PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:16

ajockeydream schreef:
maar misschien komen er wolven naar nederland, dus ook weer een oplossing voor de overpopulatie..

Das ook niet fair,
Slaat de kudde op de vlucht voor de wolven, komen ze een hek tegen .... :?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:17

hmzzzz........... bijvoeren.............. NIET HANDIG :) populatie groeit, en dan zijn er NOG meer dieren op dat kleine stukkie grond........

Afschieten van dieren in nood is beter :) echt!

Beter is gewoon de populatie geheel uit te dunnen

_sparta_

Re: PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:18

Dat zegt toch ook bijna iedereen? :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:18

Sander_ schreef:
toevoeging: de werkelijke oplossing zou natuurlijk zijn om regionale corridors te maken, versnippering tegen te gaan of zelfs op sommige plaatsen terug te draaien, en zo ervoor zorgen dat de dieren weer eens door het land kunnen trekken.

Dan verplaatst de druk van de overpopulatie zich naar het voedselaanbod uit de landbouw, dat is een leuke gedachte maar in de praktijk onhaalbaar en vooral: onbetaalbaar!

Je moet de dieren niet pas schieten als ze in nood zijn, maar daarvoor al zodat je een gezonde populatie hebt waarin ze niet door overbevolking bij bosjes hoeven te creperen. En als jij afvangen en slachten diervriendelijker vindt heb ik daar geen moeite mee, als je de stand van de populatie maar beheert. (Afschot is overigens selectiever en minder stressvol voor het beest)
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 23-03-10 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:19

Ik ben zelf ook absoluut voorstander van het afschieten van dieren die op dat moment lijden. Wat ik vooral wil aankaarten is dat bijvoeren niet de oplossing is, dan ga je die zogenaamde dierentuin met een hek eromheen namelijk nog dichtbevolkter maken. Reducering is op dít moment dan beter voor de dieren die overblijven (immers de druk op het gebied neemt af waardoor meer voedsel beschikbaar is).

De mens moet inderdaad ingrijpen. Maar dan niet door met voernetten langs de kant van het hek te gaan staan, maar door die hekken weg te nemen en fatsoenlijke verbindingsstroken met Duitsland en België te maken.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:23

Verbindingsstroken van noord naar zuid en naar oost? Honderden kilometers.
Viaducten en bruggen moeten er dan komen met meters hoog hekwerk.
Ga jij dat betalen? Ik pas.

Gewoon afschieten of onvruchtbaar maken zoals hier al op een simpele manier voorbij is gekomen.
Dan kunnen die beestjes lopen waar ze lopen. En kost het geen miljarden aan wild stroken.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:24

_sparta_ schreef:
@sander
Als ik mijn paarden van de winter niet had bijgevoerd (en ze hebben nog meer wei dan de dieren daar in het natuurgebied per paard) dan had ik terecht de dierenbescherming in mijn nek gehad.
En ik denk dat ik erg vies aangekeken zou worden door mijn buren en ander dieren liefhebbend Nederland.

Mijn stukje wei noem ik geen natuur en daarom moet ik bij voeren. Zonder bijvoeren hadden ze hier ook de hongerdood gehad, want ook in mijn stukje “natuur” leeft geen natuurlijke vijand.

Dat stukje daar, ook omheind met nog minder graasoppervlakte per dier heet dan ineens wel natuur. En daar mogen dieren een langzame hongerdood sterven, zonder sancties.
Hoe kun je dat nu toch goed praten?

Als je een eigen paard op je eigen land zet, ben je natuurlijk wel verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat het dier niet sterft. De vergelijking met [u]wilde/u] dieren in NL gaat dan niet helemaal op, IMO. Het moderne paard is niet altijd meer bestand tegen de omstandigheden in het wild. Een gezond wild dier kan dat wel zijn indien de vegetatie toereikend is voor de hele populatie.

Als je mijn posts leest, dan zie je ook dat ik tegen een lijdensweg voor dieren ben. Oftewel: op korte termijn dit probleem oplossen door lijdende dieren af te schieten (is diervriendelijk), vervolgens het probleem aanpakken door te voorkómen dat dieren verhongeren door de gebieden te verbeteren en uit te breiden.

edit, sparta: Dat kost inderdaad handenvol geld, maar als jij gebruik wilt maken van al die snelwegen die ons land doorkruisen, dan mag je IMO ook betalen voor de maatregel die voor de natuur dan nodig zijn, nl. ecoducten. Ik ben daartoe in ieder geval bereid, wat jij met je portemonnee doet moet jij weten. :j
Laatst bijgewerkt door SanderD op 23-03-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:25

Hun zetten ook zelf die dieren daar neer. Net zoals ik in mijn "natuur"

En wat jij als oplossing ziet kan gewoon niet. Dat is dagdromen. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:26

ben het wel met je eens hoor sparta :)

all animals are equal........ except????? juist ja de animals van de BV Nederland, zowel in menselijke als in dierlijke vorm!

