KWPN hengst Krack C maakt comeback in wedstrijdring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:24

Michael1104 schreef:
zeer zeker eens, oneens met elmiran die zei dat het zielig was. :)

Ik zeg niet dat het zielig is... ik snap niet waarom er altijd maar wedstrijden gereden moeten worden.
Als een paard al op zo'n hoog niveau gelopen heeft waarom dan nog een keer, ik vind dat hij dan z'n pensioen wel verdiend heeft. Als dat meisje zo goed kan rijden lukt het vast ook wel met een ander paard.

NelsonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:10

Mijn dochter heeft altijd jonge onervaren pony's gereden, nu een ervaren paard maar mensen zeuren altijd. Koop je een onervaren beest, zeggen ze : goh, had je niks anders kunnen kopen. Koop je een ervaren beest, zeggen ze, dat is lekker makkelijk. Jong of oud, knopjes er wel/niet op, het valt echt niet altijd mee.
Uiteindelijk tellen de resultaten in de ring. En achteraf weet je pas of je het goed gedaan hebt.
Hopelijk is Krack een goed leerpaard voor Brigit. Denk niet dat Krack veel lijdt van YR niveau. Die halve pirouette en wissels om 3/4 springrt ie toch met 2 hoeven in zijn neus. en als hij echt niet fit is, zal dat best gesignaleerd worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 05:41

Mooi kans om veel te leren van een ervaren meester. Veel succes met de training en de wedstrijden.

Vala

Re: KWPN hengst Krack C maakt comeback in wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:55

Ik reed M met een paard wat al 3x Z gelopen had. Als ik winst had zei iedereen: tsja, daar is natuurlijk geen kunst aan met zo'n paard. En als ik geen winst had vonden ze het raar dat het me niet lukte om winst te hebben met zo'n paard. Terwijl het donders lastig was, als ik in de contragalop niet heel stil zat sprong ze de ene wissel na de andere! Om maar een voorbeeld te geven.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:04

Vala: klopt. Enige wat daartegen helpt, is afstappen en zeggen: ruilen???
Ik droom er nu al bijna van: Birgit mag dé Krack C uitbrengen, echt gaaf. Maar jeetje, rijd er maar eens de ring mee binnen, alle ogen op je gericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:33

apple01 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Haha, alsof de mensen hier het af zouden wijzen als ze zo'n paard onder hun kont aangeboden kregen :D

Leuk voor haar, ben benieuwd +:)+

Ik ben echt niet jaloers maar ik zou niet willen ruilen. Die druk en altijd maar trainen en trainen....Nee, die tijd heb ik wel een beetje gehad.
Tuurlijk ben ik bloedfanatiek maar naar mijn ziekte, ben inmiddels beter, weet je wat voor jou echt belangrijk is en dat je veel plezier rin he tleven moet hebben. Als je ziek ben t is niks belangrijker dan een lieve familie, een lief huisdier en gezond zijn. Ik heb ervaren dat sport heel eenzaam kan zijn. Er zijn belangrijkere dingen (voor mij) dan prijsjes winnen.

Kijk, zij heeft sowieso wel die druk om te trainen, en vind dit blijkbaar ook leuk.
Waarom dan niet met dit paard? :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:24

Kijk naar Angela Krooswijk, zij heeft ook oa Roman Nature, een bekende dekhengst onder zich. Zij kan er toch ook mee om, met die druk?

Zwelgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:27

AnoukvW schreef:
Johanna59 schreef:
Waarom niet een zelf opgeleid paard uitbrengen op niveau? Met een ex grand prix paard is het toch allemaal wel eventjes iets makkelijker. In dit geval is het er maar eentje, die er van leren kan.Het bewijst dus niet of ze echt goed rijden kan. Dat doe je met een zelf opgeleid paard.

