Diskwalificatie voor Edward Gal en Sisther de Jeu in Ermelo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:11

@ Urielle
Mijn paard wordt ook niet gelukkig van alleen maar wei hoor ;) Als ik zie hoe ze is opgebloeid nadat ik haar weer op de wedstrijden uit heb gebracht, moet ik elke keer weer lachen. Paard houdt van alle aandacht en gezonde spanning die een wedstrijd met zich meebrengt :D

Jammer voor Edward, maar regels zijn regels. Vraag maar aan Kramer :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:31

Even de knuppel in het kippenhok gooien:

Edward Gal verklaart: "Ze krult haar lip naar binnen, en bijt dan wel 's op haar onderlip..." -- Hij heeft niks door, rijdt door totdat de zijlijn het in de gaten krijgt en hem uitbelt. Alom begrip op Bokt voor 'onze golden boy'..

Patrick Kittel verklaart: "Scandic legt wel vaker zijn tong over het bit.."-- Hij heeft niks door, rijdt door todat iemand hem erop attendeert en hij het 'mondwerk' weer in orde maakt. Alom woede op Bokt en de gehele wereld voor deze 'agressieve' ruiter..

Ilja000

Re: Diskwalificatie voor Edward Gal en Sisther de Jeu in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:33

Doelpunt voor Jannepauli!

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:01

Zeer jammer voor Edward en sisther.
Moet bekennen dat 1 van mijn merrie's.
Erg vaak haar onder lip kapot heeft van het bijten.
Gulukkig nog niet tijdens het rijden gebloed heeft.
Gewoon stommie tijd van haar .

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:06

ik heb in al die jaaaaaaaaaaaaaaaren nog nooit bloed in mn paard zn mond aangetroffen....zowel voor-tijdens-na het rijden.

wie wel?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:08

jannepauli heeft wel een soort van punt... maar vind het wel moeilijk te beoordelen. met name om de reacties hier op bokt. toch vind ik het jammer dat Gal gediskwalificeerd is. Maar die regels zijn er niet voor niets. dat bloed ziet er gewoon niet uit én onderzoek naar de oorzaak kost tijd. Daarnaast moet er gewoon een lijn getrokken worden om teveel discussies te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:45

Bij Patrick Kittel vond ik het allemaal al enorm opgeblazen en nu weer.. Beide kan gebeuren, tong kan erover gaan en hij kan op zijn tong/wang/lip (doen wij dat ook niet allemaal wel eens? :+ ) bijten.. Diskwalificatie is wel terecht, zo zijn de regels.. Jammer dat het juist nu gebeurd is, maar niks aan te doen..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:47

Jannepauli schreef:

Edward Gal verklaart: "Ze krult haar lip naar binnen, en bijt dan wel 's op haar onderlip..." -- Hij heeft niks door, rijdt door totdat de zijlijn het in de gaten krijgt en hem uitbelt. Alom begrip op Bokt voor 'onze golden boy'..

Patrick Kittel verklaart: "Scandic legt wel vaker zijn tong over het bit.."-- Hij heeft niks door, rijdt door todat iemand hem erop attendeert en hij het 'mondwerk' weer in orde maakt. Alom woede op Bokt en de gehele wereld voor deze 'agressieve' ruiter..

Precies wat ik bedoel :j

Tuurlijk, we bijten allemaal weleens op onze wang... (ineens lijkt het haast dagelijks voor te komen, dat er bij mensenwelzijn nog geen topic over loopt verbaast me :? )
Maar dan nog, wat WIJ doen voor de sport en wat we onze paarden verplichten, oh, sorry, vragen, is natuurlijk een verschil. Wij lopen onszelf met een 4-daagse al kapot, maar als we dat met paard zouden doen, mag ik hopen dat er boze reacties volgen ;)

