Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:14

Muga schreef:
Ik woon recht tegen over de Oostvaardersplassen en vind de situatie zorgelijk. Er staat weinig tot geen eten meer. Het schors is van de bomen af en de dieren staan nu zelfs naast de buitenring naar eten te zoeken. Hier zie je ze normaal amper. Het idee van de natuur met rust laten snap ik best. Ik heb in de natuur echter nooit hekken en wildroosters gezien. Als het eten op was trokken de kuddes door. Hier lukt dit niet. Naast de paarden staan er runderen en herten. Ook deze kunnen geen kant op, en moeten kunnen eten. [b]Bijvoeren in de vorm van balen kuilgras oid zou toch moeten kunnen?

Dat lijkt mij ook!!!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:17

Ik heb alleen het eerste bericht gelezen. Nu ben ik misschien erg cru, maar naar mijn mening; als er voor alle dieren genoeg m2 beschikbaar is, (de norm hiervan is mij niet bekend) is het gewoon de natuur op zijn beloop laten..
Dit gaat net zo met wespen, ratten, muizen, mollen en andere dieren waarom wij als mensen minder geven. De sterkste overleven, de zwakkere niet. De populatie herstelt zichzelf wel weer en krijgen zelfs nog sterkere paarden. De natuur is hard!

(om deze reden worden er overigens in veel natuurgebieden bijvoorbeeld ook heel veel konijnen afgeschoten, puur omdat er anders teveel konijnen komen op de beschikbare grond)

Naar mijn weten zijn dit meer 'wilde' paarden die kort of nooit gedomesticeerd zijn. Dus om nou te zeggen dat je je eigen gedomesticeerde paard er tussen moet zetten. Nee, die zou dat inderdaad niet of in zeer slechte toestand overleven.

Daarentegen vind ik wel als er BEWUST meer dieren worden gehouden dan grond beschikbaar is en dit niet op andere wijze wordt aangepast (een aantal jonge paarden uit de kudde halen voor andere doeleinden bijvoorbeeld), er bijgevoerd had /kunnen moeten worden.

Hekken en wildroosters zie je ook in de afrikaanse natuurgebieden om de leeuwen bij de mensen vandaan te houden..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:17

Muga schreef:
Ik woon recht tegen over de Oostvaardersplassen en vind de situatie zorgelijk. Er staat weinig tot geen eten meer. Het schors is van de bomen af en de dieren staan nu zelfs naast de buitenring naar eten te zoeken. Hier zie je ze normaal amper. Het idee van de natuur met rust laten snap ik best. Ik heb in de natuur echter nooit hekken en wildroosters gezien. Als het eten op was trokken de kuddes door. Hier lukt dit niet. Naast de paarden staan er runderen en herten. Ook deze kunnen geen kant op, en moeten kunnen eten. Bijvoeren in de vorm van balen kuilgras oid zou toch moeten kunnen?

Helemaal met je eens maar zou het mogelijk zijn dat je wat foto's kan maken voor ons? Zodat ook de mensen die niet direct in de buurt wonen een realistisch beeld krijgen van de huidige situatie aldaar?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:19

Biieniie schreef:
Ik heb alleen het eerste bericht gelezen. Nu ben ik misschien erg cru, maar naar mijn mening; als er voor alle dieren genoeg m2 beschikbaar is, (de norm hiervan is mij niet bekend) is het gewoon de natuur op zijn beloop laten..
Dit gaat net zo met wespen, ratten, muizen, mollen en andere dieren waarom wij als mensen minder geven. De sterkste overleven, de zwakkere niet. De populatie herstelt zichzelf wel weer en krijgen zelfs nog sterkere paarden. De natuur is hard!

(om deze reden worden er overigens in veel natuurgebieden bijvoorbeeld ook heel veel konijnen afgeschoten, puur omdat er anders teveel konijnen komen op de beschikbare grond)

Naar mijn weten zijn dit meer 'wilde' paarden die kort of nooit gedomesticeerd zijn. Dus om nou te zeggen dat je je eigen gedomesticeerde paard er tussen moet zetten. Nee, die zou dat inderdaad niet of in zeer slechte toestand overleven.

