Politie onderzoekt toedracht van gebeten pony's en schapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:52

Tyke schreef:
en terecht.
Bij ons is er ook een schaap kapot gebeten door hond. Hebben we ook af moeten laten maken. Helaas leeft deze hond nog.

Mij god zeg...nogmaals het blijft een ROOFdier, CARNIvoor....
Wat vreselijk jammer dat vele mensen niet snappen wat er in onze huisdieren voor een basis huist. Dit hiaat aan kennis dat veel onbegrip voorbrengt kost vele dieren onnodig jaarlijks het leven :(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:53

Juut schreef:
Tuurlijk zou ik het begrijpen als je íets doet om de hond te stoppen. Maar zou je werkelijk meteen gericht doodschieten, of eerst een waarschuwingsschot lossen?

Ik loop niet op wacht met geladen geweer (heb zelfs geen geweer ;) , komt verandering in als er nog een ijsbeer aanspoelt....)
Ook lopen hier best wel eens loslopende honden van de buren (en die wonen 10 km verderop) rond. Die schieten we niet af :D
Zoals Kiwiko ook al aangaf je kunt prima aan het gedrag van een hond zien wat zijn intenties zijn.
Een typisch scenario is dat iemand je opbelt dat er een hond achter je schapen aanzit, dan is er al schade aangericht, of door bijtwonden, of doordat schapen van de klippen af worden gejaagd (beetje ander landschap hier dan op de gemiddelde nederlandse weide). Dus dan is de zaak al duidelijk, en ja dan word er gericht geschoten, geen genade.
Als ik daarentegen van mijn werk thuiskom en ik zie een hond door de kudde dartelen staart omhoog, (=spelen), of staart naar beneden, flanken, alle schapen in een dichte kudde gedreven, (=ontsnapte border collie, die meent zijn hobby op mijn schapen uit te moeten leven), dan irriteer ik me, en moeten er maatregelen getroffen worden, maar zal er geen bloed vloeien.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:28

ik ben zo'n "slechte baas" van een "slecht opgevoede hond" die "niet onder appel staat" en eigenlijk "afgemaakt had moeten worden". Een iets ander verhaal dan dat waar dit topic mee begint, wil ook absoluut niet zeggen dat deze honden niet ingeslapen hadden moeten worden maar ik wil er toch enige nuance in aanbrengen. Mijn bouvier van 8 jaar oud heeft toen hij 1 jaar was een schaap gedood. Het was een regenachtige dag, de schapen roken waarschijnlijk sterker dan anders, de hond liep los samen met 2 collega honden in het buitengebied en was aan het spelen. Op een gegeven moment liep hij richting de sloot om te drinken, waar aan de overkant een groepje jonge rammen bij elkaar stond. Het groepje schrok en begon weg te rennen en op dat moment trok dat de aandacht van mijn hond. Hij ging door de sloot en zat binnen no time achter de kudde aan en was doof voor al mijn commando's vanaf dat moment. Het was en is normaal een zeer goed onder appel staande hond, heb de diverse cursussen met hem met glans doorlopen, we deden zelfs mee aan wedstrijden, maar hij leek mijn geroep alleen maar als aanmoediging te zien op dat moment. Het was een heel erg groot weiland en over de sloot dus ik kon met geen mogelijkheid bij hem komen. Hij ging door met jagen tot hij er eentje uit de kudde gesleurd had en hij bleef schudden en schudden totdat het schaap niet meer bewoog. Zelfs toen was hij nog doof voor commando's. Toen het schaap stil lag ging hij opnieuw achter de kudde aan jagen. De redding voor de andere rammen is geweest dat er op dat moment een haas overstak die zijn aandacht trok, waar hij achteraan ging, en precies in mijn richting. De bewuste ram was niet dood, maar had zijn dijbeen gebroken en is afgemaakt. Toen ik de hond weer bij me had ben ik helemaal door het lint gegaan, ik was zo over de rooie dat ik hem met beide handen bij zijn nek heb gepakt en door elkaar heb geschud. Ik was er echt helemaal kapot van. Het was voor die tijd altijd mijn kleine "puppie" maar ik zag hem sinds die dag anders. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik hem weer aan kon kijken en weer met plezier kon werken en leven met hem. Sinds die tijd is het nooit meer gebeurd dat hij heeft gejaagd, simpelweg omdat hij daar de kans niet meer voor heeft gekregen maar tot de dag van vandaag zal ik hem nooit meer vertrouwen in de buurt van schapen. We hebben een hele grote tuin, maar als het de schapentijd is mag hij geen minuut alleen in de tuin, hij loopt niet los, als hij kijkt in de richting van een schaap krijgt hij al een uitbrander. Dit heeft echt de vertrouwensband die er tussen ons was volkomen kapot gemaakt. Toch heb ik hem niet in laten slapen en daar ben ik blij om. Het is namelijk een geweldig dier en een geweldige huisgenoot. Op de achtergrond speelt het wel altijd mee als we met hem buiten zijn, maar binnen vertrouw ik hem. We moeten alleen heel voorzichtig zijn want dit mag nooit meer gebeuren.

