Biieniie schreef:Ik heb alleen het eerste bericht gelezen. Nu ben ik misschien erg cru, maar naar mijn mening; als er voor alle dieren genoeg m2 beschikbaar is, (de norm hiervan is mij niet bekend) is het gewoon de natuur op zijn beloop laten..
Dit gaat net zo met wespen, ratten, muizen, mollen en andere dieren waarom wij als mensen minder geven. De sterkste overleven, de zwakkere niet. De populatie herstelt zichzelf wel weer en krijgen zelfs nog sterkere paarden. De natuur is hard!
(om deze reden worden er overigens in veel natuurgebieden bijvoorbeeld ook heel veel konijnen afgeschoten, puur omdat er anders teveel konijnen komen op de beschikbare grond)
Naar mijn weten zijn dit meer 'wilde' paarden die kort of nooit gedomesticeerd zijn. Dus om nou te zeggen dat je je eigen gedomesticeerde paard er tussen moet zetten. Nee, die zou dat inderdaad niet of in zeer slechte toestand overleven.
Daarentegen vind ik wel als er BEWUST meer dieren worden gehouden dan grond beschikbaar is en dit niet op andere wijze wordt aangepast (een aantal jonge paarden uit de kudde halen voor andere doeleinden bijvoorbeeld), er bijgevoerd had /kunnen moeten worden.
Hekken en wildroosters zie je ook in de afrikaanse natuurgebieden om de leeuwen bij de mensen vandaan te houden..
Je schetst de mening van tegenstanders nu wel erg verkeerd. Misschien toch maar even de hele topic doorlezen want daar is ook veel meer info te lezen over bv de beschikbare ruimt per dier daar.