappen van regenwouden voor de productie van veevoer. Daarnaast lijden die landen vaak het zwaarst onder de gevolgen van de klimaatveranderingen (mede veroorzaakt door de productie van vlees) terwijl zij daar zelf meestal een klein aandeel in hebben. Daar kan geen ontwikkelingshulp tegenop.

FaberSmid schreef:
Over Canada schande spreken en ontkennen dat het niet in Europa gebeurd, laat staan Nederland. En toevallig gevolgd door dit nieuwsbericht over België, wanneer gaan de ruiters eens eindelijk hun ogen openen waar hun vlees vandaan komt?

Niet alleen ruiters maar consumenten in het algemeen. Bijna iedereen steekt zijn kop in het zand. Wat niet weet wat niet deert en als we geconfronteerd worden met de feiten spreken we er schande van en gaan weer over tot de orde van de dag.

bruceandnoon schreef:
misschien is het een utopie maar ik geloof dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat wij over 50 jaar aan onze kleinkinderen moeten uitleggen over de manier waarop wij vroeger met onze dieren omgingen en dat we het allemaal niet geweten hebbben...

Ik hoop van harte met je mee dat dit de volgende trede op de beschavingsladder is!

*einde van de preek* :o

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:45

ik moest van mezelf echt kijken naar dat filmpje. ik vind het vreselijk dat zulk
soort mensen bestaan, die met dit beroep kunnen leven!

echt zo verschrikkelijk. ik heb dan echt de neining om zulk soort
mensen ook zo te behandelen! want ze vinden dit blijkbaar ''normaal'' gedrag :(

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:08

Gatverdamme, ik word er kotsmisselijk van.
Wel goed dat het in de kranten komt, er zullen veel mensen geraakt worden net zoals ik op dit moment.
Ik zal nooit vegetarier worden, ik ben niet tegen slachten. Maar dit is echt te erg, het hoeft helemaal niet zo te gaan. Het liefst wil ik alleen bekend (nederlands) vlees eten en dan dus van goed onderhouden vee.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:14

wat is t toch met die slachterijen :(
bah.. hopelijk gaan Beckers en Mora het advies opvolgen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:37

Dit is toch wel echt heel erg |(

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:09

Stoppen die handel ja!!! :(

Geef mij een stukje rundssteak van een boer in het dorp, zowiezo hoe slechter ze behandeld worden hoe slechter kwaliteit van het vlees.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:24

Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht waar het vlees vandaan kwam wat in onze snacks zit.
Dat het helemaal uit Latijns Am. komt had ik nooit gedacht.

Is toch idioot dat we zelf onze paarden met goede vleeskwaliteit op transport zetten naar Zuid-Europa, waar ze daar geslacht worden, terwijl we zelf minderwaardig vlees uit Latijns Am. invoeren! Kun je je indenken hoeveel het paardenvlees daar maar waard is. Want het moet ook nog eens hier naar toe getransporteerd worden.
Ik vraag me af hoeveel duurder de snacks zouden worden als we ons eigen (verantwoordde) vlees gebruiken.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:26

Dat is niet alleen zo met paardenvlees, maar met alle vlees.
Onze regels met betrekking tot kip en varkens zijn veel strenger dan bijvoorbeeld Argentinië. Toch ligt hier vaak de rotzooi uit die landen in de schappen.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:33

vreselijk is dat vooral dat fimpje.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:54

Passowa schreef:
hier was het ook net op het nieuws...
http://www.gaia.be/ned/control.php?&top ... ardenvlees
filmpje zegt genoeg
edit: beelden in het filmpje kunnen als schokkend ervaren worden

en wat ik nou niet snap, is dat die ene man op gegeven moment zegt, helaas zijn we deze week al 40 paarden kwijtgeraakt en ik vrees dat het er meer worden....
dat er dan niet een lichtje gaat branden dat er wat verbeterd moet worden. dat met wat voer en water de paarden het wel overleven tot het slachthuis en ze er dan dus wel wat aan verdienen.

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:44

DIT IS TE ZIEK VOOR WOORDEN ! ME MOEDER EN IK HEBBEN ER SAMEN NA GEKEKEN ! EN ALLEMAAL HUILEND!!!!!!!