Daarentegen vind ik wel als er BEWUST meer dieren worden gehouden dan grond beschikbaar is en dit niet op andere wijze wordt aangepast (een aantal jonge paarden uit de kudde halen voor andere doeleinden bijvoorbeeld), er bijgevoerd had /kunnen moeten worden.

Hekken en wildroosters zie je ook in de afrikaanse natuurgebieden om de leeuwen bij de mensen vandaan te houden..

Je schetst de mening van tegenstanders nu wel erg verkeerd. Misschien toch maar even de hele topic doorlezen want daar is ook veel meer info te lezen over bv de beschikbare ruimt per dier daar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:28

Er worden hier een paar denkfouten gemaakt. Om te beginnen wordt maar 20% van de dieren door roofdieren gedood. De andere 80% sterft ook gewoon een hongerdood door verzwakking. Het idee dat wilde dieren niet of nauwelijks verhongeren, omdat ze door een roofdier gedood worden is dus een sprookje.

De tweede fout die gemaakt wordt is dat er 2200 hectare vastland is, daarnaast is er namelijk een heel groot deel moerasgebied, waarin de dieren ook fourageren. Het beschikbare gebied is dus veel groter en de oppervlakte per dier dus ook.

De derde fout die gemaakt is dat alle grote grazers op één hoop gegooid worden. Runderen, paarden en herten hebben een verschillend graasgedrag en het resultaat is dat er in verhouding meer dieren per hectare gehouden kunnen worden omdat ze maar voor een deel hetzelfde dieet hebben.

De laatste denkfout die gemaakt wordt is het idee dat de dieren in de zomer vermagerd zijn doordat er dan te weinig voedselaanbod is. De populatie grote grazers is al jarenlang gestabiliseerd op ca. 4000 dieren. Met dat aantal is er blijkbaar een evenwicht bereikt tussen voedselaanbod en het aantal grote grazers. Het gros van de dieren ziet in het goede jaargetijde kans om voldoende vet op te bouwen om de winter te overleven. Anders zouden de sterftepercentages ook veel hoger moeten worden.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:29

jeetje.
ik geloof dat ik dan wel een beetje een vertekend beeld heb gehad van ssb.
200 koniks :oo :oo :oo
nee dat was toch echt onnodig geweest.

ben benieuwd wat hier uit komt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:30

ik zal eens kijken of ik morgen tijd heb om er heen te gaan, en dan de foto's te maken ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:31

Karl66 schreef:
Er worden hier een paar denkfouten gemaakt. Om te beginnen wordt maar 20% van de dieren door roofdieren gedood. De andere 80% sterft ook gewoon een hongerdood door verzwakking. Het idee dat wilde dieren niet of nauwelijks verhongeren, omdat ze door een roofdier gedood worden is dus een sprookje.

De tweede fout die gemaakt wordt is dat er 2200 hectare vastland is, daarnaast is er namelijk een heel groot deel moerasgebied, waarin de dieren ook fourageren. Het beschikbare gebied is dus veel groter en de oppervlakte per dier dus ook.

De derde fout die gemaakt is dat alle grote grazers op één hoop gegooid worden. Runderen, paarden en herten hebben een verschillend graasgedrag en het resultaat is dat er in verhouding meer dieren per hectare gehouden kunnen worden omdat ze maar voor een deel hetzelfde dieet hebben.

De laatste denkfout die gemaakt wordt is het idee dat de dieren in de zomer vermagerd zijn doordat er dan te weinig voedselaanbod is. De populatie grote grazers is al jarenlang gestabiliseerd op ca. 4000 dieren. Met dat aantal is er blijkbaar een evenwicht bereikt tussen voedselaanbod en het aantal grote grazers. Het gros van de dieren ziet in het goede jaargetijde kans om voldoende vet op te bouwen om de winter te overleven. Anders zouden de sterftepercentages ook veel hoger moeten worden.

hier sluit ik mij volledig op aan!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:33

Karl66 schreef:

Ehmm verklaar dan eens waarom dat arme dier op die foto er is vreselijk slecht uitziet?
Die foto is zelfs nog in een periode genomen dat er genoeg voedsel beschikbaar zou moeten zijn.

vivje

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:37

Het filmpje wat vanavond op tv komt is door mijn broer met een vriend van hem gemaakt!! zij hebben ontdekt wat er daar allemaal gebeurd met de dieren, en hebben er werk van gamaakt. Ik kan vertellen dat het er erg schokkend uit ziet!!! er komen vele nare beelden in voor!!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:40

vivje schreef:
Het filmpje wat vanavond op tv komt is door mijn broer met een vriend van hem gemaakt!! zij hebben ontdekt wat er daar allemaal gebeurd met de dieren, en hebben er werk van gamaakt. Ik kan vertellen dat het er erg schokkend uit ziet!!! er komen vele nare beelden in voor!!

Maar dat komt omdat wij allemaal denkfouten hebben over de natuur.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:43

Citaat:
Staatsbosbeheer is van mening dat De Oostvaarderplassen een natuurgebied is, omdat het gebied groter is dan 5000 hectare. In dit gebied dient de natuur zijn gang te gaan. Menselijk handelen is daarom zo min mogelijk gewenst, het speelt in ieder geval een ondergeschikte rol.

Even voor de goede orde wil ik vooropstellen dat ik er niet tegen ben dat zwakke dieren uit hun lijden verlost worden maar vinden jullie nou ook niet dat SBB hier zichzelf toch wat in de kaarten laat kijken?

Ze willen zo min mogelijk ingrijpen dus niet bijvoeren maar ze willen wel zwakke dieren afschieten!!!
Zo min mogelijk ingrijpen is zo min mogelijk ingrijpen en daar komt bij dat je moet ingrijpen als de situatie niet meer naar behoren functioneert.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:43

_sparta_ schreef:
vivje schreef:

Maar dat komt omdat wij allemaal denkfouten hebben over de natuur.

Ja idd wij zijn toch pennymeisjes :+

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:46

Welke zender en hoe laat? Of is dat Ned1 om 17.50 uur?
Laatst bijgewerkt door _ED_ op 11-03-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:46

Liever een penny dan een moordenaar!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:47

Citaat:
De afgelopen maanden zijn beelden gemaakt waaruit duidelijk blijkt dat in het gebied dierenleed heeft plaats gevonden. Vanavond wordt op Nederland één tijdens het programma Eénvandaag (17.50-18.40) beelden uitgezonden van de situatie in de Oostvaardersplassen.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 11-03-10 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:49

Zeeuwtje68 schreef:
Liever een penny dan een moordenaar!

Zeer zeker. Laten we ook vooral stoppen met geld en humanitaire hulp sturen naar derdewereld landen en rampgebieden want ja de sterkste overleven en de zwakke ach die sterven maar een lange pijnlijke dood. Want ja das het leven, TOCH?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:53

easygoing schreef:
Ehmm verklaar dan eens waarom dat arme dier op die foto er is vreselijk slecht uitziet?
Die foto is zelfs nog in een periode genomen dat er genoeg voedsel beschikbaar zou moeten zijn.

Je kan van één individueel dier natuurlijk nooit zeggen waarom die er slecht uitziet. Is het een jonge merrie met haar eerste veulen aan de voet, waarbij blijkt dat ze niet sterk genoeg is om én voor het veulen te zorgen en voldoende reserves op te bouwen? In dat geval is het een van de zwakkere exemplaren uit de populatie en zal dus niet de winter overleven.
Is het juist een oude merrie, die ondertussen te zwak geworden is om voor haar veulen te zorgen en voldoende reserves op te bouwen? In dat geval is het ondertussen een van de zwakkere exemplaren uit de populatie geworden en zal het ook sterven.
Is het een zieke merrie? Dan kan het zijn dat ze snel genoeg herstelt en voldoende reserves op kan bouwen of anders wordt het een van de zwakkere dieren uit de populatie en zal het niet overleven.

