Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:06

Een collega van mij heeft Schotse Hooglanders in de natuurgebieden lopen, die door hun bijgevoerd werden!! Zij kregen van de natuurorganisaties te horen dat bijvoeren niet toegestaan was ( niet natuurlijk). Mijn collega gaf als reden op voor het bijvoeren, zolang mijn koeien NIET genoeg in deze natuur aan voedsel kunnen vinden en wij moeten zorgen dat onze dieren gezond moeten blijven, dus geen ziektes krijgen, geven wij ze voer bij!!! En dan kan natuurmonumenten op hun kop gaan staan, maar wij laten onze dieren NIET verhongeren!!!
Zij kregen veel bijval van wandelaars in de natuurgebieden die blij waren dat zij hun dieren niet aan hun lot overlaten. ( het gaat om ongeveer 200 koeien).

Christel1164

Re: Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:12

Nee, ik vind het niet ok om de dieren aan hun lot over te laten. En het plakkertje 'natuurlijke selectie' gaat in dit geval ook niet op wat mij betreft. Ik word er boos en verdrietig van. Bah.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:15

Dit is geen natuurlijke selectie meer, absoluut niet. :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:21

Karl66 schreef:
Anya, hoe denk je dat het met die reeën bij jou in de buurt gaat? Hebben die het eeuwige leven? Vallen die spontaan met hartfalen neer na een lang en gelukkig leven? Of sterft daar ook gewoon een behoorlijk deel door verzwakking, waardoor ze uiteindelijk de hongerdood sterven? Dat jij het niet ziet, wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

Het is gewoon een fabeltje dat de meeste wilde dieren een snelle en pijnloze dood hebben.

Ik begrijp ook dat dieren in het wild over het algemeen niet op de meest zachte manier sterven. Overleven in de natuur is hard. Belangrijk verschil is dat de dieren in de OVP, in ieder geval in mijn ogen, geen wilde dieren zijn.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:28

Het ís niet de natuur. Dit ís niet het wild.

We creëren een kunstmatige leefomgeving, zetten er een bult paarden in en verwachten dat alles zichzelf wel redt en onder het motto van alles 'op een natuurlijk beloop laten' al die beesten laten verhongeren. 'Tja, dat is de natuur.' Nee, de natuur is dat die beesten op zoek gaan naar eten in een ander gebied omdat ze in het gebied wat ze 'toegewezen' hebben gekregen geen voedsel kunnen vinden, dat is de natuur, maar dát mag niet.

Kan me hier zó nijdig om maken. Snap niet dat mensen zo vreselijk naïef kunnen zijn :n

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:28

Wat is er dan niet wild aan een dier dat in het wild geboren is en waarvan de populatie zichzelf in dat gebied in stand kan houden?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:29

De populatie houdt zichzelf blijkbaar niet in stand, aangezien er blijkbaar paarden worden weggevangen/gecastreerd etc.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:32

Ik kom er regelmatig.

De dieren die leiden worden doodgeschoten, als ze het zien, dat wel..

Maar het zijn er echt veeeeel te veel op het stuk, is niks natuurlijks aan. De "kuddes"zijn zo groot, dat zullen ze in de echte natuur (want dat is dit niet, er staat een hek omheen, ze kunnen niet verder naar voedsel trekken) nooit vormen.

Verder valt dit slachtoffer aantal nog mee.. De echte klap gaat nog komen, want door de kou komt alles veel later op gang zodat de dieren nog later te eten hebben.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:35

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:37

Zoveel bokkers die het er niet mee eens zijn, misschien tijd om een petitie op te zetten en te laten ondertekenen door de mensen die hier op tegen zijn?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:40

Karl66 schreef:
Anya, hoe denk je dat het met die reeën bij jou in de buurt gaat? Hebben die het eeuwige leven? Vallen die spontaan met hartfalen neer na een lang en gelukkig leven? Of sterft daar ook gewoon een behoorlijk deel door verzwakking, waardoor ze uiteindelijk de hongerdood sterven? Dat jij het niet ziet, wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

Het is gewoon een fabeltje dat de meeste wilde dieren een snelle en pijnloze dood hebben.

de reeën die verzwakt zijn worden afgeschoten. O.a. door de boeren hier.
De reeën die gewoon kunnen lopen worden bijgevoerd. Doordat er opeens hooi op bereikbare plaatsen ligt. En overal afdrukken van reeënpootjes. Tuurlijk gaan er reeën dood, tuurlijk komen ze onder auto's, tuurlijk krijgen ze ongelukken. Maar... er is bij ons in de bossen gemiddeld genoeg te vreten. Ik zie geen uitgehonderde dieren lopen omdat er helemaal niks meer is. En als dat er niet meer is, dan kunnen ze zonder hekken want die hebben de natuurgebieden bij ons niet, elders hun heil zoeken. Dan zullen er een paar sneuvelen doordat ze de wegen oversteken, maar ze HONGEREN NIET BIJ ZULKE AANTALLEN DOOD. En zijn er teveel in een gebied, dan kunnen ze elders heen. Gebeurt ook. Dat kan niet in de Oostvaardersplassen.

