Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:02

funnyhorses schreef:
ja maar t blijft zuur als je een huis met een lap grond hebt en dat je dan geneens een onderkomen mag maken voor je huisdieren.Want dat zijn ze toch als je hobbymatig met paarden bezig bent!
Dat ze niet akkoord gaan met een groot stenen gebouw voor je dieren is tot daar aan toe,maar een houten stal moet toch kunnen.
Als ze het nou gewoon vergunningsvrij zouden maken met richtlijnen hoe de buitenkant eruit moet zien dan zou er zoveel elend bespaard blijven,zowel bij burger als bij instantie.

Het blijft een hoop geleuter om "niks"! ;(

Het is niet zuur; van tevoren in het bestemmingsplan kijken voorkomt dit soort dingen. Hadden ze wat anders kunnen kopen waar al stallen waren of waar wel gebouwd mocht worden.

En als je houten stallen vrij gaat stellen, hoeveel stel je er dan vrij? 1? 2? 3? Hoever moet het gaan? En waarom alleen hout? Kunststof is duurzamer. Dan vinden de mensen die kunststof willen gebruiken het weer belachelijk dat alleen hout is toegestaan.
En mensen die dan bijvoorbeeld varkens willen houden (hun "huisdier"), mogen die dan ook zomaar een schuur bouwen? En hoe groot mogen die dan zijn? 100m2? Dan gaat degene die 110m2 wilt bouwen weer klagen, want hij mag zijn varkens niet eens een ruim onderkomen geven.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:16

oscar1996 schreef:
nou ik zal even reageren. Mijn paardje staat bij deze shire. En de bewoners hebben alle optie's al overwogen. Ook om de schaapskooi om te bouwen tot paardenstal. Alleen mogen zij deze schuur die vol met houtworm zit niet opnieuw opbouwen. Dat mag alleen maar als de schuur een stuk kleiner word. Dit is geen optie, omdat zoals de schuur nu is er maar net krap 2 stallen in zouden passen. Tevens moet dan de schuur verhoogd worden en ook dit mag niet. Maar nu kan de Shire niet eens door de deur naar binnen, omdat het zo laag is.
Containerstallen hebben ze ook bekeken, maar daar past de shire echt niet in. Hij zou dan achteruit zijn stal in moeten, want eenmaal erin kan hij niet meer draaien.
De kapschuur waar de paarden nu tijdelijk gestald worden is ook in slechte conditie en zal ook moeten worden vernieuwd. De paarden hebben op dit moment dus wel een redelijke stal, maar ook hier moet echt het nodige aan gebeuren.
De bewoners zijn hier gaan wonen zodat ze hun paard bij huis konden hebben. Er was toen nog absoluut geen sprake van een bedrijfje opstarten. Dit idee kwam pas toen ze er al woonde.

Dus ze willen nu dan bedrijfsmatig paarden gaan houden en uitbreiden?
Nou ik wens ze er in iedergeval sterkte mee!

Alane

Re: Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:05

Als je tch paarden ehbt, en je koopt een huis zonder stallen... dan informeer je toch eerst of je mag bouwen, en hoevel je amg bouwen...
of je nu 1000 m2 of 10000 m2 hebt...
Wij hebben het ook gedaan toen we 2 jaar geleden verhuisd zijn,eerst gevraagd of we mochten verbouwen, welk bestemmingsplan er is, of er in de toekomst gebouwd gaat worden en we dan de paarden niet meer kunnen houden.. etc.
lijkt me niet meer dan logisch.
En 75 m2 is een leuke oppervlakte... menigeen heeft niets eens zo'n grote tuin...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 07:57

Ja, ik vind het ook nogal onnozel. Sorry Silvia, maar je gaat toch eerst alle mogelijkheden na voor je wat koopt?
Die regel van 75 m2 is volgens mij ook een vrij algemene. Ik wist daar wel van. Is in onze gemeente niet anders. En bijgebouwen zijn idd al gauw 75 m2.
Daarom verbaast het mij ook zo dat ik op andere plekken in de gemeente Apeldoorn zomaar een aantal paardenstallen heb zien verrijzen die echt veel groter zijn dan die oppervlakte.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:00

Bedrijfsmatig zit je aan nog heel veel meer regeltjes en vergunningen vast......... geen handige zet dus :)

Wat ze beter zouden kunnen doen is die schaapskooi aan de achterkant een halve meter ophogen een aan de voorkant een meter, met een schuin dak.... dan blijf je binnen de grenzen van het aantal cuub.

en dan alsnog het paard erin staan in geval van nood.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:27

Als je een huis koopt mede voor je paarden, Dan is je eertse vraag of het mogellijk is.

