Vala schreef:Maar dat weten we niet want we horen het maar van 1 kant...
Dat klopt, daar baseer ik mijn mening dan ook maar op...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LindyH schreef:maikeltje schreef:Ik word altijd zo moe van die mensen die zeggen hun kinderen 100% onder controle en binnen handbereik te hebben. Kijk eens rond op een manege en let eens op hoe vaak kinderen in groepjes met elkaar op het terrein spelen. Maar iedere moeder (behalve shera geloof ik) verliest z'n koter geen seconde uit het oog. Yeah right! Nou, ik wel hoor, ik ben niet perfect en sta weleens te kletsen terwijl de kinderen afdwalen op de manege. So shoot me!
Deze reactie zou terecht zijn als de manege de ouders aansprakelijk had gesteld voor het slopen van hun stapmolen. Maar dat is dus niet zo.
Het gaat erom dat je niet alles en iedereen aansprakelijk kunt gaan stellen als je kind iets overkomt. Kinderen maken nu eenmaal brokken. Als je daar wel mensen voor aansprakelijk kunt stellen, dan zijn de ouders toch het eerst aan de beurt lijkt mij.
Stel, jij bent zelf kinderloos en er komen mensen met kinderen bij jou op bezoek. In een onbewaakt ogenblik trekt een kind bij jou een keukenla open en verwondt zichzelf met een mes of drinkt een fles schoonmaakmiddel leeg. Mogen die ouders jou dan aanklagen omdat je keuken niet kind-proof is? Nee toch?
plientjedres schreef:tja moeten de ouders ook niet hun kind in de gaten houden?
als dat ding 22 jaar zonder ongelukken heeft gedraaid, dan zal dat jochie wel wat geks gedaan hebben.
vind het een heel naar ongeluk maar de ouders haddden echt zelf op moeten letten.
Adil18 schreef:En toch hoort het niet. Vorig jaar is een kleine jongen bij mijn jaarling op de wei gekropen, heeft het paardje geaait en is toen weggerend, waarop mijn jaarling erachteraan ging en met haar voorbenen het kind probeerde te slaan. Naar mijn idee was dit speels gedrag voor mijn jaarling, maar ze had het kind zwaar kunnen verwonden of zelfs dood kunnen slaan. De vader heeft het net optijd gezien en heeft zijn zoon uit de wei getrokken. Hij heeft alsnog een uitbrander van mij (en van zijn vrouw na de tijd....) gekregen. Zijn zoon had in eerste instantie al niet op de wei mogen komen....
Maar daar had imo mij niemand aansprakelijk voor kunnen stellen, was er wat gebeurd. Ik heb het wel gezien, maar vanuit een enorme afstand en zat zelf op het paard, dus was er nooit optijd geweest...
Citaat:Hannah_Menno schreef:
Ik vraag me af hoe je kunt sterven in een stapmolen?
Maargoed, vervelend is het natuurlijk wel!
(Waarom zeuren die ouders over de lever, nieren en darmen terwijl het hart wel gebruikt mocht worden? Beetje vreemd..)
Met dank aan Yvonka voor haar woorden:
De eerste berichten en dan zie je deze ........... geen woorden voor
Lees ook niet verder meer... vind het verschrikkelijk!!!!
Maar verder buiten alles om.... de zin in een eerder bericht "Zijn toegesnelde moeder Sonja probeerde uit alle macht het ventje los te trekken, maar het bleek onmogelijk om de molen te stoppen" vind ik hartverscheurend..........
Nog veel sterkte aan de ouders en verdere familie
Hannah_Menno schreef:Ik vraag me af hoe je kunt sterven in een stapmolen?
Maargoed, vervelend is het natuurlijk wel!
(Waarom zeuren die ouders over de lever, nieren en darmen terwijl het hart wel gebruikt mocht worden? Beetje vreemd..)
LDRD schreef:Adil18 schreef:En toch hoort het niet. Vorig jaar is een kleine jongen bij mijn jaarling op de wei gekropen, heeft het paardje geaait en is toen weggerend, waarop mijn jaarling erachteraan ging en met haar voorbenen het kind probeerde te slaan. Naar mijn idee was dit speels gedrag voor mijn jaarling, maar ze had het kind zwaar kunnen verwonden of zelfs dood kunnen slaan. De vader heeft het net optijd gezien en heeft zijn zoon uit de wei getrokken. Hij heeft alsnog een uitbrander van mij (en van zijn vrouw na de tijd....) gekregen. Zijn zoon had in eerste instantie al niet op de wei mogen komen....
Maar daar had imo mij niemand aansprakelijk voor kunnen stellen, was er wat gebeurd. Ik heb het wel gezien, maar vanuit een enorme afstand en zat zelf op het paard, dus was er nooit optijd geweest...
Dat is een misverstand hoor, je ben wel degelijk aansprakelijk. En gezien de leeftijd van het kind (jonger dan 14 jaar) kan ook niet eens 'eigen schuld' worden toegerekend. Je hebt dus gewoon een volledige schadevergoedingsverplichting, hoe onredelijk dat ook lijkt.
Wat nog wel een optie zou zijn om daarna de vader aansprakelijk te stellen. Dat is niet onmogelijk, maar de slagingskans acht ik niet erg hoog.
Misschien dit nog even lezen: Tanja @ [TAO] FAQ TAO
Citaat:'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'
Janine1990 schreef:Volgens mij kan je alleen aansprakelijk gesteld worden aan de hand van 6:179BW als je ook echt het paard geleid.
Maar daarvoor zou ik even m'n wetboek moeten checken.
Ik doe geen rechtenstudie, maar ik heb er wel veel mee te maken in m'n opleiding.
Waar LDRD het over heeft met de leeftijd is schuldaansprakelijkheid. Bij kinderen tot 14 jaar zijn de ouders risicoaansprakelijk en bij kinderen van 14 en 15 jaar zijn de ouders enkel schuldaansprakelijk. Kinderen van 16 jaar en ouder is schade zelf aan te rekenen.
Echter heeft de leeftijd van het kind weinig te maken met wanneer jij de schuld zou hebben....
Nog even een advies, om aansprakelijkheid te voorkomen... Bordje privéterrein ophangen bij het hek... Dan ben jij niet aansprakelijk
Janine1990 schreef:Citaat:'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'
Er staan heel wat dingen in die afdeling...![]()
Als je wilt kan ik het morgenmiddag even voor je uitzoeken
Janine1990 schreef:Dan is de eigenaar van de pensionstal volgens mij ook niet aansprakelijk, als het in ieder geval om een weiland gaat![]()
Maar ik had m'n post ge-edit..Ben niet zeker van dat bordje
Adil18 schreef:Edit: Overigens was ik er ook vanuit gegaan dat men mij aansprakeloijk had kunnen stellen, daarom gaf ik het voorbeeld...Hoewel ik het echt onredelijk vind...
Maar een andere bokker gaf aan dat ik niet aansprakelijk gesteld kon worden omdat het om een priveterein ging waarop het voorgeval plaats vond....
Nu vind ik het helemaal vaag...!
Janine1990 schreef:Waar LDRD het over heeft met de leeftijd is schuldaansprakelijkheid. Bij kinderen tot 14 jaar zijn de ouders risicoaansprakelijk en bij kinderen van 14 en 15 jaar zijn de ouders enkel schuldaansprakelijk. Kinderen van 16 jaar en ouder is schade zelf aan te rekenen.
Echter heeft de leeftijd van het kind weinig te maken met wanneer jij de schuld zou hebben....
)