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:27

hahahahaha _O- , wolven in de "natuur" in nederland, lig in een deuk, hoe hoog worden die hekken dan, denk je nu echt dat die wolven op de paarden gaan jagen als de kuddes makkelijk ophapbare schaapjes en koetjes in de buurt kunnen vinden, wat een fantasie hebben onze staatsbosbeheerders toch! Kostelijk! laat ze eens gaan kijken in zweden, rusland, of in alaska, waar er echte natuur is, hoeveel ruimte een wolf daadwerkelijk moet hebben, ze lopen s nachts tig kilometers naar jachtgronden, en kijken niet op een schaapje of koetje meer of minder als het voor de hand ligt!
Hier in de ooijpolder, in de uiterwaarden, worden de "wilde" runderen en koniks gewoon netjes bijgevoerd. Snap er geen fiets van waarom dat niet overal gebeurt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:28

Wat ik met mijn portemonnee doe is mijn eigen aangeschafte dieren goed onderhouden. Daar hoeft niemand in Nederland aan mee te betalen.
En Staatsbosbeheer moet ook zijn eigen aangeschafte dieren onderhouden. Zo simpel is het gewoon.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:29

kun je de kudde niet in twee stukken verdelen en 1 gedeelte naar een ander land brengen? waar wel ruimte is voor een kudde?
de rest castreren (alle) en dan bijvoeren?
Geen honger, geen overbevolking, geen lijdensweg, geen afschieten nodig, en nederland heeft haar eigen achtertuin-natuurstukje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:30

KiWiKo schreef:
hmzzzz........... bijvoeren.............. NIET HANDIG :) populatie groeit, en dan zijn er NOG meer dieren op dat kleine stukkie grond........

Afschieten van dieren in nood is beter :) echt!

Beter is gewoon de populatie geheel uit te dunnen

praktijk bewijst toch anders... en praktijkvoorbeelden zijn er...
bijvoeren moet ook niet gebeuren in grote hoeveelheden... en ook als bijvoeren als het nodig is... en dat was het afgelopen winter.

afschieten bij leed moet gewoon blijven...
maar je kunt het gewoonweg niet maken naar die dieren toe om ze te laten creperen, en dan de schouders ophalen en zeggen dat is de natuur...

wat er nu gebeurd is dat de natuurlijke schuilgelegendheden om zeep geholpen worden doordat de barst/schors opgegeten wordt...
struiken worden kaal gemaakt. ze eten dingen die ze normaal niet zouden aanraken, en trekken de worstels van hte gras uit de grond, wat betekend dat er dadelijk helemaal geen voedsel meer is... zo kom je in ene neerwaartse spiraal terecht...
ze hebben alslast van over begrazing door de grote hoeveelheden dieren die er lopen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:32

Dus de kudde uitdunnen........ alles afschieten wat afschietwaardig is :)

en daar zullen inderdaad wat gezonde dieren bij zitten

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:33

is toch prachtig mooi vlees, daar moet toch een markt voor zijn zou je denken, het rund vlees uit de polders kun je hier zowiezo al bestellen en kopen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:34

Als ze dat doen voordat ze uitgemergeld zijn, zullen het bijna allemaal gezonde dieren zijn. Maar daar zie ik geen probleem in als daarmee deze toestanden voorkomen worden. Vlees verkopen als een lekker stukje biologisch vlees. Daar is vast wel markt naar. En met dat geld kunnen ze weer goede dingen doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:36

Dacht het wel joh!! word goed geld voor betaald :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:39

Ze hadden er eigenlijk van te voren beter over na moeten denken toen deze dieren geplaatst werden. Ik bedoel, afschieten is nu misschien wel de beste manier, maar hier had toch van tevoren over nagedacht moeten worden. (bijv. wat te doen als de kudde te groot wordt, er bijgevoerd moet worden door strenge winter etc.)