SCHANDALIG DIT ! DIE MENSEN MOETEN ZE HOOG AAN DE BOOM OPKNUPPEN!!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:01

Dit soort foto's (die ik overigens niet bekeken heb, maar de reacties zeggen me genoeg) schudden je wel even wakker zeg!
Zelf eet ik al jaren geen vlees meer, maar ik heb tegen anderen altijd gezegd dat ze beter paard kunnen eten dan kip omdat het paard een beter leven gehad heeft. Ga ik dus vanaf nu ook niet meer zeggen.

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:40

:oo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:48

goh....
eigenlijk had ik het filmpje niet moeten kijken,maar ja...ik ben nieuwsgierig he.
vooral het paard wat niet de wagen in wil...hartverscheurend het geluid wat dat dier maakt.

hopelijk word er wat meer aan gedaan zodat dieren niet zo verwaarloosd worden voor ze de dood in gaan

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:47

Ik ben ook te nieuwsgierig en heb ook gekeken. Ze staan er nog bij te zingen ook met de radio. Bah bah bah

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:58

wat gruwelijk... dat zoiets nog mogelijk is in deze tijden... :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:46

goeroe schreef:
Ik heb het idee dat het argument dat magda_90 noemt te vaak als smoes wordt gebruikt om gewoon door te gaan met achteloos consumeren.

Geen woorden in je mond nemen die niet waar zijn. :) Ik probeer het juist van beide kanten te zien om zo na te kunnen denken over een oplossing die voor beide partijen goed zijn. Daarbij kwam de gedachte (mijn argument dus) dat de boeren daardoor best wel slechter van kunnen worden. Maar dat is geen smoes om er dus maar mee door te gaan. :n Juist daardoor ben ik aan het denken wat nog meer zou kunnen helpen. Het is een soort van hard op nadenken. ;)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:02

Sandeman schreef:
Ik ben ook te nieuwsgierig en heb ook gekeken. Ze staan er nog bij te zingen ook met de radio. Bah bah bah

Ik snap niet waarom iedereen zo boos wordt op die werknemers? Die kunnen er toch weinig aandoen? Zij zitten vast in een systeem! Ze hebben waarschijnlijk geen opleiding, worden onderbetaald en gepusht om keihard te werken in een onveilige omgeving. Natuurlijk zien ze paarden als dingen! De enige mensen die dit hele gebeuren aansturen, en er dus wél verantwoordelijk voor zijn, dat is de consument die een pak frikadellen of een andere snack van dit bedrijf koopt!

De consument heeft de MEESTE macht! Iedere keer als JIJ iets koopt in de supermarkt, maak je een bewuste keuze vóór of tégen dierenwelzijn, milieuvervuiling, het wereldvoedselprobleem en een ethische houding. Gebruik die macht! *\o/*

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:04

danneke80 schreef:
Dit soort foto's (die ik overigens niet bekeken heb, maar de reacties zeggen me genoeg) schudden je wel even wakker zeg!
Zelf eet ik al jaren geen vlees meer, maar ik heb tegen anderen altijd gezegd dat ze beter paard kunnen eten dan kip omdat het paard een beter leven gehad heeft. Ga ik dus vanaf nu ook niet meer zeggen.

Je kunt ook tegen ze zeggen dat ze beter helemaal geen vlees kunnen eten. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:13

magda_90 schreef:
goeroe schreef:
Ik heb het idee dat het argument dat magda_90 noemt te vaak als smoes wordt gebruikt om gewoon door te gaan met achteloos consumeren.

Geen woorden in je mond nemen die niet waar zijn. :) Ik probeer het juist van beide kanten te zien om zo na te kunnen denken over een oplossing die voor beide partijen goed zijn. Daarbij kwam de gedachte (mijn argument dus) dat de boeren daardoor best wel slechter van kunnen worden. Maar dat is geen smoes om er dus maar mee door te gaan. :n Juist daardoor ben ik aan het denken wat nog meer zou kunnen helpen. Het is een soort van hard op nadenken. ;)

Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten want zo had ik het niet bedoeld. Ik blijf van mening dat veel mensen dit argument (en vele andere) gebruiken om de discussie zo snel mogelijk uit de weg te gaan zodat ze hun kop weer in het zand kunnen steken, maar ik heb nergens gezegd dat ik denk dat dat voor jou geldt. :)