Overigens doet Deventer het anders met de Konikers. Die staan in de uiterwaarden in de zomer. Worden in de winter opgevangen op een droog gebied waar wel voedsel is. De populatie wordt kunstmatig klein gehouden (geldt ook voor Buurserzand). Persoonlijk heb ik minder problemen met naar de slager van een gezond dier, dan ze maar kapot laten gaan op een gebied zonder eten. Bij de koeien wordt het aangeboden als biologisch vlees. Dat koop ik zonder problemen. Zo wordt er een stuk netter met dieren omgegaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:41

Karl66 schreef:
Wat is er dan niet wild aan een dier dat in het wild geboren is en waarvan de populatie zichzelf in dat gebied in stand kan houden?

Dier is niet in het wild geboren maar in een groot omheind gebied. Deze dieren zijn er destijds trouwens ook gewoon uitgezet en daar is als niets wilds aan.

Fijn dat de politiek zich er mee bemoeit en hopelijk gaan ze er ook wat aan doen.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:08

Echt idioot, ze vervolgen mensen die paarden houden en die in hun ogen niet altijd even goed worden verzorgd, maar zelf laat het ministerie de dieren doodhongeren onder het mom van natuurlijke selectie. Vraag ik me af wie is erger??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:09

Maar Fransje, volgens jou definitie is een konijn dat op Terschelling geboren wordt, dus ook niet wild. Want Terschelling is omheind door water.

Anya, bijvoeren zorgt er in de praktijk alleen maar voor dat het voedselaanbod in het gebied verbeterd en dat daardoor de populatie groeit. Het enige resultaat is dat die boeren meer reeën af te schieten hebben. Bijvoeren is een concept dat uit de jagers wereld komt, met als argument dat het zielig is dat dieren in de natuur op een natuurlijke manier doodgaan. Ze kunnen namelijk veel beter door jagers afgeschoten worden, want jagers kunnen de natuur veel beter beheren dan dat de natuur dat zelf kan.

Ik ben er een groot voorstander van dat we de natuur zoveel mogelijk zelf zijn gang laten gaan en de resultaten daarvan gewoon accepteren. In die zin vind ik het ook onzin dat er grote grazers uitgezet zijn in de OVP. Maar ze zijn er nu en dan hebben volgens mij twee keuzes, alle grote grazers uit het gebied wegruimen of de natuur zijn gang laten gaan. Ik heb zelf geen grote voorkeur voor één van die twee oplossingen.

Alleen dat is niet de discussie waar het hier over gaat. De vraag is of we moeten bijvoeren omdat deze dieren zich in het wild niet kunnen redden. En dan komen er hier allerlei onzin argumenten voorbij. Een weiland van 8 ha is te klein voor een levensvatbare populatie paarden om zichzelf te bedruipen. In de praktijk blijkt de OVP wel groot genoeg te zijn. Het weiland argument is dus een onzin argument. Elk natuurgebied heeft natuurlijke of onnatuurlijke begrenzingen. Dat het gebied omheind is, is dus een onzin argument. In de natuur sterft jaarlijks ca. 20-30% van de dieren (waarvan het grootste deel door verzwakking, omdat ze niet sterk genoeg zijn om te overleven in het wild) Dat er teveel dieren op een te kleine oppervlakte rondlopen en dat de dieren het daarom slecht hebben en er excessief veel dieren sterven in de OVP, waar het jaarlijks gezien om vergelijkbare percentages gaat is dus ook een onzin argument.

Het is argumentatie op basis van een onterechte emotie, namelijk dat het zielig is dat een paard in het wild op een natuurlijke manier sterft. Wat ik vooral onecht aan die argumentatie vindt, is dat diezelfde argumentatie opeens niet meer opgaat als het om al die andere miljarden wilde dieren gaat, waar hetzelfde gebeurt. Want dan is precies hetzelfde opeens wel natuurlijk.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:17

word er zo moe van..elke keer meer ja paarden zijn van oorsprong allemaal wilde dieren en horen buiten..
ja en mensen hadden vroeger ook geen dak boven hun hoofd en centrale verwarming!
maar wij vinden het nu ook wel prettig dat we dat nu allemaal hebben en niet meer moeten jagen voor ons eten,

het gekke is dat ze in het lauwersmeergebied wel zijn bijgevoerd!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:22

