Lante schreef:De vraag is alleen, rijd je de oefeningen correct, of lijkt het er alleen maar een beetje op... Die paarden kennen namelijk ook vele trucjes om zich net dat laatste stukje te ontrekken. Heb jij met dat Z2 paard ook daadwerkelijk Z2 dressuur met punten gereden in de sport?
Je kunt een jong paard vele malen makkelijker opleiden als je op een ervaren paard/paarden hebt geleerd hoe de oefening aan moet voelen en hoe je op een ontspannen manier de juiste hulpen moet geven. Dat vergt best wel training van je lichaamelijke motoriek namelijk. Die paarden zijn goed bevestigd en die raken niet in de stress als je het een paar keer verkeerd doet.
Ik heb het paard niet Z2 gestart, dat gaat helaas ook niet meer gebeuren. Hij kon zich er inderdaad váák aan onttrekken. Maar onder begeleiding kon ik het bijna altijd goed krijgen...
Het zat in het paard, of het ook in mij zit/zat, dat wil ik niet van mezelf zeggen.
Maar om even aan te geven dat Zwelgie toch niet geheel ongelijk heeft, zeker niet voor ruiters op dit niveau... Zoals al gezegd werd heeft Brigit zelf al een paard opgeleid naar Z2...