Wat ik bedoel te zeggen. natuurlijk is het vreselijk wat er gebeurd is, maar niet elke situatie is hetzelfde. Het gaat niet altijd om een domme baas die zomaar zijn slecht opgevoede valse dier loslaat bij schapen. Ik ben een goede baas voor mijn hond durf ik gerust te zeggen, ik heb er altijd alles aan gedaan om hem goed op te voeden en ik heb op geen enkele manier van te voren kunnen voorspellen dat dit zou kunnen gebeuren. Natuurlijk zit het in de aard van het dier, het is een vleeseter, een jager. Maar dit... Denk er alsjeblieft ook aan wat een verdriet er achter zo'n verhaal kan schuilen bij de baas van de hond.

idylle

Re: Politie onderzoekt toedracht van gebeten pony's en schapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 01:21

Zoals deze mensen waarschijnlijk de schapen voor het geld hadden (werk) hebben hondeneigenaren vaak honden om de boel te bewaken. Ik ken iemand die heeft zn hond los op het terrein lopen om de boel te bewaken (grote stal in buitengebied)
Ook deze hond heeft (nadat hij daar al 2 jaar los rondloopt) een stel dieren de dood ingejaagd. De eigenaar van de betreffende dieren is het komen vertellen, de schade word vergoed door de hondeneigenaar en de hond loopt niet meer los buiten. Om altijd meteen maar de hondeneigenaren aan te vallen vind ik niet helemaal eerlijk omdat je het verhaal erachter niet weet. Wel ben ik van mening dat als je met je hond gaat wandelen en dus van jou terrein af gaat met hem hij aangelijnd moet zijn.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:31

Sunbo schreef:
Zoals al eerder aangegeven, beetje raar om gelijk de eigenaar van de honden te beschuldigen!!
VOOROORDELEN daar is iedereen goed in..
Weet je de reden waarom de honden los liepen??? Denk het niet dus oordeel soms niet te snel.Ook voor de eigenaresse is het erg verdrietig dat ze de honden moet laten afmaken.

Misschien zijn de honden er wel tussen uit geglipt, dus mensen oordeel niet te snel.

Het is natuurlijk verschrikkelijk voor die arme schapen en pony's wat er gebeurd is.

We zeggen toch nergens dat de eigenaresse de hond heeft opgejut? Natuurlijk is het ook voor hem/haar heel vervelend dat de honden zijn afgemaakt. Maar dat ontzegt je niet van de verantwoordelijkheid. Wat in dit verhaal nogal vreemd is dat ze dus eerst een hele kudde schapen en verderop pony's hebben aangevallen. De vraag is hier of de pony's binnen zichtveld waren (dus dat het jachtinstinkt getriggerd bleef) of dat de honden gewoon verder zijn gaan wandelen en het volgende op hun pad hebben aangevallen. In het eerste geval zou je het nog een beetje kunnen goedpraten, in het tweede geval niet.

En dan maakt het niet uit hoe de honden zijn ontsnapt/weggelopen.

MMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:13

Het aantal dode dieren is groot:o
& ik vind het dan terecht dat
de honden worden afgemaakt.
wie weet volgen er wel meer
dieren aan dit gebeuren

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:47

Ik vind het ook een beetje onzin dat een hond die een keer bloed heeft geproeft slecht is. Mijn hond heeft, toen ze nog los mocht lopen, op hazen gejaagd, zag zag ze niet? ging ze gewoon opzoek. Maar bij ons thuis had ze geen oog voor onze konijnen of kippen.

Maar wat deze honden hebben gedaan is zeker erg, mijn hond jaagde op hazen om ze ook echt op te eten, deze honden hebben de schapen gewoon "voor de lol" gedood...
Maar dit heeft ook niet meteen te betekenen dat het een slechte baas is, met slecht luisterende honden.
Ik ben het ook eens met saswes, honden kunnen gewoon doof zijn op dat soort momenten...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:02

Ik ben wel blij dat meningen over een hond afschieten dat achter een schaap aangaat iets genuanceerder ligt :)

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:42

Adil18 schreef:
Ieder zijn eigen keus. Je weet soms niet wat er in een hond speelt, ongeacht opvoeding. Zelfs de bestopgevoede hond kan een slippertje maken, om welke reden dan ook...Misschien omdat hij/zij zich op een of andere manier bedreigd voelde...? Een goed voorbeeldje is de politiehond die een reporter in het gezicht grijpt....:

Dit is nou een typisch voorbeeld van eigen schuld (al zal de reporter dat niet geweten hebben)
Het is een getrainde politiehond, die voor ZIJN baasje zit
Als je dan met beide handen zijn nek vastpakt en naar voren komt, kan je er op wachten dat je gegrepen word
Ik vind dus dat de hond er ''niks'' aan kan doen, want hij voelt zich bedreigt en beschermt waarschijnlijk ook zijn baas
Als jij je bedreigt voelt, zal je waarschijnlijk ook uithalen
Misschien was het ook verstandiger geweest om niet zo dicht naast de hond te gaan zitten :+

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:24

het filmpje mbt deze hond heb ik op televisie gezien. dergelijke honden zijn getraind om alles wat hun probeert te domineren, te grijpen. de handelingen die de reporter uitvoerde waren duidelijk dominant te noemen: over de hond heen buigen. De hond deed wat hem geleerd is. De begeleider van de hond moest de hond corrigeren terwijl deze eigenlijk geen fout maakte.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:56

loveseben schreef:
Adil18 schreef:
Ieder zijn eigen keus. Je weet soms niet wat er in een hond speelt, ongeacht opvoeding. Zelfs de bestopgevoede hond kan een slippertje maken, om welke reden dan ook...Misschien omdat hij/zij zich op een of andere manier bedreigd voelde...? Een goed voorbeeldje is de politiehond die een reporter in het gezicht grijpt....:

Dit is nou een typisch voorbeeld van eigen schuld (al zal de reporter dat niet geweten hebben)
Het is een getrainde politiehond, die voor ZIJN baasje zit
Als je dan met beide handen zijn nek vastpakt en naar voren komt, kan je er op wachten dat je gegrepen word
Ik vind dus dat de hond er ''niks'' aan kan doen, want hij voelt zich bedreigt en beschermt waarschijnlijk ook zijn baas
Als jij je bedreigt voelt, zal je waarschijnlijk ook uithalen
Misschien was het ook verstandiger geweest om niet zo dicht naast de hond te gaan zitten :+

Daarom haalde ik het ook aan, het ging erom dat vrij veel mensen de lichaamstaal van een hond niet juist kunnen duiden en foute conclusies trekken wanneer een hond dan iets doet. De reporter in dit filmpje was overduidelijk fout...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:58

sillysoul schreef:
het filmpje mbt deze hond heb ik op televisie gezien. dergelijke honden zijn getraind om alles wat hun probeert te domineren, te grijpen. de handelingen die de reporter uitvoerde waren duidelijk dominant te noemen: over de hond heen buigen. De hond deed wat hem geleerd is. De begeleider van de hond moest de hond corrigeren terwijl deze eigenlijk geen fout maakte.

De begeleider probeert de hond ook te domineren, dus zo eenvoudig kun je het niet stellen ;)

Hoe het ook zij, het ging alleen maar om een voorbeeld van het fout duiden van de lichaamstaal van een hond. Ik stel voor dat we nu niet meer te veel op deze video ingaan, want dan raken we te zeer offtopic. Misschien dat we er ergens anders nog eens over verder kunnen praten :j

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:11

in mijn geval zat de eigenaar op een aangrenzend stuk land op de trekker en die heeft het allemaal zien gebeuren. later zei hij nog dat ik van geluk mocht spreken dat hij zijn geweer niet bij zich had anders had hij de hond afgeschoten. ik moet zeggen dat ik het op dat moment met hem eens was. als je voor je ogen ziet gebeuren dat het ene dier het andere afslacht, dan vind ik het een hele begrijpelijke reactie. natuurlijk ben ik nu blij dat het niet zo gelopen is. maar ik had er wel begrip voor gehad, denk ik.

overigens mijn wa verzekering heeft de "schade" dubbel en dwars vergoed. het ging om een koppeltje rammen dus geen verdere schade (als je drachtige ooien hebt kan het zijn dat alles verwerpt en dan is de economische schade vele malen groter).