Dat is het zelfde als een hengst kopen. Zoder aan je stal eigenaar te vragen of die wel hengst op stal wil...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:05

Silvia schreef:
Natuurlijk wist ik ook wel dat ik niet zomaar een binnenmanege mocht bouwen of een stal voor 20 paarden maar je verwacht toch niet dat je maar 70 of in dit geval 75m2 mag bebouwen? Nogmaals, beseffen jullie wel hoe weinig dat is?

Weinig is ook maar relatief. Als ik zoek ga naar nieuwe woonruimte kom ik naar alle waarschijnlijkheid uit rond de 75m². Voor mijn volledige woonruimte. (En dat zou ik een behoorlijke verbetering vinden, aangezien ik nu eerder aan de 30-35 zit.

Je mag, over het algemeen, volgens mij helemaal niks automatisch en zonder vergunning bouwen, dwz, niks dat de boel aan de buitenkant verandert. Geen dakkapel, geen schuur, geen schutting, geen erker, niks. Nou zijn er situaties (zoals hier) dat er over een dakkapel niet moeilijk gedaan wordt, maar als het vrij belangrijk is voor je plannen, dan zoek je het uit.

En wat iemand anders ook al zei: als het had gekund, was dat boerderijtje naar alle waarschijnlijkheid wel voor meer geld weggegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:18

Silvia schreef:
Natuurlijk wist ik ook wel dat ik niet zomaar een binnenmanege mocht bouwen of een stal voor 20 paarden maar je verwacht toch niet dat je maar 70 of in dit geval 75m2 mag bebouwen? Nogmaals, beseffen jullie wel hoe weinig dat is?

Ik verwacht juist niet dat iemand tonnen uit geeft aan een een huisje buitenaf zonder dit soort dingen te informeren bij de gemeente...
Dat is net zo iets als een grote 4x4 bij de garage bestellen en dan verbaasd zijn dat je trailer er niet achter kan omdat de trekhaak niet standaard bijgeleverd is :+
Dat regel je gewoon vooraf bij de aankoop...

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:55

PERENBOOMPIE schreef:
oscar1996 schreef:
nou ik zal even reageren. Mijn paardje staat bij deze shire. En de bewoners hebben alle optie's al overwogen. Ook om de schaapskooi om te bouwen tot paardenstal. Alleen mogen zij deze schuur die vol met houtworm zit niet opnieuw opbouwen. Dat mag alleen maar als de schuur een stuk kleiner word. Dit is geen optie, omdat zoals de schuur nu is er maar net krap 2 stallen in zouden passen. Tevens moet dan de schuur verhoogd worden en ook dit mag niet. Maar nu kan de Shire niet eens door de deur naar binnen, omdat het zo laag is.
Containerstallen hebben ze ook bekeken, maar daar past de shire echt niet in. Hij zou dan achteruit zijn stal in moeten, want eenmaal erin kan hij niet meer draaien.
De kapschuur waar de paarden nu tijdelijk gestald worden is ook in slechte conditie en zal ook moeten worden vernieuwd. De paarden hebben op dit moment dus wel een redelijke stal, maar ook hier moet echt het nodige aan gebeuren.
De bewoners zijn hier gaan wonen zodat ze hun paard bij huis konden hebben. Er was toen nog absoluut geen sprake van een bedrijfje opstarten. Dit idee kwam pas toen ze er al woonde.

Dus ze willen nu dan bedrijfsmatig paarden gaan houden en uitbreiden?

Nou ik wens ze er in iedergeval sterkte mee!