Volgens mij is het altijd nog Brigit, die samen met Twister in de B begonnen is en 2 jaar later op het EK reed? Dus denk dat ze wel bewezen heeft paarden op te kunnen leiden ;)
Super ervaring voor haar! Als ik het iemand gun dan is het Brigit wel! ;)

Als ze zo goed kan rijden, laat haar dan rijden op een paard die ze zelf opleid, ( vind ik knapper)
laat Krack lekker van zijn pensioen genieten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:32

Zwelgie schreef:
AnoukvW schreef:
Volgens mij is het altijd nog Brigit, die samen met Twister in de B begonnen is en 2 jaar later op het EK reed? Dus denk dat ze wel bewezen heeft paarden op te kunnen leiden ;)
Super ervaring voor haar! Als ik het iemand gun dan is het Brigit wel! ;)

Als ze zo goed kan rijden, laat haar dan rijden op een paard die ze zelf opleid, ( vind ik knapper)

Weleens op een paard van iemand anders gereden dat heel wat niveaus hoger liep? Je krijgt die oefeningen er echt niet makkelijk uit hoor :=

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:51

Oefeningen er uit krijgen????

Zwelgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:18

laat Krack lekker van zijn pensioen genieten..[/quote]

Weleens op een paard van iemand anders gereden dat heel wat niveaus hoger liep? Je krijgt die oefeningen er echt niet makkelijk uit hoor :=[/quote]

Jahoor, als je een beetje kan rijden is dat geen probleem,
en daar gaat het hier niet om, laat krack lekker met pensioen gaan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:24

Zwelgie schreef:

Weleens op een paard van iemand anders gereden dat heel wat niveaus hoger liep? Je krijgt die oefeningen er echt niet makkelijk uit hoor :=[/quote]

Jahoor, als je een beetje kan rijden is dat geen probleem,
en daar gaat het hier niet om, laat krack lekker met pensioen gaan.[/quote]

hahaha met dit soort opmerkingen maak je wel gelijk duidelijk dat je geen idee hebt waar je over praat. :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:05

Ergens heeft Zwelgie wel gelijk, in mijn ogen...
Ik kreeg 2 jaar geleden een Z2 paard aangeboden, nu was die al een poosje uit de wedstrijden. Ik was redelijk groen.
Het was niet makkelijk dat paard te rijden, maar ook ik kreeg er een appuyement uit in draf, stap, galop... Etc. En ik ben echt niet de beste ruiter ofzo... :n
Met een beetje ruitergevoel kom je er heus wel...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:45

De fijne afstemming is moeilijk omdat het paard jaren door iemand anders gereden is. Je mist de fijne afstemming, de finetuning op de hulpen.
De oefeningen is absoluut het probleem niet. Maar zo'n paard kan ineens wissels gaan springen terwijl je dat niet bedoelde of ineens gaan passageren zodra je de middellijn oprijdt. :D
Het duurt even voordat je echt een combinatie bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:50

Suzanne F. schreef:
De fijne afstemming is moeilijk omdat het paard jaren door iemand anders gereden is. Je mist de fijne afstemming, de finetuning op de hulpen.
De oefeningen is absoluut het probleem niet. Maar zo'n paard kan ineens wissels gaan springen terwijl je dat niet bedoelde of ineens gaan passageren zodra je de middellijn oprijdt. :D
Het duurt even voordat je echt een combinatie bent.

Jep, dat is een ding wat zeker is!

Edit: Dit nieuws zal rondom haar (dus niet openbaar) al wel wat langer bekend zijn...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:25

Janine1990 schreef:
Ergens heeft Zwelgie wel gelijk, in mijn ogen...
Ik kreeg 2 jaar geleden een Z2 paard aangeboden, nu was die al een poosje uit de wedstrijden. Ik was redelijk groen.
Het was niet makkelijk dat paard te rijden, maar ook ik kreeg er een appuyement uit in draf, stap, galop... Etc. En ik ben echt niet de beste ruiter ofzo... :n
Met een beetje ruitergevoel kom je er heus wel...

De vraag is alleen, rijd je de oefeningen correct, of lijkt het er alleen maar een beetje op... Die paarden kennen namelijk ook vele trucjes om zich net dat laatste stukje te ontrekken. Heb jij met dat Z2 paard ook daadwerkelijk Z2 dressuur met punten gereden in de sport?

Je kunt een jong paard vele malen makkelijker opleiden als je op een ervaren paard/paarden hebt geleerd hoe de oefening aan moet voelen en hoe je op een ontspannen manier de juiste hulpen moet geven. Dat vergt best wel training van je lichaamelijke motoriek namelijk. Die paarden zijn goed bevestigd en die raken niet in de stress als je het een paar keer verkeerd doet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:36

Lante schreef:
De vraag is alleen, rijd je de oefeningen correct, of lijkt het er alleen maar een beetje op... Die paarden kennen namelijk ook vele trucjes om zich net dat laatste stukje te ontrekken. Heb jij met dat Z2 paard ook daadwerkelijk Z2 dressuur met punten gereden in de sport?