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:48

jammer voor edward.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:27

Zoals MacavityL al opmerkte eerder in dit topic gebeurde het zaterdag ook al in de GP met de amazone van Poko Loko.
Het schuim was rose maar moeilijk te zien,of dit tandvlees of schuim met bloed was. De fotografe van equestrianphoto die aanwezig was trok met de telelens de mond van het paard wat dichter bij en er was echt bloed te zien. De jury had het nog niet door totdat ze recht voor het juryhokje en paar passen achteruit moest doen en daarna de stap ook voorlangs de jury had waardoor het beter te zien was voor de jury en de amazone meteen uitgebeld werd.
Ook al is het maar een beetje bloed,prima actie ter bescherming van het paard!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:32

Jannepauli schreef:

Ook bij Patrick Kittel had ik begrip voor de situatie, maar het is wel zo dat hij min of meer gekielhaald werd door de halve wereld en Edward in deze situatie niet.... Waar het aan ligt? Edwards roem? Feit dat hij momenteel als levende legende wordt afgeschilderd? En dat Patrick dat nu nét niet is? Geen idee.... Misschien toch omdat een lipbeet als ongeluk wordt gezien en tong over het bit per definitie als verzet Denk dat het um daar in zit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:32

maatje31 schreef:
ik heb in al die jaaaaaaaaaaaaaaaren nog nooit bloed in mn paard zn mond aangetroffen....zowel voor-tijdens-na het rijden.
wie wel?

Ik ook niet. En ik heb heel veel paarden en paardensport op amateurniveau (geen dressuur echter) gezien, nooit bloedende monden.
Het verbaast me echter niet dat paarden problemen krijgen met lippen, lagen en de tong als je er zo'n ijzerwinkel tussenin hangt, en dan de mogelijkheid om dat alles te ontwijken weg neemt.
En het zou me ook niet verbazen mochten die dieren zich van de stress in de lippen of de tong bijten.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:39

Knakker schreef:
Jammer, balen!
Maar ook ik ben ervan overtuigd dat het iets onschuldigs is, veroorzaakt door het paard zelf.

Een aantal jaren geleden was Alex van Silfhout ook regelmatig hier slachtoffer van, kon hij ook niets aan doen...

Dat klopt en omdat mijn merrie het de eerste wedstrijden ook weleens deed,dacht ik zal eens een mailtje naar Fam.van Silfhout sturen met de vraag hoe zij dat opgelost hebben.
Kreeg vrij snel een vriendelijke mail terug,dat zij het paard voor ze de ring in gingen een plukje hooi gaven.

Dus ik het advies opgevolgt en ja inderdaad ze beet niet meer op dr tong als ik dat deed.
Na enkele keren weer zonder geprobeert en ook toen beet ze niet meer op haar tong.
Dus het was toch een soort van innerlijke spanning die ze uitte door op haar tong te bijten,want in de ring was niks te merken aan haar gedrag,ze liep als een tierelier.

En toen ze wat meer wedstrijdervaring
opgedaan had ging het dus vanzelf over en was het plukje hooi die ik dan standaard in mn zak van mn rijjasje
bij had overbodig.

Dit is enkele jaren geleden en sindsdien nooit meer nodig gehad.

Heb Fam. van Silfhout daarna nog een mail gestuurd om te bedanken voor de goede tip.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:52

Die tip zou ik dan maar snel aan Edward doorspelen!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:04

Jannepauli schreef:
Die tip zou ik dan maar snel aan Edward doorspelen!

NOu denk dat ze daar allang alle radaren aan het werk gezet hebben om een oplossing te vinden denk ik,want als zoiets je overkomt
voel je je echt niet prettig!
In het begin ga je als eerste aan je eigen rijstijl twijfelen(ben ik te hard met m'n handen),dan ga je het bit controleren of er niet ergens speling op zit waar ze met wang of tong tussen kunnen komen,en meteen de tandarts gebeld en gebit laten controleren en als er dan nergens wondjes te vinden zijn in de wangen en lippen nou dan moet het wel de tong zijn.