MissRoxyy schreef:
EN TERECHT!
Achterlijk dat er niet bijgevoerd mag worden! Je kunt deze situatie toch niet vergelijken met het wild?
Dieren zitten in een afgezet gebied en kunnen nergens heen, wat ze in de natuur dus wel kunnen doen om voedsel te gaan zoeken :\ Echt typisch Nederland weer hoor :?
Amen, ik kan hier niks anders aan toevoegen en zeggen dat ik het volledig met je eens ben. Bijvoeren mag niet, naar ze kijken totdat ze tot stof en as vergaan zijn, mag wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:32

Karl66 schreef:
Maar Fransje, volgens jou definitie is een konijn dat op Terschelling geboren wordt, dus ook niet wild. Want Terschelling is omheind door water..

Is de zee een door de mens aangebrachte barriere?

Ik vind alle gebieden waarbij door de mens aangebrachte barrieres zoals hekwerken zijn aangebracht geen natuur meer. Ongeacht waar dat gebied zich bevind en wat voor dieren er leven. Je ontneemt namelijk op dat moment bewust de mogelijkheid van dieren om ergens anders verder te zoeken en bent daarmee dus verantwoordelijk voor die dieren.

Overigens heb jij het nu over 20-30% jaarlijks en gaat het op dit moment bij de OVP over bijna 18% in 9 weken ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:42

Voor een dier is het echt niet interessant waar die barriere vandaan komt. Voor een dier is die barriere gewoon een gegeven, die zijn biotoop inperkt. En zolang die biotoop voldoende groot is, is dat ook geen probleem. De levensvatbaarheid van de populaties grote grazers geeft aan dat de biotoop voldoende groot is. Dan is de aard van de barriere niet zo belangrijk en daarom kan je het ook niet vergelijken met een weiland van acht hectare.

De piek in het sterftecijfer is altijd in het slechtste seizoen, dat is hier de winter en op dit moment is de verwachting dat het totale sterftecijfer tussen de 20 en 30% uitkomt. Dan praat je over één van de koudste winters van de afgelopen tijd. Dus dat is helemaal geen raar cijfer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:48

het is toch een simpel gegeven dat er daar nu veel te veel dieren rondlopen voor dat gebied?

waarom hebben ze daar voor de winter niets aan gedaan,dat dieren wat op reserves inleveren,oke,maar paarden die van de honger omvallen,not done.

overigens zijn het niet alleen de paarden, de andere dieren die er lopen ondergaan hetzelfde lot...

nee,niet juist en niet netjes,prima dat je grazers zet in een omheind terrein,maar als daar buiten hongerdood geen natuurlijke vijanden zijn,dan zorg je als mens dat de kuddes in proporties blijven,dan maar elk jaar een groot deel naar de slager,beter scharrelvlees kan je niet hebben...

deze dieren hebben geen andere keus als verhongeren,en als wij dat als burger onze dieren niet aan mogen doen,waarom mag de staat dat dan wel onder het mom van "het is de natuur"...

en ik ga vanavond zeker naar die uitzending kijken,en ik hoop dat voor veel mensen hun ogen open zullen gaan...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:56

Karl66 schreef:
Voor een dier is het echt niet interessant waar die barriere vandaan komt. Voor een dier is die barriere gewoon een gegeven, die zijn biotoop inperkt. En zolang die biotoop voldoende groot is, is dat ook geen probleem. De levensvatbaarheid van de populaties grote grazers geeft aan dat de biotoop voldoende groot is. Dan is de aard van de barriere niet zo belangrijk en daarom kan je het ook niet vergelijken met een weiland van acht hectare..

Voor het dier maakt het inderdaad niet uit waar de barriere vandaan komt maar als die door mensen is gemaakt zijn die wel verantwoordelijk en ben je verplicht voor die dieren te zorgen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:11

Bandida schreef:
memory schreef:
In wat wij natuur noemen (gebieden in afrika bijv) sterft ook een groot gedeelte van de dieren een hongersdood.

Is dat een excuus? Moet je dat willen, zo'n lapje aangelegde natuur met nep wilde beesten er in? Ik vind van niet.
Het zou veel leed besparen als we de natuur aan de natuur lieten, en er ons niet in moeiden. Nee dan heb je geen koetjes en paardjes in Nederland.. to bad, maar die zijn er nooit geweest sinds de laatste ijstijd dus behalve dat dan de aaibaaiheidsfactor mist, missen we niks.