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:50

Adil18 schreef:
sillysoul schreef:

De begeleider probeert de hond ook te domineren, dus zo eenvoudig kun je het niet stellen ;)

Hoe het ook zij, het ging alleen maar om een voorbeeld van het fout duiden van de lichaamstaal van een hond. Ik stel voor dat we nu niet meer te veel op deze video ingaan, want dan raken we te zeer offtopic. Misschien dat we er ergens anders nog eens over verder kunnen praten :j

Wij hebben een oud-gediende flik: een Mechelse herder. Deze honden mogen theoretisch alleen grijpen op commando, tot op het moment dat er iemand de baas zelf aanvalt, dus op de baas afspringt (bijvoorbeeld een verdachte die vanuit de bosjes springt om de agent te overmeesteren). De reporter legt zijn handen om de hond en zet zich bijna af richting de baas. Hond verdedigt gewoon zijn baas. Overigens is er ook al te zien dat de hond zich niet erg gemakkelijk voelde bij de situatie, gezien het likken aan zijn lippen. Hij gaf ook duidelijk een waarschuwing, als het was om hem te hebben zou hij zeker naar de keel gegerepen hebben. Heel belangrijk om hondentaal te kunnen lezen en begrijpen. Opgeleide politiehonden staan net onder het vuurwapen, nog boven steekwapens en dergelijke, omdat het een dodelijk en stuurbaar wapen is. Onze hond is de liefste die er bestaat (beetje enthousiast misschien) en laat ik gerust bij vanalles en iedereen. Maar op het moment dat het moet zal hij niet aarzelen. Hij vind het super om katten uit de tuin te jagen, maar als ik roep stopt hij en komt terug. Je moet weten wat wel en niet kan, de hond is jouw verantwoordelijkheid en die moet je dus nemen. Maar iedere situatie is anders en zolang je er niet zelf bij geweest bent kan je niet oordelen op basis van een verslagje door een journalist geschreven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:02

SilverSan schreef:
Wij hebben een oud-gediende flik: een Mechelse herder. Deze honden mogen theoretisch alleen grijpen op commando, tot op het moment dat er iemand de baas zelf aanvalt, dus op de baas afspringt (bijvoorbeeld een verdachte die vanuit de bosjes springt om de agent te overmeesteren). De reporter legt zijn handen om de hond en zet zich bijna af richting de baas. Hond verdedigt gewoon zijn baas. Overigens is er ook al te zien dat de hond zich niet erg gemakkelijk voelde bij de situatie, gezien het likken aan zijn lippen. Hij gaf ook duidelijk een waarschuwing, als het was om hem te hebben zou hij zeker naar de keel gegerepen hebben. Heel belangrijk om hondentaal te kunnen lezen en begrijpen. Opgeleide politiehonden staan net onder het vuurwapen, nog boven steekwapens en dergelijke, omdat het een dodelijk en stuurbaar wapen is. Onze hond is de liefste die er bestaat (beetje enthousiast misschien) en laat ik gerust bij vanalles en iedereen. Maar op het moment dat het moet zal hij niet aarzelen. Hij vind het super om katten uit de tuin te jagen, maar als ik roep stopt hij en komt terug. Je moet weten wat wel en niet kan, de hond is jouw verantwoordelijkheid en die moet je dus nemen. Maar iedere situatie is anders en zolang je er niet zelf bij geweest bent kan je niet oordelen op basis van een verslagje door een journalist geschreven.

Helemaal mee eens!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:18

Die hond heeft al ik weet niet hoeveel signalen gegeven. Arm dier! Die agent moet nodig eens een opfriscursusje hondengedrag hebben!

A: de hond keek weg
B: beklikken

En C: deze hond is niet geleerd meteen weer los te laten, deze hond gaf alleen een waarschuwing. Een snauw! Als hij echt door had gebeten was het voor de reporter heel anders afgelopen.

Dit was trouwens in mijn ogen een vorm van angsagressie.
Oren laag en naar achteren, beklikken , wegkijken, dat zijn geen tekenen van dominantie. De hond voelde zich erg bedreigd in de situatie.

En het ergste: heeft succes gehad met zijn actie.

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:52

Echt ongelooflijk hoor... ze hebben ze ook echt ALLEMAAL gepakt he... dat moeten echt agressieve honden geweest zijn, levensgevaarlijk hoor... kweet niet hoe groot die pony's waren, maar als ze zelfs die durven aan te vallen, dan duurt het vast niet lang voordat er een mens in de weg staat..

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:45

Zo is het beter voor iedereen!

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:46

HBVisser schreef:
Die hond heeft al ik weet niet hoeveel signalen gegeven. Arm dier! Die agent moet nodig eens een opfriscursusje hondengedrag hebben!

A: de hond keek weg
B: beklikken

En C: deze hond is niet geleerd meteen weer los te laten, deze hond gaf alleen een waarschuwing. Een snauw! Als hij echt door had gebeten was het voor de reporter heel anders afgelopen.

Dit was trouwens in mijn ogen een vorm van angsagressie.
Oren laag en naar achteren, beklikken , wegkijken, dat zijn geen tekenen van dominantie. De hond voelde zich erg bedreigd in de situatie.

En het ergste: heeft succes gehad met zijn actie.

Precies!!!Ik heb dit filmpje op tv gezien en het viel me gelijk op!