Nou wanneer dit allemaal niet helpt ben je echt blij met een goede tip van een topruiter die dit ook meegemaakt heeft en
ben je heel blij wanneer het toch de nervositeit van je paard blijkt te zijn,wat gelukkig naar ervaring opdoen ook weer overgaat!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:10

Dus..... gewoon doen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:52

Jannepauli schreef:

Zet die knuppel maar weer aan de kant.
De mensen die hier posten ten gunste van Edward heb ik bij Patrick nl. ook niet op de barricaden gezien.
Bij Patrick waren het volgens mij toch ook grotendeels mensen die een dressuurpaard nog niet van een draver kunnen onderscheiden. :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:57

maatje31 schreef:

wie wel?

Ligt ook totaaaaal aan het soort paard wat je onder je kont hebt.
Vaak zijn het de sensibele heethoofdjes die tijdens het werk in de concentratie op de tong/lip bijten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:20

Pion schreef:
Vaak zijn het de sensibele heethoofdjes die tijdens het werk in de concentratie op de tong/lip bijten.

Komaan zeg..
Dat zou wat geven op een arabierenshow als de sensiebele heethoofdjes zich spontaan in de lippen bijten uit ringstress.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:27

Bandida schreef:
Pion schreef:

Komaan zeg..
Dat zou wat geven op een arabierenshow als de sensiebele heethoofdjes zich spontaan in de lippen bijten uit ringstress.

Ik zeg niet dat ALLE sensibele heethoofdjes zich spontaan op de lip gaan bijten, maar het komt vaker voor bij paarden met meer bloedvoering.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:39

Zonde voor Edward maar een ongelukje als dit kan gewoon gebeuren.
Ik heb zelf ooit een keer een bitloos hoofdstel geprobeerd en ponylief wist even niet wat ze met haar lippen moest doen. Ze liep wat te smakken en opeens kwam er ook bloed uit haar mond stromen...ik schrok me helemaal kapot maar het was ook echt maar een heel klein sneetje...tja, kan gewoon gebeuren ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:50

Jannepauli schreef:

Prima verwoord, scheelt mij weer een stukje schrijfwerk. Dan je wel.:)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:43

hr dufour aangezien jij al heeeel lang meegaat in de paardensport heb jij vast wel eens iemand zien rijden met een hackamore ( bitloos) en goh daar was een paard die op zijn lip had gebeten nou zeg .... Toch komt dit vaker voor en vooral als men toezicht heeft op het voorterrein ziet men vaker dingen die niet door de beugel kunnen. Maar hr Dufour jij als ex international weet dit vast niet meer. Ik heb het gevoel dat jij graag de boel wat mag opvieren om vervolgens een bladzijde verder te vertellen dat Edward een goede ruiter is en het niet met opzet doet. En vervolgens weer met je opmerkingen mensen op de kast te jagen. Volgens mij zit jij in heeeel veeel forums om je eigen frustraties weg te schrijven. Jammer ik had vroeger wel bewondering voor jou als ruiter ondanks ( ook jij) wel eens bizarre fouten maakte met je paarden. Niet erg leren we allemaal van maar hou het wel redelijk ook in dit topic.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:53

macke schreef:
hr dufour aangezien jij al heeeel lang meegaat in de paardensport heb jij vast wel eens iemand zien rijden met een hackamore ( bitloos) en goh daar was een paard die op zijn lip had gebeten nou zeg .... Toch komt dit vaker voor en vooral als men toezicht heeft op het voorterrein ziet men vaker dingen die niet door de beugel kunnen. Maar hr Dufour jij als ex international weet dit vast niet meer. Ik heb het gevoel dat jij graag de boel wat mag opvieren om vervolgens een bladzijde verder te vertellen dat Edward een goede ruiter is en het niet met opzet doet. En vervolgens weer met je opmerkingen mensen op de kast te jagen. Volgens mij zit jij in heeeel veeel forums om je eigen frustraties weg te schrijven. Jammer ik had vroeger wel bewondering voor jou als ruiter ondanks ( ook jij) wel eens bizarre fouten maakte met je paarden. Niet erg leren we allemaal van maar hou het wel redelijk ook in dit topic.

idd, eerst roepen dat als het vaker gebeurd er wel iets mis moet zijn en daarna Edward weer de hemel in prijzen. Valt dit onder indekken?

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:55

Lijkt er wel op ;)