Ze hebben in eerste instantie alleen een plan ingediend voor een paardenstal voor 2 paarden.
Daarnaast hebben ze later een bedrijfsplan ingediend. Hier in de Beemte was er sprake van dat alle bestemmingsplannen opnieuw bekeken zouden worden. En dat je dus als bewoner de kans had om je bestemmingsplan te kunnen wijzigen. Dit is een paar maanden geleden weer ingetrokken door de gemeente. Maar toen hadden ze dus alles al ingediend.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:58

KiWiKo schreef:
Bedrijfsmatig zit je aan nog heel veel meer regeltjes en vergunningen vast......... geen handige zet dus :)

Wat ze beter zouden kunnen doen is die schaapskooi aan de achterkant een halve meter ophogen een aan de voorkant een meter, met een schuin dak.... dan blijf je binnen de grenzen van het aantal cuub.

en dan alsnog het paard erin staan in geval van nood.

Het probleem met de schaapskooi is dat deze nog geen centimeter verhoogd mag worden. Dit hebben ze al helemaal uitgezocht. Dit was namelijk wel de bedoeling, maar mag dus helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:29

oscar1996 schreef:
Het probleem met de schaapskooi is dat deze nog geen centimeter verhoogd mag worden. Dit hebben ze al helemaal uitgezocht. Dit was namelijk wel de bedoeling, maar mag dus helaas niet.

Nogmaals...dat zoek je toch uit voordat je tonnen uit geeft aan een huis en niet pas daarna...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:35

En als je geen zin hebt om zelf in die rompslomp te duiken heb je daar een aankoopmakelaar voor.

Wij hebben hier een oud schuurtje vervangen. Dit is binnen het bestemmingsplan mogelijk, mits je het gedeeltelijk vervangt. Wij hebben de fundering laten staan en er een schuur opgezet met dezelfde inhoud, alleen de vorm van het dak is veranderd (was 2 punten van verschillende hoogtes nu 1 punt). Omdat dit binnen 2 weken gebeurt is hadden wij toch een vergunning aanmoeten vragen. Wij hebben de opdracht gekregen om 150m2 te slopen (schuur was 75m2). De oude schuur is natuurlijk al gesloopt en het is nu wel erg zuur dat er nog wat gesloopt moet worden. Maar achteraf gezien hadden we gewoon beter moeten lezen en ons aan de regels moeten houden.

Op dit moment loopt er ook nog iets met een prieel in de voortuin. Zelfs daar hebben we een bouwvergunning voor nodig...

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:11

Ik las het gisteren in de Apeldoornse Courant, eerst dacht ik arme mensen wat een gemeente beleid :n . Maar nu ik er meer over nadenk vraag ik me af wie nou een huis koopt met idee om er een stal optezetten zonder er van te vore te kijken of het kan. Vind het geen slimme zet, ook eigen verantwoordelijkheid , ik het artikel in de krant vond ik ook beetje van alsof de gemeente het express doet. Ze hebben nou eenmaal deze regels, en die waren er denk ik 3jaar geleden ookal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:18

Dat is vervelend, ik heb ook een illegale stal, een krot. Als ik die ga veranderen, moet ik hem niet eerst slopen, want her op bouwen gaat niet lukken. Ze vliegen over, maken regelmatig foto's en dan heb je een probleem. Dat is zo in Nederland, een bouwvergunning heb je nodig. Jammer voor dat stel, die zijn er in gelopen, de makelaar heeft natuurlijk niets gezegd, die heeft ze niets wijzer gemaakt, jammer dat hun kopende makelaar ook niets heeft geopperd....

Even voor Oscar, mijn buurman heeft zijn huis wat een totale krot was van binnenuit gebouwd, hij heeft van binnen uit de muren gezet, zo kon hij een bouwvergunning ontlopen.

Voor met houtworm opgewroten stal, kan je ook zo iets doen, versteviging van binnen uit optrekken en metselen en balken vervangen. Wij hebben ook een paar balken moeten vervangen in onze stal die vol met gaatjes van de houtworm zit en niet meer stevig waren...het is ook een stal uit 1870, dus oud zat....

Zz_pOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:28

is ookal zoiets, heb je een stal staan mogen je paarden er niet in dat is ook zoiets en je "oude" stal ernaast mag je volzetten,
de gemeentes zijn gwn niet goed wijs!