In Afrika wonen meneer en mevrouw de Leeuw, de familie Hyena en anderen...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:13

Karl66 schreef:
Voor een dier is het echt niet interessant waar die barriere vandaan komt. Voor een dier is die barriere gewoon een gegeven, die zijn biotoop inperkt. En zolang die biotoop voldoende groot is, is dat ook geen probleem. De levensvatbaarheid van de populaties grote grazers geeft aan dat de biotoop voldoende groot is. Dan is de aard van de barriere niet zo belangrijk en daarom kan je het ook niet vergelijken met een weiland van acht hectare.

De piek in het sterftecijfer is altijd in het slechtste seizoen, dat is hier de winter en op dit moment is de verwachting dat het totale sterftecijfer tussen de 20 en 30% uitkomt. Dan praat je over één van de koudste winters van de afgelopen tijd. Dus dat is helemaal geen raar cijfer.

Dat zou zo zijn als de zwakkere dieren alleen dood gaan ja, dat is natuurlijk. Maar nu gaan ook de sterke diere nkapot. de mannelijke edelherten kun je gewoon dood zien liggen tussen de bomen net buiten de oostvaardersplassen (de mannetjes gaan voor de winter altijd het water door de plassen net uit).

Daarnaast heb je normaal natuurlijke vijanden die de zwakke dieren er uit vissen om op te eten. Zoals bij de hazen en konijnen, muizen ect. Dat hebben deze dieren niet, dus de populatie stijgt, maar het leefgebied blijft hetzelfde.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:26

Hoeveel procent van de dieren worden er in het wild door roofdieren gedood en hoeveel procent van de grote grazers in de OVP worden er door mensen afgeschoten?

Als de sterke dieren ook sterven, waarom is er dan maar een sterftepercentage van 17%?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:48

Ik vind dit een hele nare discussie. De dieren zijn dood door gebrek aan voedsel, dat is gewoon een keihard feit.
Dit komt omdat er om hun leefgebied een hek staat, en er voor alle dieren te weinig eten was. Dat is ook een feit.
Laten we vooral niet vergelijken met wilde dieren en jagers, dat is nu toch helemaal nicht im frage? Het gaat erom dat ze doodgehongerd zijn door te weinig eten. Punt. En DAAR kunnen we heeeeel makkelijk wat aan doen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:54

omdat er nog een vrij jonge populatie is ? omdat ze er door mensen geplaatst zijn en niet vrijwillig naar toe gelopen

weet je wat
laten we der een hutje bouwen
zetten we der een mannetje en een vrouwtjes mens neer
en verhip .. er word een natuurlijk mens geboren
die we aan het lot overlaten want het is in de wilde natuur geboren :Y)
een echt wild kind wow :D

over texel of welk eiland dan ook
buiten de vosjes katten en verdwaalde hond die echt wel een konijntje lusten
word buiten de zieke dieren ook het overschot AFGESCHOTEN en ja dat is vriendelijker dan langzame honger dood
en worden dan aan de mens opgediend
:)* vat je m ? mens = roofdier ..

meeste mensen hebben zelfs de capaciteit tot logisch nadenken
echt ongelofelijk maar waar :D
1+1 = wiskundig 2 maar irl 3 , zo simpel is het
hekje .. beestje achter hekje dumpen = niet natuurlijk ..
als hekje er van de winter niet had gestaan
hadden ze de tuinen en boeren land cq polder ingelopen :Y) eten zoeken
teveel dieren op te klein gebied met te weinig voer = honger

en ja dat vergelijk ik rustig met een afrikaans land
waar er ook rustig doorgefokt word
veel kinderen = veel overlevings kans
maar minder vreten dus allemaal aan de armoe
ook die dieren (mensen) gaan trekken op zoek naar meer voer
rara hoe kan dat toch dat elk dier gaat zoeken naar ?

en door een slechte winter gaat een hengst niet minder dekken
gaat een merrie niet niet hengstig zijn
de merries zijn immers al drachtig in die slechte winter
gaat een zwangere merrie dood door honger zijn dat dus 2 paarden minder
leuk geredeneerd
liever had ik gezien dat ze dmv elk jaar de 2 jarige hengsten te vangen en te verkopen
(ze zijn toch zo op de centen .. mens daar zit winst in)
of op WELKE ANDERE manier dan ook zorgen dat er geen overpopulatie komt

meest rare blijf ik vinden
kijk zelfs een anorexia patient kan jaaaaaaaaaaaaren overleven met een serieus ondergewicht

teveel dieren zijn er al uitgezet en gaan zich vermenig vuldigen
is toch logisch dat na een paar jaar er dan veel te veel dieren zijn op klein gebied ..

deze dieren trekken in de zomer ietsjes bij maar gaan elk jaar met een kleinere reserve de winter in
de dieren die dus niet doodgaan leven in bittere armoe onder het motto natuur ..
Laatst bijgewerkt door nickyu op 11-03-10 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt