Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:57

Vala schreef:
Maar dat weten we niet want we horen het maar van 1 kant...

Dat klopt, daar baseer ik mijn mening dan ook maar op... ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:22

LindyH schreef:
maikeltje schreef:
Ik word altijd zo moe van die mensen die zeggen hun kinderen 100% onder controle en binnen handbereik te hebben. Kijk eens rond op een manege en let eens op hoe vaak kinderen in groepjes met elkaar op het terrein spelen. Maar iedere moeder (behalve shera geloof ik) verliest z'n koter geen seconde uit het oog. Yeah right! Nou, ik wel hoor, ik ben niet perfect en sta weleens te kletsen terwijl de kinderen afdwalen op de manege. So shoot me!

Deze reactie zou terecht zijn als de manege de ouders aansprakelijk had gesteld voor het slopen van hun stapmolen. Maar dat is dus niet zo.

Het gaat erom dat je niet alles en iedereen aansprakelijk kunt gaan stellen als je kind iets overkomt. Kinderen maken nu eenmaal brokken. Als je daar wel mensen voor aansprakelijk kunt stellen, dan zijn de ouders toch het eerst aan de beurt lijkt mij.

Stel, jij bent zelf kinderloos en er komen mensen met kinderen bij jou op bezoek. In een onbewaakt ogenblik trekt een kind bij jou een keukenla open en verwondt zichzelf met een mes of drinkt een fles schoonmaakmiddel leeg. Mogen die ouders jou dan aanklagen omdat je keuken niet kind-proof is? Nee toch?

Een fles schoonmaakmiddel in mijn kastje op mijn priveterrein is iets anders dan een stapmolen die niet deugt op een openbare plaats. En die manegehouder wist dat het ding niet deugde dus hem valt zeker iets te verwijten.

Wat mijn opmerking betreft, die had betrekking op de reacties van een aantal andere bokkers die gelijk roepen dat de ouders hun kind dan maar beter in de gaten hadden moeten houden ;)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:57

plientjedres schreef:
tja moeten de ouders ook niet hun kind in de gaten houden?
als dat ding 22 jaar zonder ongelukken heeft gedraaid, dan zal dat jochie wel wat geks gedaan hebben.
vind het een heel naar ongeluk maar de ouders haddden echt zelf op moeten letten.

ben ik volledig met je eens. lekker makkelijk hoor om een ander de schuld te geven.
als ouder neem ik aan dat je je kind goed in de gaten houd op een manege want er kan vanalles gebeuren. dat dit heeft kunnen gebeuren blijkt maar hoe goed de ouders op hun kind gelet hebben.

Ayasha
Blogger

Re: Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:57

Vind het schandalig dat ze nog buit proberen te slaan uit de dood van hun kind :x Eigenaar heeft helemaal geen excuses aan te bieden, zij moeten hun kind bij zich houden!

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:10

Erg voor de manegehouder en ook voor het kind, en de ouders. maar je laat zo een klein kind toch niet los op een manegeterrein! Ik zie dat vaak, als ik een paard van kennisen op zaterdagmiddag even ga rijden in 1 van de buitebakken van de manege hier in de buurt. Kinderen worden losgelaten zonder toezicht, en de ouders doen waar ze zelf zin in hebben.
Een manege is geen kinderopvang.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:03

Adil18 schreef:
En toch hoort het niet. Vorig jaar is een kleine jongen bij mijn jaarling op de wei gekropen, heeft het paardje geaait en is toen weggerend, waarop mijn jaarling erachteraan ging en met haar voorbenen het kind probeerde te slaan. Naar mijn idee was dit speels gedrag voor mijn jaarling, maar ze had het kind zwaar kunnen verwonden of zelfs dood kunnen slaan. De vader heeft het net optijd gezien en heeft zijn zoon uit de wei getrokken. Hij heeft alsnog een uitbrander van mij (en van zijn vrouw na de tijd....) gekregen. Zijn zoon had in eerste instantie al niet op de wei mogen komen....

Maar daar had imo mij niemand aansprakelijk voor kunnen stellen, was er wat gebeurd. Ik heb het wel gezien, maar vanuit een enorme afstand en zat zelf op het paard, dus was er nooit optijd geweest...

Dat is een misverstand hoor, je ben wel degelijk aansprakelijk. En gezien de leeftijd van het kind (jonger dan 14 jaar) kan ook niet eens 'eigen schuld' worden toegerekend. Je hebt dus gewoon een volledige schadevergoedingsverplichting, hoe onredelijk dat ook lijkt.

Wat nog wel een optie zou zijn om daarna de vader aansprakelijk te stellen. Dat is niet onmogelijk, maar de slagingskans acht ik niet erg hoog.

Misschien dit nog even lezen: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:33

Citaat:
Hannah_Menno schreef:
Ik vraag me af hoe je kunt sterven in een stapmolen?
Maargoed, vervelend is het natuurlijk wel!

(Waarom zeuren die ouders over de lever, nieren en darmen terwijl het hart wel gebruikt mocht worden? Beetje vreemd..)

Met dank aan Yvonka voor haar woorden:
De eerste berichten en dan zie je deze ........... geen woorden voor

Lees ook niet verder meer... vind het verschrikkelijk!!!!

Maar verder buiten alles om.... de zin in een eerder bericht "Zijn toegesnelde moeder Sonja probeerde uit alle macht het ventje los te trekken, maar het bleek onmogelijk om de molen te stoppen" vind ik hartverscheurend..........

Nog veel sterkte aan de ouders en verdere familie

@Hannah-Menno: Het is niet te hopen dat de ouders dit onder ogen krijgen - gadverdegadver.......
Gebruik dan in ieder geval de juiste smilies - dit lijkt me geen bericht waarbij je gniffelt.

AMEN!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:09

@ sighthound
Ik begrijp niks van je post. Heb je misschien verkeerd gequote?

@LDRD
Als ik in dat topic van Tanja kijk dan concludeer ik daar juist uit dat de manege-eigenaar niet aansprakelijk gesteld kan worden omdat iedereen in principe zijn eigen schade moet dragen, behalve in geval van een onrechtmatige daad.
Waar baseer jij op dat het juist wel kan, of denk jij dat de manege-eigenaar een onrechtmatige daad heeft gepleegd?

Ik denk zelf van niet. Die molen was niet meer de nieuwste, maar bij mijn weten ook nog niet verboden (dat willen ze immers nu gaan doen). Dat er wel veiliger modellen bestaan wil nog niet zeggen dat je een ouder model niet mag hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:33

Lindy, ik reageer op het voorbeeld van Adnil. ;)

De aansprakelijkheid van de manegehouder in dit geval ga ik niet bespreken. Dat ligt gecompliceerd en is ook zó afhankelijk van wat er précies gebeurd is, dat het zonder die info niet te zeggen is.

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:10

@lindyH: misschien, maar ik werd, net als Yvonka, helemaal akelig van de opmerking van hannah-menno.
Respect naar de ouders toe en gebruik je smilies selectief. Gniffelen is hier niet op zijn plaats.
Dit soort vreselijke ongelukken wens je niemand toe en dit worden van die oeverlose discussies over de ruggen van slachtoffers.
Dus na pagina 1 had ik al genoeg gelezen. :( Wat mij betreft slotje erop - amen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:12

Die smiley " :=" wordt vaak gebruikt als nagelbijten en niet als gniffelen..... :roll:
Het staat zelfs in het venstertje dat verschijnt als je er met je pijltje over gaat. Dit is drama maken om drama te maken.

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:33

Hannah_Menno schreef:
Ik vraag me af hoe je kunt sterven in een stapmolen? :=
Maargoed, vervelend is het natuurlijk wel!

(Waarom zeuren die ouders over de lever, nieren en darmen terwijl het hart wel gebruikt mocht worden? Beetje vreemd..)

Tuurlijk is het "vervelend" als een kind sterft, "beetje vreemd als ouders zeuren".
Sorry Ayasha hoor, maar als je dit al normaal commentaar vindt......
Dit is het 2de of 3de bericht op pagina 1. Als je broek hier al niet meer van afzakt.... |(

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:05

zeer sneu voor de ouders dat ten eerste..

maar een 6jarig kind laat je niet alleen op de manege ronddwalen, er had van alles kunnen gebeuren.. trekkers, auto's, paarden etc..
ik vind het dan ook niet de schuld van de manege eigenaar

over de organen is wel een vreemd verhaal,
het lijkt me zeer sterk dat artsen dat zomaar doen :O?
als er alleen toestemming gegeven is voor het hart..

wel mooi dat de ouders een kaartje hebben gekregen van het kindje dat hun zoontjes hart nu heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:07

Ik geloof het hele organen gedoe niet zo. Ten eerste zijn de artsen echt voorzichtig met de organen welke ze eruit halen en dergelijke maar toch fouten maken is menselijk. Maar de ouders kunnen niet weten welk kind nu met het hart van hun zoontje rondloopt. Dat is tegen de wet!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:48

LDRD schreef:
Adil18 schreef:
En toch hoort het niet. Vorig jaar is een kleine jongen bij mijn jaarling op de wei gekropen, heeft het paardje geaait en is toen weggerend, waarop mijn jaarling erachteraan ging en met haar voorbenen het kind probeerde te slaan. Naar mijn idee was dit speels gedrag voor mijn jaarling, maar ze had het kind zwaar kunnen verwonden of zelfs dood kunnen slaan. De vader heeft het net optijd gezien en heeft zijn zoon uit de wei getrokken. Hij heeft alsnog een uitbrander van mij (en van zijn vrouw na de tijd....) gekregen. Zijn zoon had in eerste instantie al niet op de wei mogen komen....

Maar daar had imo mij niemand aansprakelijk voor kunnen stellen, was er wat gebeurd. Ik heb het wel gezien, maar vanuit een enorme afstand en zat zelf op het paard, dus was er nooit optijd geweest...

Dat is een misverstand hoor, je ben wel degelijk aansprakelijk. En gezien de leeftijd van het kind (jonger dan 14 jaar) kan ook niet eens 'eigen schuld' worden toegerekend. Je hebt dus gewoon een volledige schadevergoedingsverplichting, hoe onredelijk dat ook lijkt.