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:10

Fitzroy schreef:
Daarom verbaast het mij ook zo dat ik op andere plekken in de gemeente Apeldoorn zomaar een aantal paardenstallen heb zien verrijzen die echt veel groter zijn dan die oppervlakte.

Misschien heeft iemand een ambtenaar wat extra's toegestopt?
Hebben die mensen niet nog een zak met geld over om hier en daar wat om te kopen? :$ :7

Even serieus; als ze bedrijfsmatig paarden gaan houden kan er waarschijnlijk veel meer.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:13

Of geldt daar een ander bestemmingsplan / andere bestemming?het kan zo maar dat een buurboerderij het wel mag en jij niet omdat bij jou huis de woonbestemming (door de schiedenis van het pand) heeft terwijl de buurboerderij agragrische functie heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:14

Of juist niet, een vergunning voor bedrijfsmatig krijg je niet zo makkelijk. Moet ook weer in het bestemmingsplan passen, moeten niet te veel in de buurt zijn, moeten de buren mee eens zijn....nog veel meer regels. Maar als je bedrijfsmatig bezig gaat zijn zonder vergunning voor het bouwen van een stal en dan ook nog aangeeft dat je een bedrijfsvoering gaat voeren, dan heb je helemaal een ambtenaar tegen je....als je al gaat beginnen zonder alles in orde te hebben, dan ben je ook wel suf hoor..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:15

Oja, tot voor kort was het ook mogelijk om in kruimelgevallen van het bestemmingsplan af te wijken. Omdat dit heel erg vaak gebeurde en zo de bestemmingsplannen niet meer klopten hebben ze dit afgeschaft! Er kunnen nog ontheffingen worden aangevraagd maar zelfden kun je nog de bestemming veranderen en m2 mogen meestal nog maar met een klein percentage worden verhoogt.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:03

@Ts: wat is de stand van zaken op dit moment?

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:28

russel schreef:
Maar als je bedrijfsmatig bezig gaat zijn zonder vergunning voor het bouwen van een stal en dan ook nog aangeeft dat je een bedrijfsvoering gaat voeren, dan heb je helemaal een ambtenaar tegen je....als je al gaat beginnen zonder alles in orde te hebben, dan ben je ook wel suf hoor..

Ze zijn hier nog nergens mee begonnen hoor. Er is nog niets nieuws gebouwd en ze zijn ook nog niet begonnen met bouwen. Ze hebben alleen de aanvragen ingediend.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:44

Radegonde schreef:
Fitzroy schreef:

Misschien heeft iemand een ambtenaar wat extra's toegestopt?
Hebben die mensen niet nog een zak met geld over om hier en daar wat om te kopen? :$ :7

Even serieus; als ze bedrijfsmatig paarden gaan houden kan er waarschijnlijk veel meer.

Wat denk je van bouwen zonder vergunning? Er zijn er genoeg die niet eens iets aanvragen maar gewoon bouwen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:59

Oeii, Horseware, dat kan erg vervelend aflopen, zou het niet aanraden.
Zeker nu niet meer, ze worden nu wel in de gaten gehouden, ze hebben publiciteit gezocht. Als er, zonder vergunning, iets gebouwd gaat worden dat vergunningsplichtig is en er wordt gecontroleerd, dan zijn ze nog veel verder van huis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:03

ik moet heel eerlijk bekennen dat ik door het oog ben gekropen.........

ik ben begonnen met bouwen voordat mijn vergunning er was...... toen ik twee weken klaar was met verbouwen kreeg ik de vergunning binnen....... drie weken erna de ambtenaar op de stoep......

handtekeningen gezet, en alles klaar..........

maar daar heb ik echt, echt mazzel mee gehad :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:07

kamsel schreef:
Oeii, Horseware, dat kan erg vervelend aflopen, zou het niet aanraden.
Zeker nu niet meer, ze worden nu wel in de gaten gehouden, ze hebben publiciteit gezocht. Als er, zonder vergunning, iets gebouwd gaat worden dat vergunningsplichtig is en er wordt gecontroleerd, dan zijn ze nog veel verder van huis.

Ik zeg niet dat ik het hen aanraad, ik reageer op het door mij gequote:

Citaat:

Er zijn zat mensen die bouwen zonder vergunning, daarom hoeft het dus niet verbazingwekkend te zijn ;-)