Maar het kan ook zijn dat deze foto vrij vroeg in het seizoen is genomen. Wilde dieren komen nou eenmaal verzwakt uit winterperiode en hebben tijd nodig om hun reserves op te bouwen. Zeker een merrie met een veulen aan de voet zal daar langer over doen. Voor hetzelfde geld is het nog te vroeg om als merrie met veulen al begonnen te zijn met het opbouwen van een reserve voor de volgende winter en ziet het dier er in de herfst, als ze op hun vetst zijn heel anders uit.

Ik weet het niet, maar het zijn wel normale gegevens voor wilde dieren.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:00

Karl66 schreef:
easygoing schreef:

Je kan van één individueel dier natuurlijk nooit zeggen waarom die er slecht uitziet. Is het een jonge merrie met haar eerste veulen aan de voet, waarbij blijkt dat ze niet sterk genoeg is om én voor het veulen te zorgen en voldoende reserves op te bouwen? In dat geval is het een van de zwakkere exemplaren uit de populatie en zal dus niet de winter overleven.
Is het juist een oude merrie, die ondertussen te zwak geworden is om voor haar veulen te zorgen en voldoende reserves op te bouwen? In dat geval is het ondertussen een van de zwakkere exemplaren uit de populatie geworden en zal het ook sterven.
Is het een zieke merrie? Dan kan het zijn dat ze snel genoeg herstelt en voldoende reserves op kan bouwen of anders wordt het een van de zwakkere dieren uit de populatie en zal het niet overleven.

Maar het kan ook zijn dat deze foto vrij vroeg in het seizoen is genomen. Wilde dieren komen nou eenmaal verzwakt uit winterperiode en hebben tijd nodig om hun reserves op te bouwen. Zeker een merrie met een veulen aan de voet zal daar langer over doen. Voor hetzelfde geld is het nog te vroeg om als merrie met veulen al begonnen te zijn met het opbouwen van een reserve voor de volgende winter en ziet het dier er in de herfst, als ze op hun vetst zijn heel anders uit.

Ik weet het niet, maar het zijn wel normale gegevens voor wilde dieren.

Even aan het veulen te beoordelen zal het niet aan het begin van de zomer geweest zijn omdat het namelijk een toch al wat flinker veulen is.
En idd deze merrie zal helaas niet meer inleven zijn.
Kijk eens naar de paarden in het New Forest gebied, die komen echt niet in de toestand uit de winter hoor veulen of niet. Ja daar leven namelijk wel paarden die vrij rond kunnen lopen zonder hekken en waar jaarlijks het jongegrut en wat hengsten er uit worden gepikt om verkocht te worden als leuke rijpony en misschien ook als slachtpaard. Daar hebben ze het goed voor elkaar als SBB nou eens wat meer naar dat soort gebieden zou kijken en dan wat dingen eruit zou pikken die voor deze paarden en andere dieren een beter leven zou betekenen dan zijn we alweer een heel eind op de goede weg.

Ohh en trouwens als je het over de dieren hebt die gevangen lopen tussen de hekken praat dan alsjeblieft niet over "wilde" dieren want dat zijn het simpelweg niet.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:10

Ik ben blij dat er nu tenminste iets gedaan wordt!!
Dit heeft niets maar dan ook niets met natuur te maken, er is een, voor de mens, waardeloos stuk grond afgezet en omdat er niet mag groeien wat men niet mooi vindt, worden er een aantal, voor Nederland, ONnatuurlijke grazers ingegooid, de sleutel wordt weggeflikkerd en ze zien maar!!!
Wat is hier natuurlijk of wild aan?? Er is geen boom in Nederland die niet door mensenhanden gemaakt, aangeraakt of geplant is, dus laten we het hier nou niet hebben over de natuur.
We hebben hier te maken met levende dieren die hier neergezet zijn, die zorg nodig hebben, minimaal, zeker maar desalnietemin wel zorg met deze strenge winters in zo'n klein en onnatuurlijk gebied!!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:17