Wat nog wel een optie zou zijn om daarna de vader aansprakelijk te stellen. Dat is niet onmogelijk, maar de slagingskans acht ik niet erg hoog.

Misschien dit nog even lezen: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Pfff, heftig zeg...Ik bedoel, het zou geen probleem zijn, mijn paard is tot een bedrag van 15 miljoen verzekerd mocht zij schade aanrichten...Maar toch vind ik het ergens vreselijk krom...Ik kan er in principe niks aan doen.... :n

Edit: Overigens was ik er ook vanuit gegaan dat men mij aansprakeloijk had kunnen stellen, daarom gaf ik het voorbeeld...Hoewel ik het echt onredelijk vind...

Maar een andere bokker gaf aan dat ik niet aansprakelijk gesteld kon worden omdat het om een priveterein ging waarop het voorgeval plaats vond.... :?

Nu vind ik het helemaal vaag...! :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:05

Volgens mij kan je alleen aansprakelijk gesteld worden aan de hand van 6:179BW als je ook echt het paard geleid.
Maar daarvoor zou ik even m'n wetboek moeten checken.
Ik doe geen rechtenstudie, maar ik heb er wel veel mee te maken in m'n opleiding.

Waar LDRD het over heeft met de leeftijd is schuldaansprakelijkheid. Bij kinderen tot 14 jaar zijn de ouders risicoaansprakelijk en bij kinderen van 14 en 15 jaar zijn de ouders enkel schuldaansprakelijk. Kinderen van 16 jaar en ouder is schade zelf aan te rekenen.
Echter heeft de leeftijd van het kind weinig te maken met wanneer jij de schuld zou hebben....

Citaat:
'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'

Er staan heel wat dingen in die afdeling... :j
Als je wilt kan ik het morgenmiddag even voor je uitzoeken ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:07

Janine1990 schreef:
Volgens mij kan je alleen aansprakelijk gesteld worden aan de hand van 6:179BW als je ook echt het paard geleid.
Maar daarvoor zou ik even m'n wetboek moeten checken.
Ik doe geen rechtenstudie, maar ik heb er wel veel mee te maken in m'n opleiding.

Waar LDRD het over heeft met de leeftijd is schuldaansprakelijkheid. Bij kinderen tot 14 jaar zijn de ouders risicoaansprakelijk en bij kinderen van 14 en 15 jaar zijn de ouders enkel schuldaansprakelijk. Kinderen van 16 jaar en ouder is schade zelf aan te rekenen.
Echter heeft de leeftijd van het kind weinig te maken met wanneer jij de schuld zou hebben....

Nog even een advies, om aansprakelijkheid te voorkomen... Bordje privéterrein ophangen bij het hek... Dan ben jij niet aansprakelijk ;)

Hmmm, het is een pensionstal....En niet in mijn bezit...Ik doe er alleen heel veel...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:08

Janine1990 schreef:
Citaat:
'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'

Er staan heel wat dingen in die afdeling... :j
Als je wilt kan ik het morgenmiddag even voor je uitzoeken ;)

Ben best wel benieuwd, dus als je wil...Graag!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:09

Dan is de eigenaar van de pensionstal volgens mij ook niet aansprakelijk, als het in ieder geval om een weiland gaat ;)

Maar ik had m'n post ge-edit.. ;) Ben niet zeker van dat bordje :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:11

Janine1990 schreef:
Dan is de eigenaar van de pensionstal volgens mij ook niet aansprakelijk, als het in ieder geval om een weiland gaat ;)

Maar ik had m'n post ge-edit.. ;) Ben niet zeker van dat bordje :P

Ja het ging om een wei. Mijn paard stond als enige op die wei omdat ze aan het hoesten was en we niet wilden dat ze andere paarden aan zou steken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:11

Ik ga het morgen even voor je uitzoeken :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:57

Adil18 schreef:
Edit: Overigens was ik er ook vanuit gegaan dat men mij aansprakeloijk had kunnen stellen, daarom gaf ik het voorbeeld...Hoewel ik het echt onredelijk vind...

Maar een andere bokker gaf aan dat ik niet aansprakelijk gesteld kon worden omdat het om een priveterein ging waarop het voorgeval plaats vond.... :?

Nu vind ik het helemaal vaag...! :Y)

Is niet vaag, privé terrein doet er helemaal niet toe.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:58

Janine1990 schreef:

Kort antwoord: nee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:28

Janine1990 schreef:

)

Dat bedoelt LDRD helemaal niet hoor. :n

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:01

ERg voor die ouders, echt in en in triest.
Dat de manegehouder geen excusses maakt zal wel iets te maken hebben met de rechtsgang denk ik maar ik kan me voorstellen dat die man er ook kapot van is en persoonlijk vindt ik dat hem geen blaam treft, het is gewoon een vreselijk ongeval geweest.
Ik kan me voorstellen dat die ouders dat graag willen horen maar ik denk dat zij hoe moeilijk ook gewoon verder moeten en het verdriet een plaatsje geven, ik denk dat vooral boosheid nu overheerst.
Erg hoor tjee