ajockeydream schreef:maar misschien komen er wolven naar nederland, dus ook weer een oplossing voor de overpopulatie..
Das ook niet fair,
Slaat de kudde op de vlucht voor de wolven, komen ze een hek tegen ....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sander_ schreef:toevoeging: de werkelijke oplossing zou natuurlijk zijn om regionale corridors te maken, versnippering tegen te gaan of zelfs op sommige plaatsen terug te draaien, en zo ervoor zorgen dat de dieren weer eens door het land kunnen trekken.
_sparta_ schreef:@sander
Als ik mijn paarden van de winter niet had bijgevoerd (en ze hebben nog meer wei dan de dieren daar in het natuurgebied per paard) dan had ik terecht de dierenbescherming in mijn nek gehad.
En ik denk dat ik erg vies aangekeken zou worden door mijn buren en ander dieren liefhebbend Nederland.
Mijn stukje wei noem ik geen natuur en daarom moet ik bij voeren. Zonder bijvoeren hadden ze hier ook de hongerdood gehad, want ook in mijn stukje “natuur” leeft geen natuurlijke vijand.
Dat stukje daar, ook omheind met nog minder graasoppervlakte per dier heet dan ineens wel natuur. En daar mogen dieren een langzame hongerdood sterven, zonder sancties.
Hoe kun je dat nu toch goed praten?
KiWiKo schreef:hmzzzz........... bijvoeren.............. NIET HANDIGpopulatie groeit, en dan zijn er NOG meer dieren op dat kleine stukkie grond........
Afschieten van dieren in nood is beterecht!
Beter is gewoon de populatie geheel uit te dunnen
Sander_ schreef:_sparta_ schreef:@sander
Als ik mijn paarden van de winter niet had bijgevoerd (en ze hebben nog meer wei dan de dieren daar in het natuurgebied per paard) dan had ik terecht de dierenbescherming in mijn nek gehad.
En ik denk dat ik erg vies aangekeken zou worden door mijn buren en ander dieren liefhebbend Nederland.
Mijn stukje wei noem ik geen natuur en daarom moet ik bij voeren. Zonder bijvoeren hadden ze hier ook de hongerdood gehad, want ook in mijn stukje “natuur” leeft geen natuurlijke vijand.
Dat stukje daar, ook omheind met nog minder graasoppervlakte per dier heet dan ineens wel natuur. En daar mogen dieren een langzame hongerdood sterven, zonder sancties.
Hoe kun je dat nu toch goed praten?
Als je een eigen paard op je eigen land zet, ben je natuurlijk wel verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat het dier niet sterft. De vergelijking met [u]wilde/u] dieren in NL gaat dan niet helemaal op, IMO. Het moderne paard is niet altijd meer bestand tegen de omstandigheden in het wild. Een gezond wild dier kan dat wel zijn indien de vegetatie toereikend is voor de hele populatie.
sofie1970 schreef:Sander_ schreef:
Als je een eigen paard op je eigen land zet, ben je natuurlijk wel verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat het dier niet sterft. De vergelijking met [u]wilde/u] dieren in NL gaat dan niet helemaal op, IMO. Het moderne paard is niet altijd meer bestand tegen de omstandigheden in het wild. Een gezond wild dier kan dat wel zijn indien de vegetatie toereikend is voor de hele populatie.
Waar zie je nou eigenlijk het verschil Sander?
Zolang er een hek omheen staat waardoor de dieren niet verder kunnen trekken is het voor mij geen natuur en hetzelfde als Sparta zijn land.
(Maar goed, straks komen de groene sprietjes weer en binnen 2 maanden is alles weer vergeten, tot we een erg droge zomer krijgen, of de volgende strenge winter.)
_sparta_ schreef:Ik zou er ook merries uitpakken, anders komen er elk jaar meer en meer veulentjes. 1 hengst kan veel paarden dekken.