T is wel weer duidelijk dat t gros hier in ieder geval geen verstand heeft van hoe t daar eigenlijk werkt. Wat denk je nou werkelijk dat er gebeurt als ze gaan bijvoeren:
1. meer paarden overleven het, dus volgende winter zijn er nog meer paarden, OLE!! Dat lost het probleem dus niet op.
2. Als een merrie niet sterk genoeg is om en de winter te overleven en een veulen te baren, gaat haar cyclus in een soort rust. Door bijvoeren wordt deze verstoord en zal ze dus toch een veulen krijgen, waardoor ze zelf van t zomer of begin winter alsnog zwak wordt en voila! weer een die wordt afgeschoten, maar ja dat mag ook niet want nee dat is zooo zielig.
3. afschieten is NIET zielig, er zijn niet voor niks hele protecollen opgesteld om die dieren zo min mogelijk te laten lijden. Geinteresseerden kunnen zich hier melden, heb t zo op mn computer staan. 's Winters rijden ze iedere dag een ronde langs de dieren, moet het dier volgens het protocol worden afgeschoten, ligt het geweer in de achterbak (filmpje evt ook verkrijgbaar).
4. er zijn plannen om er meer gebied bij te betrekken/evt doorgang naar de veluwe te maken, maar jullie begrijpen vast ook wel dat dat tijd kost.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:19

Willem, wat dacht je van gewoon bijvoeren en de rest naar de slager te brengen? Daar is niets zieligs aan. Laten verhongeren wel, dat doe je niet als je een hart in je lijf hebt zitten.

WillemYntJee

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:25

Slachten is inderdaad niet zielig ben ik met je eens, maar dat zullen er dus ook elk jaar meer worden als je bijvoert. Dat lijkt me ook niet iets wat je wilt?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:26

Afschieten is helemaal niet zielig (althans is natuurlijk ook nooit leuk om een dier te doden althans niet in mijn ogen) maar laten verhongeren is wel zielig. Klaar punt basta!!!

En waarom niet bijvoeren, 1 keer per jaar de dieren bij 1drijven jonge en geschikte dieren eruit vissen verkopen aan mensen die een leuke pony zoeken of verkopen aan de slacht. Want zoals iemand al eerder opmerkte hoe mooier wil je het scharrelvlees hebben?

Oh en om nog even op die bewuste merrie terug te komen, ze is waarschijnlijk (nou ja waarschijnlijk das natuurlijk wel zeker) de zomer daarvoor gedekt ze zal toen in een veel betere staat geweest zijn. Maar aangezien we vorige jaar toch ook een behoorlijk strenge winter hebben gehad is ze bar slecht drachtig en wel uit de winter gekomen dus heeft jouw hele verhaal van omstandigheden - cyclus geen enkel houvast.

Maar goed jij hebt er blijbaar heel veel verstand van, zou je mij dan eens uit willen en kunnen leggen waarom er wel bv problemen gemaakt worden van boeren of paardeneigenaars die hun dieren ook in slechte conditie hebben en houden? Die ook mager in de wei staan.
Want zover ik weet moet er ergens in de wet staan dat dieren 's zomers een beschutte plaats moeten kunnen vinden waar ze in de schaduw kunnen staan maar ook dat bij slecht weer er een mogelijkheid moet zijn om droog te staan en een droge plaatst om te kunnen liggen. En natuurlijk moeten dieren van water en voedsel voorzien worden.
Waarom krijgt SBB een voorkeursbehandeling?

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:28

'4. er zijn plannen om er meer gebied bij te betrekken/evt doorgang naar de veluwe te maken, maar jullie begrijpen vast ook wel dat dat tijd kost.'

Ze hadden er in de eerste plaats niet zoveel dieren moeten zetten! Dan was dit ook niet aan de orde geweest, maar zoals zovaak in dit land, weten ze allang wat er mis is of gaat en vervolgens doen ze er niets mee, totdat het bijna te laat is, en er weer zoveel dieren de klos zijn!!!
Enne lekkere optie voor die paardjes zeg: of ze verhongeren of ze worden kapot geschoten! Heel fijn geregeld +:)+