Je kunt een jong paard vele malen makkelijker opleiden als je op een ervaren paard/paarden hebt geleerd hoe de oefening aan moet voelen en hoe je op een ontspannen manier de juiste hulpen moet geven. Dat vergt best wel training van je lichaamelijke motoriek namelijk. Die paarden zijn goed bevestigd en die raken niet in de stress als je het een paar keer verkeerd doet.

Ik heb het paard niet Z2 gestart, dat gaat helaas ook niet meer gebeuren. Hij kon zich er inderdaad váák aan onttrekken. Maar onder begeleiding kon ik het bijna altijd goed krijgen...
Het zat in het paard, of het ook in mij zit/zat, dat wil ik niet van mezelf zeggen.
Maar om even aan te geven dat Zwelgie toch niet geheel ongelijk heeft, zeker niet voor ruiters op dit niveau... Zoals al gezegd werd heeft Brigit zelf al een paard opgeleid naar Z2...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:56

Janine1990 schreef:
Lante schreef:

Ik heb het paard niet Z2 gestart, dat gaat helaas ook niet meer gebeuren. Hij kon zich er inderdaad váák aan onttrekken. Maar onder begeleiding kon ik het bijna altijd goed krijgen... Het zat in het paard, of het ook in mij zit/zat, dat wil ik niet van mezelf zeggen.
Maar om even aan te geven dat Zwelgie toch niet geheel ongelijk heeft, zeker niet voor ruiters op dit niveau... Zoals al gezegd werd heeft Brigit zelf al een paard opgeleid naar Z2...

Met begeleiding is het dus nog best moeilijk in training, laat staan in een proef waar alles op de letter moet gebeuren en je niet het juiste moment kan afwachten of een uur de tijd hebt om het te creëren, maar je het juiste moment daar op die plek gereed te hebben vlak naar en vlak voor een andere moeilijke oefening die misschien wel mis is gegaan. Tussen een proef rijden en thuis Z2 oefeningen rijden in training zit dus nog wel een redelijk verschil.

Birgit heeft zelf een paard opgeleid naar Z2 niveau en nu krijgt ze een 'proffesor' (zo noemen ze een dergelijk, ervaren leerpaard in Duitsland, daar doen ze het heel veel zo) om de fijne kneepjes te leren, haar ruitergevoel verder te ontwikkelen en ervaring op te doen op een hoger niveau; super! Dit is een geweldige manier om jonge Nederlandse talenten vooruit te helpen. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:59

Ja, dat ben ik het helemaal met je eens! Maar ik kan mezelf ook bij lange na niet zo ervaren noemen als Brigit...

Het is zeker een mooie kans, een geweldige kans... Maar het blijft afwachten hoe dat soort dingen uitpakken...

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:28

Zo ken ik nog een verhaal van een meisje dat met een voormalig gepensioneerd grand prix paard mocht rijden. Toen ze op het goede been kon licht rijden is de startkaart aangevraagd en in de B gestart. Alles ging best netjes totdat ze een grote volte in galop moest en mijnheer de proffessor uit verveling de diagonaal op ging en 15 perfecte wissels om de pas sprong! [kind helemaal verdrietig omdat de volte mislukt was! :D]

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:50

Haha, ja zo iemand kende ik ook. Bij halthouden en groeten ging hij altijd iets piaffe - passage achtigs doen haha en galop alleen verzameld met vele wissels. Ik vond het altijd geweldig grappig om te zien haha! :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:09

*

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:23

Hoe komt iedereen er toch bij dat Twister door Brigit opgeleid is???

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:48

Mootje82 schreef:
Hoe komt iedereen er toch bij dat Twister door Brigit opgeleid is???

Goede vraag. Misschien omdat ze met hem in het B begonnen is. :+
Daarnaast doet Birgit in interviews ook nog eens overkomen alsof ze hem zelf opgeleid heeft.

Mootje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:53

Nope, hij heeft op verschillende stallen gestaan ( o.a. Tim Coomans en Ellen Bontje). Was al bevestigd tot zeker Z2 niveau, sprong al super wissels. Zij had zelf nog geen wedstrijdervaring, maar het paard kon de "kunstjes" al