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:50

Sander_ schreef:
_sparta_ schreef:
@sander
Als ik mijn paarden van de winter niet had bijgevoerd (en ze hebben nog meer wei dan de dieren daar in het natuurgebied per paard) dan had ik terecht de dierenbescherming in mijn nek gehad.
En ik denk dat ik erg vies aangekeken zou worden door mijn buren en ander dieren liefhebbend Nederland.

Mijn stukje wei noem ik geen natuur en daarom moet ik bij voeren. Zonder bijvoeren hadden ze hier ook de hongerdood gehad, want ook in mijn stukje “natuur” leeft geen natuurlijke vijand.

Dat stukje daar, ook omheind met nog minder graasoppervlakte per dier heet dan ineens wel natuur. En daar mogen dieren een langzame hongerdood sterven, zonder sancties.
Hoe kun je dat nu toch goed praten?

Als je een eigen paard op je eigen land zet, ben je natuurlijk wel verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat het dier niet sterft. De vergelijking met [u]wilde/u] dieren in NL gaat dan niet helemaal op, IMO. Het moderne paard is niet altijd meer bestand tegen de omstandigheden in het wild. Een gezond wild dier kan dat wel zijn indien de vegetatie toereikend is voor de hele populatie.

Waar zie je nou eigenlijk het verschil Sander?
Zolang er een hek omheen staat waardoor de dieren niet verder kunnen trekken is het voor mij geen natuur en hetzelfde als Sparta zijn land.

(Maar goed, straks komen de groene sprietjes weer en binnen 2 maanden is alles weer vergeten, tot we een erg droge zomer krijgen, of de volgende strenge winter.)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:52

sofie1970 schreef:
Sander_ schreef:

Waar zie je nou eigenlijk het verschil Sander?
Zolang er een hek omheen staat waardoor de dieren niet verder kunnen trekken is het voor mij geen natuur en hetzelfde als Sparta zijn land.

(Maar goed, straks komen de groene sprietjes weer en binnen 2 maanden is alles weer vergeten, tot we een erg droge zomer krijgen, of de volgende strenge winter.)

Hier ben ik het wel mee eens. Ze beperken de dieren in hun vrijheid, want in hun eigen land zouden ze verder trekken op zoek naar voedsel. Maar wij zetten er een hekje omheen en noemen het dan natuur. Heel leuk, maar als wij die beesten daar neer zetten, moeten we ook zorgen dat ze het daar kunnen redden want ze kunnen niet verder trekken op zoek naar voedsel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:52

KiWiKo schreef:
Dus de kudde uitdunnen........ alles afschieten wat afschietwaardig is :)

en daar zullen inderdaad wat gezonde dieren bij zitten

precies, of de jaarling hengsten eruit vangen en verkopen, bedruipt de kudde zichzelf gedeeltelijk...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:54

Ik zou er ook merries uitpakken, anders komen er elk jaar meer en meer veulentjes. 1 hengst kan veel paarden dekken. :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:01

_sparta_ schreef:
Ik zou er ook merries uitpakken, anders komen er elk jaar meer en meer veulentjes. 1 hengst kan veel paarden dekken. :D

de hengsten verkopen, de geselcteerde merries slachten, dat voorkomt dat men kan gaan fokken met deze paarden buiten het beschermede gebied waarbinnen ze leven... :)

maar volgens mij valt het wel mee met de aanwas van dieren binnen zo'n kudde als je alleen de jaarling hensten eruit vangt, uiterard houdt je sterfte, door ouderdom... en zulje nog een aantal een genade schot moeten geven.

Wil hier in de buurt eens vragen hoe dat precies zit in Dulmen, daar vangen ze wel jarlijks de jaarlig hengsten weg, met de blote handen... is volksvermaak,trekt toeschouwers en je moet er voor betalen...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:15

jaaa! in vreemde kleren :P
laten wij op klompen ook de jaarlingen gaan vangen :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:18

ik denk dat een combi goed is. Bijvoeren en afschieten. Want anders schiet je alleen maar zieke beesten af, als je bijvoert heb je gezonde dieren die dan ook nog geschikt zijn voor vleesproductie! Dat lijkt me veel beter dan dat koetje dat op stal staat! Maarja, een of ander uitgehongert ziek beest dat op 't randje van de dood wordt neergeschoten of neervalt zal wel niet meer gebruikt worden voor de vleesproductie lijkt me?

In een ander topic las ik trouwens ook over 't uitzetten van wolven. Klinkt me niet zo verkeerd in de oren, maarja mijn verstand van wolven etc. is nu ook weer niet zo groot dat ik daar erg veel over kan oordelen.